معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش:

ظرفیت اردو و اردوگاه‌های دانش‌آموزی در غنی‌سازی اوقات فراغت به‌طور ویژه دیده شود

تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه دانش‌آموزان تمایل زیادی به برگزاری اردوهای فرهنگی و تفریحی نشان داده‌اند، گفت: برای تقویت کارکردهای اثربخش اردوگاه‌های دانش‌آموزی کشور باید نگاه ویژه‌ای به جایگاه اردوگاه‌های دانش‌آموزی در غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان در طول یک سال تحصیلی شود.

کد مطلب: ۱۴۶۸۶۶۳
لینک کوتاه کپی شد
ظرفیت اردو و اردوگاه‌های دانش‌آموزی در غنی‌سازی اوقات فراغت به‌طور ویژه دیده شود

جلسه مشترک شورای راهبردی اداره‌کل، مدیران و معاونین پرورشی مناطق ۱۹گانه شهر تهران با محوریت هم‌اندیشی پیرامون برنامه‌ها و سیاست‌های نظام تعلیم و تربیت به‌ویژه اهمیت برگزاری اردوهای دانش‌آموزی به میزبانی آموزش و پرورش منطقه ۱۲ تهران و با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین پورثانی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش و علیرضا کریمیان، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین پورثانی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه عملیات شجاعانه، پهپادی و موشکی ایران علیه اسرائیل در چارچوب مقررات روشن و قوانین بین‌الملل صورت گرفته است، گفت: این عملیات برای احقاق حق قانونی و دفاع از کشور در مقابل اقدامات تروریستی رژیم اسرائیل انجام شد و دلیل اصلی این عملیات نیز عبور اسرائیل از خط قرمزهایی بود که برای ما به هیچ وجه قابل تحمل نیست. تهاجم اسرائیل به بخش کنسولی سفارت و شهادت مستشاران قانونی ما که به دعوت دولت سوریه در آن کشور حضور داشتند، عبور از خطوط قرمزی بود که همه کشورها به جز دو - سه حامی رژیم صهیونیستی آن را محکوم کردند.

وی با بیان اینکه حفظ امنیت و ثبات منطقه از اولویت‌های جمهوری اسلامی است، افزود: در عملیات ایران، هدف قرار نگرفتن مناطق مسکونی و اقتصادی کاملاً مراعات شد و پهپادها و به‌خصوص موشک‌های ایران از گنبد آهنین اسرائیل و پوشش چندلایه بازدارنده فوق‌العاده پرهزینه آمریکا و بعضی کشورهای اروپایی و منطقه‌ای برای دفاع از اسرائیل عبور کردند که این مسئله حاکی از توان و تدبیر جمهوری اسلامی در تامین منافع خود و برخورد با تجاوز و جنایت است. این پاسخ نظامی به حمله اسرائیل، صرفاً عملیاتی محدود و حداقلی بود و در صورت ارتکاب هرگونه اقدام ماجراجویانه بعدی از سوی رژیم اسرائیل، این بار پاسخ ایران قاطع، فوری و حداکثری خواهد بود.

حجت‌الاسلام پورثانی با بیان اینکه پاسخ تنبیهی ایران به اسرائیل «سقوط بازدارندگی» این رژیم بود خاطرنشان کرد: عملیات موشکی ایران علیه اسرائیل که به روایت رسانه‌های غربی «بی‌سابقه» و به زعم مقامات کشور خودمان «محدود» و «هدفمند» بود از جهات مختلفی قابل تحلیل است. در درجه نخست، هدف این حمله «بازدارندگی» و «نمایش قدرت و امکانات» بود؛ در چند سال گذشته رژیم اسرائیل بار‌ها به مواضع و نیرو‌های ایران در کشور‌های منطقه حمله کرده و به جز نابودی تجهیزات لجستیکی، بسیاری از مستشاران و فرماندهان نظامی ایران را نیز که به صورت قانونی در کشور‌های منطقه حضور دارند به شهادت رسانده است. سیاست ایران تا پیش از این، صبر استراتژیک و بازدارندگی به‌صورت غیرمستقیم بود اما با گستاخ‌تر شدن رژیم اسرائیل و حمله به یک مکان دیپلماتیک و دارای مصونیت بین‌المللی، ایران به این جمعبندی رسید که باید رویه خود را تغییر داده و به بازدارندگی مستقیم در برابر این رژیم بپردازد.

پورثانی ضمن اشاره براینکه طراحی یک حمله ویرانگر و پرتلفات از اهداف جمهوری اسلامی در حمله به اسرائیل نبوده است، افزود: با نمایش پر تعداد موشک‌ها و پهپاد‌های ایران در آسمان اسرائیل که به گفته خبرنگار بی بی سی در فاصله بسیار نزدیکی به زمین قرار داشتند و باعث رعب و وحشت فراگیر در بین ساکنان سرزمین‌های اشغالی شدند، ایران به خوبی به هدف خود دست یافته است. ضمن اینکه نگه داشتن حمله در این سطح (بدون تلفات)، سبب کنترل تنش‌ها در منطقه گردید و شرایط را به گونه‌ای مساعد ساخت که آمریکا بتواند جلوی زیاده خواهی اسرائیل  در پاسخ به حمله ایران را بگیرد و اعلام کند در واکنش تلافی‌جویانه احتمالی تل آویو مشارکت نخواهد کرد. بر این اساس رویکرد تصمیم گیران ایران در حمله به اسرائیل، دارای بن مایه‌های قوی عملگرایی و توجه به مقدورات و محذورات داخلی و بین المللی کشور بوده است.  

این مقام مسئول با اذعان بر نقش مهم روایت‌گری درست معلمان از اقدام شجاعانه ایران علیه اسرائیل برای نسل جوان، گفت: از جنگ جهانی دوم، رادارها و سلاح‌ها توسعه زیادی پیدا کرد و نقطه قوت و پیروزی این جنگ زمانی بود که موشک‌ها و رادارها رونمایی شد. از سال ۱۹۴۲ تا امروز موشک‌ها و رادارها پیشرفت‌های چشمگیری داشته‌اند اما اتفاقی که افتاد، این بود که قدرت علمی و فناوری جمهوری اسلامی ایران که مربوط به فرزندان این سرزمین است، حماسه‌ای رقم زد که مایه مباهات ایرانیان و همه انسان‌های آزاده است. شاید چند سال پیش اگر قدرت نظامی و موشک‌های ایران را برای نسل جوان روایت میکردیم، آنان چندان اطمینانی این قدرت نداشتند، اما با انجام این اقدام شجاعانه و روایت صحیح معلمان از آن درخصوص قدرت و توان نظامی کشورمان به یقین می‌رسند.

وی ادامه داد: دانشمندان و مهندسان این سرزمین برای کسب علم از کسی اجازه نمی‌گیرند و منت کسی را نمی‌کشند؛ بلکه برای رسیدن به پیشرفت علمی، شبانه‌روز در آزمایشگاه‌ها وقت گذراندند. حمله موشکی و پهپادی سپاه پاسداران به خاک رژیم صهیونیستی، این احساس را در نسل جوان  به وجود آورد که ایران کشوری قدرت‌مند است.

پورثانی با تأکید بر اینکه این افتخار حاصل تلاش ۴۰ ساله مرجعیت علمی جمهوری اسلامی ایران است، گفت: هرکسی که در بخش‌های مختلف نظام علمی کشور برای رسیدن به مرجعیت علمی تلاش کرده، در این افتخار سهیم است. بدون شک از امروز جمهوری اسلامی ایران در منطقه به گونه دیگری به تصویر کشیده خواهد شد. زمانی که تصاویر رونمایی و آزمایش موشک‌ هایپرسونیک و دیگر موشک‌ها و پهپادهای ما منتشر می‌شد، برخی به تمسخر آن را فتوشاپ می‌دانستند اما این تجهیزات ثمره تلاش شبانه‌روزی است که قابلیت عبور از سه لایه پدافندی رژیم صهیونیستی را دارد و ماحصل تلاش مهندسان و دانشمندان کشور است. این افتخار را به همه جامعه علمی و مردم عزیز ایران تبریک می‌گویم.

وی با بیان اینکه بسیاری از مردم موشک‌باران تهران در جنگ تحمیلی را به یاد دارند، گفت: در آن زمان کشور ما توانایی پاسخ به حملات دشمن را نداشت اما امروز بحمدالله با اتکا به توان علمی کشور، توانسته‌ایم به رژیم صهیونیستی که از آخرین دستاوردهای فناورانه آمریکا بهره‌مند است، حمله کنیم. این اقدام نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران حتی از آخرین دستاوردهای رژیم صهیونیستی و آمریکا هم یک پله بالاتر است که ماحصل تبدیل دانایی فردی به توانایی اجتماعی است. آموزش و پرورش تلاش می‌کند دانایی فردی را توسعه داده و با تبدیل آن به توانایی اجتماعی، شیرینی آن را به جامعه بچشاند. طبیعی است که هرکسی از پیشرفت علمی کشور خوشحال می‌شود و به خود می‌بالد. بنای ما در این حوزه بر این است که همواره دارای فکری نو باشیم، ایده جدیدی خلق کنیم و باید به تحولات سریع اجتماعی پاسخ‌های سریع بدهیم چون طرف مقابل برای جوانان ما برنامه دارد.

پورثانی ضمن اشاره بر اهمیت برگزاری اردوهای دانش‌آموزی عنوان کرد: اردو ها می‌توانند محیطی غنی برای رشد دانش‌آموزان، کسب اطلاعات و مهارت‌ها به حساب آیند و در حوزه‌‌های اساسی تربیتی اثربخش باشند. پرورش در کنار آموزش در همه ابعاد آن از اهمیت بیشتری برخوردار است. اهمیت این موضوع هنگامی که در مورد آینده‌سازان اصلی جامعه مطرح می‌شود، دو چندان می‌شود. هر چند برنامه‌ریزی برای استفاده از اوقات فراغت دانش‌آموزان در تابستان بسیار مهم و اساسی است، اما کافی نیست و این برنامه‌ریزی نه تنها باید برای طول سال تحصیلی صورت پذیرد؛ بلکه باید از ابتدا در برنامه هفتگی، ماهانه و سالانه آموزشی مدارس گنجانده شود و برنامه‌ ریزی تخصصی، تامین کادر، بودجه، امنیت همچنین برنامه‌ریزی روز و ساعت برگزاری اردوها باید قیل از شروع سال تحصیلی انجام شده باشد.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی و اجرای اردوهای دانش‌آموزی یک ضرورت است. ضرورتی که اگر با فکر و اندیشه و با برنامه ریزی صحیح برگزار شود تاثیرات مهم و اساسی بر شکل گیری شخصیت اجتماعی، فرهنگی و علمی دانش آموزان خواهد داشت. اردوها باید در زمان مناسب، با برنامه‌ریزی خوب و با حضور مربیان آموزش دیده و مجرب برگزار شوند؛ چراکه عدم برنامه‌ریزی صحیح و همه جانبه توسط افراد متخصص در حوزه فعالیت‌های اردویی آسیب‌های متنوعی را برای دانش‌آموزان در بر خواهد داشت.

پورثانی افزود: اردوی دانش آموزی یک فضای تربیتی و تمرینی است که در آن اولین قدم برای تجربه استقلال، خودباوری ، اعتماد به نفس و زندگی گروهی برداشته می شود و شرکت‌کنندگان در آن زندگی جدیدی را به دور از خانواده و در میان گروه همسالان تجربه می کنند. اثر تربیتی یک اردوی فرهنگی _تفریحی چنان عمیق است که آثار آن تا ایام کهنسالی بر صفحه ذهن افراد باقی می‌ماند و به همین دلیل اردو از هر کار تربیتی مهم‌تر، عمیق‌تر و ماندنی‌تر است. برگزاری اردو یکی از عوامل ایجاد صمیمت میان مربی و شرکت‌کنندگان و فضای اردو محل مناسبی برای ارائه آموزش‌های مختلف و سرگرم‌کننده و جذاب است و این ابزار مهم فرهنگی و آموزشی مجددأ باید تقویت و گسترش یابد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ضمن اشاره بر اهمیت اردوگاه‌های دانش‌آموزای گفت: دانش آموزان تمایل زیادی به برگزاری اردوهای فرهنگی تفریحی نشان داده اند، زیرا در محیطی امن و آرام و دور از فضای مجازی حضور پیدا می‌کنند. و در کنار آن از کارگاه‌های مهارت آموزی اجتماعی و تربیتی توسط مربیان مجرب بهره‌مند می‌شوند، از این‌رو برای تقویت کارکردهای اثر بخش اردوگاه‌های دانش آموزی کشور باید نگاه ویژه ای به جایگاه اردوگاه‌های دانش آموزی در غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان در طول یک سال تحصیلی شود.

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار