نبوی در گفت‌و‌گو با پانا:

ایران و مصر برای احیای روابط باید در جهت رفع نگرانی‌های یکدیگر تلاش‌ بیشتری کنند

تهران (پانا) - یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت ایران و مصر برای احیای روابط باید در جهت رفع نگرانی‌های یکدیگر تلاش‌های بیشتری کنند.

کد مطلب: ۱۴۶۳۲۲۰
لینک کوتاه کپی شد
ایران و مصر برای احیای روابط باید در جهت رفع نگرانی‌های یکدیگر تلاش‌ بیشتری کنند

سیدعبدالامیر نبوی، پژوهشگر ارشد و ناظر علمی گروه مطالعات مصر و شمال آفریقا در گفت‌وگو با پانا، اظهار کرد: «کلید روابط ایران و مصر بعد از انقلاب در دولت پنجم و ششم خورد. مذاکرات طرفین که همراه با سلسله اقدامات مثبت بود، باعث شد دفاتر حفظ منافع در پایتخت‌های طرفین یعنی تهران و قاهره افتتاح شود. در دوره ریاست جمهوری آقای احمدی‌نژاد نیز اقدامات و تلاش‌هایی برای بهبود روابط صورت گرفت به خصوص اشتیاق ایران برای گسترش روابط بعد از سال‌ها مشهود بود. بنابراین می‌توان اقدامات دوره آقای رئیسی تلاشی در ادامه اقدامات و تلاش‌های پیشین دانست. هرچند با توجه به تحولات منطقه‌ای و جهانی این اقدامات جدی‌تر از گذشته صورت گرفته است و به نظر می‌رسد موفق‌تر نیز خواهد شد.»

وی افزود: «موانعی از گذشته وجود داشته و الان نیز وجود دارد که این موانع مانع گسترش روابط شده است. مساله اول قطع روابط کامل دو کشور برای مدتی طولانی بوده است که این باعث شده درک حساسیت‌های طرفین کمتر شود کما اینکه شناخت طرفین از برنامه‌ها، سیاست‌ها و فعالیت‌های طرف مقابل کاهش پیدا کرد. میراث قطع روابط برای ایران بسیار سنگین بود.»

نبوی اضافه کرد: «نکته بعدی آن است که مصر روابط با ایران را در چارچوب روابط با سایر متحدان منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای می‌بیند لذا از اقداماتی که باعث آزردن یا نگرانی متحدانی مثل ایالات متحده، عربستان و امارات شود، خودداری خواهد کرد. به همین خاطر است که گسترش روابط با مصر نیز دقیقا بعد از ارتقا روابط ایران و عربستان در اسفند سال 1401 رخ داد.»

وی ادامه داد: «مصر نگران اقدامات و برنامه‌های ایران است. درواقع مصر باید به این جمع‌بندی برسد که ارتقا روابط با ایران مشکلات سیاسی یا امنیتی به خصوص به لحاظ رابطه استراتژیک مساله‌ای نخواهد  داشت. چنانچه این نگرانی برطرف نشود، طبیعتا روابط دو کشور از حالت محدود فعلی و یکسری تعارفات دیپلماتیک فراتر نخواهد رفت.»

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل بیان کرد: «اگر رابطه ایران و مصر را مقایسه کنیم با رابطه مصر و ترکیه کاملا متوجه این مساله خواهیم شد. روابط مصر و ترکیه بعد از تحولات 2013 بسیار کاهش پیدا کرد و به‌خصوص روابط سیاسی و امنیتی دو کشور در وضعیت فاجعه‌آمیزی قرار داشت. رسانه‌های طرفین، سیاست طرف مقابل را به شدت نقض می‌کردند. آقای اردوغان شدید ترین موضع‌گیری‌ها را علیه آقای السیسی داشت اما در چارچوب برنامه‌های طرفین و نگرانی‌های طرفین ما شاهد ارتقا روابط و حتی دیدار رسمی دو رئیس جمهوری بودیم و متعاقب آن قراردادهایی برای مسائل تجاری و بازرگانی و سرمایه‌گذاری به امضا رسید.»

نبوی افزود: «در حالی که روابط تهران و قاهره به این شدت آسیب ندیده بود هنوز سلسه دیدار و تعارف دیپلماتیک فراتر نرفته است. این نکته به این معناست که ایران برای رفع نگرانی‌های قاهره باید تلاش‌های بیشتری کند. یکی از مهم‌ترین موضوعات برای مصر، تحولات دریای سرخ است.»

وی خاطرنشان کرد: «ناامنی دریای سرخ توسط روسیه باعث کاهش 50 درصدی درآمدهای مصر از کانال سوئز شده است. این کشور امروزه دچار بحران اقتصادی نیز است. به نظر می‌رسد تا ایران اقدامات جدی‌تر و مهمتری برای رفع نگرانی‌های قاهره انجام ندهد روابط به مرحله جدی تر و بهبود کامل نخواهد رسید.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار