پاک آیین در گفت‌وگو با پانا:

سیاست خارجی ایران به دنبال ایجاد توازن بین کشورهای مختلف است

تهران (پانا) - سفیر اسبق ایران در جمهوری آذربایجان سفر رئیس جمهوری به الجزایر را حائز اهمیت دانست و گفت سیاست خارجی ایران به دنبال ایجاد توازن بین کشورهای مختلف است.

کد مطلب: ۱۴۶۱۸۰۱
لینک کوتاه کپی شد
سیاست خارجی ایران به دنبال ایجاد توازن بین کشورهای مختلف است

محسن پاک آیین در گفت‌وگو با پانا ضمن اشاره به سفر آیت الله رئیسی به الجزایر، اظهار کرد: «سفر رئیس جمهور به دعوت رسمی رئیس جمهور الجزایر بود. روسای جمهور دو کشور  مناسبات دو جانبه و گفت‌وگوهای خوبی داشتند. اسناد و توافقات مهمی به خصوص در حوزه تکنولوژی، نفت، گاز و انرژی منعقد شد.» 

وی افزود: «الجزایر یک کشور شناخته شده برای مردم جمهوری اسلامی ایران است. کشوری که سال‌ها پیش علیه استعمار فرانسه انقلاب کرد و پیروز شد. کشوری است که طعم تلخ جنایات فرانسه را چشیده است و در زمره کشورهای غیر متعهد قرار گرفته است و به چندجانبه گرایی متمایل است به همین دلیل می‌تواند یکی از دوستان نزدیک ایران باشد.»

این تحلیلگر مسائل بین الملل بیان کرد: «در حوزه فرهنگی هم مناسبات ایران و الجزایر در سفر آقای رئیس جمهور مورد توجه قرار گرفت و طرفین برای وحدت اسلامی تاکید کردند و اینکه تلاش‌های خود را برای تقویت اعتقاد مسلمانان و تامین منافع جهان اسلام دنبال کنند.»

وی ادامه داد: «حضور آیت الله رئیسی در اجلاس مجمع صادرکنندگان گاز که این مجمع به پیشنهاد ایران تاسیس شده است و ایران نقش مهمی به عنوان دومین کشور دارای ذخایر گاز جهان در این مجمع ایفا می‌کند. هم در ارتباط با قیمت گذاری گاز و هماهنگی بین کشورهای صادرکننده گاز و هم برای همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه مذاکراتی انجام شد.»

پاک آیین گفت: «جمهوری اسلامی ایران یکی از محورهای اصلی صدور گاز است و می‌تواند به یک مسیر امن برای توزیع و ترانزیت گاز بین تولیدکنندگان و بازارهای مصرف تبدیل شود. از این بابت در میان کشورهای دارای ذخایر گاز نقش ایران حائز اهمیت است.»

سفیر اسبق ایران در جمهوری آذربایجان خاطرنشان کرد: «الجزایر کشوری است که با رژیم صهیونیستی ارتباط ندارد و همواره به دنبال تقویت آرمان آزادی فلسطین بوده است و مردم این کشور همواره از آرمان‌های فلسطین حمایت کرده‌اند. با توجه به این مساله آقای رئیس جمهور در سخنرانی خود با محکوم کردن تداوم اقدامات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه و محکومیت حمایت‌های آمریکا، راهکارهای خود را برای توقف ماشین نسل‌کشی ارائه دادند. صحبت آقای رئیسی گویا، منطقی و دارای پیشنهادات مشخصی بود.» 

وی ادامه داد: «سفر رئیس جمهوری به الجزایر بسیار مهم بود و نشان‌دهنده این است که سیاست خارجی ایران به دنبال ایجاد توازن بین کشورهای مختلف است؛ امیدواریم این قبیل تعاملات ادامه پیدا کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار