یکی از معلمان ناحیه دو کرج در گفت‌وگو با پانا:

معلمان نقش اساسی در فرایند آموزش و پیشرفت دانش‌آموزان دارند

کرج (پانا) - یکی از دبیران دبیرستان امام جعفر صادق(ع) ناحیه چهار کرج گفت یک معلم نمونه به‌عنوان الگو سعی می‌کند تا با استفاده از روش‌های نوین تدریس، ابتکار و خلاقیت در تدریس نقش موثر و مفیدی در پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان ایفا کند.

کد مطلب: ۱۴۷۱۶۲۷
لینک کوتاه کپی شد
معلمان نقش اساسی در فرایند آموزش و پیشرفت دانش‌آموزان دارند

مریم هاشمی معلم نمونه، درس ریاضی با ۲۶سال سابقه خدمت به جامعه آموزش و پرورش در دوره متوسطه اول نزدیک به ۱۵ سال در مناطق محروم و کمتر برخودار انجام وظیفه کرده است؛ وی ۱۰ کتاب تالیف کرده و در جشنواره‌های تدریس و درس پژوهشی رتبه‌های استانی و کشوری کسب کرده است. از افتخارات وی می‌توان به داور مسابقات و المپیادهای علمی در سطح استان هم اشاره کرد.

هاشمی در گفت‌وگو با پانا یکی از مهم‌ترین اهداف طرح معلم نمونه را شناسایی، معرفی و تجلیل از معلمان نمونه به‌عنوان الگو در جامعه دانست و افزود: «تمام افرادی که در کار خود موفق بوده‌اند و خلاقیت زیادی داشته‌ و توانسته‌اند جزو افراد برجسته و برتر باشند با عشق و علاقه کار خود را انتخاب کرده‌اند. شغل معلمی را شغل شرافتمندی می‌دانستند چرا که نسلی را تربیت می‌کنند که روزی مسئولان کشور خواهند بود. معلمی شغلی بی‌ریاست است و همه کسانی که در سیستم آموزش و پرورش تلاش می‌کنند، دوست دارند فرزندان این مرز بوم پیشرفت کنند بنابراین، معلم نمونه برای اینکه بتوانید در کار خود عملکرد عالی و فوق‌العاده داشته باشد، باید از همان ابتدا این سوال را از خود بپرسد که آیا من به کار معلمی و به تدریس علاقه دارم؟ مدرس نمونه نمی‌تواند فقط با مطالعه کردن و با اجرا کردن برخی دستورالعمل‌ها نمونه شود. باید یک احساس خوب و یک عشقی پشت این کار باشد. اگر استادی با عشق و علاقه کار معلمی را انتخاب کرده باشد در تبدیل شدن به یک معلم نمونه و موفق بیش از 50 درصد مسیر را رفته است.»

وی ادامه داد: «هدف دیگر طرح معلمان نمونه  اعتلای فرهنگ عمومی تکریم و قدردانی از معلمان و تقویت جایگاه اجتماعی آنان و تقویت خودباوری و ایجاد انگیزه در میان معلمان است.»

هاشمی اظهار کرد: «برای انتخاب معلم نمونه، ابتدا مدیران باید پس از اطلاع از جزئیات شیوه‌نامه انتخاب معلم نمونه ۱۴۰۲ - ۱۴۰۳، وارد سایت مای مدیو شده و اقدام به تایید معلمان و ارزیابی کنند و پس از انجام نظرسنجی دانش‌آموزان و معلمان، این اطلاعات توسط داورانی که مشخص شده‌اند ارزیابی می‌شود.»

وی یکی از مهم‌ترین ویژگی معلم نمونه را چند بعدی بودن دانست و ابراز کرد: «یک معلم نمونه از حیث عملکردی باید وجدان کاری بالایی داشته باشد. مسئولیت پذیری، پشتکار، خلاقیت و ابتکار عمل و اخلاق‌مداری، برجسته باشد. مهم‌ترین ویژگی معلم نمونه چند بعدی بودن وی است؛ یعنی باید سعی کنید تا تمامی شاخص‌های علمی و اخلاقی را در خود تقویت و برای انتقال آن‌ها به دانش‌آموزان تلاش و کوشش کند.»

این معلم نمونه درباره تاثیر معلم نمونه در روند تحصیلی دانش‌آموزان گفت: «معلمان نقش اساسی در فرایند آموزش و پیشرفت دانش‌آموزان دارند. اهمیت نگرش‌های شغلی مثبت در شغل معلمی و نقش آن در پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان مورد تاکید قرار دارد، اما کمتر پژوهشی به تبیین دلالت‌ها در پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان در دانشگاه تربیت معلم پرداخته است، جایگاه مهم آموزش و پرورش در زندگی انسان قابل انکار نیست و در جامعه کنونی مدارس که معلمان در آن نقش متولی و مجری آموزشی و پرورشی را بر عهده دارند. نیاز به معلم اثربخش برای پیشرفت تحصیلی است. تحقیقات نشان می‌دهد که سهم معلم در پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان پررنگ است بنابراین یک راه حل باید اثربخش باشد تا بتواند هدف نظام آموزشی را محقق کند چرا که نقش معلمان در پیشرفت تحصیلی دانش‌آموز بسیار موثر است.»

هاشمی با اشاره به دانش‌آموزان ضعیف که علاقه‌ای به درس خواندن ندارند، گفت: «یکی از مشکلاتی که در مدارس وجود دارد نبود علاقه و انگیزه در دانش‌آموزان به درس است که دلایل بسیاری دارد، اما نقش معلم به عنوان تسهیل‌گر آموزشی این است که با حلم و بردباری، آرامش بتواند انگیزه و رغبت به آموزش را در آن‌ها افزایش دهد. روش‌های زیادی برای ایجاد انگیزه و علاقمند کردن دانش‌آموزان به درس وجود دارد که بستگی به هنر و مهارت معلم دارد که در طول سال تحصیلی از آن‌ها استفاده می‌کند.»

وی بهترین راه حل را تغییر شیوه تدریس از نوع سنتی به روش نوین دانست و افزود: «به عنوان مثال شیوه‌های تدریس را از سنتی به شیوه‌های روز تغییر داده و با استفاده از تکنولوژی آموزشی، حواس پنجگانه دانش آموزان را به کار گیریم. میان درس، کلاس و مسایل زندگی که به وسیله همان درس قابل حل است ارتباط برقرار کنیم و ارتباط دوستانه و موثری از ابتدای سال با دانش‌آموزان برقرار کنیم که در تحقیقات به آن‌ها رسیده‌اند.»

این آموزگار تصریح کرد: «روز معلم را خدمت همکاران زحمت‌کش تبریک عرض می‌کنم و از آموزش و پرورش درخواست می‌کنم که حرف‌ها و سخن‌هایی که می‌زنند را عملی کنند و در حد وعده و وعید نباشد و به جایگاه معلم توجه بیشتری شود تا شاهد عملکرد بهتری از سیستم آموزشی باشیم.»

دانش‌آموز خبرنگار: مهسا رادپور

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار