عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی در گفت‌وگو با پانا:

تعرفه‌گذاری پلکانی گاز خانگی منجر به مدیریت مصرف گاز مخصوصا در زمستان‌ها می‌شود

تهران (پانا) - عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران درباره معضل ناترازی گاز در زمستان‌ها و مصرف بی‌رویه آن در بخش خانگی گفت اجرای تعرفه‌گذاری پلکانی گاز خانگی روشی مهم و موثر بر کاهش مصرف گاز است.

کد مطلب: ۱۴۷۱۰۰۱
لینک کوتاه کپی شد
تعرفه‌گذاری پلکانی گاز خانگی منجر به مدیریت مصرف گاز مخصوصا در زمستان‌ها می‌شود

مهرداد عباد در گفت‌وگو با پانا درباره ناترازی گاز و اجرای تعرفه‌گذاری پلکانی گاز خانگی برای مدیریت مصرف گاز پرداخت و گفت: «یارانه‌های مختلفی به انرژی در کشور ما تعلق می‌گیرد که بخش زیادی از آن هدر می‌رود و به هدفی که می‌خواستیم در این سال‌ها نرسیده است.»

وی در ادامه با بیان اینکه این رویه اعطای یارانه انرژی پنهان باید اصلاح شود، افزود: «اعطای یارانه پنهان انرژی گاز باید به‌صورت پلکانی باشد و افراد بر اساس میزان مصرفشان باید این هزینه را بپردازند.»

عباد با تاکید بر اینکه در اعطای یارانه انرژی باید منافع عموم مردم لحاظ شود، ادامه داد: «اجرای تعرفه‌گذاری پلکانی گاز خانگی مزیت‌های زیادی دارد. ما باید سعی کنیم یارانه انرژی را به اقشار پایین‌تر جامعه برسانیم به همین دلیل با اجرای تعرفه‌گذاری پلکانی گاز خانگی موافق هستیم و اکنون به خوبی در کشور در حال اجرا است.»

این عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران بیان کرد: «عددهای قیمت مصرف انرژی خیلی پایین است و ما در حال اعطای سوخت به قیمت خیلی پایینی به خانوارها هستیم. البته به دلیل تجربه ناموفق بالا بردن قیمت بنزین برای افزایش قیمت فرآورده‌های سوختی در کشور خط قرمزهایی وجود دارد.»

عباد ادامه داد: «باید بتوانیم با یک اجماع عمومی  و یک فرهنگ‌سازی هدررفت گاز و همچنین سوبسیدهایی که بابت انرژی داده می‌شود را اصلاح کنیم.  گاز در کشور ما در بخش خانگی و صنعتی خیلی غیر بهینه استفاده می‌شود. ما برای بحث ناترازی گاز باید بتوانیم اقدامات اساسی انجام دهیم.»

عضو کمیسیون انرژی مجلس بیان کرد: «یکی از این اقدامات این است درصد بالایی از سبد سوختی کشور برای گرمایش منازل در اختیار گاز قرار دارد باید این درصد را به میزان خیلی زیادی کاهش دهیم. در گذشته گاز، سوخت خیلی پاکی محسوب می‌شد ولی اکنون به حدی سوخت‌های پاک و سبز وارد عرصه شده که گاز سوخت پاک محسوب نمی‌شود.»

این عضو اتاق بازرگانی توضیح داد: «ما اکنون با ناترازی گاز هم در کشور مواجه شده‌ایم و خوب است که بتوانیم این ناترازی را از بین ببریم البته باید بتوانیم یارانه سوخت را هم اصلاح کنیم.»

وی در ادامه با اشاره به اینکه سوخت‌های خیلی پاکی که استفاده می‌شود مثل سوخت هیدروژن، در صنایعی مثل سیمان و فولاد هم استفاده می‌شود، افزود: «خیلی از کشورهای دنیا به جای اینکه از گاز استفاده کنند از هیدروژن استفاده می‌کنند. این سوخت هم آلاینده‌ای ندارد و هم اینکه انرژی تجدید‌پذیری است.»

عباد ادامه داد: «هیدروژن را می‌توان به دو روش تولید کرد روش اول این است که با استفاده از سوزاندن سوخت‌های فسیلی آب را گرم می‌کنند و هیدروژن و اکسیژن را جدا می‌کنند. روش دیگر بر پایه الکتریکی است که اگر بتوانیم با استفاده از برق هیدروژن تولید کنیم و بخشی از سوخت صنایع را بتوانیم به این روش تامین کنیم این ناترازی رخ نمی‌دهد.»

وی گفت: «البته ما اکنون ۹۹ درصد کشور را لوله‌کشی کرده‌ایم و نمی‌توانیم یک شبه تصمیم بگیریم که گاز استفاده نکنیم. برای اصلاح رویه مصرف گاز باید تمام این گام‌ها قدم به قدم برداشته شود.»

عباد تصریح کرد: «اقدام عاجل و اثربخشی که می‌توانیم هم‌اکنون انجام دهیم این است که  تعرفه‌گذاری پلکانی گاز خانگی را اجرایی کنیم. اجرای این شیوه باعث می‌شود که افراد به هر اندازه از گاز استفاده کنند به همان میزان هم هزینه آن را بپردازند و شرایط به این نحو نباشد که فرد هر چه بیشتر از گاز استفاده کرد به همان میزان هم از یارانه پنهان انرژی برخوردار شود.»

این عضو کمیسیون انرژی توضیح داد: «وقتی تعرفه‌گذاری پلکانی گاز خانگی در کشور در حال اجرا باشد مردم برای این گاز ارزش قائل می‌شوند و بی‌رویه و بدون مدیریت آن را مصرف نمی‌کنند.»

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار