مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل:

آلاچیق عشایر شاهسون اردبیل قابلیت ثبت جهانی دارد

اردبیل (پانا) - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل گفت: جشنواره کوچ شاهسون دشت مغان این استان، نشان‌دهنده عظمت جامعه عشایری است و آلاچیق عشایر این منطقه قابلیت ثبت جهانی را دارد.

کد مطلب: ۱۴۷۰۶۰۰
لینک کوتاه کپی شد
آلاچیق عشایر شاهسون اردبیل قابلیت ثبت جهانی دارد

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل؛ حسن محمدی‌ادیب در حاشیه برگزاری دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر شاهسون مغان و یازدهمین دوره استانی عشایر سراسر کشور در جعفر آباد مغان اظهار کرد: دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر شاهسون مغان و یازدهمین دوره استانی آن طی ۲ روز گذشته در منطقه جعفرآباد بیله‌سوار مغان با حضور عشایر غیور استان اردبیل، اقوام عشایر استان‌های مختلف و میهمانان خارجی برگزار شد.

وی ادامه داد: آلاچیق عشایر استان اردبیل و مهارت ساخت آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و پیشنهاد ثبت جهانی این نماد عشایر استان را نیز به وزارت میراث‌ فرهنگی ارائه کردیم تا از میراث گرانبهای عشایر استان پاسداری کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل افزود: لباس سنتی زنان عشایر استان اردبیل با عنوان «تومان کوینک» و مهارت دوخت آن نیز از دیگر آثار مربوط به جامعه عشایری استان است که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

محمدی‌ادیب تصریح کرد: جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر شاهسون دشت مغان با مشارکت دستگاه‌های اجرایی مرتبط در استان اردبیل به منظور ایجاد شور و نشاط اجتماعی و معرفی ارزش‌های زندگی عشایر برگزار شد.

وی افزود: گردشگری، صنایع‌ دستی عشایر و حمایت از آن‌ها در اولویت برنامه‌های اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان اردبیل است و در این راستا اقدامات متنوعی انجام شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار