رئیس مرکز پزشکی و حج و زیارت جمعیت هلال احمر خبر داد؛

اعزام 87 هزار و 500 زائر ایرانی به سرزمین وحی

در مراسم حج امسال حدود ۱۴۵۰ زائر بیش از ۸۰ سال سن دارند/ لیست داروهای ممنوعه تغییری نکرده است

تهران (پانا) - رئیس مرکز پزشکی و حج و زیارت جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه در عملیات حج امسال 87 هزار و 500 نفر به سرزمین وحی اعزام می‌شوند، گفت در مراسم حج امسال حدود ۱۴۵۰ زائر بیش از ۸۰ سال سن دارند و ۹۲ نفر نیز کمتر از ۱۸ سال هستند. همچنین تا به این لحظه استطاعت روانی و جسمی ۶۲ هزار و ۱۴۲ نفر تایید شده، ۹ هزار و 262 نفر در صف بررسی و ۹ هزار و 440 نیز هنوز معاینه نشده‌اند.

کد مطلب: ۱۴۶۷۹۸۲
لینک کوتاه کپی شد
اعزام 87 هزار و 500 زائر ایرانی به سرزمین وحی

نشست خبری علی مرعشی، رئیس مرکز پزشکی و حج و زیارت جمعیت هلال احمر صبح امروز 26 فروردین 1403 در محل ساختمان صلح هلال احمر با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

وی در این نشست با بیان اینکه عملیات تشرف به حج در اواخر اردیبهشت و اوایل خردادماه می‌شود، گفت: قبل از اعزام الزاماتی مانند استطاعت روانی و جسمی زائران وجود دارد که مرکز پزشکی و حج و زیارت سازمان هلال احمر متولی انجام این امور است.

مرعشی با اشاره به اینکه در عملیات حج امسال 87 هزار و 500 نفر به سرزمین وحی اعزام می‌شوند، گفت: ۳ درصد از این تعداد عوامل اجرایی هستند و 85 هزار نفر به عنوان زائر به خانه خدا مشرف خواهند شد.

رئیس مرکز پزشکی و حج و زیارت جمعیت هلال احمر با یادآور شدن این موضوع که معاینات زائران قبل از شروع سال 1403 آغاز شده است، بیان کرد: در مراسم حج امسال حدود ۱۴۵۰ زائر بیش از ۸۰ سال سن دارند و ۹۲ نفر نیز کمتر از ۱۸ سال هستند. همچنین تا به این لحظه استطاعت روانی و جسمی ۶۲ هزار و ۱۴۲ نفر تایید شده، ۹ هزار و 262 نفر در صف بررسی و ۹ هزار و 440 نیز هنوز معاینه نشده‌اند.

وی با خاطرنشان کردن این موضوع که ۷۰۷ زائر که استطاعت آن‌ها رد شده است به کمیسیون تخصصی ارجاع داده شده‌اند، عنوان کرد: از تعداد تمامی زائران ۱۱ هزار و ۳۲۰ نفر دارای بیماری قند، ۱۶ هزار و ۷۷۰ نفر دارای بیماری فشارخون، ۳ هزار و ۲۰۵ نفر دارای بیماری قلبی و ۵۹۰ نفر نیز دارای بیماری ریوی هستند.

مرعشی تاکید کرد: براساس دستورالعمل‌های جدید امسال دیگر مانند سال‌های گذشته زائر دیالیزی برای مراسم حج اعزام نخواهد شد.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر در ادامه به فرایند انتخاب پزشکان پرداخت و گفت: امسال تمامی پزشکانی که زائران را مورد معاینه قرار داده‌اند همراه با آن‌ها به مراسم حج مشرف خواهند شد. این موضع در صورتی رخ می‌دهد که طی سال‌‌های گذشته روند اعزام پزشک این‌طور نبود و برای هر 600 زائر یک پزشک در نظر گرفته شده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه تعداد عوامل اجرایی در مراسم حج امسال کاهش یافته است، ابراز کرد: در سال گذشته تعداد تیم پزشکی شامل ۴۲۵ نفر بود اما امسال این تعداد به ۳۸۰ نفر کاهش پیدا کرد و باقی سهمیه به زائرانی داده شد که در صف انتظار تشرف به مراسم حج بودند.

وی با یادآور شدن این موضوع که تیم پزشکی اعزامی شامل پزشکان معاینه کننده و پزشکان متخصص است، اظهار کرد: یک پلی‌کلینیک ۶۵ تخت‌خوابی در شهر مکه و ۵ درمانگاه شبانه‌روزی خدمات پزشکی به زائران ارائه می‌کنند، همچنین در هر منطقه‌ای که زائران ساکن هستند، یک مطب ۸ ساعته مراجعان را ویزیت خواهد کرد.

مرعشی در پاسخ به سوالی در رابطه با تامین دارو برای زائران گفت: اکنون 400 قلم دارو خریداری شده که به کشور عربستان ارسال شده است. همچنین اقلامی مانند شربت‌های خوراکی و سُرم‌ را در کشور عربستان تهیه خواهیم کرد.

رئیس مرکز پزشکی و حج و زیارت هلال احمر در پاسخ به سوال پانا مبنی بر ممنوعیت‌های دارویی برای زائرانی که اقدام به حمل دارو می‌کنند، عنوان کرد: لیست داروهای ممنوعه همان لیست سال‌های گذشته است و تغییری نکرده، اما اگر زائری قصد دارد دارویی را همراه با خود بیاورد باید نسخه انگلیسی دارو همراه با مهر و امضای پزشک معالج خود را تهیه کرده تا در فرودگاه عربستان با مشکلی مواجه نشود.

وی در رابطه تزریق واکسن‌های اجباری برا زائران عنوان کرد: براساس دستورالعمل‌های عربستان سعودی، واکسن اجباری برای همه کشورها واکسن مننژیت است که برای کشور ما نیز همین واکسن در نظر گرفته شده. این واکسن از طریق هلال احمر تهیه شده و تا دو هفته قبل از اعزام به زائر تزریق خواهد شد.

مرعشی در پاسخ به سوالی در رابطه با تعداد افرادی که استطاعت روانی و جسمی آن‌ها رد شده است، بیان کرد: استطاعت ۵۹۵ نفر از زائران رد شده است. این افراد می‌توانند اعتراض خود را به کمیسیون‌ تخصصی ارجاع دهند و اگر در آن‌جا نیز رد شوند می‌توانند درخواست خود را به کمیسیونی که هفته آینده در تهران برگزار خواهد ارجاع دهند تا رسیدگی‌های لازم انجام شود.

خبرنگار : امجد عبدی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار