پانا بررسی کرد؛

افزایش مبالغ جرائم رانندگی در راستای بازدارندگی و کاهش تصادفات

تهران (پانا) - اوایل آذرماه سال گذشته بود که سردار احمدرضا رادان، فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران در جریان بازدید از مقر پلیس راهور فراجا بر افزایش مبلغ جرائم رانندگی تاکید کرده و آن را امری ضروری دانسته بود.

کد مطلب: ۱۴۶۶۶۱۱
لینک کوتاه کپی شد
افزایش مبالغ جرائم رانندگی در راستای بازدارندگی و کاهش تصادفات

آسیه اسحاقی - سردار رادان با بیان اینکه افزایش جریمه‌های رانندگی حتماً تأثیر مستقیمی بر کاهش تصادفات فوتی و جان‌باختگان تصادفات دارد، گفته بود: متأسفانه ۸۰ درصد تصادفات مربوط به سه تخلف سرعت غیرمجاز، سبقت غیرمجاز و عدم توجه به جلو است و در حال حاضر مبلغ جرایم تخلفات رانندگی بازدارنده نیست و باید افزایش پیدا کنند.

فرمانده کل انتظامی کشور همچنین در پاسخ به برخی انتقادات درخصوص وجود تورم در کشور و ایجاد مشکلاتی برای کسانی که بخواهند مبالغ سنگین جرایم رانندگی را پرداخت کنند، اظهار کرده بود: افزایش جرایم رانندگی ربطی به تورم ندارد و فرد می‌تواند اصلاً تخلف نکند که بخواهد یک جریمه سنگین را پرداخت کند. در دنیا برای یک تخلف ساده چندین برابر عدد و رقم تخلف در ایران جریمه در نظر گرفته شده، اما در کشور ما مبلغ جرایم رانندگی پایین است و به همین دلیل بازدارندگی لازم وجود ندارد.

همچنین سید کمال هادیانفر، رئیس سابق پلیس راهور فراجا نیز دی ماه سال گذشته طی مصاحبه‌ای که با یکی از رسانه‌های کشور انجام داده بود با بیان اینکه براساس قوانین و مقررات هر سه سال باید چهار دستگاه پلیس، وزارت دادگستری، وزارت کشور و وزارت راه نسبت به جرائم رانندگی تصمیم گیری کرده و در مبالغ آن بازنگری کنند، گفته بود: با این وجود پلیس راهور در سال‌های گذشته به دلیل وضعیت اقتصادی حاکم بر کشور و عواملی مانند شیوع کرونا و ... پیشنهادی به دولت نداد و این موضوع سبب شد تا کمیسیون اصل ۹۰ از پلیس و دستگاه‌های دیگر در این خصوص مطالبه کند. 

در ادامه مباحث پیرامون افزایش مبالغ جرائم رانندگی، فروردین‌ماه‌ امسال، سید تیمور حسینی، رییس پلیس راهور فراجا خبر از افزایش ۵ برابری نرخ جرائم رانندگی داد و در این خصوص اظهار کرد: بخشی از جرایم که خطر بیشتری دارند ۴ تا ۵ برابر افزایش خواهد یافت. برای مثال جریمه سرعت غیر مجاز ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان می‌شود یا جریمه رانندگی در حالت مستی و استفاده از مواد روان گردان ۲ میلیون ۷۰۰ هزار تومان پیش‌بینی شده است. 

وی ادامه داد: هدف اصلی از افزایش جرایم بازدارندگی است. بر اساس ماده ۲۸ رسیدگی به تخلفات پلیس باید هر ساله نسبت به افزایش مبلغ جرایم اقدام کند که به دلایل مختلف در ۶ سال گذشته این اتفاق رخ نداد و عملا جرائم رانندگی اثر بازدارنده خود را از دست داده بودند.

وی با اشاره به اینکه از سال ۸۵ تا ۹۶ یک روند کاهشی تصادفات در کشور حاکم بود، گفت: مجدداً از ۹۷ تاکنون شاهد روند صعودی بودیم که یکی از دلایل وقوع تصادفات عمل انسانی است؛ راننده به قوانین و مقررات توجه نمی‌کند و با تخلف جان خودش و دیگران را به خطر می‌اندازد. 

براساس گفته‌های رئیس پلیس راهور فراجا طی چند روز آینده مصوبه دولت در رابطه با افزایش نرخ جرائم رانندگی به پلیس ابلاغ می‌شود که لازم‌الاجراست و تمامی رانندگان کشور باید از آن تبعیت کنند‌. 

همچنین محمد رستمی، کارشناس حوزه ترافیک نیز در گفت‌وگو با پانا درباره افزایش مبالغ جرائم رانندگی گفت: «جرائم رانندگی و مبالغ در نظر گرفته شده برای آن باید طوری تعیین شود که دارای بازدارندگی باشد، در واقع یعنی راننده به صورت ملموس احساس کند که ارتکاب هرگونه عمل خلافی، دارای جریمه سنگینی است که حتما باید آن را پرداخت کند‌.» 

وی با بیان اینکه در حال حاضر نمی‌توان درصد دقیقی برای میزان بازدارندگی ناشی از افزایش مبالغ جرائم رانندگی مشخص کرد، افزود: «هستند رانندگانی که با علم به تخلف مرتکب آن می‌شوند و پلیس هم آن‌ها را جریمه می‌کند، اما این میزان جریمه به قدری پایین است که اصلا مفهومی برای راننده ندارد و شخص راننده با خیال راحت آن را پرداخت می‌کند.» 

این کارشناس حوزه ترافیک با تاکید بر اینکه جریمه‌های فعلی نمی‌تواند بازدارندگی لازم را داشته باشد، عنوان کرد: «اگر نگاهی به قوانین راهنمایی و رانندگی دیگر کشورها بیاندازیم، هنگامی که کسی تخلف می‌کند با جریمه سنگینی روبرو می‌شود و حتی در مواردی به دلیل یک تخلف حادثه‌ساز، جریمه‌ها را افزایش داده‌اند تا دیگر رانندگان چنین عملی را مرتکب نشوند.» 

رستمی خاطرنشان کرد: «در نتیجه افزایش مبالغ جرایم رانندگی که مدنظر دولت و پلیس است را باید امری مهم و ضروری دانست چرا که حتی اگر یک درصد هم در میزان کاهش تصادفات رانندگی اثرگذار باشد، عمل معقولی است و باید به آن توجه داشت.»

خبرنگار : امجد عبدی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار