دومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی سمپاد آغاز به کار کرد؛

یاوری: ۲۳۷ طرح از سوی ۳۴۱ دانش‌‌آموز در نمایشگاه دستاوردهای سمپاد عرضه شده است

مدارس سمپاد از دانش‌آموزان ۴ دهک اول پول دریافت نکنند/ مدارس سمپاد عشایری در استان‌های با ۳ هزار نفر جمعیت عشایری راه‌اندازی می‌شود

تهران (پانا) - نشست خبری دومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی سمپاد ظهر امروز با حضور الهام یاوری رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان و مسعود بهرامی مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

کد مطلب: ۱۴۷۲۵۵۰
لینک کوتاه کپی شد
یاوری: ۲۳۷ طرح از سوی ۳۴۱ دانش‌‌آموز در نمایشگاه دستاوردهای سمپاد عرضه شده است

الهام یاوری در این نشست با گرامی‌داشت مقام معلم اظهار کرد: نمایشگاهی که در حال برگزاری است، دومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی مدارس سمپاد است. این نمایشگاه در سال‌های دور در سمپاد برگزار می‌شد ولی ۱۰ سال وقفه داشت. دانش‌‌آموزان خوب سمپاد اعم از دانش‌آموزان مدارس سمپاد و دیگر مدارس که دارای رتبه در جشنواره‌های مختلف هستند در این نمایشگاه حضور دارند و چند هدف را دنبال می‌کند. هدف اول این است که همه این دانش‌آموزان توانمندی‌ها و دستاوردهای خود را به نمایش بگذارند و ظرفیت‌های نهفته خود را آشکار کنند و صاحبان صنایع و کسانی که توانایی کمک به ما را دارند بیایند و این استعدادها را کمک کنند. در این نمایشگاه شبکه ارتباطی خوبی بین دانش‌آموزان سمپاد ایجاد می‌شود و فرصت این را پیدا می‌کنند که با دانش‌آموزانی از مناطق دیگر ارتباط بگیرند و شبکه‌های از ارتباط همکاری و دوستانه شکل خواهد گرفت. همچنین دلیل دیگر برگزار این نمایشگاه در راستای شعار سمپاد یعنی هر نیاز کشور یک سمپادی آماده اثرگذاری است و دانش‌آموزان در این نمایشگاه کاربرد کارهای خود را برای رفع نیازهای کشور بهتر درک کنند. 

وی گفت: در این نمایشگاه ۱۱۸ طرح در گروه دختران و ۱۱۹ طرح در گروه پسران در حوزه‌های مختلفی از جمله ژنتیک و ریاضی و هوش و ادبیات فارسی و ... حضور دارند. بیش از ۲۰۰ نفر از مسئولان دولتی به این نمایشگاه دعوت شده‌اند و اگر کسی هم امکان حضور نداشت دفترچه‌ای از تمام دستاوردها تهیه شده تا در اختیار نهادهای مختلف برای تجاری‌سازی این طرح‌ها قرار گیرد. برخی از طرح‌ها گروهی و برخی هم انفرادی است. 

یاوری افزود: مجموعا ۱۵۶ دانش‌آموز دختر و ۱۸۵ دانش‌‌آموز پسر در نمایشگاه مشارکت دارند. 

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: مهمترین روشی که در میان دانش‌آموزان میتواند امید بیافریند، این است که دستاوردهای ایران عزیز را به آن‌ها نشان دهیم. باید به آنها نشان دهیم که این افراد هم دقیقا مثل ما هستند مقداری با سن بیشتر و دانش‌آموزان ما هم توانایی رفع مشکلات کشور را دارند. در قالب اردوهای راهیان پیشرفت، دانش‌‌آموزان ما پیشرفت‌ها را می‌بینند و امیدآفرینی بسیار جدی در آنها ایجاد خواهد کرد. 

مدارس از دانش‌آموزان ۴ دهک اول پول دریافت نکنند

یاوری در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره تحصیل رایگان دانش‌‌آموزان مناطق محروم در مدارس سمپاد گفت: تاکید ما به مدیران مدارس این است که هیچ پولی از دانش‌آموزان ۴ دهکی که به مدارس سمپاد راه پیدا می‌کنند دریافت نکنند و تلاش ما این است که هرچه سریعتر این هزینه را به مدارس برسانیم.

مدارس سمپاد عشایری راه‌اندازی می‌شوند

وی در پاسخ به سوال خبرنگار پانا درباره راه‌اندازی مدارس سمپاد عشایری گفت: «خوشبختانه سال گذشته یک مدرسه دیگر بعد از استان فارس، در استان آذربایجان غربی ویژه عشایر هم دختر و هم پسر راه‌اندازی کردیم که شبانه‌روزی است و تمام برنامه‌ها را به صورت ویژه برای آنها برگزار می‌کنیم. 

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان افزود: امیدواریم این الگوی موفق را در سایر کشور بتوانیم توسعه دهیم. در مورد عشایر، جمعیت عشایری استان باید به ۳ هزار نفر برسد تا این مدرسه راه‌اندازی شود. 

۱۶ نفر از ۴۰ نفر برتر در کنکور سال گذشته از دانش‌آموزان سمپادی مناطق محروم بوده‌اند

‌یاوری گفت: سمپاد در حال حاضر به عدالت آموزشی کمک می‌کند و ۴۵ درصد‌ میزان پذیرفته‌شدگان از خانواده‌های دهک‌های یک یا چهار بوده، در متوسطه اول پذیرش دانش‌آموزان تحت پوشش کمیته امداد حدود ۷۱ درصد افزایش یافته است. ۱۶ نفر از ۴۰ نفر برتر در کنکور سال گذشته از دانش‌آموزان سمپادی مناطق محروم بوده‌اند. 

یاوری اضافه کرد: مسئولیت سمپاد تا پایان دوره تربیت عمومی است و بعد از فارغ‌التحصیلی اگر شرایط نخبگی را داشته باشند به بنیاد ملی نخبگان معرفی می‌شوند. ما باید کاری کنیم که دانش‌‌آموزان چالش‌های کشور را بشناسند و هم اینکه توانایی لازم برای حل این چالش‌ها را در خود پرورش دهند. 

وی با بیان اینکه در سال گذشته ۱۰ کارسوق ملی در سراسر کشور در ۱۰ حوزه متفاوت مساله‌محور برگزار کردیم، گفت: در هر حوزه سعی کردیم یک شریک خارج از آموزش و پرورش داشته باشیم تا زمینه پرورش و اتصال دانش‌آموزان با نهادهای مختلف و حکایت آن‌ها را فراهم کنیم. 

مسعود بهرامی نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: تلاشمان این است که دستاوردهای دانش‌‌آموزان سمپاد را برای دیگر دانش‌آموزان تبیین کنیم تا باعث امیدآفرینی شود. 

دومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی سمپاد از ۱۴ اردیبهشت در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز به کار کرده و تا ۱۷ اردیبهشت پذیرای عموم علاقه‌مندان است. 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار