سخنگوی دولت خبر داد: اختصاص 200 میلیارد تومان برای توزیع شیر در مدارس

برادر رئیس‌جمهوری بودن هیچ مزیتی برای فریدون نداشت

تهران (پانا) - سخنگوی دولت از اختصاص 200 میلیارد تومان برای توزیع شیر در مدارس خبر داد و گفت مبلغ درخواستی وزارت آموزش و پرورش اختصاص 300 میلیارد تومان بود.

کد مطلب: ۹۵۹۴۰۶
لینک کوتاه کپی شد
سخنگوی دولت خبر داد: اختصاص 200 میلیارد تومان برای توزیع شیر در مدارس

علی ربیعی در جریان نشست مطبوعاتی امروز (دوشنبه) خود ابتدا با اشاره به سیاست‌های امروز جمهوری اسلامی اظهار کرد: «توسعه روابط ایران با همسایگان یکی از ضرورت‌های دولت تدبیر و امید است. سفر روحانی به ارمنستان در همین راستا صورت گرفت.»

او ادامه داد: «این سفر نقش مهمی در آینده منطقه ایفا می‌کند. ایران با اوراسیا از دی ماه 94 توافقی مبنی بر تشکیل کمیته‌ای مشترک برای تجارت ترجیحی تشکیل دادیم و در نهایت با پنج کشور به موافقتنامه آزاد با بازار حدود 200 میلیون نفری دست یافتیم. این موافقتنامه به مجلس ارائه شده و همزمان در مجالس دیگر کشورها نیز تصویب شده است. براساس این موافقتنامه 502 قلم کالا شاهد کاهش تعرفه خواهد بود و رشد تجارت را در پی خواهد داشت.»

ربیعی ادامه داد: «هدف ایران گسترش مناسبات با همه کشورهای منطقه یه ویژه خلیج فارس است. ایران نمی‌خواهد هیچ کشوری را از دایره پیوندهای سیاسی و اقتصادی مستثنا کند به همین دلیل تمام تلاش خود را برای بهبود روابط با کشورهای خلیج فارس به کار بردیم که اوج آن ائتلاف امید بود.»

سخنگوی دولت بیان کرد: «کشورهای همسایه بدانند تلاش ایران برای صلح و دوستی متوقف نخواهد شد. ایران برای مقابله با زورگویی و یکجانبه‌گرایی و حضور کشورهای خارجی در منطقه این اقدامات را انجام می‌دهد به همین دلیل از هر تنشی در کشورهای همسایه متاثر می‌شویم.»

دولت عراق اطمینان داده است هیچ برخوردی با معترضان صورت نگرفته است

او ادامه داد: «رخ دادهای اخیر عراق مایه تاسف دولت و ملت ایران است. در حالی که عراقی‌ها خود را برای بزرگترین رویداد فرهنگی و اجتماعی آماده می‌کردند اتفاقات تلخی افتاد. دولت عراق اطمینان داده است هیچ برخوردی با معترضان صورت نگرفته است با این حال ایران خواهان اوج خویشتن‌داری در عراق است.»

ربیعی بیان کرد: «اطمینان داریم دولت و ملت عراق از بلوغ کافی برای حل مشکلاتشان برخوردارند ولی ایران امادگی خود را برای ایستادن کنار برادران و خواهران عراقی اعلام می‌کند و تبلیغات مسموم نمی‌تواند روابط دو کشور را از بین ببرد.»‎

توسعه خدمات بهداشت در روستاها با هیچ دوره‌ای قابل مقایسه نیست

ربیعی درباره سیاست‌های دولت در داخل کشور نیز بیان کرد: «گسترش اشتغال، جداکردن بودجه جاری از نفت سیاست دولت است. دموکراسی و پیگیری انتخابات آزاد در داخل و کاستن از رنج های مردم و شکستن حصر تحریم‌ها از جمله برنامه‌های دولت است.»

او ادامه داد: «دولت تدبیر و امید بیش از هر دولتی سیاست‌هایش را معطوف به روستا کرده است. این سیاست‌ها سال‌ها مغفول مانده یود و در نتیجه شاهد مهاجرت روزافزون به شهرها بودیم. تحولات خوبی با تغییر نگاه دولت پدید آمد. اولین برنامه ما زندگی پذیر کردن روستاها است و سیاست دوم اجرای مهاجرت معکوس به روستاها بود که موفقیت های خوبی نیز داشتیم.»

او ادامه داد: «توسعه خدمات بهداشت در روستاها با هیچ دوره ای قابل مقایسه نیست. افزایش رفاه در روستاها با گسترش بیمه روستایی از جمله سیاست‌های دولت در روستاها بوده است. جاده سازی و گسترش زیرساخت های آب و برق امروز باعث مهاجرت معکوس به برخی روستاها بوده ایم.‎»

ربیعی با اشاره به آمار اشتغال نیز گفت: «سهم روستاها در آمار اشتغال به 25 درصد افزایش پیدا کرده و این یعنی 140 هزار شغل مربوط به روستاها و عشایر یوده است. 93 درصد روستاهای ایران از جاده‌های مطلوب برخوردار شدند و 80 درصد روستاها گاز خانگی دارند. 84 درصد روستاها آب آشامیدنی سالم وجود دارد ولی سیستان و بلوچستان همچنان نیازمند ‌آبرسانی هستند.»

او ادامه داد: «90 درصد طرح پزشک خانواده روستایی و استفاده 95 درصد روستاییان از بیمه سلامت استفاده می‌کنند. بیمه روستاییان و عشایر ظرفیت پوشش تعداد بیشتری را نیز دارد.»

ربیعی تصریح کرد: «2 هزار و 480 پروژه در روستاها افتتاح شده است. امیدواریم این فعالیت‌ها در روستاها ادامه یابد و فقر موجود در روستاها از بین برود هرچند که امروز در هیچ کجای کشور فقر شدید و همراه با گرسنگی را تجربه نمی‌کنیم.‎»

ربیعی با اشاره به مشکلات سفر اربعین گفت: «وزارت راه پای کار است و بی‌نظیر‌ تر از هرسال نیز این سفر را خواهیم داشت.»

او در ادامه در پاسخ به سوالی درباره حذف درآمدهای نفتی از بودجه جاری و مساله یارانه‌های پنهان نیز اظهار کرد: «بخش بودجه جاری قطعا از نفت جدا خواهد شد و از سایر درآمدهای دولت این مهم جبران خواهد شد.»

تحریم‌ها برای سیاست‌گذاری برکاتی دارد

او ادامه داد: «بنای دولت این است که درآمدهای نفتی برای بودجه عمرانی استفاده شود. تحریم ها علیه ملت عمل می‌کند ولی برای سیاست‌گذاری برکاتی دارد که یکی از آن‌ها جدایی بودجه از نفت است.»

ربیعی تصریح کرد: «بحث یارانه های پیدا و پنهان در جلسه سران سه قوه مطرح است. رفاه مردم مدنظر است و سران قوا به شکل جدی تمام ابعاد موضوع را بررسی میکنند ولی هنوز هیچ تصمیمی اتخاذ نشده است. مردم اطمینان داشته باشند هرگونه تصمیم درباره یارانه های پنهان قطعا افزایش توان دهک های پایین را مدنظر خواهد داشت.»

در یک سال گذشته 844 هزار نفر وارد بازار کار شده‌اند

این مقام مسئول در ادامه در پاسخ به سوالی درباره جزئیات آمار اشتغال گفت: «آمار من متکی به آمارهای اعلامی مرکز آمار است. در یک سال گذشته 844 هزار نفر وارد بازار کار شده‌اند و خالص اشتعال در مناطق نیز رشد قابل توجهی داشته است. نرخ مشارکت نیز افزایش یافته است.»

او یادآور شد: «علت ملموس نبودن آمار اشتغال این است که ما بیش از 3 میلیون و 400 هزار نفر بیکاری نهفته داریم یعنی افرادی که سال‌ها بیکاری تحمل کرده‌اند که بیشتر شامل دهه 60 می‌شود. ما بیماری انتقال یافته از دوره‌های گذشته را داریم و امروز نیاز به سالانه 1 میلیون شغل داریم.»

او بیان کرد: «آمار موجود آمار صحیحی است ولی باتوجه به پنجره جمعیتی و بیماری بیکاری موجود در کشور چندان ملموس نمی‌شود. امروز از آمار بیکاران مزمن یعنی همان بیکاران نهفته در حال کاهش است. سیاست کاهش واردات بر این آمار اثر گذاشته است.‎»

مدرک تحصیلی فریدون درست است

سخنگوی دولت در ادامه در پاسخ به سوالی درباره شبهات ایجادشده درباره مدرک تحصیلی حسین فریدون و اتهامات او بیان کرد: «مدرک تحصیلی فریدون تمام ادعاها را بررسی کردیم. با وزیر علوم و مدیران دانشگاه‌ها صحبت شد و مشخص شد آقای فریدون در دولت قبل در دانشگاه گیلان در دوره دکتری پذیرفته می‌شود.»

او افزود: «او به دانشگاه شهید بهشتی منتقل می‌شود. رئیس وقت این دانشگاه که گرایش سیاسی همسویی هم ندارد با سخت‌گیری این موضوع را بررسی و تایید کرد. فریدون قبل از انقلاب و در 16 سالگی بازداشت می‌شود. بعد از انقلاب نیز در دوران جنگ اسیر می‌شود و 30 درصد جانبازی دارد بنابراین انتقال او با اتکا به قوانین کاملا قانونی است.»

ربیعی همچنین گفت: «به هیچ صورتی آقای روحانی دخالتی در موضوع او نداشت و فقط خواستار رسیدگی عادلانه بود. مسئولان به صحت مدرک تحصیلی فریدون رسیدند ولی اعلام نکردند. هیچ دخالتی در دولت انجام نشد و برادر رئیس‌جمهوری بودن هیچ مزیتی برای فریدون نداشت. امیدواریم منصفانه به پرونده او رسیدگی شود. هیچ کسی مداخله و دفاع ناحقی انجام نمی‌دهد.»

این مقام مسئول تصریح کرد: «بگذارید دادگاه کارش را انجام دهد. فصای سنگین سیاسی روی دادگاه ایجاد کردن رویه‌ای است که مدتی است شاهد آن هستیم.»

از تندی افزایش تورم کاسته شده است

او در بخش دیگری از اظهارات خود در پاسخ به سوالی درباره شبهات ایجاد شده درباره آمار ارائه‌شده توسط دولت و اتهامات مطرح شده علیه رئیس جمهوری اظهار کرد: «ما گفتیم ارزش پول ملی 40 درصد بهبود یافته ولی آنان موضوع دیگری را مطرح می‌کنند. ما نگفتیم تورم 40 درصد کاهش یافته است. ما گفتیم رشد شتابان تورم کاهش پیدا کرده است.»

او ادامه داد: «ممکن است بیان این آمارها سو تفاهماتی را ایجاد کند. دولت می‌داند زندگی مردم سخت است ولی کمک به زندگی مردم با کمک به دولت برای حل مسائل محقق می‌شود. ما نخواستیم توجیه کنیم یا فرافکنی کنیم. نمی‌توان عامل تحریم را در مشکلات ندید. تحریم اجازه نداد دولت نفت بفروشد و پول‌ها برگردد. تحریم ها در زندگی مردم اثر گذاشت ولی ما سریعا خود را پیدا کردیم.»

ربیعی گفت: «از تندی افزایش تورم کاسته شده است. آنهایی که باید دولت را در جهت مقابله با تحریم کمک کنند همه چیز را معطوف به دولت می‌دانند.‎»

سخنگوی دولت درباره بودجه شیر مدارس نیز گفت: «آموزش و پرورش 300 میلیارد تومان برای بودجه شیر مدارس درخواست کرده بود که با توجه به وضع بودجه ابتدا 180 میلیارد تومان آن اختصاص پیدا کرد و سپس این رقم به 200 میلیارد تومان افزایش یافت.»

ربیعی گفت: «امروز با اولویت به سراغ مدارس خواهیم رفت و فکر می‌کنیم اگر با برنامه‌ریزی انتخاب شود، این مبلغ کفاف خواهد داد.»

با آمار و ارقام دل مردم را خالی نکنید

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر اختصاص 1440 میلیارد تومان برای انتشار دیدگاه‌های رئیس جمهوری گفت: «این عدد به طور کلی امکان پذیر نیست. مبلغی که من میدانم 1 میلیارد و 400 میلیون تومان است که 700 میلیون آن تخصیص یافته است.»

ربیعی افزود: «با این آمار و ارقام دل مردم را خالی میکنند. دائم اخبار منفی در جامعه تولید میکنند. این نوع خبررسانی صحیح نیست.‎»

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به سوالی درباره بازداشت و آزادی خبرنگار روس در ایران اظهار کرد: «آنچه من مطلع هستم پرونده مربوط به تخلفات او در زمینه ویزا بوده است. پرونده معاونت ضدجاسوسی نبوده است.»

او در بخش دیگری از اظهارات خود در پاسخ به سوالی مبنی بر لایحه تابعیت مادرانه و تعداد زنان ایرانی که با مردان خارجی ازدواج کرده اند گفت: «این لایحه سال‌ها مدنظر بود و چندبار برای حل آن اقدام شد ولی موفقیت‌آمیز نبود تا اینکه در سال 94 ما این اقدام را انجام دادیم. متاسفانه مسائل اجتماعی و حقوقی ما بیشتر با نگاه‌های امنیتی دچار محدودیت میشود.»

ربیعی ادامه داد: «در آخرین آمار ما این لایحه حدود 150 هزار کودک را شامل می‌شود. این یک حق است که پیگیری شد.‎»

سخنگوی دولت در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به سوالی درباره بحران رخ داده در روستای چنار محمود شهرستان لردگان اظهار کرد: «با دو مدیر کل اطلاعات و مسئولین سیاسی منطقه صحبت کردم. اطلاعاتم دقیق و جامع است. اولا هرگونه استفاده از سرنگ آلوده را تکذیب می کنم. فردی مراجعه می‌کند به پزشک، پزشک اعلام می‌کند ایمنی بدنش پایین آمده. وزارت بهداشت بلافاصله با دیدن این علائم شیوع شناسی می‌کند. این بهورز برای شیوع شناسی می رود و کار خود را انجام می‌دهد.»

وزن اتفاق لردگان آنقدر نبود که خارجی‌ها موج سواری کنند

او ادامه داد: «ماجرا از وقتی به انحراف رفت که این بهورز توسط مقام قضایی بازداشت شد. بیماری هایی هستند که پایه ده سال و هشت ساله دارند. این بیماری در یک ماه ایجاد نمی شود. اصلا جای نگرانی نیست. منطقه منطقه فرهنگی و متدین است. به اعتقاد من نا امنی روانی بیش تر تاثیر گذاشته است. من وظیفه خودم می دانم که از این بهیار تشکر کنم که مسئولانه عمل کردند.»

ربیعی از نقش رسانه‌های خارجی در تبدیل کردن مشکلان کشور به بحران نیز انتقاد کرد و گفت: «اعتیاد وجود داشته و این اتفاق در آنجا رخ داده وزن اتفاق آنقدر نبود که خارجی ها موج سواری کنند. من اطمینان می دهم وزارت بهداشت دارد به خوبی موضوع را پیگیری می کند.»

ربیعی همچنین بیان کرد: «زمانی که وزیر رفاه بودم از طریق مراکز بهزیستی سرنگ می دادیم به مراکزی که می دانستیم معتاد دارد و عده ای نیز ما را نقد می کردند.»

ربیعی همچنین به مواضع اخیر آمریکا در موضوع هنگ کنگ و چین اشاره و اظهار کرد: «هیچ کشوری حق ندارد برای کشوری تعیین تکلیف کند. اگر ترامپ بتواند مشکل خودش را در کنگره حل کند، هنر کرده است. حق ندارد برای کشور دیگر بیانیه بدهد. ما از تمامیت کشور چین دفاع می کنیم. چین کشور دوست ما است و در دوران تحریم کنار ما بوده است.»

هرگونه استفاده از سرنگ آلوده را تکذیب می‌کنم

سخنگوی دولت در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به سوالی درباره بحران رخ داده در روستای چنار محمود شهرستان لردگان اظهار کرد: «با دو مدیر کل اطلاعات و مسئولان سیاسی منطقه صحبت کردم. اطلاعاتم دقیق و جامع است. اولا هرگونه استفاده از سرنگ آلوده را تکذیب می‌کنم. فردی مراجعه می‌کند به پزشک، پزشک اعلام می‌کند ایمنی بدنش پایین آمده. وزارت بهداشت بلافاصله با دیدن این علائم شیوع شناسی می‌کند. این بهورز برای شیوع شناسی می رود و کار خود را انجام می‌دهد.»

او ادامه داد: «ماجرا از وقتی به انحراف رفت که این بهورز توسط مقام قضایی بازداشت شد. بیماری‌هایی هستند که پایه ده سال و هشت ساله دارند. این بیماری در یک ماه ایجاد نمی‌شود. اصلا جای نگرانی نیست. منطقه منطقه فرهنگی و متدین است. به اعتقاد من نا امنی روانی بیش‌تر تاثیر گذاشته است. من وظیفه خودم می‌دانم که از این بهیار تشکر کنم که مسئولانه عمل کردند.»

ربیعی از نقش رسانه‌های خارجی در تبدیل کردن مشکلان کشور به بحران نیز انتقاد کرد و گفت: «اعتیاد وجود داشته و این اتفاق در آنجا رخ داده وزن اتفاق آنقدر نبود که خارجی‌ها موج سواری کنند. من اطمینان می‌دهم وزارت بهداشت دارد به خوبی موضوع را پیگیری می کند.»

ربیعی همچنین بیان کرد: «زمانی که وزیر رفاه بودم از طریق مراکز بهزیستی سرنگ می دادیم به مراکزی که می‌دانستیم معتاد دارد و عده‌ای نیز ما را نقد می‌کردند.»

ربیعی همچنین به مواضع اخیر آمریکا در موضوع هنگ کنگ و چین اشاره و اظهار کرد: «هیچ کشوری حق ندارد برای کشوری تعیین تکلیف کند. اگر ترامپ بتواند مشکل خودش را در کنگره حل کند، هنر کرده است. حق ندارد برای کشور دیگر بیانیه بدهد. ما از تمامیت کشور چین دفاع می کنیم. چین کشور دوست ما است و در دوران تحریم کنار ما بوده است.»

ربیعی همچنین در پاسخ به سوال پانا مبنی بر اسم بردن از فردی به نام ربیعی در جریان رسیدگی به یکی از پرونده‌ها توسط قاضی پرونده و انتساب اتهاماتی به همسر این فرد اظهار کرد: «من همسر ندارم که در این پرونده دخیل باشد. شباهت اسمی هم دردسرساز است. می‌خواهم اسم فرد را کامل بگویند تا شائبه رفع شود ولی من همسری ندارم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار