در مراسم تقدیر از دانش‌آموزان المپیادی

حاجی میرزایی: در دو ماه برنامه‌ای برای حمایت از نخبگان تدوین می‌کنیم

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش از تدوین برنامه ای برای حمایت و پشتیبانی از المپیادی ها و نخبگان خبر داد.

کد مطلب: ۹۵۴۹۲۷
لینک کوتاه کپی شد
حاجی میرزایی: در دو ماه برنامه‌ای برای حمایت از نخبگان تدوین می‌کنیم

محسن حاجی میرزایی در مراسم تجلیل از مدال‌آوران المپیادی‌های علمی سال 1397 که عصر امروز در تالار فرهنگ برگزار شد گفت: «پیشرفت و تعالی هدف مشترک تمام جوامع است و همه برای نیل به آن تلاش می‌کنند. ممکن است الگوها و مسیرها در تلقی از پیشرفت در جوامع مختلف متفاوت باشد اما در جستجوی پیشرفت‌اند و در این موضوع تردیدی نیست.»

او افزود: «پیشرفت هرجامعه با هر آرمان و مقصد نیازمند ۳ عامل کلیدی سرمایه انسانی، سرمایه و تکنولوژی است. کشورها برای جذب سرمایه و یا جلب تکنولوژی دیگران می‌توانند آنان را از دیگران بگیرند اما سرمایه انسانی بی‌بدیل‌ترین سرمایه یک جامعه است.»

وزیر آموزش و پرورش گفت: «سرمایه انسانی است که این ظرفیت را ایجاد می‌کند لذا باید سرمایه‌ها به نحو درستی استفاده شود. کشورهای بسیاری برخورداری‌هایی دارند اما به جهت کاستی‌های سرمایه انسانی قادر نیستند اهداف را محقق کنند. هسته اصلی بهره‌وری یکی از تمایزات کلیدی جوامع است.»

حاجی میرزایی گفت: «کشوری که نیروی انسانی خود را توانمند کند و ظرفیت‌های آن را توسعه دهد قادر به پیشرفت است. پیشرفت‌هایی که به مدد سرمایه‌های زیاد حاصل می‌شود پایدار نیست. اصیل‌ترین شکل پیشرفت بنای اصلی را بر نیروی انسانی دارد.»

او افزود: «آن چیزی که در تمام محدودیت‌ها قادر است کشور را از تیررس تمام هجوم‌ها مصون بدارد ظرفیت بالای نیروی انسانی است که آن را در اقتصاد مقاومتی پیگیری می‌کنیم. روح کلی این کار افزایش توانمندی‌ها و دستیابی به حدی از صلاحیت‌هاست که فرد در تمام مسایل بتواند بایستد.»

حاجی میرزایی گفت: «حقیقت توسعه حدی از قابلیت نیروی انسانی است که خود را در تغییرات امروز از درماندگی و سرخوردگی نجات دهد. این نیروی انسانی است که باید با توانمندی‌ها تغییرات را بفهمد و جهت‌گیری‌های لازم را انجام دهد.»

وزیر آموزش و پرورش گفت: «شما مدال‌آوران هسته اصلی پیشرفت کشور و نقطه اصلی امید رهبران جوامع برای نیل به افق‌های بلند هستید. با تعبیر حال بد المپیادی‌ها موافق نیستم. معتقدم که حال خوب المپیادها ناشی از حال خوب المپیادی‌هاست. من مشکلات را نفی نمی کنم. قابلیت و ظرفیت اصلی انسان‌ها است که جوهره وجودی آنان را آشکار می‌کند و در صحنه‌ها و در تغییر دوران‌ها انسان‌های متمایز می‌توانند قابلیت‌های خود را آشکار کنند.»

او افزود: «هرجا که سخن از بزرگی و فتح قله های بزرگ است پای انسان‌های بزرگ درمیان است نه امکانات فراوان. باید در برابر تمام سختی‌ها در صدد ساختن راه و یافتن راه درست باشیم. این وطن، وطن شماست.»

او افزود: «وطن هویت مشترک ماست تا سعی خود را برای سرافرازی به کار گیریم و بیشترین بار امید ما بر دوش توانمندترین‌ها است چرا که علما در برابر ستم ستم‌دیدگان و کاستی‌های جامعه مسئول‌اند.»

حاجی‌میرزایی گفت: «در فرهنگ دینی ما مسولیت تابع اختیار نیست بلکه تابع اگاهی است. هر فردی که قله‌های رفیع علم را درنوردیده باشد بیشتر بار مسئولیت را بر دوش خود احساس می‌کند‌.»

وزیر آموزش و پرورش گفت: «کشور ما به شما نیاز دارد. امروز توفیقات خوبی در کسب علم داریم و پژوهش‌های ارزشمندی را انجام دادیم اما در اختراعات کمی رتبه ایران کاهش دارد و برای تجاری‌سازی آن‌ها مشکلاتی داریم.»

او افزود: «این زنجیره را باید کامل کرد و موفقیت‌های دیگر را که زمینه‌ساز پیشرفت و تعالی کشور است پیوند دهیم. یکی از مفاهیم کلیدی سند تحول پیوند تعلیم و تربیت با مسایل واقعی جامعه است و باید از ظرفیت اندیشمندان برای پیوندها و ارتباط با بخش‌های مختلف استفاده کنیم.»

حاجی‌میرزایی بر تقویت علوم انسانی تاکید کرد و گفت: «در آینده این علوم حرف بالایی در جامعه دارد. شما باید حتما ظرفیت‌‌های دانشی خود را با توسعه این علوم پیوند بزنید و این مرکز نیز باید فصل بلندی در توسعه علوم انسانی به وجود بیاورد.»

وزیر آموزش و پرورش گفت: «برای حمایت و پشتیبانی از شما المپیادی‌ها و نخبگان در سند راهبردی نخبگان و برنامه ششم برنامه‌ای ظرف دو ماه تدوین می‌کنیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار