واکنش بعیدی‌نژاد به اظهارات رئیس دولت جبل‌الطارق

تهران (پانا) - سفیر جمهوری اسلامی در لندن به اظهارات رئیس دولت محلی جبل‌الطارق درباره سوپر نفتکش آدریان دریا و مقصد نفت آن واکنش نشان داد.

کد مطلب: ۹۵۳۶۶۵
لینک کوتاه کپی شد
واکنش بعیدی‌نژاد به اظهارات رئیس دولت جبل‌الطارق

حمیدی بعیدی‌نژاد در کانال شخصی خود در شبکه اجتماعی تلگرام نوشت:

«‏آقای فابیان پیکاردو، رئیس دولت جبل‌الطارق تاکید کرده است که ایران اعلام کرده بود که نفت ایران بمقصد کشور تحت تحریم اتحادیه اروپا نخواهد رفت، اما تعهدی به ما نداده بود که نفت ایران از سوریه سر در نیاورد. لذا با فروش نفت به شرکت خصوصی حتی اگر نفت از سوریه سر دربیاورد نمیتوان ایران را متهم به نقض موضع رسمی خود کرد. ⁦

لازم می‌دانم این توضیح را اضافه کنم که اظهارات آقای پیکاردو موید همان مواضع و توضیحات اعلام شده از سوی ایران است. وقتی مقامات انگلیس و جبل‌الطارق بعد از تصمیم به رفع توقیف نفتکش، به تعهد ایران اشاره کردند، برخی از معاندان که نمی‌توانستند آزادی نفتکش در سایه اقتدار سیاسی و دیپلماتیک ایران را باور کنند،این تعهد را به دروغ به سپردن ضمانت‌های سنگین ایران نزد دولت انگلیس و زد و بند سیاسی تفسیر کردند.

ولی امروز خوشحالیم که برای همه کاملا مشخص شد که منظور طرف انگلیسی از تعهد ایران همان اظهارات رسمی و متن یادداشت رسمی سفارت ایران بوده است و مشخص شد که ایران نفت خود را به یک شرکت خصوصی در دریا فروخته که این هم نقض اظهارات رسمی مقامات کشور مورد اشاره در یادداشت سفارت نیست.»

امروز روزنامه تلگراف به نقل از فابیو پیکاردو، رئیس دولت منطقه‌ای آورده بود که «سخت است ببینیم حرف چه کسی را باید بپذیریم که آیا ایران تعهد خود را برای عدم فروش نفت این کشتی به سوریه نقض کرده است یا نه. ایران برای آزادی این کشتی در دادگاه جبل‌الطارق تضمین کرده بود که دو میلیون بشکه نفت نفت‌کش توقیف‌شده اش را به سوریه نخواهد فروخت.»

پیکاردو همچنین گفته بود که «می‌توان از روی تصویر دید که این نفت در سوریه بوده اما نمی‌توان به واسطه این گفت که ایران تعهدی را نقض کرده است. تعهدی بر سر این که نفت[آدریان دریا] به سوریه نرسد وجود نداشته است. ما از دولت ایران این تعهد را گرفتیم که نفت[این کشتی] را به هیچ نهاد مورد تحریم اتحادیه اروپا نفروشد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار