حجت‌الله ایوبی: سند آموزشی ۲۰۳۰ اشتباه یونسکو بود

با هوشمندی به سراغ ثبت زنجیره‌ای رفتیم تا سهم بیشتری از آن خود ‌کنیم

تهران (پانا) - دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران یکی از اشتباهات یونسکوی ایران را امضای سند آموزشی 2030 عنوان کرد که با مداخله رهبری حل و فصل شده است.

کد مطلب: ۹۵۱۷۴۵
لینک کوتاه کپی شد
حجت‌الله ایوبی: سند آموزشی ۲۰۳۰ اشتباه یونسکو بود

نشست خبری ششمین کنفرانس ثبت‌های زنجیره ای در مسیر جاده ابریشم امروز سه شنبه ۱۲ شهریورماه ۹۸ با حضورحجت‌الله ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ایران، تِسِوِتان تِسِوِتکوفسکی سرپرست دفتر منطقه ای یونسکو در تهران، سید سعید شاهرخی استاندار همدان، عباس صوفی شهردار همدان در محل کمیسیون یونسکو در تهران برگزار شد.

حضور دبیرکل کمیسیون ملی یونسکوی ایران در آغاز با تمجید ا یونسکو به عنوان نهادی خوشنام در عرصه بین‌المللی گفت: یونسکو با این اندیشه دودن سایه جنگ ا سر جهانیان کار خود را آغا کرد. ما نیز به عنوان نمایندگی کمیسیون یونسکو در ایران وظیفه داریم پیگیر منافع کشورمان باشیم و صدای ایران را به گوش دنیا برسانیم که در این جهت امسال میزبان کنفرانس ثبت‌های زنجیره‌ای راه ابریشم در شهر تاریخی همدان هستیم. ما به عنوان نماینده ایران می‌خواهیم ظرفیت‌های خاموش گردشگری و میراث فرهنگی را در کشور بیدار کنیم.

ایوبی: یونسکو پرچم علم و فرهنگ را در نیا بلند کرد

وی ادامه داد: یونسکو پرچم علم و فرهنگ را در نیا بلند کرد و شرایطی مهیا کرد تا صدای ملت‌ها متوازن شنیده شود به جای اینکه دول قدرتمند صدایشان را بلند کنند و حق وتو داشته باشند؛ به همین دلیل بود که دولت‌های امریکا و رژیم صهیونیستی ا آن خارج شدند. یونسکو می‌کوشد بدون مداخله در قوانین کشورها بین دولت‌ها پیوند برقرار کند.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکوی ایران در ادامه با اشاره به سند آموزشی ۲۰۳۰ و اشتباهی که در کمیسیون ملی یونسکو رخ داد و دخالت مقام معظم رهبری مانع از اجرای آن شد، گفت: اکنون هیچکس حق ندارد آن سند مخدوش توسعه پایدار ۲۰۳۰ را مبنای آموزش قرار دهد و هرکجا آن را اجرا کنند ربطی به یونسکو ندارد.

ایوبی یادآور شد: تلاش کردیم از ظرفیت‌های کشور به درستی استفاده کنیم و ایجاد شهرهای خلاق، باشگاههای یونسکو و میزبانی کنفرانس‌های بین‌المللی بخشی از این اقدامات هستند.

تِسِوِتکوفسکی سرپرست دفتر منطقه ای یونسکو: جوامع محلی را در فرایند حفظ و ترویج میراث فرهنگی درگیر می‌کنیم

تِسِوِتان تِسِوِتکوفسکی سرپرست دفتر منطقه ای یونسکو در تهران درباره برنامه نشست ششم کنفرانس ثبت‌های زنجیره‌ای در مسیر جاده ابریشم اینطور توضیح داد: ایران از فعال‌ترین کشورهای یونسکو است و نشست همدان از 23 سپتامبر آغاز می‌شود و به مدت یک هفته ادامه خواهد داشت. ما برای این نشست 3 برنامه مجزا تدارک دیده‌ایم که اولین برنامه ما ثبت‌های زنجیره‌ای است که در استان اتفاق می‌افتد. ما در دو برنامه بعدی گفت‌وگوی بین ادیان را خواهیم داشت و این انتخاب‌ها برحسب اتفاق نبوده است چرا که ایران در بین کشورهای جهان رتبه دهم ثبت‌های میراث فرهنگی را دارد و در حال حاضر 24 محوطه فرهنگی را ثبت کرده و 57 محوطه در فهرست موقت ثبت‌ها قرار دارد.

وی درباره نشست‌های راه ابریشم گفت: این سلسله نشست‌ها از سال 2009 آغاز شده است و هدف ما از برگزاری این نشست‌ها معرفی پتانسیل‌های ایران است که 15 کشور هریک با دو نماینده در این سلسله نشست‌ها شرکت خواهند کرد.

تِسِوِتکوفسکی درباره فعالیت‌های ایران در حفظ و ثبت میراث فرهنگی خود گفت: تمرکز برنامه تنها بر معرفی میراث فرهنگی مسیر جاده ابریشم نیست بلکه کمک فنی در حفظ این میراث فرهنگی نیز هست.

وی افزود: یکی از رویکردهای یونسکو درگیرکردن جوامع محلی در فرایند حفظ و ترویج میراث فرهنگی است و در همین راستا از کمیسیون ملی یونسکو در ایران خواهش کردیم نشست آتی در یکی از شهرستان‌های ایران برگزار شود؛ لذا همدان میزبان جلسات آینده شد.

سرپرست دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران درباره برنامه‌های این رویداد بین‌المللی گفت: طی برپایی این کنفرانس هفت روزه، علاوه بر کنفرانس‌ها انواع برنامه‌های هنری و فرهنگی در همدان خواهیم داشت و نیز یک سری بازدیدهای میدانی برای اعضای کمیته درنظر گرفته شده که یکی از این اماکن منطقه تاریخی «هگمتانه» است که این محل در لیست موقت میراث یونسکو قرار دارد.

وی از استاندار و شهردار همدان برای پذیرایی از نشست کمیته میراث جهانی تشکر کرد و افزود: ما در یونسکو فعالیت‌هایی در جهت تعامل ادیان میان کشورهای مسیر راه ابریشم داشته‌ایم، به همین دلیل در این نشست از متخصصان و صاحبنظران رشته‌هایی چون تاریخ و مذهب نیز برای حضور در نشست ها دعوتکردیم که دانشگاه بوعلی همدان یکی از این برگزارکنندگان است.

استاندار همدان: همه ادوار ایران را می‌شود در همدان دید

سعید شاهرخی استاندار همدان درباره میراث ارزشمند جاده ابریشم و میزبانی همدان از نشست کمیته میراث جهانی جاده ابریشم گفت: همدان با تاریخی کهن یکی از قدیمی‌ترین زیستگاه‌های بشر است و تاریخ 3 هزار و 200 ساله دارد. اگر کسی بخواهد ایران را در ادوار مختلف ببیند می‌تواند همه را یکجا در همدان ببیند. همدان ۵۰۰ سال سابقه پایتخت بودن ایران را داشته و عنوان پایتخت تمدن برای این شهر در مجلس به سر رسیده است.

وی با اشاره به برگزاری انواع رویدادهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: امسال میزبان رویداد بین المللی جاده ابریشم هستیم و من همینجا از سفرای کشورهای مختلف می‌خواهم در این رویداد بین المللی شرکت کنند.

شهردار همدان: برگزاری کنفرانس راه ابریشم به گسترش ظرفیت‌های گردشگری همدان کمک می‌کند

عباس صوفی شهردار همدان در توصیف همدان در مقام پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین گفت: وجود هگمتانه، گنجنامه، غار علیصدر و آرامگاه بوعلی سینا همگی بخشی از ظرفیت های گردشگری این شهر است که نشست‌هایی از جنس کنفرانس راه ابریشم و حضور سفرا، کارشناسان میراث فرهنگی و اصحاب رسانه به گسترش این ظرفیت‌ها کمک می‌کند.

وی افزود: ثبت شهر خلاق در حوزه دیزاین و پروژه دیسکاور همدان با کمک کمیسیون ملی یونسکو در دست انجام است.

ایوبی در پاسخ به پرسشی درباره لیست انتظار یونسکو و میراث فرهنگی که در این لیست منتظر ثبت یونسکو هستند گفت: هر گوشه از ایران آثار متعدد فرهنگی و طبیعی وجود دارد، ولی سهم ما از ثبت جهانی محدود است؛ به همین دلیل ما با هوشمندی به سراغ ثبت زنجیره‌ای رفتیم تا سهم بیشتری از آن خود ‌کنیم که نمونه آن ثبت جنگل‌های هیرکانی است که ۵ استان را درگیر کرده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار