افزایش نرخ اونس در بازار جهانی ترمز کاهش قیمت طلا در ایران را کشید

تهران (پانا) - معاملات صنعت طلا و جواهر کشور با وجود کاهش نرخ‌ها هنوز از رکود خارج نشده است.

کد مطلب: ۹۴۶۲۳۶
لینک کوتاه کپی شد
افزایش نرخ اونس در بازار جهانی ترمز کاهش قیمت طلا در ایران را کشید

احمد وفادار، عضو هیات امنای صنف طلا و جواهر کشور، در این باره می‌گوید نرخ طلا و سکه اکنون حباب منفی و مثبت ندارد و در تناسب با نرخ جهانی اونس و قیمت دلار در ایران است اما نقدینگی دیگری برای چرخش در بازار طلا وجود ندارد و این در حالی است که گرایش سرمایه‌گذاران در بازارهای جهانی به سمت طلا جذب شده است.

کاهش ارزش پول ملی تاثیر زیادی بر افزایش تقاضا و قیمت طلا دارد و همین امر گاهی بازار سکه و طلا در ایران را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد و حبابی می‌کند.

آنگونه که تحلیلگران بازار می‌گویند صدای پای رکود دراقتصاد آمریکا و تورم پایین، بانک مرکزی این کشور را از ادامه برنامه افزایش نرخ بهره منصرف کرده است و احتمال آغاز سیاست‌های انبساطی در آینده را افزایش داده است، از طرفی بدهی‌های خارجی سنگین دولت و بخش خصوصی در نبود زمینه لازم برای رشد اقتصادی آمریکا می‌تواند به خروج سرمایه از این کشور و کاهش ارزش شاخص دلار و رشد طلای جهانی منجر شود.

همچنین ریسک‌ها و نااطمینانی موجود در سطح بین‌الملل مثل جنگ تجاری چین و آمریکا، مشکلات خروج انگلستان از اتحادیه اروپا، بحران‌های خاورمیانه و مسایل داخلی دولت آمریکا بستر لازم برای افزایش قیمت طلای جهانی را فراهم کرده است.

احمد وفادار، عضو هیات امنای صنف طلا وجواهر کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی پانا با بیان اینکه کاهش بیشتر نرخ طلا و سکه در بازار متاثر از افزایش نرخ اونس در بازار جهانی متوقف شده است، گفت: هر اونس طلا در هفته اخیر حدود 30 دلار افزایش یافته است. بازار نه در گرانی و نه در ارزانی از رکود خارج نشده است و کاهش بیشتر قیمت طلا موجب رونق معاملات در این بازار نشده است.

وی ادامه داد:‌ بازار طلا و جواهر کشور همچنان در رکود است و پیش‌بینی می‌شود که این روند ادامه‌دار باشد. طی سال‌های گذشته طلا بازار سرمایه‌ای بوده است اکنون به نظر می‌رسد نقدینگی دیگر در دست مردم وجود ندارد تا خریدار طلا باشند.

وفادار اظهار کرد: سکه دیگر حبابی ندارد و طلا هم متناسب با نرخ اونس جهانی و دلار حبابی ندارد.

اخذ مالیات از اجرت طلا در افزایش تمایل خریداران موثر است

وی درباره سرنوشت لایحه اصلاح مالیات برارزش افزوده طلا گفت:‌ سال‌های متمادی است که اخذ مالیات برارزش افزوده از اصل طلا مورد انتقاد فعالان این بخش است این موضوع موجب شده است تا رکود حاکم برخی از فعالان این بخش را از فعالیت در این صنف منصرف کند.

وفادار اظهار کرد:‌ این امیدواری وجود دارد که حذف مالیات بر ارزش افزوده از اصل طلا در صحن علنی مجلس به تصویب برسد و سازمان مالیاتی و مجلس اکنون درحال بررسی این لایحه هستند.

کاهش قیمت طلا در آستانه عید قربان

با عقب‌نشینی دلار در بازار تهران، بهای هر قطعه سکه تمام بهار ازادی نیز با کاهش مواجه شد. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی روز گذشته در بازار تهران به قیمت ۴ میلیون و ۱۴۰ هزار تومان فروخته می‌شد که در قیاس با روز قبل کاهشی نزدیک به ۵۰ هزار تومان را نشان داد.

هر قطعه سکه بهار آزادی طرح قدیم نیز در بازار به نرخ ۴۰ میلیون و ۵۰ هزار تومان قیمت خورده است. بر این اساس هر قطعه نیم سکه به قیمت ۲ میلیون و ۲۲۲ هزار تومان و هر ربع سکه به قیمت یک میلیون و ۴۱۲ هزار تومان فروخته شد.

سکه گرمی در بازار تهران ۹۶۱ هزار تومان به فروش رسید. بهای هر قطعه طلای ۱۸ عیار در بازار تهران با کاهشی نزدیک به چهار هزار تومان به نرخ ۴۰۹ هزار تومان است. بر این اساس حتی فرارسیدن ایام عید قربان تا غدیر نیز نتوانست قیمت طلا و سکه را در بازار با افزایش روبه‌رو کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار