مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی خبر داد:

اجرای طرح ویژه آموزش شاهنامه در دوره های پیش دبستانی و ابتدایی در قالب برنامه ویژه مدرسه

مشهد(پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در حاشیه امضای تفاهم نامه با شهردار مشهد با عنوان آموزش شاهنامه از اجرای این طرح در دوره های پیش دبستانی و ابتدایی در قالب برنامه ویژه مدرسه خبر داد.

کد مطلب: ۹۴۱۸۴۹
لینک کوتاه کپی شد
اجرای طرح ویژه آموزش شاهنامه در دوره های پیش دبستانی و ابتدایی در قالب برنامه ویژه مدرسه

قاسمعلی خدابنده مدیرکل این سازمان در مراسم انعقاد این تفاهم نامه گفت: تفاهم نامه همکاری آموزش شاهنامه در مقاطع پیش دبستانی و دبستان براساس تحقق اهداف سند تحول بنیادین و اسناد بالادستی آموزش و پرورش اجرایی می شود و بر مبنای این اسناد، دستگاه تعلیم و تربیت مکلف است در حوزه های هویت بخشی دینی، اسلامی، ایرانی و انقلابی به نسل نوجوان و جوان قدم بردارد و در این راستا معرفی الگوها، اسطوره ها و مفاخر تمدن بزرگ فارسی به آینده سازان این کشور می تواند اثرگذار باشد

وی افزود: بسیاری از مفاخر، شاعران، فلاسفه و بزرگان این سرزمین از خراسان بوده اند و در این بین حکیم ابوالقاسم فردوسی شاعری است که به کمک او زبان فارسی زنده نگه داشته شد.

خدابنده در ادامه با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب که فرمودند من با شاهنامه مانوسم. حکمت شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی حکمت اوستایی نیست، بلکه حکمت قرآنی، الهی و اسلامی است گفت: ما به عنوان دستگاه تعلیم و تربیت وظیفه و رسالت داریم که این حکمت الهی را به دانش آموزان معرفی نماییم.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی تصریح کرد: در شاهنامه ویژگی هایی همچون حس تعلق و غیرت مندی به وطن و میهن موج می زند و این حس باید در نوجوانان و جوانان تقویت شود و دانش آموزان با خواندن داستان های شاهنامه بیشتر با مفاخر و دانشمندان بزرگ ایران زمین آشنا می شوند و دلاوری، شجاعت، راستی و توکل بر خدا در آن ها تقویت خواهد شد.

وی اظهار کرد: براساس سند تحول بنیادین برنامه ای را تحت عنوان برنامه ویژه مدرسه در دست اجرا داریم و مهارت های فرهنگی، اجتماعی، اعتقادی، دینی و اخلاقی را به دانش آموزان آموزش می دهیم و قرار است آموزش شاهنامه را در قالب این برنامه عملیاتی کنیم.

خدابنده در پایان خاطرنشان کرد: باید در مدارس بر آموزش زبان فارسی تاکید و اهتمام داشته باشیم و خواندن و آموزش حکایت های شاهنامه و یا سایر گنجینه های ادبی در قابل داستان های کوتاه می تواند علاقه دانش آموزان را به زبان فارسی دوچندان کند.

قابل ذکر است در انتهای این مراسم ابوالحسن حقیقی معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: تفاهم نامه همکاری آموزش شاهنامه در مقاطع پیش دبستانی و دبستان در راستای تحقق اهداف همایش ملی هویت کودکان ایران اسلامی در دوره پیش دبستانی و دبستان منعقد و اجرایی می گردد.

وی افزود: از میان 11 مهارتی که در دوره پیش دبستانی آموزش داده می شود هفت مهارت بطور مستقیم با این تفاهم نامه ارتباط دارد و تقویت مهارت هایی همچون پرورش مهارت های ذهنی، پرورش هویت ملی، پرورش مهارت زبان فارسی، تقویت حس دینی، تقویت حس زیبایی شناختی، تقویت رفتارهای عاطفی و همچنین تقویت رفتارهای اجتماعی مبتنی بر ارزش های اسلامی در این تفاهم نامه دیده شده است.

حقیقی در پایان تصریح کرد: شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی سرشار از عزت، اخلاق، جوانمردی و معرفت است و خواندن و آموزش این داستان ها هنجارهایی همچون دلاوری، راستی، خردورزی و اعتماد به نفس را در ذهن کودکان نهادینه می سازد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار