جزئیات فرآیند تاسیس مدارس آموزش از راه دور برای سال تحصیلی پیش‌رو

شاهمرادی: ظرفیت ایجاد ۲۵۲ مدرسه آموزش از راه دور دخترانه و پسرانه برای سال تحصیلی ۹۸-۹۹ در داخل و خارج از کشور وجود دارد که به استان‌ها ابلاغ شده است

تهران (پانا) - مدیرکل مدارس آموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش جزئیات برنامه تاسیس مدارس آموزش از راه دور برای سال تحصیلی 98-99 را تشریح کرد.

کد مطلب: ۹۲۵۷۲۲
لینک کوتاه کپی شد
جزئیات فرآیند تاسیس مدارس آموزش از راه دور برای سال تحصیلی پیش‌رو

گودرز شاهمرادی درباره ابلاغ برنامه تاسیس و توسعه مدارس آموزش از راه دور با رویکرد آموزش الکترونیکی برای افزایش پوشش تحصیلی دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل در همه مناطق مورد نیاز به تفکیک جنسیت در سال تحصیلی 99-1398 به پانا گفت: «توسعه کمی مدارس از راه دور منطبق با سیاست‌های است که در سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی تدوین می‌شود. طبق بررسی‌هایی که با همکاری استان‌ها داشتیم، با توجه به این استراتژی که در هر منطقه حداقل یک مدرسه آموزش از راه دور دخترانه و یک مدرسه آموزش از راه دور پسرانه برای دانش‌آموزان وجود داشته باشد، برنامه توسعه را به استان‌ها ابلاغ کردیم.»

او ادامه داد: «براساس مقتضیات و ظرفیت‌های توسعه هر منطقه، هر جایی را که مستعد توسعه و افزایش مدارس بوده است، استخراج کرده‌ایم تا بتوانیم در هر منطقه به تفکیک یک مدرسه دخترانه و یک مدرسه پسرانه داشته باشیم. در برخی از مناطق واحد آموزش از راه دور نداریم و در بعضی از مناطق ممکن است مدرسه در یک جنسیت فعال و در جنسیت دیگر غیرفعال باشد یا در یک منطقه ممکن است آمار جذب دانش‌آموزان در یک واحد آموزشی بیش از حد استاندارد باشد. بنابراین در این برنامه برای سال تحصیلی پیش‌رو، با بررسی‌هایی که درباره وضعیت و آمار دانش‌آموزان متوسطه، دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل انجام شد، ظرفیت توسعه هر استان را به آن‌ها ابلاغ کردیم.»

مدیرکل مدارس آموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش افزود: «فرایند توسعه به این شکل است که ابتدا نیازسنجی می‌کنیم و بعد اجازه توسعه به استان داده می‌شود. متقاضیان واجد شرایط براساس دفترچه‌هایی که در سامانه‌های مربوطه بارگذاری شده است اطلاعات لازم را کسب می‌کنند، مدارک خود را به منطقه یا استان می‌دهند. بعد از بررسی مدارک، امتیازات متقاضیان در طرح توجیهی بررسی خواهد شد و براساس امتیاز به مرحله مصاحبه دعوت می‌شوند. متقاضیانی به مصاحبه دعوت می‌شوند که حداقل ۵۰ درصد امتیاز طرح توجیهی را کسب کرده باشند، همچنین به تناسب استان‌ها، ۲ تا ۳ برابر متقاضیان به مصاحبه دعوت می‌شوند.»

شاهمرادی به فرآیند انجام مصاحبه از متقاضیان تاسیس مدارس آموزش از راه دور هم اشاره کرد و گفت: «مصاحبه در چند بخش انجام می‌شود، یک بخش آن آشنایی با اسناد فرادستی از جمله سند تحول بنیادین، قوانین مربوط به اداره مراکز و مدارس غیردولتی و آیین‌نامه‌های آموزشی است. بخش دیگر آشنایی فرد با اقتصاد مدرسه و کارآفرینی و بخش دیگر آشنایی فرد با سیستم‌های جدید آموزشی به ویژه آموزش‌های الکترونیکی است. بعد از جمع‌آوری امتیاز مصاحبه و طرح توجیهی، نفرات برتر مشخص و مطابق قانون مجوز آن‌ها در شورای نظارت صادر می‌شود. همچنین در مرحله بعد از کسب امتیاز نهایی، مشخصات دو برابر ظرفیت متقاضیان در سامانه مشارکت‌ها ثبت می‌شود.»

او به روند فعلی فراخوان تاسیس مدارس برای سال تحصیلی پیش‌رو اشاره کرد و افزود: «اما امسال براساس برنامه، تاکنون جلو رفته‌ایم، استان‌ها فراخوان را انجام داده‌اند، امتیازها مشخص شده است و حتی بعضی از استان‌ها، یک مرحله هم جلوتر هستند و مصاحبه‌ها در حال انجام است. طبق برنامه زمانی پیش‌بینی‌شده، اجازه داده‌ایم تا قبل از شروع سال تحصیلی تمام مراحل در استان‌ها طی شود.»

مدیرکل مدارس آموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: «امیدوارم شاهد باشیم که امسال همکاران جدیدی به عنوان موسس با این رویکرد که آشنایی بیشتری با استفاده از خدمات آموزشی داشته باشند، به کمک آموزش و پرورش بیایند و بتوانیم در بخش پوشش تحصیلی دانش‌آموزان و کیفیت‌بخشی به آموزش، کارهایی اساسی برای دانش‌آموزان انجام دهیم.»

به گفته شاهمرادی، براساس قانون کسانی که مجوز تاسیس دریافت می‌کنند، دو سال برای راه‌اندازی مدرسه فرصت دارند، او افزود: «اما تمام تلاش ما این است که متقاضیان در سال تحصیلی پیش‌رو، مدرسه را راه‌اندازی کنند.»

شاهمرادی به روش‌های آموزش در مدارس آموزش از راه دور اشاره کرد و گفت: «مدارس آموزش از راه دور، سه روش آموزشی دارند: اول کتاب‌پایه و کتاب‌محور، دوم روش دیداری شنیداری و سوم آموزش الکترونیکی و مدارس متناسب با نیاز دانش‌آموزان باید از این روش‌ها استفاده کنند. اما با توجه به اینکه خدمات الکترونیکی کیفیت مناسب‌تری نسبت به سایر روش‌ها دارد، یکی از استراتژی‌هایی که از طریق سازمان ابلاغ شده این است که همه مدارس آموزش از راه دور، باید در یک پروسه زمانی به سمت الکترونیکی‌شدن بروند و تا این لحظه حدود ۷۰ واحد این کار را انجام داده‌اند. فرصتی چهار ساله به مدارس داده شده است که خود را در این مسیر آماده کنند تا بتوانیم کیفیت خدمات، سرعت و دسترسی را آسان کنیم.»

مدیرکل مدارس آموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش شعار این مدارس را "آموزش از راه دور، آموزش آسان، با کیفیت، همیشه، همه جا، برای همه" اعلام کرد و گفت: «فکر می‌کنیم تجلی شعار آموزش از راه دور در آموزش الکترونیکی است و بر این اساس مدارس جدید هم که مجوز می‌گیرند حتماً باید با این رویکرد فعالیت خود را آغاز کنند، هرچند که منکر روش‌های دیگر نمی‌شویم. مطمئناً رویکرد ما در مدارس آموزش از راه دور، تقویت آموزش‌های الکترونیکی است.»

گودرز شاهمرادی به فعالیت مدارس آموزش از راه دور در خارج از کشور اشاره کرد و گفت: «در ساختار سازمانی، مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور را داریم که تولیت آموزش از راه دور در خارج از کشور را بر عهده دارد، زیر نظر این مرکز هم مدارس دولتی، هم غیر دولتی و هم مدارس آموزش از راه دور قرار دارند. اکنون چهار واحد فعال با استفاده از خدمات آموزش از راه دور برای ایرانیان خارج از کشور ارائه خدمات می‌کنند و در طرح توسعه جدید هم، چهار واحد جدید اضافه خواهد شد.»

مدیرکل مدارس آموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش در پایان گفت: «طبق برنامه ابلاغی راه‌اندازی مدارس آموزش از راه دور و جدول توزیع توسعه در داخل و خارج از کشور، ظرفیت ایجاد 252 مدرسه آموزش از راه دور دخترانه و پسرانه برای سال تحصیلی 98-99 در سراسر کشور و خارج از کشور وجود دارد که به استان‌ها ابلاغ شده است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار