میکائیل باقری: نمایشگاه قرآن، نقطه طلایی ترویج قرآن با ابزار هنر است

تهران (پانا) - میکائیل باقری، معاون اداره کل قرآن، عترت و نماز با بیان این که هرچه فعالیت‌ها و آموزه‌های قرآنی هنرمندانه تر ارائه شود؛ جذابیت کار و انگیزه مخاطب و دانش آموزان برای دستیابی به مفاهیم و تعالیم قرآنی بالاتر می رود.  

کد مطلب: ۹۱۵۲۴۶
لینک کوتاه کپی شد
میکائیل باقری: نمایشگاه قرآن، نقطه طلایی ترویج قرآن با ابزار هنر است


نمایشگاه امسال را چطور ارزیابی می کنید؟
در نمایشگاه حال و هوای خاص معنوی حاکم است که از بدو ورود، حضور خانواده‌های مومن و ولایی و محجبه مشهود و پررنگ است و این یکی از اهداف برپاکنندگان نمایشگاه است. هنگامی که وارد نمایشگاه شدم و خانواده‌های محجبه و ‌ولایت مدار را دیدم که در کنار هم مشغول افطار هستند بسیار خوشحال شدم. حضور پررنگ خانواده ها از نقاط مثبت نمایشگاه است.


فعالیت غرفه های آموزش و پرورش به چه صورت است؟
به دلیل این که نمایشگاه امسال با لیالی قدر تقارن خواهد داشت؛ فضای کلی نسبت به سال گذشته محدودتر شده و چون در سنوات قبل این تقارن را نداشتیم و نمایشگاه پیش از شب‌های قدر تمام می‌شد؛ فضای گسترده تری در اختیار نمایشگاه قرار می گرفت. امسال بخشی از مصلی و شبستان را از حالت نمایشگاه خارج کرده‌اند و برای شب‌های قدر حفظ کرده اند؛ به همین دلیل مقداری فضا محدودتر شده است. محدودیت فضا دامن تمام دستگاه‌ها٬ چه دولتی و چه غیر دولتی، را گرفته است. سال گذشته در بخش آموزش و پرورش حدود ۷۰۰ متر مربع فضا داشتیم؛ اما امسال فقط توانستیم ۸۰ متر مربع فضا داشته باشیم و قطعا این محدودیت فضا ما را در ارائه فعالیت‌هایمان محدود کرده است لذا از نظر کمّی نتوانستیم مثل سال‌های گذشته عمل کنیم؛ اما به فعالیت‌های بدیع و نو روی آوردیم و فعالیت‌هایی که در سنوات گذشته و باتوجه به ارزیابی‌هایی که صورت گرفته بود بیشتر مورد استقبال قرار می گرفت را برای ارائه انتخاب کردیم و از فعالیت‌هایی که کمتر استقبال می‌شد یا فعالیت‌های نویی نبود خودداری کردیم. همچنین امسال اتحادیه انجمن های اسلامی دانش‌آموزان را درکنار خود داریم. به جهت ارتباط بین اداره کل قرآن، عترت و نماز و اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، فعالیت های بدیع قرآنی دوستان مان در اتحادیه را که در بین دانش آموزان سراسر کشور و اعضای خودشان انجام می‌دهند پوشش دهیم. برای انعکاس هرچه بهتر فعالیت‌هایشان در حوزه قرآن، فضایی را در اختیار این عزیزان قرار داده ایم.


میزان اثرگذاری نمایشگاه روی فعالیت‌های قرآنی و پرورشی دانش‌آموزان چه‌قدر است؟
اهداف ما تبیین و ترویج مفاهیم قرآن است. قطعا اینگونه فعالیت‌ها که حالت ترویجی دارد اگر به خوبی دسته‌بندی و ارائه شوند در انگیزه‌مند کردن مخاطبان اثر ویژه و خاصی دارد. دلیل حضورمان در نمایشگاه استفاده مطلوب و ایده آل از فرصتی‌ است که در این قالب در اختیار ما قرار داده شده است. اگر بتوانیم بخشی از فعالیت‌هایی که در طول سال تحصیلی در مدارس٬ مناطق و استان‌های سراسر کشور انجام شده را به خوبی ارائه دهیم قطعا در جذب دانش‌آموزان به اینگونه فعالیت‌ها کمک ویژه ای خواهد کرد. به دلیل تقارن نمایشگاه امسال با ایام امتحانات نباید اینطور تصور شود که تعداد کمی یا افراد خاصی برای بازدید از نمایشگاه حضور می‌یابند؛ زیرا با حضور تمام‌قد رسانه‌های مکتوب و رسانه های دیداری و شنیداری، نمایشگاه انعکاس خوبی در جامعه داشته و این انعکاس‌ها در سایر استان‌هایی که در نمایشگاه حضور ندارند نیز ایجاد انگیزه می کند. اگر این انعکاس‌ها مخصوص به بخشی از فعالیت‌های خود دانش‌آموزان باشد و مسیری که آموزش و پرورش برایشان ترسیم کرده را ببینند برای ورود دانش‌آموزان به این سبک برنامه‌ها، انگیزه ای دوچندان ایجاد می کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار