در فصل امتحانات «پُریادگیری» را جایگزین «یادگیری» کنید

تهران (پانا) ـ اردیبهشت که می‌شود انگار زنگ بخوان و بنویس در بسیاری از خانواده‌ها با شدت بیشتری نواخته می‌شود و والدین بیش از پیش بر فرزندانشان سخت می‌گیرند تا نتیجه تلاش و فصل یکساله با به دست آوردن حداکثر نمرات، درخشان باشد.

کد مطلب: ۹۱۲۳۲۳
لینک کوتاه کپی شد
در فصل امتحانات «پُریادگیری» را جایگزین «یادگیری» کنید

به گزارش روزنامه ایران؛ اما حقیقت این است که یادگیری موضوعی نیست که یک شبه به‌دست بیاید و افزایش ساعات خواندن در روزهای امتحان می‌تواند نتایجی عکس داشته باشد. از این رو به‌نظر می‌رسد رعایت برخی نکات می‌تواند دانش‌آموزان را برای اخذ نتیجه بهتر و البته با کمترین فشار روحی و جسمی کمک کند.
مرضیه آقاجانی، کارشناس علوم تربیتی واژه یادگیری را چنین معنا می‌کند: یادگیری عبارت است از تأثیری که هر فرد از محیط پیرامون خود می‌گیرد. این تأثیر که به شکل‌های متفاوت و با استفاده از حس‌های پنجگانه صورت می‌گیرد می‌تواند به تغییر رفتار انسان منجر شود.
وی در ادامه می‌گوید: برای این‌که کودکان و نوجوانان بتوانند آنچه را که می‌آموزند برای مدت‌زمانی طولانی نگهداری کنند باید آن موضوع را خیلی خوب یاد بگیرند. به این معنا که به جای یادگیری باید پریادگیری (over learning) برای آنها اتفاق بیفتد. این کارشناس علوم تربیتی توضیح می‌دهد: برای پریادگیری نباید به جوابگویی صحیح آموخته‌ها اکتفا کرد. مثلاً اگر دانش‌آموز شعر یا جدول ضرب را یاد بگیرد و صحیح جواب دهد در مرحله یادگیری قرار دارد و این کافی نیست و بهتر است پس از رسیدن به این مرحله نیز، تکرار یادگیری ادامه یابد تا به پایداری در یادگیری دانش‌آموز برسیم. آقاجانی در ادامه به عوامل مؤثر بر یادگیری و تقویت حافظه اشاره می‌کند و می‌گوید: خواندن با صدای بلند یکی از عوامل مؤثر بر یادگیری بهتر دروس و آمادگی مناسب‌تر برای آزمون‌های درسی است. به این معنا که بهتر است شرایطی را فراهم کنیم تا کودکان و نوجوانان، برای یادگیری، مطالب را با صدای بلند بخوانند البته نه خیلی بلند و تنها به‌نحوی که خود بشنوند. استفاده از حس شنیداری در یادگیری بهتر مطالب بسیار مؤثر است. وی می‌افزاید: از برخواندن مطالب راهکار دیگری است که می‌تواند به دانش‌آموزان کمک کند. منظور از عبارت از برخوانی، فقط حفظ کردن عینی یک متن مانند شعر و بازگویی آن نیست، بلکه می‌توان گفت از بر خواندن یعنی چند بار خواندن مطلب همراه با فهمیدن و یاد‌آوری آن. به گفته این کارشناس آموزشی، خودآزمایی مورد مهم دیگری است که در یادگیری دانش‌آموزان بسیار مؤثر است، چون هنگامی که دانش‌آموز مطلبی را چند بار می‌خواند و درمورد آن سؤال‌هایی از خود می‌پرسد موضوع به‌طور کامل در ذهنش می‌نشیند. آقاجانی در ادامه بر کوتاهی مدت زمان جلسات یادگیری تأکید می‌کند و می‌گوید: اگر زمان جلسات آموزش، تمرین و یادگیری کوتاه باشد اما فاصله بین جلسات به اندازه کافی و مناسب باشد نتیجه به‌دست آمده بسیار مفید‌تر از یادگیری فشرده است. به این معنا که زنگ تفریح‌های کوتاه در میان هر جلسه درس خواندن را فراموش نکنید.
وی در پایان توصیه می‌کند: از مرور کردن مطالب غافل نشوید. مرور کردن مطالب آموخته شده بلافاصله پس از یادگرفتن در ماندگاری مطالب آموخته شده بسیار مؤثر است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار