حکیم زاده: هدف اصلی دوره پیش‌دبستانی شکل‌گیری هویت ایرانی و اسلامی دانش آموزان است

تهران (پانا) - معاون وزیر آموزش و پرورش هدف اصلی دوره پیش‌دبستانی را شکل‌گیری هویت ایرانی و اسلامی دانش آموزان دانست و تاکید کرد که هرگونه برنامه‌ریزی صحیح در این دوره ثمرات ارزشمندی خواهد داشت

کد مطلب: ۹۰۸۶۵۵
لینک کوتاه کپی شد
حکیم زاده: هدف اصلی دوره پیش‌دبستانی  شکل‌گیری هویت ایرانی و اسلامی دانش آموزان است

رضوان حکیم‌زاده در جلسه کارگروه هویت با موضوع تبادل‌نظر در خصوص برگزاری دومین همایش ملی هویت کودک ایرانی اسلامی در دوره پیش‌دبستانی که ظهر امروز در دفتر استاندار قزوین برگزار شد، گفت: «ما متولی امر تربیت کودکان هستیم اما این موضوع به این معنا نیست که تربیت صرفاً وظیفه آموزش‌ و پرورش است، آموزش‌ و پرورش همگانی است حتی اگر متولی خاصی داشته باشد کار یک دستگاه یا نهاد خاصی نیست.»

او افزود: «کودکان دارای اهمیت بالایی هستند و باید برای آن‌ها وقت بیشتری بگذاریم، در طول سال همایش‌های متعددی برگزار می‌شود اما این همایش کاملاً متفاوت است، اگر توجه داشته باشیم موضوعاتی از قبیل آینده ایران اسلامی، موضوعات اقتصاد دانش‌بنیان و امنیت ملی و انسجام ملی موضوعاتی هستند که باید از کودکی موردتوجه قرار بگیرند.»

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌ و پرورش گفت: «کودکان امروز مدیران فردا هستند ما هر طور این کودکان را تربیت کنیم آینده ایران و جهان را رقم می‌زنیم، برنامه‌ریزی باید به‌صورت علمی و تخصصی صورت بگیرد چراکه کودکان کارگزاران آینده هستند.»

او گفت: «در اسلام در خصوص کوچک‌ترین مسائل تربیتی کودکان مانند ورود به اتاق پدر و مادر دستوراتی آمده است که ما به‌خوبی آن را استخراج نکردیم، درواقع ما اگر به‌دنبال ساخت انسانی با تراز خاص مثلاً تراز انقلابی هستیم بهترین زمان دوره کودکی به‌خصوص پیش‌دبستانی است.»

حکیم‌زاده گفت: «در کشور فرانسه پیش‌دبستانی از سه‌سالگی اجباری است چراکه به این نتیجه رسیدند برای این‌که افراد انسجام ملی و تعلق‌خاطر داشته باشند باید از کودکی آموزش ببینند، در همین رابطه راهبردهای سند بنیادین به‌عنوان یک نقشه راه متعالی در جهت نظام تحول آموزش‌وپرورش به‌عنوان مهم‌ترین نهاد تربیت نیروی انسانی از مهدکودک تا دانشگاه به‌عنوان امر حاکمیتی به همکاری دستگاه‌ها تأکید کرده است.»

او ادامه داد: «در تعریف تربیت در سند تحول بنیادین هویت موردتوجه قرارگرفته است، همچنین از سال ۹۴ تکوین و تعالی هویت کودکان در پیش‌دبستانی و لزوم آن در کلاس‌های این مقطع به‌عنوان برنامه مصوب در وزارت آموزش‌وپرورش ابلاغ و اجرا شد.»

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش گفت: «در این همایش هویت ملی و اسلامی موردتوجه قرارگرفته است و بحث تفکیکی وجود ندارد باید توجه داشت که هویت ملی از هویت اسلامی جدا نیست، سندهای تمدنی هویت نشان می‌دهد که افتخارات و تولیدات فرهنگی به ایران اسلامی برمی‌گردد و این همایش نیز به‌دنبال هویت یکپارچه ایرانی اسلامی است که جدایی‌ناپذیر است.»

او گفت: «همایش ملی هویت کودکان ایرانی اسلامی تلاش می‌کند به فرهنگ غنی دینی و آموزه‌های اسلام در خصوص هویت کودکان بپردازد و از افراط وتفریط خودداری کند؛ بنابراین باید مؤلفه‌های هویت ایرانی و اسلامی تبیین شود و محتوای فعالیت‌های دوره پیش‌دبستانی موردبازنگری قرار بگیرد.»

حکیم‌زاده گفت: «روز همایش، روز عرضه فعالیت‌های آموزش‌وپرورش طی یک سال است، تبیین و بسترسازی زمینه‌های شکوفایی فطرت الهی، رشد همه‌جانبه متوازن، هویت، خودباوری، فرهنگ‌سازی و ارتقا آگاهی مسئولین و سیاست‌گذاران، برگزاری جشنواره‌های متنوع مبتنی بر هویت کودکان ازجمله فعالیت‌هایی است که طی سال صورت می‌گیرد.»

او ادامه داد: «این همایش در دو بخش علمی شامل ارائه مقاله در محورهای تعیین‌شده و بخش تجربی در قالب فیلم کوتاه، بازی، یادگیری و قصه‌گویی در خصوص بسترهای شکل‌گیری هویت در دوران کودکی برگزار می‌شود.»

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به اهمیت دوره پیش‌دبستانی گفت: «درحالی‌که خانواده‌ها فکر می‌کنند هدف پیش‌دبستانی آموزش خواندن و نوشتن پیش از مدرسه است اما هدف اصلی پیش‌دبستانی شکل‌گیری هویت ایرانی و اسلامی دانش آموزان است که نباید مورد غفلت قرار بگیرد.»

او تأکید کرد: «استان قزوین میزبان این دوره از همایش است، قزوین ویژگی خاصی و سابقه تاریخی غنی دارد، تاریخ و جغرافیا در این استان به هم پیوند خورده است؛ وجود گنجینه‌های ادبی، فرهنگی، علمی، فقهی قزوین نشان می‌دهد که الگوهای مختلفی در استان قزوین وجود دارد.»


حکیم‌زاده بیان کرد: قزوین نقش‌آفرینی خوبی در تاریخ داشته است بنابراین مکان مناسبی برای برگزاری همایش هویت ایرانی و اسلامی است، استان قزوین پوشش ۱۰۰ درصدی پیش‌دبستانی دارد و در این حوزه پیشتاز است.

او با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب و ارتباط آن با هویت کودکان ایرانی اسلامی، افزود: «در بیانیه گام دوم به فرهنگ، خلاقیت و نوآوری توجه بسیاری شده است، برای تحقق این امور باید فرهنگ‌سازی در دوران کودکی صورت بگیرد چراکه این دوره مهم‌ترین دوره شکل‌گیری هویت و شخصیت است.»

حکیم‌زاده گفت: «ما نُه میلیون کودک داریم که از این تعداد حدود یک‌میلیون کودک پیش‌دبستانی و هشت میلیون کودک دبستانی داریم که با توجه به خانواده‌هایشان جمعت مولد و آینده‌ساز مخاطب اصلی ما را تشکیل می‌دهند، هرگونه برنامه‌ریزی صحیح در خصوص آن‌ها ثمرات ارزشمندی خواهد داشت.»

او گفت: «ما بر هویت تأکید می‌کنیم چون دو عامل خانواده و مدرسه درگذشته بر تربیت کودکان تأثیر می‌گذاشت، اما امروزه رقیب اصلی ما رسانه‌ها هستند که کودکان را تحت تأثیر قرار می‌دهند و کودکان در معرض بمباران اطلاعاتی قرار دارند، درواقع با حجم وسیعی از رسانه‌ها شکل‌گیری هویت از دست مدرسه و خانواده خارج‌شده است.»

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌ و پرورش گفت: »مواجه هوشمندانه، منطقی و مبتنی بر ارزش‌های اسلامی با رسانه‌ها نیازمند برنامه‌ریزی مفید در حوزه دانش آموزان و کودکان است، این امری نیست که به فردا موکول شود بلکه باید از کودکی موردتوجه قرار گیرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار