رویای بزرگ دریافت بلیت توکیو 2020 ؛ دوران حضور کرانچار در تیم ملی امید به پایان رسید

تهران (پانا) – روند نتایج تیم ملی فوتبال امید ایران در مرحله اول مسابقات انتخابی المپیک 2020 نگران‌کننده بوده و همین موضوع در کنار اعلام حمایت رئیس جمهوری از این تیم برای راهیابی به المپیک، باعث شده است تا تغییر و تحول در تیم ملی امید قطعی شود.

کد مطلب: ۹۰۵۱۹۲
لینک کوتاه کپی شد
رویای بزرگ دریافت بلیت توکیو 2020 ؛ دوران حضور کرانچار در تیم ملی امید به پایان رسید

بیش از 43 سال از آخرین باری که تیم ملی فوتبال ایران توانست جواز حضور در المپیک تابستانی را به‌دست آورد می‌گذرد. مسابقات المپیک 1976 مونترال آخرین المپیکی بود که تیم ملی فوتبال امید ایران توانست جواز راهیابی به آن را به‌دست آورد، البته در آن روزها تیم‌های ملی فوتبال بزرگسالان جواز حضور در المپیک را بکسب می‌کردند و المپیک 1988 آخرین المپیکی بود که تیم‌های بزرگسالان راهی آن شده بودند.

آغاز فوتبال زیر 23 در المپیک و حسرت تاریخی ایران

شاید اگر جنگ ایران و عراق رخ نداده بود و رژیم بعثی در اولین سال‌های پس از انقلاب ایران را درگیر جنگ نمی‌کرد، تیم ملی ایران با نسل طلایی که در حضور بازیکن‌‌هایی مانند علی پروین، ناصر حجازی، حسن روشن و سپس امثال محمد پنجعلی، ناصر محمدخانی، حمید درخشان و محمد دادکان داشت می‌توانست بدون دردسر تا المپیک 1988 در فوتبال این تورنمنت حضور داشته باشد اما به هر صورت جنگ این فرصت را از فوتبال ایران گرفت.

از المپیک 1992 دیگر خبری از تیم‌های بزرگسال در المپیک تابستانی نبود و این تیم‌های زیر 23 سال کشورها بودند که پا به مسابقات المپیک گذاشته‌اند. از مسابقات بارسلون تا امروز، 7 المپیک گذشته اما همچنان حسرت رسیدن به المپیک برای فوتبال ایران باقی است و به رغم حضور ستاره‌ها در ادوار مختلف امیدهای فوتبال ایران در هر دوره به دلایل مختلف از رسیدن به المپیک بازمانده‌اند تا در مجموع حسرت حضور فوتبال ایران در المپیک از 43 سال عبور کند.

رویای طلسم شکنی پس از 44 سال

تابستان سال آینده توکیو میزبان المپیک تابستانی خواهد بود و تلاش‌ها برای کسب سهمیه‌ این مسابقات اوج گرفته است. تیم ملی فوتبال امید ایران هم که برنامه‌های آماده‌سازی خود را زیر نظر زلاتکو کرانچار از ماه‌های قبل آغاز کرده بود پس از ناکامی در بازی‌های آسیایی 2018 اندونزی، با پیگیری تمرینات وارد دور اول مسابقات انتخابی المپیک در قاره آسیا شد.

هر چند امیدهای ایران از این رقابت‌ها توانستند جواز حضور در دور دوم مسابقات انتخابی را بگیرند، روند نتایج این تیم می‌تواند کمی نگران‌کننده باشد. صعود به عنوان تیم دوم و ناکامی در دیدار مقابل عراق باعث شده است تا کمی نگرانی درباره آینده این تیم زیاد شود، عاملی که حتی از اطراف ساختمان فدراسیون فوتبال در خیابان سئول این گمانه‌زنی را تقویت می‌کند که احتمال تغییرات زیاد است.

برنامه‌های جدید برای تاریخ‌سازی

با توجه به تاکید حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، بر صعود تیم ملی فوتبال امید ایران به المپیک 2020، مهدی تاج با قدرت‌تر از قبل در تلاش است تا تمام اسباب و لوازم موفقیت این تیم را فراهم کند. در همین راستا خبری که از حوالی فدراسیون فوتبال به گوش می‌رسید حاکی از این بود که این فدراسیون با هماهنگی کمیته ملی المپیک قصد دارد خیلی زود تصمیمی جدی درباره تیم ملی امید بگیرد و احتمال اینکه زلاتکو کرانچار، سرمربی تیم ملی امید، به همکاری خود با فدراسیون فوتبال ادامه ندهد،زیاد است. خبری که البته به دنبال جلسه رضا صالحی امیری، رئیس کمیته ملی المپیک، با مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال، قوی‌تر از قبل شد و حتی خبر از قطعیت این جدایی رسیده است.

در حالی که این روزها بیشتر تمرکز مهدی تاج روی انتخاب سرمربی تیم ملی بزرگسالان است، امیدها نیز دغدغه بزرگی برای او محسوب می‌شوند و انتخاب سرمربی جدید از برنامه‌های در دست بررسی برای امیدهای فوتبال ایران است. تا به امروز گزینه‌ای برای هدایت تیم ملی فوتبال امید ایران مطرح نشده است اما با توجه به مشکلات ارزی، شاید یک گزینه جوان ایرانی سرمربی جدید تیم ملی فوتبال ایران باشد.

مرحله دوم مسابقات انتخاب المپیک 2020 از 18 دی تا 8 بهمن 98 به میزبانی تایلند برگزار خواهد شد و تیم ملی امید ایران به علت صعود نکردن به عنوان صدرنشین، در سید 4 مسابقات قرار گرفته است و قطعا با تیم‌های مدعی زیادی همگروه خواهد بود. موضوعی که کار صعود را بسیار سخت‌ خواهد کرد و باید برنامه‌های آماده‌سازی ویژه‌ای برای آن در نظر گرفته شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار