مهربانان ، در خاطر روزگار حک می شوند

مشهد (پانا) - مسئول روابط عمومی موسسه خیریه همسایه افتاب در وصف برنامه پخت غذا در روز های دوشنبه گفت: مهربانی کردن به دیگران بستگی به کمیت پولمان ندارد ، بلکه وابسته به اندازه انسانیتمان است ؛ هنوز هم در این شهر پر از دود و گرانی ، مهربانانی هستند که هم وطنان خود را فراموش نکرده اند و برای کمک رسانی به انان هر کاری انجام می دهند .

کد مطلب: ۸۸۸۷۹۱
لینک کوتاه کپی شد
مهربانان  ، در خاطر روزگار حک می شوند

هر هفته در روز های دوشنبه ، برنامه پخت غذا برای حدود 500 مددجو در گوشه ای از شهر مشهد برگزار میشود. هر دوشنبه عده ای از مردان شریف برای کمک رسانی به مددجویان ، با جان و دل در مسجد نورالمهدی (عج) واقع در شهید قرنی حاضر می شوند و پس از اقامه نماز ظهر ، پخت غذا را شروع کرده و با رسیدن به اذان مغرب 500 پرس غذای اماده را بین مددجویان شناسایی شده توزیع می کنند .

این افراد در قبال انجام دادن این چنین کار های خیر ، نه پولی را دریافت کرده و نه سودی مادی نصیبشان می شود ؛ اما به گفته خودشان انچه مهم است کمک کردن به خلق خدا و خشنودی حضرت دوست می باشد که در پایان یک روز سخت کاری ، به طور کامل خستگی آنان را از تنشان بیرون می اورد .

صمدی ( مسئول روابط عمومی خیریه ) با بیان اینکه روز های دوشنبه ، هم برای اعضای خیریه و هم برای مددجو ها قداست دارد اظهار نمود : حدودا 4 سال می باشد که موسسه همسایه افتاب هر دوشنبه 500 پرس غذای گرم را به همراه ارزاق و اقلام مورد نیاز دیگر به مددجویان شناسایی شده در حاشیه شهر مشهد اهدا می نماید ؛ در واقع اهدای غذای گرم به مادران سرپرست خانواده ، اهدای محبت و ارامش به انان است .

موسسه خیریه همسایه افتاب نیز همانند بسیاری از مراکز دیگر با گذشت زمان و با همت و پشتکار اعضای خیریه ، جان گرفته است و اینک لحظه به لحظه به چهارمین سالگرد تاسیسش نزدیک تر می شود .

محمد رضا رمضانیان مدیرعامل این خیریه اولین کسی بود که پیشنهاد طبخ غذا در روزهای دوشنبه را ارئه داد ، وی در این باره می گوید : هفته های اولیه که برنامه پخت غذا را انجام می دادیم ، آشپزخانه گاز نداشت و به ناچار با استفاده از کپسول گاز غذا را می پختیم ؛ در آن روز ها خیلی از مددکاران به این حرکت ایمان نداشتند اما به یاری خداوند و تلاش و پشتکار اعضای موسسه ، این برنامه تابه امروز 4 سال پابرجا مانده است .

رمضانیان در ادامه عنوان نمود : مسئولین واحد های موسسه ما غالبا مهندسین عمران می باشند و شکل گیری اولیه گروه به 16 سال گذشته و آشنایی ما در دانشگاه بر می گردد ؛ در آن زمان هیئتی را داشتیم که در روز های دو شنبه مراسم های مذهبی برگزار می کرد لذا پس از تشکیل خیریه همسایه افتاب نیز بر این تاکید داشتیم که برنامه پخت غذا را در همان روز های دو شنبه برگزار کنیم .

وی خاطر نشان کرد : گروه ما ، فعالیت رسمی خود را از بهمن ماه 1394 آغاز کرده است .

لازم بذکر است که موسسه همسایه افتاب هیچ کارمندی ندارد و افراد فعال در آن در قبال انجام دادن کار های خیر ، حقوقی را دریافت نمی کنند و تمامی فعالیت ها فی سبیل الله انجام می شود ؛ با این حال یکایک مدد کاران سعی می کنند تا در مسیر کمک به خلق خداوند قدمی بردارند .

رازهای نهفته در دل دوشنبه

رمضانیان ضمن بیان اینکه برنامه طبخ غذا در روز های دو شنبه یک برنامه مددکاری می باشد که بسیار فرا تر از پخت و توزیع غذا است اظهار داشت : ما در دل این برنامه ، هدف های بسیاری را داریم که یکی از آنها سرکشی کردن در زندگی مددجویان می باشد ؛ در واقع همین که ما وارد خانه های مددجویان شده و با آنان هم صحبت شویم یک امر تربیتی است .

مدیر عامل خیریه همسایه افتاب ادامه داد : هنگامی که ما به بهانه توزیع غذای گرم وارد خانه ی مددجویان می شویم ، با چشمان خود مشکلات و و میزان فقر آنان را مشاهده کرده و با جان و دل آنرا احساس می کنیم ؛ اما اگر قرار بر این باشد که پول نقدی و یا خوار و بار خشک را به این خانواده ها اهدا نماییم هیچ گاه نمی توانیم شرایط و اوضاع زندگی را نیز مورد بررسی قرار دهیم . ازطرفی دیگر ، خود این افراد هنگامی که ببینند که کسی با آنان هم صحبت شده و از مشکلاتشان می پرسد و از صمیم دل به فکرشان است ، دیگر هیچ گاه احساس تنهایی نمی کنند و پشتشان گرم است .

موارد ذکر شده اهداف و راز هایی بود که دردل برنامه ی روز های دوشنبه پنهان شده است .

مهربانی ادامه دارد .....

کار ها و فعالیت های موسسه همسایه افتاب ، فقط به برنامه پخت غذا در روز های دوشنبه محدود نمی شود ؛ بلکه این موسسه در واحد اشتغالزایی ، پخت و توزیع ، اموزش ، درمانی ، تحصیلی ، جهیزیه ، عمرانی ، فرهنگی و مددکاری نیز فعالیت کرده و به مددجویان خدمات ارائه می دهد .

رمضانیان در رابطه با اولویت بندی کمک رسانی به مددجویان ، گفت : از نظر من کمک رسانی در حوزه اشتغال و تحصیلی و فرهنگی می بایست در اولویت قرار گیرند . لذا موسسه ما در واحد تحصیلی از ابتدای سال جاری 8353000 تومان جهت هزینه های تحصیلی بیش از هشتاد دانش اموز را پرداخت کرده است که شامل هزینه های ثبت نام ، خرید کتاب ، بیمه ، لباس فرم و ... می باشد ؛ علاوه بر این 313 بسته کامل تحصیلی نیز اهدا شده است .

وی در رابطه با فعالیت های واحد اشتغالزایی افزود : مشاغل خانگی از جمله گلیم بافی ، صنایع دستی ، نمد دوزی ، بافت رو میزی ، چرم دوزی ، گل سازی و .... نمونه هایی از فعالیت های واحد اشتغالزایی برای مددجویان می باشند .

مدیرعامل موسسه مذکور تصریح نمود : از نظر مددجویان ، کسی که غذا ندارد دین هم ندارد ، بسیاری از افراد حتی توان پرداخت هزینه ی نیازهای اولیه خود مانند :غذا ، پوشاک ، اجاره خانه ، قبوض و ....را ندارند ؛ از این رو کمک رسانی در این حوزه ها از نظر مددجویان مفید تر می باشد . علاوه بر موارد مذکور ، درمان بیماری ها نیز حائز اهمیت است .

ایستاده در خط مقدم مددرسانی

مددکارهای این خیریه فقط شامل گروهی از مهندسین عمران نمی باشند ، بلکه پس از گذشت مدت زمان محدودی از تشکیل رسمی خیریه همسایه افتاب ، اقشار مختلف مردم به سمت این آهن ربای محبت جذب شدند و هرکس با هر سن و حرفه و شغلی که داشت برای کمک رسانی کردن به مددجویان با جان و دل می کوشید .

مدیرعامل این خیریه اظهار کرد : در ادامه راه بسیاری از افراد به ما ملحق شدند ، برای مثال مددکاران ما شامل مهندسین عمران ، بازنشستگان ارتش ، دادگستری ، فرهنگیان ، بازنشستگان سپاه ، طلبه ها ، خانم های خانه دار و به ویژه بازاریان می باشند و تیم اجرایی موسسه همسایه افتاب حدودا شامل 200 نفر است .

وی افزود : نکته جالب توجه این است که حتی به واسطه آشنایی افراد در این گروه ، عده ای از مهندسین عمران نیز طلبه شدند .

راه حل مشکلات بزرگ ، نهفته دردل کمک های کوچک

شعار مددکاران موسسه همسایه افتاب این است که هرکسی باهر شغل و تفکر و تخصص و اعتقاد و زمان و پولی که دارد می تواند یک خیر بزرگ باشد ، فقط کافی است که راه آنرا یاد بگیرد . بسیاری از موسسات خیریه بر این باور هستند که نباید فرمول موفقیت خود را در اختیار دیگران قرار دهند ، اما این موسسه آمادگی کامل خود در زمینه حمایت و ارائه توصیه های لازم به افراد مشتاق برای تاسیس خیریه را اعلام کرده است .

از این رو ، مدیرعامل این خیریه عنوان نمود : ما آمادگی این را داریم که به همه خیرین و مجموعه های فرهنگی و هیئت ها و....خدمات بدهیم و کمکشان کنیم تا آنها هم به یک خیریه تبدیل شوند .

رمضانیان ادامه داد : خداوند را شاکریم ، زیرا تا کنون در شهر مشهد ، نیشابور ، قوچان و سرخس ، حدودا 5 مجموعه فعال با الگو برداری از خیریه ما تشکیل شده است .

او با بیان اینکه میزان کمک رسانی و گره گشایی افراد صرفا ربطی به میزان پول آنها ندارد اذعان نمود : ما شاهد این بودیم که بزرگ ترین مشکلات مددجویان بدست افرادی حل شد که وضعیت مالی چندان خوبی نداشتند و به عبارت دیگر، بزرگ ترین مشکلات ، با کمک نقدی حل نشده است .

وی در ادامه افزود : برخی از افراد با به کار گیری یکسری تکنیک های کوچک می توانند فقر و بدبختی مردم را برطرف نمایند ؛ به نظر من مشکل فقرو بی کاری به راحتی قابل حل می باشد و فقط نیاز به همت و توجه از سمت مسئولین دارد . من اگر فرصت این را داشتم که با نهاد ، ارگان و یا مسئولی راجع به مشکلات و گرفتاری های مردم صحبت کنم ، تمایل داشتم که با رئیس سازمان گردشگری و یا وزیر کار گفت و گو داشته باشم .

مهربانان ، در خاطر روزگار حک می شوند

در روزگاری که گرانی بیداد می کند و هرکسی به گونه ای سرگرم گرفتاری های خود می باشد ، هنوز هم پیدا میشوند انسان هایی که ، دستگیر اطرافیان خود هستند و اگرچه که بار مشکلات خودشان را هم به دوش می کشند اما ، این عاملی برای از یاد بردن مشکلات انسان های اطرافشان نمی شود .

در روزگاری که دیواری بس بلند و مستحکم ، بین قشر نیازمند و غنی جامعه را فرا گرفته است ، هنوز هم افرادی یافت می شوند که بیل و کلنگ مهربانی در دست گرفتند و با نیروی ایمان و عشق به همنوع ، این دیوار بلند را ویران کرده و با خاک یکسان می نمایند .

آری ...

در چنین روزگاری ، انسان هایی هستند که نه تنها با کمک های مالی خود ، بلکه در زمینه شغل و حرفه و .... قدمی هرچند کوچک را برای حل مشکلات افراد نیازمند برمیدارند .

به قول سهراب سپهری :

چشم هارا باید شست جور دیگر باید دید ....

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار