گرامیداشت هفته هوای پاک در قرار سبز حافظان محیط زیست

تهران (پانا) - فعالان محیط زیست در قرار سبز خود، هفته هوای پاک را با انجام فعالیت‌های مختلف گرامی‌ داشتند.

کد مطلب: ۸۸۸۶۷۸
لینک کوتاه کپی شد
گرامیداشت هفته هوای پاک در قرار سبز حافظان محیط زیست

به گزارش رابط عمومی پویش قرار سبز، فعالان محیط زیست در قرار سبز هفته‌ جاری اقدامات گوناگونی برای حفظ محیط زیست انجام دادند.

در روز هوای پاک از پوستر مشترک این روز با شعار «هوای هوای پاک را داشته باشیم» رونمایی شد. این پوستر با همکاری بیش از هفتاد گروه حامی هوای پاک تهیه و منتشر شد.

به کوشش گروه پاکسازان طبیعت مشکان استان فارس، برنامه پیاده روی و کوهپیمایی با حضور نونهالان فوتبال آموز این شهر برگزار شد. در این برنامه که نونهالان با شعار «آسمون آبی و هوای پاک حق همه ما بچه‌هاست» در آن حضور داشتند، پس از بحث و تبادل نظر با نونهالان در خصوص اهمیت هوای پاک و حفظ محیط زیست، قصه آدم و هوا در هوایی پاک برای کودکان بازخوانی شد.

به مناسبت روز هوای پاک برنامه گروه زیست محیطی قرار سبز صبا با مشارکت باشگاه کوهنوردی اوج بادرود در استان اصفهان برگزار شد. در این برنامه که با حضور بیش از ۵۰ نفر از اعضای گروه با مشارکت هیأت ورزش های همگانی و شورای اسلامی این شهر و همچنین پایگاه مقاومت بسیج شهید رجایی روستای عباس آباد برگزار شد، شرکت کنندگان مسیر ۷ کیلومتری از قلعه مبارک آباد تا قلعه افصحیه را بصورت رفت و برگشت پیاده‌روی و علاوه بر آن پاکسازی کردند.

دانش‌آموزان دبستان عترت شوشتر دراستان خوزستان همزمان با فرا رسیدن هفته هوای پاک، با اجرای برنامه‌های متنوع این مناسبت ملی را پاس داشتند. در این برنامه که با مشارکت اداره محیط زیست و کارشناسان انجمن هواداران کارون زلال برگزار شد، دانش‌آموزان با پیاده‌روی مسیر مدرسه تا اداره محیط زیست این شهر، با در دست داشتن پلاکارد و بادکنک‌هایی با شعار «هوای پاک» این مناسبت را گرامی داشتند. بازدید از گونه‌های حیات وحش تاکسیدرمی شده، برگزاری مسابقه نقاشی با موضوع هوای پاک و معرفی نفرات برتر از دیگر برنامه‌های این روز بود.

سمینار علمی «آلاینده‌های هوا و اثرات آن بر محیط زیست و سلامت انسان» در مسجدسلیمان استان خوزستان برگزار شد. در این سمینار که به کوشش اداره محیط زیست و مشارکت انجمن‌های محیط زیستی این شهرستان در خوزستان همزمان با آغاز هفته هوای پاک انجام می‌گرفت، شرکت کنندگان مطالب متنوعی را در خصوص آلودگی هوا و پیامدهای آن فرا گرفتند.

اولین برنامه محله سبز در منطقه کیانپارس اهواز و به دعوت از اهالی این محله برگزار شد. در این برنامه که به کوشش انجمن دیده بان جلگه سبز خوزستان برگزار شد ضمن بیان مواردی در خصوص فعالیت انجمن‌های مردم نهاد، اصله‌های نهال از نوع گونه بومی در پیاده‌روی محله کاشته شده و در خصوص اهمیت نگهداری و آبیاری نهال‌ها نیز تاکید گردید.

به کوشش انجمن پاژین بانه در استان کردستان برنامه آموزش جوامع محلی انجام گرفت. در این برنامه که در مسجد روستای نژو برگزار می‌شد، آموزش‌هایی درباره خطرات شکار و انقراض گونه‌های جانوری و همچنین هشدار در مورد قطع درختان جنگلی ارائه شد.

نشست انجمن همیاران آب شهرستان اقلید در استان فارس با حضور تعدادی از نونهالان و مسئولین از جمله اعضای شورای شهر و ریاست اداره صمت با هدف تشکیل شورای دانش‌آموزی در محل موزه مردم‌شناسی این شهرستان برگزار شد.

به مناسبت هفته هوای پاک در تهران همایش پیاده‌روی برگزار شد. در این همایش شهروندان تهرانی مسیر بوستان لاله تا میدان هفتم تیر را پیاده‌روی کردند.

همایش فرهنگی اجتماعی در مسجدسلیمان به کوشش موسسه فرهنگی ندای مردم زاگرس برگزار شد. این همایش با محوریت توسعه فرهنگی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی با مشارکت سازمان‌های مردم نهاد برگزار شد.

به کوشش انجمن درختکاران خوزستان جشن تولد درختی متولدان دیماه در محوطه پارک ساحلی و با استقبال جمعی از شهروندان برگزار شد. در این برنامه پس از کاشت درختان که در هوای آلوده و گرد و غباری این شهرستان انجام می گرفت، شرکت کنندگان با شعارهایی اعتراض خود را نسبت به انتقال آب کارون و نیز وضعیت هوای آلوده خوزستان اعلام کردند.

برنامه آموزشی انجمن همیاران و پاکسازان طبیعت شهرستان اقلید استان فارس در دبستان شهید تدین و همچنین دبستان شهید حسن بیگی این شهرستان برگزار شد. در این برنامه دانش‌آموزان از سوی کارشناسان انجمن با مفاهیم و نکات مختلف حفاظت از محیط زیست آشنا شدند.

گروه رفتگران طبیعت بهبهان با برپایی غرفه ای محیط زیستی به مدت ده روز در هفتمین جشنواره ملی گل نرگس این شهر حضوری فعال داشتند. در این غرفه علاوه بر ارائه کاردستی و مطالب محیط زیستی، برنامه پاکسازی محل برگزاری جشنواره در روز اختتامیه بصورت گروهی انجام گرفت.

فراگیران دوره هفتم راهنمایان اکوتوریسم گروه گردشگری هفتواد کویر در سفر علمی درس آشنایی با پرندگان به زرند کرمان، با پرندگان آشنا شدند.

گروه عاشقان طبیعت سروستان استان فارس در ادامه طرح ملی جنگلانه با وجود برودت هوا در ارتفاعات کوه منطقه چشمه آب آسمانی و آب موردی اقدام به کاشت بذر اَلوک، کُنار، بَنه، جاشیر و اَنغوزه کردند.

به مناسبت روز هوای پاک در شهرستان شیروان استان خراسان شمالی با مشارکت شهرداری، محیط زیست و مجتمع سما مسابقه دوچرخه‌سواری بین دانش‌آموزان چند مدرسه برگزار شد.

طرح «کاغذ زباله نیست» باهمکاری انجمن بوم ‌بانان گیلان و مدرسه علم و دانش در لاهیجان اجرا شد. در این طرح که برای دومین سال پیاپی در مدارس لاهیجان در حال اجراست، کودکان کاغذهای مصرفی خود را به مدرسه تحویل داده و در قرعه کشی سالانه انجمن شرکت داده می‌شوند.

به مناسبت اولین روز از هفته هوای پاک، به مسافران مترو و اتوبوس‌های درون شهری شیراز، شاخه‌های گل نرگس اهدا شد. در این برنامه با حضور جمعی از اعضای تشکل‌های مردم نهاد دوستدار محیط زیست، مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس و مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز، به شهروندانی که اتوبوس و مترو را به عنوان وسیله حمل و نقل درون شهری انتخاب کرده بودند شاخه‌های گل نرگس اهدا شد.

در ادامه سلسله نشست‌های توسعه پایدار گردشگری پاسارگاد، کارگاه آموزشی و توانمند سازی ویژه بومگردی ها و کنشگران گردشگری از سوی انجمن جوانان سپید پارس با مشارکت اداره کل میراث فرهنگی استان فارس و پایگاه میراث جهانی پاسارگاد با باشندگی فعالان و کنشگران حوزه های گردشگری، کارشناس ارشد گردشگری و مسئول دفتر فارس، در محل سالن معرفی و گردهمایی های مجموعه میراث جهانی این شهرستان برگزارشد. چگونگی بهره‌وری از آیین‌ها و آداب محلی، پتانسیل‌های بومی در گردشگری، امور مدیریتی اقامتگاه‌های بومگردی و همچنین چگونگی اجرای تورهای عشایری از مهم ترین مطالب مطرح شده در این کارگاه یکروزه بود.

انجمن سبز ماپریس جوانرود استان کرمانشاه به مناسبت روز هوای پاک اقدام به برگزاری مسابقه نقاشی در مدرسه حضرت فاطمه کرد و طی مراسمی به نفرات برتر جوایزی به رسم یادبود اهدا شد.

به مناسبت روز ملی هوای پاک، برنامه های آموزشی در مدارس شهید حشمت اله کمالی و تمدن سازان اسلامی سروستان برگزار شد. در این برنامه که با حضور رئیس منابع طبیعی، جمعی از نیروهای اداره منابع طبیعی و اداره محیط زیست، گروه عاشقان طبیعت سروستان و گروه محیط زیست بقا و سلامت این شهرستان بود، دانش‌آموزان آموزش‌هایی را درباره احترام به منابع طبیعی و محیط زیست فرا گرفتند.

در استهبان استان فارس همزمان با روز هوای پاک دانش‌آموزان دبستان های یار مهربان، آتیه و شهدای فرهنگی با حضور رئیس اداره محیط زیست با مفاهیم هوای پاک و محیط زیست آشنا شدند. دوچرخه ‌سواری با همکاری اداره ورزش و جوانان استهبان به منظور جلب توجه عمومی نسبت به لزوم حفاظت از محیط زیست و هوای سالم و پاک از دیگر برنامه های برگزار شده در این شهرستان بود.

در جوانرود استان کرمانشاه به مناسبت روز ملی هوای پاک، جمعی از دانش‌آموزان پایه پنجم و ششم دبستان سمیه به همراه آموزگاران خود اقدام به ساخت گلدان با وسایل دور ریز و هم چنین کاشت بذر و قلمه ی گیاهان کردند و این روز را با هدیه گلدان‌هایشان به طبیعت گرامی داشتند.

به کوشش موسسه یاوران ندای زمین و همکاری اداره ورزش و جوانان و هیأت دوچرخه‌سواری بم، به مناسبت روز هوای پاک همایش دوچرخه‌سواری از ورزشگاه فجر تا ارگ قدیم در باغ شهر جهانی بم استان کرمان برگزار شد.

به مناسبت گرامیداشت روز ملی هوای پاک و با مشارکت سازمان پسماند شهرداری رشت و موسسه محیط زیستی بوم پژوهش گیلان پاک، در دبستان ابتدایی پسرانه شهید علی پورباقر این شهرستان، آموزش مبانی محیط زیست و تفکیک زباله از مبداء ویژه دانش‌آموزان و پاکیاران ارائه شد.

به مناسبت روز هوای پاک و با کوشش انجمن سبز ماپریس جوانرود استان کرمانشاه، مسابقه نقاشی با محوریت هوای پاک در مدرسه یاسر این شهرستان برگزارشده و به نفرات برتر به رسم یاد بود هدایایی اهدا شد.

مراسم روز ملی هوای پاک به کوشش پیش دبستانی و دبستان سما و با حضور انجمن سبز ماپریس در جوانرود کرمانشاه برگزار شد. علاوه بر اجرای چندین برنامه که در راستای حفظ محیط زیست بود، در پایان این مراسم اعضاء با امضاء تعهد نامه‌ای که به جای بنر بر روی کاغذهای باطله تنظیم شده بود حمایت خود را از محیط زیست اعلام کردند.

به کوشش انجمن سبز اندیشان تبریز و به مناسبت روز هوای پاک جلسه ای با ریاست شورای این شهر برگزار شد. در این جلسه وضعیت نامناسب هوا، ضرورتهای لازم برای کنترل آلودگی هوا، سازه های ساختمانی غیر اصولی که مانع بزرگی در جریان هوای شهر هستند بررسی و خواسته ها و مطالبات از ریاست شورای شهر، حفاظت از باقی مانده فضای سبز و افزایش سرانه فضای سبز با توجه به تراکم و پیشگیری از پروژه احداث زباله سوزی در قالب مطالبات به ایشان تقدیم شد.

به مناسبت گرامیداشت روز هوای پاک، به کوشش انجمن همیاران محیط زیست زرقان با همکاری شهرداری و شورای اسلامی، بخشداری، اداره منابع طبیعی و آبخیزداری و همچنین با حضور و همراهی ویژه شهروندان، دوستداران طبیعت، گروه های ورزشی بانوان و گروه کوهنوردی پارسه زرقان، برنامه همگانی کاشت بذر بادام کوهی در منطقه تنگ چشمه زرقان اجرا شد. در این برنامه با هدف ارتقا فرهنگ محیط زیستی گلدان هایی از گل کاکتوس به رسم یاد بود به شهروندان و کودکان اهدا شد.

به مناسبت روز ملی هوای پاک با مشارکت انجمن همیاران طبیعت و بخش پژوهشی دانشگاه سما خرم آباد آموزش انواع زباله‌ها و آشنایی با انواع انرژی‌های پاک برای دانش آموزان دبیرستان سما این شهرستان ارائه شد.

حامیان محیط زیست زراوند در دو مدرسه شهرستان زرند در استان کرمان با هدف حساس کردن این قشر از جامعه به محیط زیست برنامه های مختلفی از جمله نقاشی روی پارچه، سخنرانی با موضوع «من چه کمکی می‌توانم بکنم؟»، اجرای چاله‌های کمپوست، شعر و مقاله‌های زیست محیطی را برگزارکردند.

گروه کوهنوردی مهتاب کویر زرند استان کرمان به مناسبت هوای پاک با هدف تاکید برآشنایی و حفاظت از کویر ایران به دل کویر کاراکال رفتند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار