در نشست هفتگی با خبرنگاران

موضع سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تغییر رفتار ترکیه در قبال بشار اسد

تهران (پانا) - سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره تغییر موضع رسمی ترکیه در قبال ماندن بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه در این کشور می گوید که از زمان مذاکرات آستانه و واقعیت اهداف تروریست‌ها در سوریه مواضع بسیاری از کشورها تغییر کرده حتی اگر به صورت رسمی اعلام نشود.

کد مطلب: ۸۷۸۸۹۲
لینک کوتاه کپی شد
موضع سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تغییر رفتار ترکیه در قبال بشار اسد

بهرام قاسمی در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال پانا درباره مواضع اخیر وزیر امور خارجه ترکیه درباره بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه و امکان همکاری با او در صورت انتخاب در یک انتخابات دموکراتیک و اینکه با توجه به اختلاف شدید ایران و ترکیه در این موضوغ تغییر موضع انکارا می تواند فصل تازه‌ای در روابط با تهران باشد، گفت: «پیش‌بینی نمی‌کنم. اینکه ترکیه در گذشته‌های دور مواضعی نسبت به سوریه داشت نمی‌توان انکار کرد اختلاف نظر ما با ترکیه در سوریه یک واقعیت است اما باید دید شرایط امروز چیست و طی طریق استانه چطور بود باید دیددر مذاکرات چه اتفاقی می‌افتد.»

او ادامه داد: «زمان چیزی است که واقعیت را نشان می‌دهد.در کنار گذر زمان و تاثیری که می‌تواند در مواضع کشورها داشته باشد نشست‌های سه‌جانبه و همکاری مستمر و همکاری گسترده که وجود داشته نیز وجود دارد.واقعیت اینکه تروریست‌ها با چه اهدافی وارد سوریه شدند عامل مهمی است که نه درباره ترکیه که در بسیاری از کشورهای جهان این تغییر مواضع که احتمالا اعلام هم نخواهد شد ایجاد کرده است.»

قاسمی گفت: «واقعیات خود را نشان می‌دهند و تحولات جاری و ساری است. ما به عنوان اعضای استانه اشتراکات بسیاری داریم و می‌توانیم اقدامات بسیاری داشته باشیم. امیدواریم این روند برای سایر بحران‌های منطقه‌ای روندی باشد که دیگران بدانند برای حل و فصل موضوعات منطقه نیازی به دیگران نیست و‌مردم منطقه می‌توانند مشکلات خود را حل کنند.»

قاسمی در پاسخ به سوالی درباره حضور وزیر امور خارجه در کنفرانس بین‌المللی دوحه و دیپلماسی جدید ایران در منطقه و تاثیر آن بر روابط اعضای شورای همکاری خلیج فارس، اظهار کرد: «سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی کماکان سیاست‌های قبلی است که در مجموعه نظام تعریف شده و مبتنی بر همکاری رایزنی و همزیستی با همه کشورهای منطقه و پیرامون است.»

او ادامه داد: «تحولات منطقه فرصتی را برای استمرار نگاه قبلی ما ایجاد می‌کند تا با استفاده از این فرصت‌ها مواضع خود را با افراد حاضر در این نشست‌ها مطرح کرده و به تبادل دیدگاه‌ها بپردازیم و ببنیم برای یک منطقه مطلوب و عاری از خشونت چه اقداماتی باید انجام دهیم.»

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تصریح کرد: «در مجموعه کشورهای خلیج فارس این نگاه ایران بیش از گذشته خود را نشان می‌دهد و آمادگی بیشتری برای شنوایی وجود دارد.»

این دیپلمات ایرانی بیان کرد:‌ «قطر و دوحه نشست جدیدی نبود ولی با توجه به نقشی که می‌توانست در این زمان با حضور شخصیبت‌های فکری از جهان در این نشست برای ما فراهم کند. با توجه به دعوت ظریف سفر یک روزه برنامه‌ریزی شد و فرصت خوبی برای تبادل و رایزنی مفید با مقامات عالی‌رتبه قطر فراهم شد که دستاورد خوبی داشت و گام هایی به جلو برداشتیم. امیدواریم واقعیت‌ها خود را نشان دهند و بتوانیم با همکاری سایر کشورها همکاری‌های موثری داشته باشیم.»

SPV تنها مختص دارو نیست

قاسمی در ادامه با اشاره به کانال ویژه مالی اروپا که بر اساس آن قرار است در قبال پول نفت، نیاز دارویی ایران از سوی اروپا تامین شود، اظهار کرد: «این سازوکار برای تسهیل مبادلات ایران با سایر کشورهای اروپایی و اتحادیه اروپا است و شامل حال اقلام بسیاری خواهد بود که بدون شک سبد کالایی متشکل از دارو و مواد غذایی و دیگر اقلام می‌تواند شامل آن باشد.»

او افزود:‌ «این مکانیسم ویژه مالی اگر به شکل خود اجرایی شود، حتی می‌تواند به سایر کشورهای جهان نیز یاری برساند. حقیقت آن است که این مکانیسم ویژه مالی صرفا برای دارو طراحی نشده و تبادلات صنعتی و ... را نیز شامل می‌شود.»

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره روند SPV بیان کرد: «خیلی از کشورهای جهان با توجه به سیاست‌های دلار نگاه و تفکر جدیدی دارند که چگونه می‌توانند بدون استفاده از دلار از طریق پول‌های ملی خود همکاری تجاری را سامان دهند. چین و روسیه و خود ما مطالعات زیادی در این باره انجام می‌دهیم و حتی خود اروپا این اندیشه را بیش از گذشته مطرح می‌کند. این ایده می‌تواند به مرحله عمل برسد. با برخی کشورها مذاکراتی داشتیم و در صورت نهایی شدن و رسیدن به مرحله اجرا می‌توانیم درباره آن صحبت کنیم. در شرایطی که امریکا به دنبال فشار به ایران است از ذکر جزییات تا نهایی شدن ساز و کارها خودداری می‌کنیم.»

همکاری با عراق را توسعه می‌دهیم

او درباره اتمام مهلت آمریکا برای معافیت عراق و استراتژی جدید ایران در قبال رفتار آمریکا در عراق گفت: «عراق به عنوان یک همسایه خوب ما با یک مرز طولانی و تعداد زیادی گذرگاه با ارتباطات فرهنگی و تمدنی از شرکای خوب ماست و خواهد بود و ما همکاری خود را مثل گذشته و با همان دقت و شدت ادامه می‌دهیم، علائمی که دریافت می کنیم مثبت است و این همکاری ادامه پیدا می‌کند. تلاش مذبوحانه امریکا برای ایجاد تنش و عدم انجام همکازی اقتصادی می‌تواند وجود داشته باشد اما تجربه به ما خیلی اموخته و سایر کشورها نیز نسبت به امریکا نگاه مستقل خواهند داشت و با عراق نیز شاهد افزایش همکاری خواهیم بود.»

او درباره تاثیر برگزیت بر مذاکرات ایران با اروپا بیان کرد: «اینکه روابط دوجانبه یا با اتحادیه باشد مباحث قدیمی است. ما هم روابط دوجانبه و هم اتحادیه داشتیم. اینکه انگلستان در اتحادیه نباشد مثل روسیه و‌چین می‌شود و اتفاق تازه‌ای نیست. همکاری ما با ۴+۱ ادامه دارد و هر انچه اتفاق بیافتد مسئله داخلی بریتانیاست.»

رایزنی‌های مستمر ایران با دمشق ادامه دارد‌

قاسمی درباره سفر همزمان جابری انصاری و رئیس‌جمهوری سودان به سوریه و سیاست ایران در قبال آینده سوریه بیان کرد: «سیاست ایران مشخص است. در مورد سیاست ما نسبت به سوریه هم ظرف چند سال گذشته حتی تروریست‌ها به خوبی اگاه هستند‌. رایزنی‌های مستمر ما با دمشق ادامه دارد‌. فرستاده ویژه ما در دمشق بود مذاکرات خود را انجام داد. باید منتظر نشست گروه استانه و نماینده ویژه دبیرکل در ژنو باشیم و باید منتظر نتایج این نشست شد. بر اساس نتایج این نشست خط سیر خود را در استانه و مسائل سوریه دنبال می‌کنیم. با تمام تلاشی که مخالفان برای اختلال در روند استانه داشتند، این روند به خوبی کار خود را انجام داده و در این نشست هم امیدوار هستم گام‌هایی به جلو برداریم و نقش خود را در حل‌و‌فصل بحران سوریه نشان دهیم و این نگاه که کشورهای منطقه نمی‌توانند بحران را حل کنند اصلاح شود.»

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره مذاکرات صلح یمن و اینکه مذکرات نشانه پروزی ایران و شکست عربستان بود، اظهار کرد: «ترجیح می‌دهم از واژه‌هایی چون پیروزی و شکست نام نبرم. از ابتدای پیروزی عربستان مواضع ما نسبت به این وضعیت روشن بود و در طرح‌های قبلی و گذشته خود طرحی طرح ۴ ماده‌ای وزیر امور خارجه بود. همه تلاش ما این بود که یک اتش‌بس برای فراهم شدن زمینه کمک‌های انسانی و بشردوستانه برای غذا و دارو و بیماران زیادی که نیاز به اقدامات جدی پزشکی داشتند و گفت‌وگوهای یمنی- یمنی و مذاکره برای یک دولت فراگیر را مطرح کردیم.»

استقبال ایران از مذاکرات صلح یمن

قاسمی گفت: «با وخیم شدن اوضاع در یمن که به عنوان لکه ننگ در تاریخ معاصر ثبت می‌شود تلاشمان این بود که اتفاق مثبتی صورت بگیرد که متجاوزان از حملات خود دست بردارند و بتوانیم کمک‌های انسان‌دوستانه در لوای سازمان ملل متحد انجام دهیم. با کشورهایی که امکان داشت صحبت کردیم از جمله ۴ جلسه مشخص با اروپا داشتیم. نشست استکهلم نشست خوبی بود که به فال نیک می گیریم و از آن استقبال کردیم و امیدواریم منشا تحول بزرگ برای مردم یمن باشد و آنانی که در این سال‌ها مردم غیر نظامی، مدارس و ... را بمباران کردند و زیرساخت‌ها را از بین بردند به حملات خود خاتمه دهند.»

او با اشاره به اینکه امیدواریم هر چه در استکهلم حاصل می‌شود به نتیجه برسد و ما استقبال می‌کنیم، بیان کرد: «هر شرایطی که آلام مردم یمن را کاهش دهد ما اماده کمک هستیم. آنهایی که فکر می‌کنند با سلاح و دلار می‌توانند سرنوشت یک ملت را به دست بگیرند از این تجربه یاد بگیرند که باتجاوز و اشغال نمی‌توانند امیال خود را بر ملتی که ذله است تحمیل کنند.»

توصیه به مسافران گرجستان

قاسمی درباره ادامه روند دیپورت شهروندان ایرانی از گرجستان گفت: «برای ما جای تعجب بود که این اتفاق در مبادی ورودی این کشور اتفاق بیافتد. هم در تهران هم در تفلیس تلاش زیادی انجام دادیم و‌موضوع دنبال شد اما تمام شده نیست و مراتب گلایه که باید متذکر می‌شدیم شدیم و این امر را در تفلیس و تهران با دستورالعمل‌هایی که مشخص شده دنبال می‌کنیم.»

او ادامه داد: «مقام های سیاسی کشور گرجستان ابراز تاسف کردند و نهایتا تمهیداتی را مورد بررسی قرار دادیم و روی ان کار کردیم و در یکی دو هفته آینده اقداماتی انجام می‌دهیم و احازه نخواهیم داد که حق و حقوق ایرانیان به این شکلی خدشه‌دار شود و کشور گرجستان نتواند مانع این نوع رفتار با شهروندان ایرانی نشود.«

قاسمی گفت: «در کنار همه اینها متاسفانه شاهد وجود برخی گروه‌ها یا شرکت‌های سودجو هستیم که از فرصت و فضای لغو روادید میان دو کشور استفاده می‌کنند و با‌ دروغ و دغل و برخی دروغ‌ها برای گرفتن برخی امکانات در آن کشور اقدام کردند که‌ مورذ پیگرد قرار داده‌ایم‌. ایرانیان اگر اجباری برای رفتن به این کشور ندارند تحمل کنند این موضوع فیصله پیدا کند. دولت گرجستان با توجه‌به پیشینه روابط اقدامات لازم را انجام می‌دهد. ایرانیان هم مقررات کشورها را قبل از‌ورود مورد مطالعه قرار دهند تا کمتر دچار مشکل شوند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره احضار سفیر ایران در پاکستان و وضع مرزبانان ایرانی، گفت: «وجود نا‌امنی‌ها در مشکلات مرزهای ما با پاکستان موجود جدیدی نیست و ما به تازگی شاهد برخی اتفاقات تلخ بودیم مثل ربایش مرزبانان و ورود نیزوهای تروریستی به مرز ایران که‌ همواره در این اقدامات عکس‌العمل سریع داشتیم.»

او ادامه داد: «وزیر امور خارجه با توجه به اهمیت موضوع به پاکستان سفر کردند و مذاکرات خوبی انجام شد که مانع برخی اقدامات که باید دولت پاکستان باشد نبود. به غیر از ۵ نفر آزاد شده اطلاعی از دیگران نداریم و وظیفه دولت پاکستان است که نسبت به آزادی انها و امن شدن مرز خود اقدام کنند. ما مرز خود با پاکستان را مرز صلح‌می دانیم و تلاش می‌کنیم مرز امن بماند. البته با گروه‌های معاند هستیم که سعی می‌کنند این وضعیت را خدشه دار کنند.»

قاسمی تصریح کرد: «بعد از حادثه بلوچستان پاکستان که من مجددا محکوم می‌کنم و به دولت و‌ملت تسلیت می‌گویم می‌توانم اعلام کنم که ما بر وعده خود برا مساعدت به پاکستان برای کنترل بیشتر مرزها هستیم. در صحبت با سفیر ما روی موضوع بررسی شد و فکر می‌کنم بر اساس اطلاعات غلط از طرف گروه‌های معاند اطلاعات ناقصی ارائه شد که به جد تکذیب شد. بررسی‌های لازم را انجام دادیم. موضوع فیصله یافته است و دو‌لت پاکستان باید برای ازادی مرزبانان تلاش خود را انجام‌دهد.»

قاسمی درباره اقدام هفته گذشته پارلمان کانادا و سوی استفاده برای اعمال تحریم ایران، بیان کرد: «نماینده پارلمان چهره شناخته شده‌ای برای ماست و با برخی گروه‌های تروریستی در تماس جدی بوده و از هر اقدامی برای ایجاد مانع و‌مشکل و فضای روانی برای دولت ایران دریغ نداشته است. هرکسی با هر نامی به خصوص اگر ایرانی است در هر جای جهان به خودش شهامت بدهد و حرات دهد که خواهان تحریم مردم ایران توسط امریکا و دیگران باشد باید گفت نه ایرانی است و‌نه دارای وجدان و طبعا دارای مشکل روانی است. هر ایرانی وطن پرستی نزد بیگاناگان برای رنج‌هم وطنان خود تلاش نمی کند.»

8 mins

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار