مدیرکل فرهنگ و ارشاد آذربایجان غربی:

تلاش های استاد «هژار» در ارتقای فرهنگ و ادب بی بدیل است

ارومیه(پانا)- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی گفت: تلاش ها و زحمت های «استاد هه ژار» برای ارتقای فرهنگ و ادب و تسلط بر زبان های مختلف خاورمیانه بی بدیل است.

کد مطلب: ۸۷۰۵۷۳
لینک کوتاه کپی شد
تلاش های استاد «هژار» در ارتقای فرهنگ و ادب بی بدیل است

حجت الاسلام ناصر خدایاری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی در دومین همایش منطقه ای علمی و ادبی «هه ژار» در مهاباد اظهار داشت: این استاد فرهیخته با تسلط بر زبان های فارسی، ترکی، کُردی و عربی قبل و بعد از اسلام و تالیف و ترجمه چندین اثر فاخر، نقش مهمی در فرهنگ و ادب این دیار داشته است.


وی اضافه کرد: استاد هه ژار در زمان حکومت طاغوت بر اثر اعتراض بر بی عدالتی دستگیر و زندانی شد و پس از آزادی از زندان به کشور عراق رفت و در آنجا به عضویت انجمن علمی و ادبی این کشور درآمد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی دوباره به کشور بازگشت و عضو فرهنگستان زبان ایران شد.


حجت الاسلام خدایاری گفت: این استاد بزرگوار به فضل علم و دانشی که داشت توانست در 2 کشور و با 2 زبان متفاوت عربی و فارسی به عضویت فرهنگستان درآید در حالی که زبان مادری وی زبان کُردی بود.


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در مورد استاد «هه ژار» نیز گفت: این استاد جزو شخصیت های برجسته ادبی کشورمان است که رهبر معظم انقلاب از متن روان و قوی وی در ترجمه کتاب قانون در طب ابن سینا قدردانی کرد.


فرماندار مهاباد نیز در ادامه این همایش گفت: استاد هه ژار از جمله شخصیت های فاخر و بزرگ این دیار است که می تواند به عنوان ستونی برای فرهنگ و ادب این دیار از وی نام برد.


ایرج شجاعی افزود: این استاد برجسته، شخصیت جهانی و فرامنطقه ای داشت و لازم است آثار و نوشته های وی به زبان های مختلف ترجمه و مورد استفاده بیشتر قرار گیرد.


وی اضافه کرد: استاد هه ژار همان نقشی را در ادبیات کُردی ایفا می کند که سعدی در ادبیات فارسی داشته است زیرا وی به تمام اصول و فنون زبان کُردی آشنا بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار