در گفت‌وگو با پانا

جامعه‌شناس شهری: منطقه 6 پایتخت به سرنوشت منطقه 12 دچار می‌شود

ایمانی جاجرمی: نبایدبرای بهبود وضع مردم، منطقه‌ای را تجاری کرد و بافت مسکونی را از بین برد

تهران (پانا) - حسین ایمانی جاجرمی، جامعه‌شناس شهری می‌گوید برای نوسازی بافت‌های فرسوده در پایتخت باید برنامه‌ها با دقت و مشارکت دستگاه‌ها انجام شود چرا که نمی‌توان برای بهبود وضع مردم، منطقه‌ای را تجاری کرد و بافت مسکونی را از بین برد.

کد مطلب: ۸۶۳۶۱۹
لینک کوتاه کپی شد
جامعه‌شناس شهری: منطقه 6 پایتخت به سرنوشت منطقه 12 دچار می‌شود

این جامعه‌شناس شهری با اشاره به ضرورت استفاده از رویکردهای جدید در نوسازی بافت‌های فرسوده شهر تهران به پانا گفت: اکنون سازمان نوسازی شهر تهران در نظر دارد، رویکرد جدیدی در زمینه نوسازی بافت‌های فرسوده دنبال کند و این رویکرد جدید مبنی بر توسعه محله‌ای است.

این مدرس دانشگاه درباره سیاست سازمان نوسازی درباره نوسازی بافت‌های فرسوده گفت: این سیاست بر مبنای توسعه محله‌ای است و بر نهادسازی مردم محله تاکید می‌کند به این معنی که مردم در محله‌ها بتوانند سازمان اجتماعی داشته باشند. همچنین تمام اطلاعات محله جمع‌آوری می‌شود و رویکرد دارای مبنا پیگیری می‌شود، در واقع در طرحی که سازمان نوسازی دارد به جای اینکه فقط روی مشکلات تمرکز شود روی دارایی‌های مردم و محله‌ها تمرکز می‌شود. به هر حال این رویکرد به‌روز است و بسیاری از کشورهای دنیا نیز این رویکرد را دنبال می‌کنند.

ایمانی جاجرمی با بیان اینکه ایجاد بافت فرسوده یا سیاه‌چاله‌های شهری به عوامل زیادی بستگی دارد، گفت: به عنوان مثال، بافت فرسوده در منطقه 12 شهرداری به دلایل زیادی ماندگار شده است یکی از این دلایل اقداماتی است که باید انجام شود و نمی شود. ندیده گرفتن اجتماع از دیگر عوامل وخیم شدن بافت فرسوده در این منطقه است. تا موقعی که برای رفع فقر و افزایش عدالت اجتماعی کاری انجام نشود و وضع فقرا تغییری نکند در این مناطق با چنین مشکلاتی روبرو هستیم.

او ادامه داد: بخشی از عواملی که به بافت فرسوده دامن می‌زند، به سیاست های کلان و تغییر وضع اقتصادی کشور مربوط است و بخشی از آن هم به اقدامات و رویکردهایی مربوط است که شهروندان دنبال می‌کنند. البته دستگاه‌های اجرایی برنامه‌هایی برای بافت فرسوده دارند و سازمان نوسازی شهر تهران هم امیدوار است که سیاست‌های جدیدی که در دستور کار قرار داده است بر خلاف سیاست‌های قبلی، می‌تواند موفق باشد.

ایمانی جاجرمی در پاسخ به این سوال که آیا کافی نبودن تسهیلات نوسازی منجر به افزایش حاشیه‌نشینی نمی‌شود؟ گفت: مشارکت بانک‌ها در موضوع نوسازی بافت‌های فرسوده بسیار مهم است چرا که با این رقم‌های اندک نمی‌شود کاری کرد. البته باید یک برنامه توسعه شهری دقیق از سوی شهرداری تهران ارائه شود و بقیه دستگاه‌های اجرایی نیز این برنامه را قبول داشته باشند و همراهی کنند.

او تصریح کرد: علاوه بر این باید سرمایه گروه‌های متوسط و بالا را هم وارد موضوع بافت فرسوده کرد و مراقب بود که بافت جدید، آنقدر گران نشود که گروه‌های کم درآمد نتوانند در آن بافت زندگی کنند. اعیان‌سازی موضوع پیچیده‌ای است و در بسیاری از کشورهای امریکا و اروپا مشاهده شده است که اعیان‌سازی کردند اما گروه‌های فقیر مجبور شدند این مناطق را ترک کنند. بنابراین برنامه‌ها باید با دقت و مشارکت دستگاه‌هایی که در موضوع بافت فرسوده سهیم هستند، انجام شود چرا که نمی‌توان برای بهبود وضع مردم منطقه‌ای را تجاری کرد و بافت مسکونی را از بین برد.

این جامعه‌شناس شهری گفت: هم‌اکنون در مرکز شهر به‌ویژه در منطقه 6 شهرداری تهران، تجاری‌سازی به وفور دیده می‌شود و با این اتفاق مردم عادی در حال ترک منطقه هستند و منطقه 6، منطقه 12 آینده خواهد بود. بنابراین اینها مسایلی است که باید مورد توجه قرار بگیرد و به نظر می‌رسد اگر شهرداری تهران بتواند مشارکت مردم را داشته باشد و از ظرفیت‌ بخش خصوصی استفاده کند، موفق خواهند بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار