آیت الله خاتمی: مداحی، کاسبی و تجارت نیست

آذربایجان، دارالحسین (ع) است

تبریز (پانا) - امام جمعه موقت تهران گفت: یک مداح اهل بیت(ع) باید خودش ،رفتارش، پوششش و آرایشش متناسب با مداحی باشد.

کد مطلب: ۸۵۲۷۵۸
لینک کوتاه کپی شد
آیت الله خاتمی: مداحی، کاسبی و تجارت نیست

آیت‌الله سیداحمد خاتمی در اولین همایش تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی شمال‌غرب کشور در سالن اجتماعات مصلای اعظم امام خمینی(ره) با بیان این که روضه خوانی اهل بیت (ع) ، یک افتخار است

و مجالس حسینی بوستان های بهشت هستند، گفت: همه ما افتخار می کنیم ک در این مجالس پرنور خدمت‌گزاریم و این نعمت، نصیب هر کسی نمی‌شود.

وی افزود: مداحی، مرثیه خوانی سالار شهیدان یک سرمایه ای نفیس است و من به عنوان یک طلبه ای که از سال ۵۴ افتخار نوکری در این مجالس را دارم به همه هم لباسی های خودم و مداح های عزیز عرض می کنم این سرمایه را ارزان نفروشیم.

امام جمعه موقت تهران اضافه کرد: مداحان اهل بیت(ع) هنرمندان آئینی هستند و اگر قرار است از هنر تجلیل شود باید از مداحان آئینی که درست روضه می خوانند و درست سینه می زنند تجلیل شود.

آیت‌الله خاتمی گفت: برخی معتقدند باز کردن نوحه در خودوری شخصی، کار درستی نیست ولی من اعتقاد دارم که ماشینی که صدای یا حسین(ع) در آن بلند می شود، بیمه می شود.

وی با بیان این که مداح بودن، یک افتخار است ولی مسئولیت خاصی را نیز به دنبال دارد، گفت: یک مداح اهل بیت(ع) باید خودش ،رفتارش، پوشش اش و آرایشش متناسب با مداحی باشد.

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان ر هبری، اضافه کرد: خانواده مداح نیز باید با او تناسب داشته باشد و قابل تصور نیست که دختر یا همسر مداحی بی‌حجاب و یا بدحجاب باشد، یعنی اگر کسی می‌خواهد این انتساب پر افتخار به اهل بیت (ع) را داشته باشد باید رنگ و بوی حسینی داشته باشد.

آیت الله خاتمی بیان کرد: من به عنوان یک خطیب و مداح می گویم که گناه سم این مسیر است و مداحان برای اینکه مردم را بگریانند و در آن ها تاثیر بگذارد باید با اهل بیت(ع) ارتباط مستقیمی داشته باشند و همچنین برخورد کاسبانه و تاجرانه با مداحی ناسپاسی است.

وی افزود: روضه یک مداح باید مستند و معتبر باشد و این را هم بگویم که پرورش یک روضه و ایجاد زمینه برای آن، دروغ یا گناه نیست.

امام جمعه موقت تهران اضافه کرد: گاهی می بینیم که یک مداح به جای روضه خواندن یا در وسط روضه و در اوج دلدادگی حرف از سیاست می زند و این درست نیست.

آیت الله خاتمی گفت: خوشبختانه مداحان ما توان تولید سبک مداحی بومی را دارند.

وی افزود: از لحاظ شرعی رقص‌آور خواندن چه در مجالس شادی مانند عید غدیر و چه در مجالس عزاداری ابی عبدالله الحسین (ع) حرام است.

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان ر هبری ادامه داد: برخی ها معتقدند که حرکات جلف و سبک باعث می شود که مجلس خوب تر شود درحالی انجام این چنین حرکات در شان یک مداح و اهل بیت(ع) نیست و بهترین و مناسب ترین سبک، آن سبکی است که مردم هم گریه کنند و هم سینه بزنند.

وی افزود: در هیچ یکی از شهر ها مانند آذربایجان از چندروز قبل این گونه به استقبال ماه محرم نمی روند و باید گفت که آذربایجان، دارالحسین است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار