جزئیات نشست غیرعلنی مجلس از زبان سخنگوی هیأت رئیسه

موافقت نوبخت و شریعتمداری با انتشار کامل اسامی دریافت‌کنندگان ارز 4200 تومانی

بررسی طرح برون رفت از مشکلات اقتصادی به نشست فردای مجلس موکول شد

تهران (پانا) - نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی از موافقت رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیر صنعت، معدن و تجارت برای انتشار کامل اسامی دریافت کنندگان ارز دولتی خبر داد.

کد مطلب: ۸۳۴۳۱۳
لینک کوتاه کپی شد
موافقت نوبخت و شریعتمداری با انتشار کامل اسامی دریافت‌کنندگان ارز 4200 تومانی

بهروز نعمتی، سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، با حضور در جمع خبرنگاران پارلمانی و در تشریح جزئیات نشست 3.5 ساعت غیرعلنی مجلس با حضور وزیر صنعت‌، معدن و تجارت و رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار کرد: «بحث‌های بسیار تخصصی و بدون تعارفی در این نشست غیرعلنی مطرح شد، بحث اول این بود که همه مشکلاتی که امروز کشور با آنها دست به گریبان است ناشی از تحریم‌ها نیست بلکه عمده آنها به نوع مدیریت کشور و سوء مدیریت‌ها بر می­‌گردد.»

او ادامه داد: «بحث دیگری که در این نشست مطرح شد این بود که چرا دولت در زمان مقتضی و مناسب برای مشکلات تصمیم‌گیری نمی‌کند‌. نمایندگان تأکید داشتند که دولت باید با اقدامات کارشناسانه مشکلات و معضلات را پیش‌بینی و پیش از تبدیل آن‌ها به بحران، برای حل و فصلشان تصمیم‌گیری کند.»

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی متذکر شد: «بعضاً هم اگر تصمیم‌هایی از سوی دولت در رابطه با مشکلات گرفته می‌شود این تصمیم‌ها به گونه‌ای نیست که استقامت لازم را داشته باشد به این معنا که دولت آن‌طور که باید و شاید پای تصمیم‌های خود نمی‌ایستد و ممکن است این تصمیم‌ها را سریعاً نقض کرده و تصمیم‌های جدیدی درباره معضلات اخذ کند.»

نعمتی تصریح کرد: «بحث دیگری که مطرح شد درباره نقدینگی بیش از حدی است که در بازار وجود دارد. امروز بیش از یک هزار و 500 هزار میلیارد تومان نقدینگی در بازار وجود دارد و متأسفانه دولت در طول این مدت نتوانسته این مشکل را حل کند بنابراین این نقدینگی عظیم یک روز به سمت بازار خودرو هجوم می‌برد و روز دیگر به سمت ارز و دلار. در این نشست دولت مکلف شد که این مشکل را هر چه سریع‌تر حل و فصل کند.»

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: «بحث دیگری که در نشست غیرعلنی امروز مطرح شد مبنی بر واگذاری طرح‌های عمرانی است که دولت آنها را به بخش خصوصی واگذار کند. مجلس شورای اسلامی پیش‌تر این اختیار را به دولت داده است تا بخش خصوصی بتواند وارد کار شده و باری از دوش دولت برداشته شود که در این زمینه هم متأسفانه سازمان مدیریت برنامه‌ریزی دولت نتوانسته به وظیفه خود به‌خوبی عمل کند.»

عضو فراکسیون مستقلین مجلس در مورد سایر جزئیات مطرح شده در نشست غیرعلنی مجلس گفت: «مسئله دیگری که امروز بین نمایندگان و دولتی‌ها مطرح شد مسئله چابک‌سازی دولت است. اگر قرار است همه مردم باهم مشکلات را تحمل کنند دولت هم باید متناسب با این موضوع اقدام به کوچک‌سازی بدنه خود بکند تا بتواند مشکلات کشور را رفع کند.»

نعمتی ادامه داد: «مبحث دیگری که امروز مورد تأکید نمایندگان قرار گرفت مسئله هماهنگ نبودن تیم اقتصادی دولت است که متأسفانه هر کسی حرف و ساز خود را می‌زند و ما عملاً شاهد سازی ناکوک در مجموعه اقتصادی و عملیاتی دولت هستیم. بحث دیگری که مطرح شد نیز در مورد آرایش دولت بود. آرایش و کابینه دولت باید به گونه‌ای باشد که نیازهای کشور در وضع فعلی را رفع کند. ممکن است این تیم اقتصادی دولت برای مقطع زمانی خاص عملکردی بسیار مناسب داشته باشد اما در مقطع کنونی ممکن است نتواند همه نیازهای کشور را رفع کند.»

نعمتی همچنین بیان کرد:‌ «نمایندگان مجلس در نشست امروز بحث‌های خود را با جدیت تمام به اطلاع دولت رساندند. بحث دیگری که در این نشست مطرح شد موضوع بانک‌ها و مشکلات صندوق‌ها بود، همچنین مسئله لزوم تقویت دیپلماسی ایران در موقعیت کنونی نیز مطرح شد. در وضعی که 40 تیم از آمریکا برای رایزنی با کشورهای مختلف در جهت تحریم ایران گام بر می‌دارند ما نیز باید با دیپلماسی فعال‌تر به استقبال موضوع برویم.»

این نماینده مجلس اظهار کرد: «بحث اصلاح سیستم بودجه‌ای کشور نیز در این نشست مطرح شد که با توجه به شرایط امروز کشور حتماً نیازمند تغییر نظام بودجه‌ای کشور هستیم و بحث دیگری که در جمع‌بندی‌ها مطرح شد این است که دولت بسیاری از مجوزهای لازم برای حل‌و‌فصل مشکلات را دارد اما هر جایی که احساس می‌کند نیاز به مجوز لازم دارد این آمادگی در مجلس شورای اسلامی وجود دارد که مجوز مربوط را در اختیار دولت قرار دهد.»

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی درباره گفته‌های مسئولان دولتی حاضر در نشست غیرعلنی نیز بیان کرد: «آقای نوبخت و آقای شریعتمداری بحث‌های مختلفی را درباره مشکلات نقدینگی، اتفاق‌های اخیر رخ داده در کشور و اعتراض‌های ایجاد شده مطرح کردند. حرف‌ها مشترک است، همه ما امروز مشکلات را به‌خوبی می‌شناسیم اما تنها موضوعی که وجود دارد این است که باید تلاش کنیم با همدلی و وحدت این مشکلات را حل و فصل کنیم.»

این نماینده مجلس در بخش دیگری از اظهارات خود در پاسخ به سؤال پانا مبنی بر سرنوشت واردات 6400 خودرو گفت: «این بحث در نشست غیرعلنی مطرح شد. این‌ موضوع که سایت ثبت سفارش به‌یک‌باره باز و این خودروها ثبت شد از سوی نمایندگان مظرح شد و آقای شریعتمداری نیز قول دادند که پیگیری‌های لازم را به عمل آورده و سریعاً نتیجه را به اطلاع مردم برسانند.»

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال دیگر پانا مبنی بر دستور اخیر رئیس‌جمهوری برای انتشار کامل اسامی واردکنندگان کالا با ارز دولتی نیز بیان کرد:‌ «در این نشست غیرعلنی این مسئله مورد تأکید قرار گرفت و قرار شد که همه واردکنندگان کالا با ارز 4200 تومانی بدون استثنا به‌صورت آنلاین و شفاف در اتاق شیشه‌ای قرار بگیرند و به اطلاع مردم برسند.»

نعمتی در خاتمه در پاسخ به سؤال دیگر پانا مبنی بر سرنوشت طرح دو فوریتی برون‌رفت از مشکلات اقتصادی بیان کرد:‌ «قرار بود این طرح امروز به صحن علنی مجلس بیاید که با توجه به برگزاری نشست غیرعلنی به فردا موکول شد و صبح فردا این طرح در 24 بند برای اخذ نظر مشورتی نمایندگان به صحن علنی مجلس شورای اسلامی خواهد آمد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار