جمعه خبر؛ روحانی، پوتین و مکرون به دنبال حفظ برجام، نتانیاهو به دنبال شعبده‌بازی

دو ماه سکوت برای کنوانسیون تأمین مالی تروریسم

تهران (پانا) - در هفته‌ای که گذشت روسای جمهوری کشورهای ایران، روسیه و فرانسه در رایزنی‌هایی دو جانبه بر حفظ برجام و اهمیت این توافق هسته‌ای تاکید کردند اما از سوی دیگر، نخست وزیر رژیم صهیوینستی قصد شعبده‌بازی با مایع حیات در ایران را دارد، در این میان کانادا نیز همچنان اثیر توهمات ضد ایرانی خود است.

کد مطلب: ۸۲۹۶۵۸
لینک کوتاه کپی شد
جمعه خبر؛ روحانی، پوتین و مکرون به دنبال حفظ برجام، نتانیاهو به دنبال شعبده‌بازی

تحولات سیاسی در کشور به واسطه آنچه در میان احزاب و گروه‌های مختلف روی می‌دهد و البته بر اساس آنچه در جهان هر روز شاهد آن هستیم، دستخوش تغییر است. آنچه در طول یک هفته در عرصه سیاست روی می‌دهد، گاه چنان پرشتاب مسیر را می‌پیماید که فرصت را برای تأمل و تفکر از اهل فن و مخاطبان اصلی سیاست می‌گیرد. مرور مهم‌ترین رویدادهای هفته بهانه‌ای است تا با نگاهی گذرا به روزهای گذشته بتوانیم برای روزهای پیش رو مهیا شویم.

خبرگزاری پانا با چنین رویکردی گزارشی از ده رویداد مهم سیاسی کشور برای هر هفته در پیش روی مخاطبان قرار خواهد داد.

بر اساس این گزارش، هفته گذشته از هجدهم تا بیست و پنجم خرداد ماه، شاهد اتفاقات و رخ‌دادهای بسیاری در صحنه سیاست کشور بود، هفته‌ای که عمده اخبار آن در پیچ تاریخ گره خورده بود، دیدار روحانی و اهالی رسانه و بیان بی‌تعارف انتقادات با رئیس جمهوری، حمله و توهین به رئیس سازمان انرژی اتمی و ادامه تلاش برای حفظ برجام در شانگهای، همه و همه طی هفت روزی که گذشت اتفاق افتاد

نگران و خسته اما امیدوار

چهارشنبه و همزمان با واپسین روزهای ماه مبارک رمضان، برخی از اهالی رسانه افطار را میهمان حسن روحانی و نهاد ریاست جمهوری بودند. مطابق رسم هرساله انتظار بیان ناگفته‌ها در این دیدار بی‌واسطه با شخص رئیس‌جمهوری وجود داشت.

عباس عبدی، پیش‌کسوت اهالی رسانه، پشت تریبون رفت تا از خستگی‌ها و نگرانی‌ها بگوید، او گفت و رئیس‌جمهوری شنید، او گفت که مردم از حضور و اعتماد به صندوق‌های رای پشیمان شده‌اند، حرفی که را شاید نمود آن در شبکه‌های اجتماعی قابل رویت باشد اما شیخ حقوق‌دان بار دیگر از امیدواری‌ها گفت.

او گفت که ناامیدی از صندوق رأی یعنی امیدواری به دشمن و این قابل انکار نیست.

رئیس دولت در این دیدار بار دیگر بر امیدواری خود تاکید و اظهار کرد: «هیچگاه ناامید نبوده و نیستم و امروز نیز با وجود فشارهای سنگین،از آینده کشور، مردم و نظام ناامید نیستم و کاملاً و بسیار هم به آینده امیدوارم.»

رئیس‌جمهوری خاطر نشان کرد: «نباید مسأله جدید یا دشمنان جدید بسازیم بلکه باید مسایل را شناخته و حل و فصل کنیم و با شناخت دقیق دشمن برای پایان دشمنی‌ها تلاش کنیم. نباید در رسانه‌ها توقعات مردم را بیجا بالا ببریم، چرا که بالا بردن بی‌حساب توقعات مردم یعنی ایجاد ناامیدی در آنها، بلکه باید توقعات را در حد مقدورات و توان ملی سامان و پاسخ دهیم.»

روحانی با بیان اینکه امروز بار سنگینی بر عهده اصحاب رسانه قرار دارد، گفت: «امروز مشکل اصلی ما، مشکل اقتصادی، فرهنگی و یا امنیتی نیست، بلکه مشکل اصلی امروز ما جنگ روانی است. بزرگترین غم برای یک ملت زمانی است که رسانه‌های بیگانه مرجع او باشند. در کمتر جایی دیده‌ام که یک ملت این‌گونه به رسانه‌های بیرونی اعتنا کنند، این وضع باید اصلاح شود و رسانه‌های داخلی مرجع اطلاع‌رسانی به مردم باشند».

رئیس‌جمهوری اضافه کرد: «مرجع افکار عمومی مردم باید رسانه‌های داخلی و رسانه‌های دارای نام و نشان باشند نه رسانه‌های بی نام و نشانی که در فضای مجازی به راحتی هر چه می‌خواهند می‌گویند و با القاء و تخریب باعث انحراف مسیر افکار عمومی می‌شوند.»

روحانی همچنین اظهار کرد: «دولت همواره از انتقاد مشفقانه و دلسوزانه استقبال کرده و آن را به نفع دولت و کشور دانسته و می‌داند، اما تخریب، تهمت و دروغ نه تنها باعث تضعیف دولت و نظام بلکه بالاتر از آن باعث تخریب مبانی اخلاق می‌شود؛ انتشار اخبار دروغ دادن آدرس غلط به مردم و ناامید کردن آنها از آینده است.»

عواقب توهین به دانشمند هسته‌ای

آخرین جمعه ماه مبارک رمضان با ابتکار بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی روز قدس نام گرفت تا مسلمانان ایران در کنار سایر آزادی‌خواهان جهان به یاد بیش از 70 سال ظلم و ستم روا شده به فلسطین بر سر رژیم صهیونیستی فریاد برآورند اما از ابتدای روی کار آمدن دولت حسن روحانی به ویژه بعد از توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی طعنه و حمله به او و دولتش نیز از سوی عده‌ای به برنامه‌های این روز اضافه شد.

روز قدس سال جاری نیز از این اتفاق مستثنا نبود و نوبت به علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی رسید، فیلم این اتفاق تلخ به سرعت در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد و واکنش‌های بسیاری را به همراه داشت.

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در همین رابطه در جلسه علنی روز یکشنبه بهارستان ضمن ابراز تاسف از حمله عده‌ای تندرو به رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان، وی را فردی دانشمند و متعهد به راه امام و انقلاب توصیف کرد.

سیل واکنش‌ها فرا رسید و از محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری و شهیندخت مولاوردی، معاون امور بانوان روحانی گرفته تا بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی و نمایندگان مجلس به این اقدام واکنش نشاده داده و به تقبیح آن پرداختند.

اصولگرایان نیز که این قبیل رفتارها خواسته یا ناخواسته به آن‌ها نسبت داده می‌شود در قامت مخالفت این اقدام قد علم کردند.

لاله افتخاری، نمایند اصولگرای دوره نهم مجلس شورای اسلامی در همین باره به پانا گفت که این توهین‌ها بر اساس کج سلیقگی افرادی است که در زمین دشمن بازی می‌کنند.

او همچنین در مورد انتقادات مطرح شده به تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان بعد از خروج آمریکا از برجام و نقض این توافق چندجانبه از سوی دولت ترامپ متذکر می‌شود که «صالحی» و امثال او هیچ تصمیم شخصی درباره موارد خاص نگرفته‌اند که شایسته توهین باشند.

محمدرضا میرتاج‌الدینی، معاون پارلمانی محمود احمدی نژاد نیز ا تقبیح توهین‌های صورت گرفته به رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان به پانا گفت: «نباید عده‌ای با اقداماتی هرچند به زعم خودشان جزئی این بهانه و سوژه را برای سودجویان فراهم کنند.»

این نماینده اصولگرای ادوار مجلس افزود: «اگر مردم یا انجام‌دهندگان این اقدامات انتقادی به هر یک از مسئولان دارند باید در فضایی صمیمی و با حفظ احترام و جایگاه و شخصیت طرف مقابل آن را بیان کنند، راهپیمایی روز قدس جای وحدت مردم و گروه‌هاست و نباید باعث خدشه‌دار شدن این وحدت شد.»

وی بار دیگر با تأکید بر لزوم حفظ اتحاد در کشور، گفت: «آنچه که همواره به عنوان یک اصل ثابت باید به آن توجه داشت، پرهیز از افراط است، همه ما باید از برخوردهای افراطی پرهیز کنیم، نباید با اقداماتی تند و نسنجیده اصل موضوعات را به حاشیه برانیم.»

معاون پارلمانی احمدی‌نژاد همچنین گفت: «حفظ اتحاد میان مردم از سفارش‌های ویژه رهبر معظم انقلاب اسلامی است و همه گروه‌ها و طیف‌های سیاسی باید به این مسئله به عنوان یک اصل ثابت احترام بگذارند.»

روحانی-مکرون؛ یک ساعت مذاکره برجامی

چهارشنبه بود که کاخ الیزه در بیانیه‌ای رسما اعلام کرد که حسن روحانی، رئیس جمهوری کشورمان با امانوئل مکرون، همتای فرانسوی‌اش حدود یک ساعت در رابطه با برجام به گفت‌و‌گو رایزنی پرداخته‌اند.

مطابق معمول جزئیات زیادی از تماس تلفنی روسای دستگاه‌های اجرایی دو کشور منتشر نشده است اما پایگاه اطلاع‌رسانی رئیس جمهوری کشورمان به نقل از روحانی نوشت: «اگر ایران نتواند از امتیاز این توافق استفاده کند، عملا ماندن در آن، امکان‌پذیر نخواهد بود.»

روحانی ابراز امیدواری کرد که تلاش‌های پنج کشور و اتحادیه اروپا به همراه ایران، موفقیت آمیز و نتیجه‌بخش باشد.

رئیس جمهوری همچنین در موضوع سوریه نیز با اشاره به اینکه حضور مستشاران ایرانی در سوریه برخلاف حضور نامشروع نظامیان برخی کشورها، به درخواست رسمی دولت آن کشور و برای مبارزه با تروریسم است، ابراز امیدواری کرد که با تلاش‌های مشترک نیروهای حامی دولت و ملت سوریه، هر چه سریعتر تروریسم در آن کشور ریشه‌کن شود و در نتیجه نیازی به حضور نیروهای خارجی نباشد.

روحانی با اشاره به پیشرفت‌های خوبی که در مسیر تدوین قانون اساسی جدید سوریه میان دولت و معارضان آن کشور حاصل شده است، از تداوم مشورت و رایزنی ایران و فرانسه درباره برقراری ثبات و آرامش در سوریه استقبال کرد.

با تمام این تفاسیر باید منتظر ماند و دید شطرنج این روزهای ایران و اروپا به کجا خواهد رسید. آنچه مشخص است که اروپا در کلام به حفظ برجام، بارها و بارها تمایل نشان داده است اما نقطه ابهام، توان عملی آنها برای تامین منافع مشروع ایران در چارچوب برجام است.

توطئه پیامکی

صبح یکشنبه و درست در لحظاتی که قرار بود پس از حدود چهار ماه، لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم بررسی شود، صحن علنی مجلس شاهد تومار‌بازی عده‌ای اقلیت اما پرقدرت و پرهیاهو بود، لاریجانی فریاد زد که «آقایان، این کارها چیست، بنشینید گفت‌و‌گو کنیم» اما گوشی بدهکار نبود.

تومار پشت تومار در بهارستان پهن شد تا عکاسان به قلم دوربین از رفتار خلاف قواعد آقایان قانون‌گذار روایت کنند، همزمان با این اقدامات، پیامک‌هایی که به گفته نمایندگان موافق تصویب لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم، سازمان‌دهی شده و با متن‌هایی یکسان بود، برای گروهی از نمایندگان مجلس ارسال شد.

بر اساس آنچه در مجلس بین نمایندگان مطرح است و شواهد نیز آن را دور از ذهن نمی‌کند، به نظر می‌رسد این اقدامات با نوعی هماهنگی انجام شده است. ماجرا از راهپیمایی روز قدس آغاز شد، راهپیمایی پر بود از شعار و بنر علیه CFT و FATF، محتوای بنرها تقریبا یکسان بود: «در صورت تصویب CFT باید سردار سلیمانی‌ها را تسلیم کنیم»، «با تصویب FATF همه ما ایرانیان تروریست خواهیم شد.»

در راهیپمایی روز قدس با فضایی که با شعارها و بنرهای منتشر شده ایجاد شد، گفته می‌شود بیش از 50 هزار امضا علیه لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم جمع‌آوری شد و همان امضاها و بنرها صبح یکشنبه به صحن علنی مجلس رسید. از سوی دیگر نیز پیامک‌هایی تهدیدآمیز برای نمایندگان ارسال می‌شد.

با وجود آنکه بار اول نیست که پیامک‌های تهدیدآمیز برای نمایندگان ارسال می‌شود، این بار موضوع به حدی جدی به نظر می‌رسد که رئیس مجلس شورای اسلامی واکنش نشان می‌دهد. علی لاریجانی در جریان برگزاری صحن علنی روز سه‌شنبه در پاسخ به تذکر نماینده مردم قائمشهر صراحتا گفت که این موضوع بار اول نیست که اتفاق می‌افتد و قطعا در هیأت رئیسه در مورد آن تصمیم‌گیری خواهد شد.

علی مطهری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، نیز در همین مورد به پانا می‌گوید که قرار است موضوع ارسال پیامک‌های تهدیدآمیز به نمایندگان بررسی شود و برای آن راهکار پیدا شود.

او اضافه می‌کند: «نمی‌شود که عده‌ای بیایند و با این قبیل کارها نظر شخصی خود را به مجلس تحمیل کنند. هرچند که مسکوت ماندن لایحه مبارزه با تأمین مالی تروریسم تصمیمی فوری و به اصلاح دقیقه نودی بود، آن کارهای عده‌ای در صحن علنی و پیامک‌ها در این جریان بی‌تاثیر نبوده‌اند.»

محمدرضا تابش، عضو هیأت رئیسه فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی، در همین باره در جمع خبرنگاران پارلمانی گفت که به نظر می‌رسد پیامک‌ها به صورت تشکیلاتی ارسال شده است.

دلیل نماینده مردم اردکان برای این ادعا شباهت متن‌های ارسالی به نمایندگان به یکدیگر است، او همچنین در پاسخ به این سوال که کدام تشکیلات یا ارگان مسئول ارسال پیامک تهدیدآمیز به نمایندگان است، متذکر می‌شود که این موضوع را «وزارت اطلاعات» باید مشخص کند.

تا این لحظه آنچه از سوی مجلسی‌ها و دولتی‌ها تایید شده، مسئله ارسال پیامک‌ها از سوی تشکیلاتی خاص از مشهد است موضوعی که نماینده مشهد عملا آن را حاصل خیال پردازی امیدی‌ها و زنجیره‌ای‌ها می‌داند اما هنوز باید منتظر ماند و دید هیات رئیسه بهارستان چه زمانی نتیجه بررسی‌های خود را اعلام می‌کند و آیا اینبار فرد یا گروهی به جرم تهدید نمایندگان به رد صلاحیت و توهین به آن‌ها مورد بازخواست قرار خواهد گرفت یا خیر.

شانگهای با طعم برجام

حسن روحانی، رئیس جمهوری کشورمان برای شرکت در اجلاس شانگهای هفته جاری راهی چین شد و تا سایه برجام بیش از پیش بر این اجلاس بیفتد.

پیش از سفر رئیس جمهوری کشورمان اعلام شده بود که روحانی در این سفر با روسای جمهوری روسیه و چین دیدار خواهد کرد.

همزمان با برگزاری اجلاس G7 در آن سوی کره زمین و بر خلاف آن، کشورهای عضو شانگهای موفقیت‌آمیز و بدون پس گرفتن امضا در بیانیه‌ای مشترک بر لزوم حفظ برجام برای صلح و ثبات منطقه و جهان تاکید کردند.

اما نکته حائز اهمیت این اجلاس دیدار دو جانبه روسای جمهوری ایران و روسیه بود، روحانی و پوتین در شرایطی با یکدیگر دیدار کردند که برخی اظهارات از سوی مسئولان کرملین مبنی بر حضور ایران در سوریه واکنش‌هایی را در تهران بر انگیخته بود.

رئیس‌جمهوری کشورمان در این دیدار با اشاره به نقش مسکو در حفظ برجام، گفت: «ایران طبق گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تعهداتش در چارچوب برجام عمل کرده است و بعد از خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا‌، مسکو نقش مهمی در استحکام برجام و اجرای تعهدات طرف‌های مقابل دارد.»

او تداوم روابط و همکاری‌های چند جانبه ایران و روسیه در حوزه امنیت و توسعه همکاری‌های منطقه‌ای را حائز اهمیت برشمرد و اظهار کرد: «همکاری ایران و روسیه در مبارزه با داعش و سایر گروه‌های تروریستی در منطقه موثر و نتیجه‌بخش بوده است و این همکاری‌ها ادامه خواهد یافت.»

پوتین نیز در این دیدار علاوه بر تاکید بر نقش سازنده ایران در اجلاس شانگهای، اعلام کرد که کشورش از عضویت کامل و دائم ایران در این اجلاس حمایت می‌کند.

او همچنین تاکید کرد که راه حل مشکلات منطقه در گفت‌و‌گو بین طرف‌های درگیر نهفته است و ابراز امیدواری کرد که روابط حسنه تهران و مسکو در آینده گسترش یابد.

نمایندگان به روسیه نمی‌روند

اوایل هفته گذشته بود که خبری تحت عنوان سفر شش تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با بودجه وزارت ورزش و جوانان به روسیه برای تماشای بازی‌های جام‌جهانی رسانه‌ای شد و بازخوردهای بسیاری در شبکه‌های اجتماعی به همراه داشت و انواع و اقسام نقدها را به چشم دید.

علیرضا رحیمی، عضو فراکسیون امید و دبیر هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با پانا با اشاره به همین مسئله خبر از مخالفت هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با سفر نمایندگان به روسیه داد.

اما گمانه‌زنی‌ها ادامه پیدا کرد و انواع و اقسام اسم‌ها از محمدعلی وکیلی اصلاح‌طلب گرفته تا رحیم زارع اصولگرا برای این سفر مطرح شد که همه آنان اعلام کردند که از سفر به این کشور انصراف خواهند داد و در وضع فعلی کشور حاضر به این سفر نسبتا پر هزینه نخواهند بود.

در این بین پروانه سلحشوری، نماینده مردم تهران ساز دیگری کوک کرد و رسما اعلام کرد که نه با بودجه و پاسپورت نمایندگی بلکه به عنوان یک فرد عادی و با هزینه شخصی به مسکو سفر می‌کند تا بازی‌های جام‌جهانی را از نزدیک تماشا کند و فریاد اعتراض بانوان ایرانی و محرومیت آنان از حضور در استادیوم‌های ورزشی کشور خودشان را به جهان برساند.

واکنش‌های بسیاری به این اظهارنظر سلحشوری در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها منتشر شد و عمده آن‌ها حول این محور که نمی‌توان با حضور در استادیوم‌های ورزشی روسیه اعتراض بانوان ایرانی را به جهان نشان داد، اتفاق نظر داشتند.

انتقادهای به این سفر همچنان ادامه داشت تا اینکه صبح چهارشنبه، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی کشورمان در پاسخ به تذکر یکی از نمایندگان خبر از استعفای نمایندگان برای سفر به جام‌جهانی داد و از این اقدام آنان قدردانی و تشکر کرد و بدین ترتیب پرونده حضور سناتورها در مسکو عملا بسته شد.

مقابله با تامین مالی تروریسم؛ شاید دو ماه دیگر

صبح یکشنبه قرار بود در مجلس شورای اسلامی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم بررسی شود اما پیش‌بینی‌ها درست از اب در آمد و اصولگرایان بهارستان این بار دست به دامن تومار شدند و سرانجام لایحه الحاق ایران به این کنوانسیون بین‌المللی برای دو ماه دیگر مسکوت ماند.

پیش از این نمایندگان با رای قاطع خود لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان یافته فراملی موسوم به پالرمو را تصویب کرده بود و به زعم تنی چند از نمایندگان اگر این تومار بازی‌ها در صحن علنی نبود، CFT نیز به سلامت از پیچ بهارستان می‌گذشت.

با این تصمیم مجلس احتمال بازگشت ایران به لیست سیاه FATF و تحریم بانک‌های کشورمان در روزهایی که ایالات متحده آمریکا نیز دم از شدیدترین تحریم‌ها علیه ایران اسلامی می‌زند، می‌تواند بر بازار کشور و روابط اقتصادی داخلی تاثیرات سوء بگذارد.

اما نکته جالب اینجا بود که علی لاریجانی به نقل از دولتی‌ها اعلام کرد که نظر آن‌ها نیز مسکوت ماندن دو ماهه لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم است، اظهار نظری که بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان و محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت به آن واکنش نشان دادند.

هر دو این مسئولان دولتی اعلام کردند که انتظارشان تصویب این لایحه در مجلس شورای اسلامی بوده است، پیش از این نیز سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان اعلام کرده بود که دولت خواستار تصویب این لایحه است.

او پیش از این و در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری اعلام کرده بود که اگر مشکلات بانکی کشور را به پنج دسته تقسیم کنیم، یک‌پنجم آن‌ها مربوط به FATF و تحریم‌های این سازمان است. تحریم‌های این سازمان مستقیما مرتبط با نبود شفافیت روابط بانکی کشورمان و قوانین ناکارآمد مبارزه با پولشویی ایران است.

عراقچی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی نیز اعلام کرد که بسیاری از قاچاقچیان مواد مخدر با سوء استفاده از قوانین بانکی کشورمان اقدام به نقل و انتقال پول‌های خود در کشورمان می‌کنند و ایران برای مبارزه با این مسائل نیازمند همکاری‌های بین المللی است.

با تمام این تفاسیر باید منتظر ماند و دید سرنوشت ایران در اجلاس پیش رو (اواخر خرداد) ماه FATF چه خواهد شد و آیا تحریم‌های ایران برای دو ماه دیگر تعلیق خواهد شد یا اینکه باید شاهد بازگشت کشورمان به لیست سیاه باشیم.

نه به شعبده‌بازی نتانیاهو

اواسط هفته جاری بود که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیراسرائیل ضمن تکرار ادعاهای سابق خود علیه کشورمان مدعی ارائه پیشنهادی آبی به مردم ایران شد، او گفت: «امروز قصد دارم یک پیشنهاد بی‌سابقه‌ای به ایران بدهم. این پیشنهاد در حوزه آب است.»

نخست‌وزیر اسرائیل در ادعایی مضحک افزود: «اسرائیل از مردم ایران حمایت می‌کند. به همین دلیل می‌خواهم به نجات تعداد بی‌شماری از مردم ایران کمک کنم.»

در حالی نتانیاهو این پیشنهاد را مطرح کرده که به فاصله کمی از مرزهای سرزمین‌های اشغالی، مردم فلسطین در باریکه غزه در محاصره کامل رژیم صهیونیستی قرار دارند و بنابر اعلام سازمان ملل متحد وضع غذا، دارو و آب آشامیدنی سالم در این باریکه بحرانی است.

همچنین نظامیان صهیونیست طی هفته‌های گذشته با سرکوب تظاهرات مسالمت‌آمیز مردم غزه موسوم به تظاهرات بازگشت که برای شکستن محاصره ظالمانه این رژیم صورت گرفته است، ده‌ها تن از آنها را به ضرب گلوله کشته و صدها تن دیگر را زخمی کردند.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در همین باره در نشست مطبوعاتی خود روز دوشنبه رسما اعلام کرد که ایران نیازی به شعبده‌بازی‌های نتانیاهو ندارد.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در همین راستا با راه‌اندازی وبسایتی فارسی زبان ادعا کرد که قصد دارد به وضعیت کم ابی در ایران کمک کند و اکانت‌های عمدتا فیک حامی رژیم صهیونیستی با استقبال از او سعی کردند فضای این شبکه اجتماعی را به کمک برخی کانال‌های فارسی زبان ماهواره‌ای به سود اسرائیل تغییر دهند که عملا ناکام ماندند.

به زعم کارشناسان بی‌آبی و کم‌آبی موجود در ایران جدی است اما بی شک راه حل آن نه از دستان کودک‌کش نتانیاهو بلکه از داخل کشور است، با صرفه‌جویی صحیح و استفاده درست از همین منابع آبی باقی‌مانده در کشور. کسی تردید ندارد که اسرائیل دلسوز ایران نیست.

توهم کانادایی

روزنامه کانادایی تورونتوسان اعلام کرد که بر اساس تصویب طرح مجلس عوام این کشور، کلیه مذاکرات دولت این کشور برای از سر‌گیری روابط دیپلماتیک با ایران متوقف خواهد شد.

این روزنامه یکی از اتفاقات در جریان این رأی‌گیری را برخاستن جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، به نشانه حمایت از طرح، هنگام اعلام رأی موافقان دانسته است.

بر اساس این گزارش، قبل از رأی‌گیری این‌طور تصور می‌شد که نمایندگان حامی دولت ترودو با مخالفت با این طرح از تصویب آن جلوگیری خواهند کرد.

با وجود این، هنگامی که ترودو به نشانه حمایت از طرح از جایش برخاسته، سایر نمایندگان موافق او هم با او همراهی کرده‌اند تا این طرح به تصویب برسد.

تورونتوسان اقدام ترودو را نشان‌دهنده تغییر کامل در سیاست اتاوا در قبال تهران دانسته و نوشته است: «دشوار است بتوان درک کرد که این چه نوع تغییر در سیاست است. ترودو، برای احیای روابط دیپلماتیک با ایران تلاش کرد، در حالی که این طرح از دولت می‌خواهد فورا تمامی مذاکرات با ایران در زمینه احیای روابط را متوقف کند.»

این طرح که از سوی گارنت جینیوس، نماینده محافظه‌کار و حامی اسرائیل تهیه شده است، همچنین از دولت کانادا می‌خواهد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست سازمان‌های به اصطلاح «تروریستی» قرار بدهد.

دولت کانادا به پرسش روزنامه تورونتوسان درباره اینکه چه زمانی برای قرار دادن سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی اقدام خواهد کرد، پاسخ نداده است.

یک منبع به روزنامه تورونتوسان گفت ممکن است به فشارهای دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا روی کانادا در حاشیه نشست گروه هفت در خصوص مسائل مختلف ارتباط داشته باشد.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در اظهارنظری این اقدام دولت کانادا را محکوم کرد.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه در اظهارنظری جداگانه در واکنش به تصمیم مجلس عوام کانادا گفت: «متاسفانه در کانادا تصورات غلط و توهماتی در مورد جمهوری اسلامی ایران وجود داشته و هنوز هم علیرغم اینکه دولت این کشور عوض شده و دولت جدید با دیدگاه دیگری وارد صحنه سیاسی این کشور شده است فشارهای سیاسی از سوی تندروها ادامه دارد.»

وزیر امور خارجه ایران ادامه داد: «ما معتقدیم این سیاست‌ها به ضرر کانادا خواهد بود و در جهت حفظ صلح و امنیت بین‌المللی نیست و این سیاست‌ها درحالی اتخاذ می‌شود که متحدان کشورهای غربی اشتباهات و جنایاتی را در منطقه انجام داده‌اند ولی همین کشورها نسبت به این جنایات سکوت می‌کنند و جمهوری اسلامی را بی‌جهت متهم به جنایاتی می‌کنند که متحدان خودشان مرتکب آن شده‌اند.»

وی تصریح کرد: «جمهوری اسلامی ایران همواره در خط مقدم مبارزه با تروریسم بوده و اگر تلاش‌ها و حمایت‌های کشورمان نبود شرایط دیگری در منطقه رقم می‌خورد.»

ظریف گفت: «امیدواریم کشورهای غربی کمتر تحت تاثیر این گونه جوسازی‌ها قرار بگیرند و خودشان هم وارد این جوسازی‌ها نشوند و با سیاست مستقل نسبت به جمهوری اسلامی تصمیم بگیرند، باعث تاسف است که دولت کانادا نسبت به سیاست‌های خود این گونه عمل می‌کند.»

رفراندوم؛ به دست فلسطین و برای فلسطین

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، روز یکشنبه این هفته با صدها نفر از نخبگان، اسایتد و اعضای هیات‌های علمی دانشگاه‌های کشورمان دیدار کردند.

ایشان در این دیدار بعد از حدود دو ساعت اظهارنظر استادان مختلف کشورمان در خصوص مسائل مختلفی که امروز کشورمان با آن‌ها دست به گریبان است، نکاتی را بیان فرمودند.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به جایگاه رفیع جمهوری اسلامی در میان توده‌های اکثر ملت‌ها افزودند: «ایران اسلامی در میان دولت های مستکبر و بی‌ارزش بیشترین دشمنان را دارد همانگونه که در توده های مردم منطقه و اغلب کشورها بیشترین آبرو، طرفداری و نفوذ را دارد و همین موجب شده است که دشمنان خبیث دائم به فکر توطئه باشند که به فضل الهی در مقابل ملت ایران و جمهوری اسلامی همچنان شکست خواهند خورد.»

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به مظلوم‌نمایی شمرِ زمان یعنی نخست وزیر کودک‌کش رژیم اشغالگر در سفر به اروپا گفتند: «این جنایتکار که سرآمد همه ظالمان تاریخ است به اروپایی ها به دروغ گفت ایران می خواهد ما و چند میلیون یهودی را نابود کند در حالی که راه حل ما برای مسئله فلسطین کاملاً منطقی و منطق بر موازین دموکراسی است.»

رهبر انقلاب با انتقاد از سکوت اروپایی ها در مقابل جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و قدس افزودند: «همیشه گفته‌ایم برای تعیین نوع حکومت در کشور تاریخی فلسطین باید براساس شیوه ای که همه جهان قبول دارد به افکار عمومی مراجعه کرد و از همه فلسطینیان واقعی اعم از مسلمان و یهودی و مسیحی که حداقل ۸۰ سال در این سرزمین بوده اند چه در داخل و چه در خارج از سرزمینهای اشغالی نظرخواهی و همه پرسی شود.»

حضرت آیت الله خامنه‌ای اضافه کردند: «این طرح جمهوری اسلامی که رسماً در سازمان ملل به ثبت رسیده است آیا با موازینی که جهان قبول دارد منطبق نیست؟ پس چرا اروپایی ها حاضر نیستند آن را بفهمند؟»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار