معاون امور عمرانی استانداری تهران اعلام کرد

جمع آوری 200هزار خودروی دیزلی در سه سال آینده

شبانه ۵۰۰۰ کامیون فرسوده در تهران تردد می کنند

تهران (پانا) - معاون امور عمرانی استانداری تهران  از جمع آوری 200هزار خودروی دیزلی طی سه سال آینده خبر داد.

کد مطلب: ۸۲۴۷۵۵
لینک کوتاه کپی شد
جمع آوری 200هزار خودروی دیزلی در سه سال آینده

احمد تواهن معاون امور عمرانی استانداری تهران در نشست کارگروه بررسی کاهش آلودگی هوا که در محل استانداری تهران برگزار شد، گفت: جایگزینی خودروهای دیزلی فرسوده در دستور کار هیأت دولت قرار دارد و باید در مدت زمان سه سال ۲۰۰ هزار خودروی دیزلی از شهرها و جاده‌های کشور جمع آوری شود.

تواهن در خصوص عدم ارائه برنامه‌های لازم برای شناسایی و مهار اثرات سوء گرد و غبار از سوی دستگاه‌ها گفت: آلودگی محیط زیست همه افراد را در مواجهه با خطر قرار خواهد داد. برای اجرای مصوبات کارگروه کاهش آلودگی هوای استان تهران نیاز به ابلاغ استانداری وجود ندارد و باید تا دو هفته آینده همه دستگاه‌ها گزارش خود را درخصوص برنامه‌ها و شناسایی و مهار گرد و غبار ارائه دهند.

تردد شبانه 5000 کامیون فرسوده در تهران

همچنین عیسی فرهادی فرماندار تهران در ادامه از تردد شبانه 5 هزار کامیون فرسوده در سطح شهرستان تهران خبر داد و گفت: 5 هزار کامیون فرسوده، شبانه از ساعت 22 تا 6 صبح در تهران در حال انتقال نخاله و عبور و مرور در سطح شهر هستند. عمدتا در شمال شهر تهران تردد دارند که در این مناطق دوربینی وجود ندارد و نیاز است در طرح مشترک پلیس راهور و شهرداری، دوربین‌هایی با اعتبار شهرداری و سازمان مدیریت برای شناسایی این وسایل نقلیه در نظر گرفته شود.

فرماندار تهران با بیان اینکه شهر تهران دارای 6 هزار اتوبوس درون شهری است، گفت: از این تعداد 3 هزار اتوبوس بیش از 10 سال سن دارند و 120 هزار کامیون با سن آلایندگی بالا در اطراف تهران تردد می‌کنند که بر آلودگی شهر می‌افزاید و باید برای وسایل نقلیه نیز تدبیر مناسب انجام شود.

وی تصریح کرد: اگر قرار است، طرح جایگزینی خودروهای فرسوده اجرا شود، باید طرح اسقاط خودروها نیز اجرا شود. باید به تعداد درخواست‌ها خودروی آماده جایگزینی وجود داشته باشد و این‌طور نشود که مالک خودروی اسقاط شده مدت زمان طولانی در انتظار دریافت خودرو باشد.

همچنین سرهنگ حسن عابدی جانشین پلیس راهور تهران بزرگ در ادامه جلسه درخصوص اعمال قانون برخورد با خودروهای دودزا و فرسوده طبق مصوبه دولت گفت: بخش زیادی از خودروهای عبوری از تهران از اتوبان آزادگان استفاده می‌کنند. سال گذشته دو میلیون و 800 هزار وسیله نقلیه فاقد معاینه فنی شناسایی شد و 7 هزار خودرو به تعمیرگاه‌ها اعزام شد و پلیس در این زمینه اعمال قانون می‌کند.

به گفته وی، برخورد با خودروهای فاقد معاینه فنی اعم از خودروهای سنگین و سبک در سطح شهر تهران انجام می‌شود و این فرایند ادامه دارد.

اجرا نشدن طرح (LEZ) مشکل پلیس نیست

جانشین پلیس راهور تهران بزرگ درخصوص تکلیف پلیس در اجرای طرح محدوده کاهش (LEZ) گفت: اجرا نشدن این طرح، مشکل پلیس نیست. مشکل این بود که طرح مذکور برای اجرا آماده نبود و اگر اجرا می‌شد تبعات اجتماعی زیادی داشت به این دلیل که خودروهای عمومی، تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها با مشکل مواجه می‌شدند. در واقع اجرای یکباره طرح غیرممکن بود. بر همین اساس مقرر شد خودروهایی که معاینه فنی ندارند شناسایی و از طریق دوربین‌های متصل به سامانه سیمفا، استعلام آنها انجام شود اما حدود 10 درصد استعلام‌ها پاسخ داده می‌شود و برای رفع این مشکل باید اقدام جدی انجام شود.

وی اضافه کرد: بزرگراه آزادگان از پل شهید کاظمی تا سعیدی را می‌توان بدترین نقطه آلودگی هوا در شهر تهران دانست و رینگ اطراف تهران آزاد است و نیاز به کمربندی برای خودروهای عبوری قطعی است تا به این ترتیب این خودروها وارد تهران نشوند.

همچنین حسین شهیدزاده قائم مقام مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران درخصوص طرح کاهش گفت: طرح کاهش یا طرح کنترل آلودگی هوای شهر تهران به شورای ترافیک پیشنهاد شد. اصل این طرح بر مبنای شناسایی خودروهای آلاینده پایه گذاری شده و برای این کار خروجی اگزوز اتومبیل‌ها ایجاد آلایندگی را مشخص می‌کند نه پلاک خودروها، در حالی‌که ممانعت از ورود خودروها به محدوده‌های مشخص شده بر اساس پلاک خودروها انجام می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار