جمعه خبر؛ از شرط و شروط های پمپئو تا یکسالگی حضور مردم برای انتخاب اعتدال

۲۹ اردیبهشت تا دوم خرداد؛ روایت بیم ها و امیدهای دو نسل

تهران (پانا) – «ما به خرداد پر از حادثه عادت داریم» روایت خاطرات چند نسل در ایران است؛ نسل هایی که خرداد برایشان سراسر حب و بغض است. خردادی که روزی شاهد آزادی شهر خون شد، روزی پیروزی رئیس جمهوریدولت های اصلاحات و روزی نیز سلام دوباره برحسن روحانی. گویی قرار است «این سلحشوری ها، در خردادها و خردادها تکرار شود.»

کد مطلب: ۸۲۴۴۵۲
لینک کوتاه کپی شد
جمعه خبر؛ از شرط و شروط های پمپئو تا یکسالگی حضور مردم برای انتخاب اعتدال

تحولات سیاسی در کشور به واسطه آنچه در میان احزاب و گروه‌های مختلف روی می‌دهد و البته بر اساس آنچه در جهان هر روز شاهد آن هستیم، دستخوش تغییر است. آنچه در طول یک هفته در عرصه سیاست روی می‌دهد، گاه چنان پرشتاب مسیر را می‌پیماید که فرصت را برای تأمل و تفکر از اهل فن و مخاطبان اصلی سیاست می‌گیرد. مرور مهم‌ترین رویدادهای هفته بهانه‌ای است تا با نگاهی گذرا به روزهای گذشته بتوانیم برای روزهای پیش رو مهیا شویم.

خبرگزاری پانا با چنین رویکردی گزارشی از ده رویداد مهم سیاسی کشور برای هر هفته در پیش روی مخاطبان قرار خواهد داد.

بر اساس این گزارش، هفته گذشته از بیست و نهم اردیبهشت تا سوم خرداد ماه، شاهد اتفاقات و رخ‌دادهای بسیاری در صحنه سیاست کشور بود، هفته‌ای که عمده اخبار آن در پیچ تاریخ گره خورده بود، سالروز تولد دوباره امید و اعتدال، سالروز بیست و یک سالگی اصلاحات، سالروز آزادسازی پاره تن وطن همه و همه در این هفته بود.

هفته ای که با آن پر خاطره ترین و پر حادثه ترین ماه تاریخ سیاسی ایران اسلامی آغاز شد.

مشق اتحاد

عصر پنجشنبه مورخ دوم خرداد، جمع کثیری از مسئولان و کارگزاران نظام به دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی رفتند و افطار را در محضر آیت الله خامنه ای بودند.

رهبر معظم انقلاب در این دیدار ضمن اشاره به گستاخی های وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا بعد از خروج این کشور از توافق هسته ای موسوم به برجام، بیان کردند: «از ابتدای انقلاب اسلامی و در همه این مقاطع، رژیم امریکا دشمن اصلی ملت ایران بوده و از همه ابزارها و ترفندهای سیاسی، اقتصادی امنیتی، نظامی و تبلیغاتی نیز استفاده کرده است اما در همه موارد هم شکست خورده است.»

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به تکرار تعبیر «براندازی» در صحبتهای مقامات امریکایی گفتند: «این تعبیر، جدید نیست و مقامات امریکایی از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، آن را بکار می بردند. حتی همان رئیس جمهوری که می گفت بدنبال براندازی نیستم، به دنبال براندازی بود و نیت و اهداف او نیز مشخص شد.»

ایشان با تأکید بر اینکه بر اساس سنت الهی، در شکست دشمن هیچ تردیدی وجود ندارد، خاطرنشان کردند: «سرنوشت رئیس جمهور کنونی امریکا بهتر از سرنوشت اسلاف خود همچون بوش و ریگان نخواهد بود و همانند آنها در تاریخ گم خواهد شد.»

حضرت آیت الله خامنه ای در این دیدار شروط ایران برای مذاکره با اتحادیه اروپا و ادامه «برجام اروپایی» را نیز تبیین کردند.

نکته جالب این دیدار و افطار، میهمانان حاضر در آن بودند ، میهمانانی با گرایش های متفاوت از اهالی اصلاحات گرفته تا اصولگرایان و اعتدالیون.

اصلاح طلبانی چون محمد علی ابطحی، رئیس دفتر رئیس دولت های اصلاحات، مسعود پزشکیان و علی مطهری، نایب رئیس های اول و دوم بهارستان، محمود صادقی و الیاس حضرتی و احمدی مازنی، نمایندگان مردم تهران در خانه ملت و محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران در کنار اصولگرایانی چون محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری سابق ایران، احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، احمد زاکانی، نماینده دوره نهم مجلس نشستند و افطاری متفاوت را رقم زدند.

این تفاوت از آن جهت بیشتر احساس شد که در سالهای گذشته جناح اصولگرایان بیشتر در این دیدار حضور داشتند اما سال جاری حضور اصلاح طلبان محسوس و پررنگ بود.

رهبر انقلاب در سال جاری بارها و بارها بر لزوم اتحاد بین تمام جریان های کشور تاکید کردند و رئیس جمهوری نیز خواستار وحدت میان احزاب و تفکرات سیاسی کشور برای پیشبرد برنامه ها شده بود.

دوباره امید؟

بیست و نهم اردیبهشت ماه مصادف است با روز اقدام خردادی جوان ترینان ایران اسلامی، روزی که از میان هزار و یک وعده رنگارنگ به تدبیر، به امید دوباره اعتماد کردند و روحانی «دوباره» شد رئیس جمهوری ایران اسلامی.

یک سال از آن روز می گذرد، دولت پنهان با تمام توان در جهت تخریب امید اردیبهشتی مردم گام برداشته، رسانه های خارجی و حامی براندازی نظام نیز به طرز عجیبی همسو با آنان در جهت تخریب دولت روحانی همکاری می کنند، امروز، در یکسالگی دولت تدبیر و امید، دو تیغه قیچی افراطی گری گردن «اعتدالگرایی» را نشانه رفته اند.

محمدعلی وکیلی، دبیر هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در تحلیل وضع امروز مخالفان دولت دوازدهم می گوید: «امروز مخالفان دولت روحانی به مراتب نسبت به مخالفان دولت اصلاحات در وضع قوی‌تری قرار گرفته‌اند، بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی و عمرانی کشور به این طیف که دل‌خوشی از روحانی و اقداماتش ندارند، گره خورده است از این‌رو بیش از پیش به اتحاد بین ارکان نظام احتیاج داریم.»

او تصریح می کند: «در اوضاعی که نظام آماج حملات مخالفان است و برخی دولت‌های منطقه برای ضربه زدن به کشور از هیچ اقدامی فروگذار نخواهند بود، ما نیاز به اتحاد و انسجام درونی داریم، اگر هم در داخل کشور دچار اختلاف و سنگ‌اندازی در مسیر اقدامات به بهانه‌های سیاسی باشیم و از بیرون نیز تحت فشارهای خارجی، قطعا نظام ضربات سختی خواهد خورد.»

این نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران ضمن بیان اینکه بزرگترین ضربه به نظام، از بین رفتن اعتماد مردم و حمایت عمومی است، یادآور می شود: «متاسفانه عده‌ای در داخل کشور خواسته یا ناخواسته در زمین دشمنان قسم خورده این کشور همچون اسرائیل بازی می‌کنند، این افراد برای تضغیف روحانی حتی نظام را نیز تضعیف می‌کنند.»

روحانی یک سالگی انتخاب خود به عنوان دوازدهمین رئیس جمهوری ایران اسلامی را در حالی جشن می گیرد که امروز بسیاری از خود می پرسند، 1400 یا انتخابات مجلس 98، بازهم امیدی برای شرکت در انتخابات باقی می ماند یا خیر.

سعید حجاریان، تئوریسین اصلاحات در همین خصوص می گوید که برای روحانی خواب ها دیده اند و می خواهند او یا ناکارآمدترین باشد یا استعفا بدهد و برود.

با تمام این تفاسیر عملا شرایط امروز روحانی نسبت به روزهای پاستور نشینی خاتمی به مراتب سخت تر است، اما راه عبور از این پیچ سخت به گواه کارشناسان حضور مردم است، حضوری از جنس 25 خرداد...

حکایت انتخاب رئیس

خبرها حکایت از افزایش درخواست ها برای کاندیداتوری رئیس فراکسیون امید برای ریاست بر پارلمان در انتخابات پیش روی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی دارد؛ پیشنهادی که اگر اجرایی شود، بر رقابت برای دیگر سمت‌های هیات رئیسه نیز تاثیر می‌گذار و چشم‌انداز ائتلاف میان فراکسیون‌های امید و مستقلین را از بین می‌برد.

محمدرضا عارف در نشست داخلی فراکسیون امید احتمال کاندیداتوری خود را تایید یا رد نکرده و همه چیز را به نتایج بررسی کمیته تشکیل شده در این فراکسیون موکول کرده است، این کمیته قرار است همه جوانب انتخابات هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی را بررسی کند.

پیش از این اما خبرها حکایت از احتمال بالای ائتلاف بین امیدی ها و فراکسیون نزدیک به علی لاریجانی(مستقلین) داشت، این احتمال در حال حاضر نیز وجود دارد به ویژه بعد از اعلام حمایت مستقلین از مطهری و پزشکیان برای تکیه دوباره بر کرسی نایب رئیسی اما تمایل امیدی ها به کسب پرقدرت ترین کرسی بهارستان است.

فراکسیون ولائی نیز که از دیرباز دل خوشی از علی لاریجانی و یارانش در بهارستان ندارد و همواره مدیریت وی را به شدیدترین شکل ممکن زیر بار انتقاد گرفته اعلام کرده که احتمال ارائه لیست مستقل برای انتخابات هیات رئیسه مجلس ازسوی آنان وجود دارد.

این فراکسیون خوب می دانند که ژنرال نشستن بر کرسی ریاست را در اختیار ندارندو به نظر می رسد بیشتر به کسب یکی از کرسی های نایب رئیسی چشم دوخته اند.

بدین ترتیب در صورت شکل گیری رقابت بین امیدی ها و مستقلین برای کرسی ریاست، بازی بهارستان برای پاستور دو سر برد خواهد بود چرا که هر فردی از این دو فراکسیون بر صندلی نخست هیات رئیسه تکیه زند، رابطه خوب دولت و مجلس حفظ خواهد شد و احتمال تقویت آن نیز وجود دارد.

تور برجامی رئیس جمهوری

حسن روحانی، رئیس جمهوری کشورمان اواخر خرداد ماه به منظور شرکت در اجلاس شانگهای به چین سفر و علاوه بر دیدار با رئیس جمهوری این کشور با ولادمیر پوتین، همتای روس خود دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

زمان دقیق سفر رئیس جمهوری تا لحظه تنظیم این گزارش اعلام نشده است اما اجلاس شانگهای در روزهای 31 خرداد و 1 تیر برگزار خواهد شد.

پیش از این نیز اخباری مبنی بر دعوت رسمی کشورهای سوئیس و اتریش از حسن روحانی برای سفر به این کشورها منتشر شده بود.

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری نیز در حاشیه جلسه هیات دولت با حضور در جمع خبرنگاران ضمن تایید این خبر در تشریح جزئیات آن اظهار کرد: «پیشنهادهایی برای این سفر به ما شده است. هم سوئیس و هم اتریش از آقای رئیس‌جمهوری برای سفر دعوت کرده‌اند و ما در حال بررسی برنامه‌ریزی هستیم که اگر وقت آقای رئیس‌جمهوری اجازه بدهد و طرف مقابل نیز موافق باشد، بعد از ماه مبارک رمضان این سفر انجام شود.»

حسن روحانی، رئیس جمهوری کشورمان نیز در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام با رهبر انقلاب که شب گذشته برگزار شد، در اظهاراتی از دیدار خود با روسای جمهوری چین و روسیه خبرداد و گفت: «اگر این پنج کشور بتوانند منافع کشورمان به‌ویژه منافع اقتصادی ما را در برجام تأمین کنند برجام را بدون آمریکا ادامه خواهیم داد وگرنه تصمیم لازم را می‌گیریم و کشور با برجام یا بدون برجام به‌خوبی اداره خواهد شد.»

بدین ترتیب به نظر می‌رسد تور برجامی حسن روحانی اواخر خرداد ماه آغاز خواهد شد و مذاکرات ایران با اروپا برای حفظ برجام در روزهای پساآمریکا از مهم‌ترین مباحث مطروح در دیدارهای دو جانبه رئیس جمهوری خواهد بود.

اصلاح اصلاحات

خرداد، ماهی سراسر حب و بغض برای جریانی است که امروز 21 سالگی خود را جشن می‌گیرد، جریانی که بی‌مهری بسیار دید، تلخی بسیار چشید، روزگاری با رای مردم قوای انتخابی را تسخیر کرد و روزگاری با کمترین سهم ممکن تماشاچی افراط و تفریط‌ها شد.

فراز و فرودهای جریان اصلاحات بر کسی پوشیده نیست، فراز و فرودهایی که در 21 سالگی تجربه‌ای به مراتب بیشتر را در اختیار حامیانش گذاشته، دانشگاه خاستگاه اصلی اصلاح‌طلبی است و «خدا لعنت کند کسی را که نگذارد دانشگاه سیاسی باشد»(رهبرمعظم انقلاب).

بی‌سبب نیست اگر بگوییم اصلاحات به لطف «تَکرار»های محبوب‌ترین چهره سیاسی‌اش، خود را بی نیاز از تغییر و اصلاح می‌دید اما اعتراضات دی ماه صحنه را تغییر داد و همگان به چشم دیدند که نارسایی‌های اقتصادی، کاستی‌ها و افراط و تفریط‌های سیاسی، سلیقه‌گرایی افراطی در عرصه آزادی‌های اجتماعی، برخی از جوانان و مردم را به جایی رساند که شعار نه به اصلاحات و اصولگرایی را همزمان سر دهند.

فارغ از اینکه آن شعار تا چه حد تحت تاثیر جو لحظه‌ای و تحریکات درونی و بیرونی بوده است، طرح یک پرسش ضرورتی انکارناپذیر است؛ به راستی اصلاحات، بی نیاز از اصلاح است؟

پاسخ اصلاح طلبان و نمایندگان این جریان در مجلس شورای اسلامی خیر است، آنان نبود اتاق فکری واحد و تصمیمات جزیره ای را بزرگترین نقطه ضعف فعلی اصلاحات می دانند.

باید منتظر ماند و دید جریان اصلاحات در سومین دهه از عمر سیاسی خود برای اصلاح نواقص موجود در خود و جذب بیشتر جوانان و دانشجویان چه راهکارهایی می اندیشد.

دوروف-واعظی؛ تایید شد

اوایل هفته جاری بود که یکی از روزنامه های اصولگرا و نزدیک به شهردار سابق تهران در گزارشی که آن را به عکس نخست خود بدل کرد، با تیتر «#تلگرام_گیت» خبر از حضور محرمانه پاول دوروف، موسس و مدیرعامل پیام رسان این روزها فیلتر شده در تهران و دیدار وی با مسئولان دولتی کشورمان داد.

این روزنامه مدعی شد که خواسته ایران از تلگرام مشخصا بستن کانال های غیراخلاقی و تروریستی بوده و دوروف نیز این خواسته را پذیرفته و تعهد داده در این راستا با کشورمان همراهی کند اما در جریان اعتراضات دی ماه خلاف وعده خود عمل کرده است.

موضوع ارتباط موسس تلگرام با ایران برای اهالی رسانه به رغم عدم اعلام رسمی توسط مسئولان کشورمان، موضوع عجیب یا تازه ای نبود اما مسئله حضور محرمانه دوروف در تهران و دیدار با یکی از مسئولان عالی رتبه دولتی هم جدید و هم تازه بود.

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر دهه شصتی ارتباطات و فناوری اطلاعات، یکم خرداد ماه در حاشیه نشست هیات دولت با حضور در جمع خبرنگاران به اولین مقام رسمی کشورمان تبدیل شد که حضور دوروف در تهران و دیدار با مسئولان ایران را تایید کرد.

این مقام مسئول همچنین گفت: «این مذاکرات مخفی نبوده و مسئولان مربوط به این حوزه در داخل کشور از انجام آن آگاه بودند.»

وی با بیان اینکه در زمان دولت یازدهم مذاکراتی با تلگرام در حیطه رعایت الزامات فرهنگی کشور انجام شد، اظهار کرد: «در پی این رایزنی‌ها، توافق‌هایی هم به دست آمد و تلگرام ملاحظات ما را در مورد کانال‌های غیراخلاقی یا کانال‌های مرتبط با تروریسم را لحاظ کرده است.»

آذری جهرمی با بیان اینکه مذاکرات با تلگرام با اطلاع دادستان و کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه انجام گرفته است، خاطرنشان کرد: «مسئله با مذاکره با تلگرام، مسئله محرمانه و پوشیده‌ای نیست.»

وزیر ارتباطات همچنین اعلام کرد که محمود واعظی، مسئول دفتر فعلی حسن روحانی و وزیر ارتباطات پیشین وی، در آن دوران مسئول مذاکره با موسس تلگرام بوده است.

با تمام این موارد و عمل تلگرام به وعده هایش در قبال ایران(به گواه اظهارات وزیر فعلی ارتباطات) تلگرام با 40 میلیون کاربر در ایران فیلتر شد، فیلتری که بر اساس آمارهای منتشر شده در اینستاگرام آذری جهرمی باعث کاهش بازدید کانال های خبری این پیام رسان نشد بلکه دانلود فیلترشکن ها را چندین برابر کرد (به گواه آمار دانلودهای گوگل پلی).

کارشناسان در همین خصوص معتقدند فیلتر تلگرام هیچ نتیجه مثبتی برای کشورمان به همراه نداشته است بلکه صرفا جوانان و نوجوانان و حتی کودکان ایرانی را با خطری جدید با نام فیلترشکن ها روبرو کرده، مسئولان قضائی کشورمان که مشخصا بانی فیلتر تلگرام در ایران هستند همچنان می گویند که فیلتر تلگرام دائمی است و رفع فیلتری در کار نخواهد بود.

سودای رهایی پرنده آبی

حسن روحانی از همان نخستین روزهای حضورش در پاستور وعده آزاد گذاشتن مردم در استفاده از شبکه های اجتماعی را داد و با اتکا به اظهارات شخص رئیس جمهوری در جریان گفت و گوی تلویزیونی خود با رضا رشیدپور، تلاش های بسیاری برای رفع فیلتر این شبکه اجتماعی صورت گرفته اما به نتیجه نرسیده است.

بهانه فیلتر توئیتر فعالیت برخی عناصر ضد انقلاب در آن و تبلیغات سوء علیه کشورمان در آن است، کارشناسان مربوطه این بهانه را با مسئله ممانعت و مخالفت برخی افراد برای ورود زنان به استادیوم های ورزشی مقایسه می کنند، آنان می گویند در استادیوم های ورزشی مردان فحاشی می کنند پس زنان بهتر است به استادیوم ها نروند، روحانی نیز چند روز قبل در پاسخ به این قبیل اظهارات گفت که اگر مردان ما حرف نازیبایی می زنند باید زنان ما تاوان آن را بدهند؟

حال خبر درخواست کتبی 8 عضو کمیته تعیین مصادیق مجرمانه برای رفع فیلتر توئیتر رسانه ای شده است، از این 8 تن 6 تن وزیر و 2 تن نمایندگان مجلس شورای اسلامی هستند.

این نامه به تایید و امضاء محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، سید محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش، سید محمود علوی، وزیر اطلاعات، علیرضا آوایی، وزیر دادگستری، محمود غلامی، وزیر علوم، سید عباس صالحی، وزیر ارشاد، سبحانی‌فر، نماینده مردم سبزوار (رئیس کمیته مخابرات مجلس) و محمد کاظمی، نماینده مردم ملایر در مجلس رسیده است.

این 8 عضو از 12 عضو کمیته تعیین مصادیق مجرمانه که بر اساس اظهارات علی مطهری، نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی تنها مرجع تشخیص فیلترینگ و رفع فیلتر شبکه های اجتماعی در کشور است در این نامه استفاده جوانان از توئیتر را از جمله دلایل خود برای رفع فیلتر توئیتر بیان کرده اند.

در این نامه با اشاره به دلایل منطقی و مستند برای رفع فیلتر توئیتر ، این فضا را فضایی برای نقش آفرینی موثرتر برای فعالان رسانه‌ای کشور و جوانان مطرح کرده است چرا که استفاده از فضای رسانه‌ای بین‌المللی تاثیر بسیار قویتری در جامعه جهانی خواهد داشت .

از سوی دیگر اما مقامات قوه قضائیه که در زمینه فیلتر توئیتر نیز نقش اول را دارا هستند در خصوص این درخواست دولتی ها پاسخ روشنی نداده اند، حال باید منتظر ماند و دید سودای رهایی پرنده آبی، اینبار به نتیجه می رسد یا قفس، سرنوشت ابدی اوست.

دردسرهای یک کنوانسیون

یکشنبه وقتی خبرنگاران پارلمانی به مجلس شورای اسلامی رفتند بر اساس اعلام قبلی چشم انتظار پایان نشست غیرعلنی بهارستان برای بررسی الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم با حضور محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه، علی شمخانی، نماینده رهبری و دبیرشورای عالی امنیت ملی، مسعود کرباسیان، وزیر اقتصاد و دارایی و سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه ماندند، اما نشست برخلاف رسم معمول بیش از اندازه (حدود 4 ساعت) به طول انجامید.

این جلسه در ابتدا به دلیل تاخیر در حضور شمخانی با موضوع برجام و گزارش سفر ظریف آغاز شد اما بعد با حضور شمخانی به بحث اصلی برگشت.

جزئیات این نشست توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی علنی شد اما برخی خبرگزاری های عمدتا اصولگرا و مخالف این کنوانسیون اظهاراتی را به نقل از ظریف و عراقچی منتشر کردند که واکنش های بسیاری را به همراه داشت.

سید عباس عراقچی اظهارات منتسب به خود را که خبرگزاری تسنیم منتشر کرده بود رسما تکذیب و اعلام کرد که اظهاراتش برای نخستین بار به صورت صد درصد وارونه منعکس شده است .

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز اظهارات منتسب به خود را تکذیب کرد.

همه این جنجال ها بر لایحه موسوم به FATF در حالی صرت می گیرد که دولت از حدود 4 ماه پیش درخواست بررسی آن را به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرده و هیات رئیسه نیز آن را به کمیسیون امنیت ملی فرستاده است اما این کمیسیون هیچ اظهارنظری در خصوص این لایحه نکرده است.

علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال پانا که چرا کمیسیون نامبرده از انجام وظیفه قصور کرده است، می گوید: «قصور نبوده، رد کردن این لایحه راحت ترین کار بود، من به آقای لاریجانی دلایل عدم اظهارنظر را گفتم و لازم نیست این دلایل علنی شود.»

نماینده مردم بروجرد از ذکر دلایل این عدم اظهارنظر پرهیز می کند اما به نظر می رسد با توجه به حضور و قدرت قابل توجه اصولگرایان و جبهه پایداری ها در کمیسیون امنیت ملی، این مسکوت ماندن تنها راه چاره بروجردی و اصلاح طلبان این کمیسیون بوده است تا از جنجال های بیشتر و رد این طرح توسط اصولگرایان جلوگیری به عمل آورد.

با تمام این تفاسیر لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم روز سه شنبه به صحن علنی مجلس شورای اسلامی آمد، پایداری چی های خانه ملت با فریاد و برگه نشان دادن و اقداماتی که یادآور مجلس نهم بود روال عادی بهارستان را برهم زدند و خواستار مسکوت ماندن این لایحه شدند.

علی لاریجانی در مقابل آنان ایستاد و خطاب به فریاد زنندگان که اقدام خود را انقلابی می نامیدند یادآوری کرد که نه خون آنها از دیگران رنگین تر است و نه آنها از دیگران انقلابی تر هستند.

جنجال ها ادامه یافت و در نهایت علی لاریجانی با موافقت اکثریت نمایندگان مجلس به کمیسیون امنیت ملی 2 هفته فرصت غیرقابل تمدید تا نظر خود را درباره این لایحه بگوید.

گفتنی است علی مطهری نایب رئیس دوم مجلس و علی شمخانی، دبیر و نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملی در اظهاراتی جداگانه از رایزنی با دفتر رهبری در خصوص این لایحه خبردادند.

قانع نشوها!

مجلس شورای اسلامی در دوره دهم همواره شاهد تلاش عده ای خاص از نمایندگان برای کشاندن حسن روحانی، رئیس جمهوری به صحن علنی بهارستان برای طرح سوال بوده است.

سوال از رئیس جمهوری در صورت عدم قانع شدن نمایندگان سوال کننده در کمیسیون مربوطه و ابلاغ هیات رئیسه از جمله اختیارات نمایندگان است اما نکته اینجاست که سوالات مجلس دهمی ها عمدتا شبیه به بهانه جویی و بر اساس مخالفت با خط مشی سیاسی رئیس جمهوری است.

پیش از این اصولگرایان بهارستان دو مرتبه برای کشاندن رئیس جمهوری به صحن علنی تلاش کرده اند که هر دوبار با کاهش امضاها و افتادن از حد نصاب(کمتر از 73 امضا) سوال از رئیس جمهوری منتفی شده است که همین مسئله موجبات اعتراض شدید آنان به هیات رئیسه خانه ملت را فراهم آورده است.

اینبار نیز آنان در تلاشی جدید برای کشاندن رئیس جمهوری به صحن علنی 5 محور را مطرح کرده اند که مسئله بازار ارز و مشکلات مرتبط با موسسات مالی و اعتباری از جمله آن هاست.

دوشنبه صبح (31 اردیبهشت) کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی شاهد حضور لعیا جنیدی، معاون حقوقی و حسینعلی امیری، معاون پارلمانی برای نشست با نمایندگان سوال کننده بود که در نهایت نمایندگان سوال کننده قانع نشدند و گزارش نشست به هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی ارسال شد.

نخستین انتقاد نمایندگان پس از این جلسه این بود که چرا در خصوص سوالی که اقتصادی است از طرف رئیس جمهوری 2 فرد حقوق دان معرفی می شوند.

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت در پاسخ به این انتقاد به پانا می گوید که پیش از این و در رابطه با سوالی با همین مضامین نمایندگان اقتصادی رئیس جمهوری به کمیسیون مربوطه رفته اند و به سوالات نمانیدگان پاسخ داده اند.

وی همچنین با انتقاد از سیاسی کاری های برخی نمایندگان متذکر می شود: «این اولین جلسه ما با نمایندگان نبوده است و جلسات متعددی بود که تمام مسئولان ستاد اقتصادی دولت از جمله آقای نهاوندیان، آقای کرباسیان و آقای دکتر ظریف در این جلسات شرکت کردند.»

وی ادامه می دهد: « نمایندگان دولت در آن جلسات همه مواردی که لازم بود را مطرح کردند چراکه همه موضوعات در حوزه کاری آنها بود و سوال‌هایی مطرح نشده که مربوط به آقای رئیس‌جمهوری باشد‎ و و این نمایندگان (دولت) نتوانندبه آنها پاسخ بدهند‎. بنابراین همه پاسخ‌ها به نمایندگان مجلس داده شده است‎.»

‎نوبخت می گوید: «حالا ممکن است برخی از نمایندگان به هر دلیلی نخواهند قانع شوند که آن هم قانون چهارچوبش را مشخص کرده و ما هم همواره به قانون احترام میگذاریم.»

محمود واعظی، مسئول دفتر رئیس جمهوری نیز از سوی دیگر در واکنش به طرح سوال از رئیس جمهوری در مجلس شورای اسلامی می گوید که این مسئله مورد خاصی نیست.

با تمام این تفاسیر باید منتظر ماند و دید در روزهای شلوغ بهارستان از حیث طرح ها و لوایح و نزدیکی روزهای انتخابات هیات رئیسه، سرنوشت اصرار برخی نمایندگان برای سوال از رئیس جمهوری چه خواهد شد اما آنچه که قطعی به نظر می رسد این است که برخی نمایندگان «قانع نشدنی ترین» هستند.

آرزو های غیردیپلماتیک

از نخستین روزهای انتصاب مایک پمپئو با آن سابقه ضد ایرانی مشخص بود که فصل جدیدی در سیاست ایالات متحده در قبال ایران رقم خواهد خورد، ترامپ و تیمش هرچه اوباما و کری کاشته بودند را به باد دادند و با خروج از برجام، عملا در مقابل خواست و تمایل جهان به خصوص متحد دیرین خود، اتحادیه اروپا، ایستادگی کردند.

عصر دوشنبه به وقت تهران وزیر امور خارجه تازه وارد به جمع دیپلمات های ایالات متحده آمریکا در اظهاراتی سیاست جدید آمریکا علیه کشورمان را مشخص کرد.

وی 12 شرط را به عنوان در خواست از ایران مطرح کرد که در صورت عملی شدن آنها آمریکا از تحریم اقتصادی کشورمان دست بر می دارد، 12 شزطی که به زعم کارشناسان آمریکایی نیز شبیه به آرزوهای یک «کودک ناآشنا با فضای دیپلماتیک» است.

رئیس جمهوری کشورمان نیز در پاسخ به اظهارات پمپئو یادآوری کرد که ملت ایران به مراتب بزرگتر از تندروهای آمریکایی و واشنگتن است و از تهدیدهای این کشور هراسی ندارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی نیز اظهارات پمپئو را «اراجیف» خواند و متذکر شد که این اظهارات به قدری «سخیف» است که نیاز به پاسخ نیز ندارد.

محمد رضا عارف، رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی متذکر شد که لازم نیست به اراجیف وزیر امور خارجه آمریکا 100 نفر در داخل کشور پاسخ دهند و پاسخ های وزیر امور خارجه کشور کافیست.

بدین ترتیب چاره ای جز صبر برای روشن شدن نتایج مذاکرات ایران و اروپا باقی نمانده است، صلح جویان دو کشور ایران و آمریکا امیدوارند به حفظ برجام، این دستاورد دیپلماسی و تندروها در تکاپو برای نابودی آن، برجام این روزها اسیر هزار و یک کش و قوس است...

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار