خداکرمی،عضو شورای شهر تهران : دنبال نمایش بر روی دیوار و پل‌ها و آسمان شهر نیستیم

مردمی که ۱۲ سال صبر کردن امیدوارانه فعالیت‌های شهرداری و شورا را رصد کنند و از ما مطالبه کنند

عضو شورای شهر تهران می گوید که برخی از بیرون شوای شهر موافق مدیران تازه شهر نیستند و کاری هم جز تخریب انجام نمی دهند ولی اعضای دوره جدید شورا بنا دارند به جای نمایش بر روی دیوار و پل ها و آسمان شهر برای مردمی که 12 سال منتظرتغییرات بودند فضایی مناسب فراهم کنند .

کد مطلب: ۸۱۸۰۰۵
لینک کوتاه کپی شد
خداکرمی،عضو شورای شهر تهران : دنبال نمایش بر روی دیوار و پل‌ها و آسمان شهر نیستیم

عملکرد شورای پنجم شهر تهران و شهردار گذشته (محمدعلی نجفی)، تخریب شورای شهر، بدنه متورم شهرداری و بدهکاری‌های این نهاد از جمله مواردی بود که ناهید خداکرمی، عضو شورای شهر تهران، که به مناسبت روز شوراها (9 اردیبهشت) در گفت‌و‌گو با پانا به آنها پرداخت.

مردم تهران در انتخابات اخیر شوراها با انگیزه و هیجان بالایی شرکت کردند اما به نظر مى رسد در هفت، هشت ماه اخیر این فضا مانند گذشته امیدوارانه نیست.

-مردم با اراده و عشق در انتخابات ریاست جمهوری و شوراها شرکت کردند. مردم احساسى و عاطفی ما دوست دارند نوزادی که تحویل شورا دادند زود هم بزرگ و قوی شود. من این اطمینان را به مردم می دهم که خواسته هایشان در پای صندوق رأی در جریان است و و در این مدت کانالی برای رسیدن به این خواسته‌ها باز شده است، ما به دنبال نمایش دادن و شوآف نیستیم و از آن اجتناب می‌کنیم در نتیجه تا زمانی که موضوعی به نتیجه نرسیده باشد صرفاً براى تبلیغات درباره آن صحبت نمى کنیم، اما مسیری که در حال پیمودن در مدیریت شهری است مسیر خواسته های مردم است یعنی پیگیری پرونده‌های فساد، حرکت در مسیر عقلانیت و خردورزی و ریل‌گذاری در مسیر درست. متاسفانه مسیرهای فسادآور در شهرداری بسیار پیچیده شده بود ولى شورا عزم راسخی برای ایجاد سلامت مدیریت در شهرداری دارد و تمام هشت ماه گذشته بر این موضوع تاکید داشتیم و به طور شفاف این مسیر را برای مردم تشریح کردیم. همگی تلاش داریم پایبند و حافظ آرای مردم باشیم و به زودی نهال‌های کاشته شده به بار خواهد نشست. مردم مطمئن باشند که عزم شورا راسخ است. ما به دنبال نمایش بر روی دیوار و پل‌ها و آسمان شهر نیستیم، بکه قصد داریم اگر میزى برای تهران می‌سازیم می‌خواهیم پایه‌های آن محکم باشد نه آنکه تمام پایه‌هاى آن پوسیده و ناپایدار باشد، زیر آن پر از زباله و زشتی باشد و با یک رومیزی ابریشمی این نازیبایی‌ها را پنهان کرده باشیم. ما به دنبال اتفاق بزرگ ایجاد شفافیت در شهرداری هستیم که نجفی مسیر آن را باز کرد و پایه‌های آن را بنیان گذاشت و ادامه آن باید در برنامه‌های هفت گزینه انتخاب‌شده مشاهده شود. باید مطمئن شویم فردی برای شهرداری انتخاب می‌کنیم که پاکدست و مطمئن باشد و بتواند مسیر شفاف‌سازی و شهر شیشه‌ای را دنبال کند. مردم 12 سال برای تغییر رویکردها صبر کردند. از آنان می‌خواهیم صبوری‌شان را بیشتر کنند و به خاطر فعالیت هفت‌ماهه ناامید نباشند زیرا اقدامات انجام شده ناامیدکننده نیست اما هنوز آن‌طور که باید ثمره‌اش در معرض دید عموم قرار نگرفته است. مردم امیدوارانه فعالیت‌های شهرداری و شورا را رصد کنند و از ما مطالبه کنند. برخی فقط انتقاد می‌کنند و نق می‌زنند و هیچ راهکار و پیشنهادی ندارند. انتظار ما برای پیگیری بهتر مطالبات پیشنهاد راهکار است. برخی که موافق مدیران تازه شهر نیستند کاری جز تخریب کردن ندارند. مسیر، مسیر سختی است که امیدواریم از پس این امتحان به خوبی برآییم.

* فکر می‌کنید با این بدنه متورم که برخی در آن عادت به دور زدن‌های قانونی دارند و با وجود دالان‌های پنهان بسیار در شهرداری می‌توان امید به ثمر رسیدن برنامه‌های ضدفساد در شهرداری داشت؟

- متاسفانه بدنه شهرداری سنگین و وسیع است. برای هر پست چهار نفر وجود دارد که این برای سیستم می‌تواند بحران‌زا باشد. تلاش شهردار گذشته (محمدعلی نجفی) تهران ایجاد سیستمی سالم در شهرداری بود و انتخاب افرادی که با این نگاه هماهنگ باشد.حتی پافشاری بر این بود که اگر فردی از تیم قبلی مدیریت شهری اما گزینه مناسبی برای کارکردن است، او در پست مناسب قرار بگیرد. تلاش شد سفارش رانت مهار شود و سیستم مدیریت شهری از بالا به پایین پاکسازی و اصلاح شود. متاسفانه نوع مدیریت‌ها مدیریت‌های جارى کشور در حوزه‌هاى مختلف هنوز همانند دهه 60 و 70 است و تحولی نیز در آن رخ نداده و تلاش در بدنه شهردارى هم این است که همین مسیر یکنواخت در این نهاد ادامه پیدا کند. مدیرانی که انتخاب شدند نگاهی نوآورانه داشتند که از این یکنواختی و مدیریت محتاط و فردمحور عبور کنند. شاید مقاومت‌هایی در بدنه وجود داشته باشد اما شفافیت و ایجاد مسیرهایی که راهی جز شفافیت ندارد، می‌تواند تاثیرگذار باشد. در سال‌های 95 و 96، 13 هزار کارمند را جذب شهرداری کردند که نگران‌کننده است و می‌تواند مانعی برای تحول باشد. اما باید با شفاف‌سازی سیستم این نوع رانت‌ها را که می‌تواند منافع فردی و فامیلی ایجاد کند حذف شود. البته تمام تصمیمات گذشته در خصوص انتصابات جدید نیز بی‌عیب و نقص نیست برخی ابقاها در هیأت مدیره سازمان و شرکت‌ها قابل دفاع نیست و شهردار بعدی باید در این خصوص بازنگری داشته باشد. گاه تغییرات باید آرام ارام باشد زیرا برای رسیدن به اسناد و اطلاعات از یک تخلف لازم است با صبوری بیشتری با متخلفان برخورد کرد تا وسعت تخلف را متوجه شویم.

* قرار است در انتخاب شهردار جدید کابینه او نیز معرفی شوند آیا در انتخاب شهردار این موضوع نکته مثبتی می‌تواند باشد؟

-معرفی معاونان در رأی به یک گزینه می‌تواند امتیاز محسوب شود زیرا حق انتخاب مدیران ستادى با دقت و شاخص‌های درست‌تری انتخاب شود و در کار تأثیر بهتری دارد. تأکید ما مدیری برنامه‌محور است که بتواند برنامه‌هایش را بر اساس برنامه سوم که در حال طراحی است به پیش ببرد و معرفی تیم همکاران می‌تواند رویکرد را بهتر مشخص کند.

*چقدر در انتخاب جدید شهردار تهران از تجربه انتخاب نجفی به عنوان شهردار درس خواهید گرفت.

-انتخاب آقای نجفی در مسیری بسیار منطقی انجام شد. شاخص‌های درستی تعریف شد و نجفی تمامی آن شاخص‌ها را داشت. اما تصور نمی‌کردیم برخی نهادها و سازمان‌ها از شهردارشدن یک نفر ناراحت شوند. ما دوست داشتیم شهرداری که شهر را می‌گیرد موضوعات مهمی چون املاک نجومی را پیگیری کند، شهری را که از برنامه‌های توسعه‌ای‌اش عقب افتاده بود جلو ببرد، مانع تخریب باغ‌ها و محیط زیست شود و شهر را برای زندگی بهتر آماده کند که این اتفاق با انتخاب نجفی افتاد و از عملکرد هفت ماهه او نیز راضی هستیم حتی با وقفه دو ماهه باز هم این سیستم کار خود را می‌کند و کار زمین مانده در شهرداری نداریم. هم‌اکنون نیز در حال رایزنی با نامزدها هستیم. برخی از این گزینه‌ها را ممکن است همه ما نشناسیم و برای همین مشاوره می‌گیریم. ما بر اساس برنامه‌ها،‌ مشورت‌هایی که با بزرگان جریان اصلاح‌طلبی می‌کنیم و دیدگاه‌هایی که از کارشناسان دریافت می‌کنیم، تصمیم می‌گیریم.چه کاری بهتر از این که در این انتخاب بیشترین مشورت و کار کارشناسی انجام شود. به اعتقاد من تهران نیاز به یک شهردار دارد که نگاه جسورانه و شجاع داشته باشد و آشنا به مدیریت بدهی‌ها باشد و منابع جدیدی را وارد درآمدهای شهر کند. نباید از انتخاب جوان‌ترها ترسید بلکه یک شهردار جوان‌تَر، خوشفکر، با استعداد و تحول‌گرا و جسور می‌تواند شهر را متحول کند اما هنوز نگاه کلی این نوع انتخاب‌ها را نمی‌پسندد در حالی‌که برای جهش نیاز به این نگاه جوان داریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار