اروپا در جدال برای حفظ برجام: با هر ژستی ترامپ را راضی می‌کنیم، حتی تحریم

تهران (پانا) - با وجود آنکه اتحادیه اروپا شب گذشته در جریان نشست لوگزانبورگ نتوانست برای اعمال تحریم‌های تازه علیه ایران به اجماع برسد، دیپلمات‌های اروپایی می‌گویند که این اتحادیه برای حفظ توافق هسته‌ای حاضر به هر اقدامی است و در همین راستا نیز برای اعمال تحریم‌های تازه به منظور جلب رضایت آمریکا به اشتراک نظر های بیشتری رسیده‌اند.

کد مطلب: ۸۱۳۹۷۵
لینک کوتاه کپی شد
اروپا در جدال برای حفظ برجام: با هر ژستی ترامپ را راضی می‌کنیم، حتی تحریم

به گزارش وال استریت ژورنال، دیپلمات‌های اتحادیه اروپا می‌گویند پیشرفت‌هایی برای حمایت از اعمال تحریم‌های تازه علیه ایران با هدف اعمال فشار به دونالد ترامپ،‌ رئیس‌جمهوری آمریکا، به منظور حفظ توافق هسته‌ای سال 2015 بین ایران و قدرت‌های جهان، حاصل شده است.

دیپلمات‌ها گفته‌اند که در نشست روز دوشنبه وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در لوگزامبورگ هیچ تصمیم رسمی‌ای گرفته نشد و بعضی از کشورها متقاعد نشده‌اند که اعمال تحریم‌های تازه می‌تواند دونالد ترامپ را قانع کند.

با این حال افرادی که در مذاکرات روز دوشنبه حضور داشته‌اند می‌گویند که وزرای امور خارجه به اتخاد یک تصمیم سیاسی مشترک برای اقدام در این زمینه نزدیک شده بودند.

اندرس ساموئلسون، وزیر امور خارجه دانمارک، گفت: «من فکر می‌کنم اکثریت کشورهای اروپایی بر این باور هستند که لازم است در زمینه تحریم‌ها گام‌های بیشتری برداشته شود.»

سیمون کاونی، وزیر امور خارجه هلند، می‌گوید که کشورهای اروپایی باید تا قبل از 12 می (22 اردیبهشت)، ضرب‌الاجلی که دونالد ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای ایران تعیین کرده است ،در این باره تصمیم بگیرند.

او گفت: « واضح است که این گفت‌وگو به منظور راضی کردن واشنگتن برای حفظ توافق هسته‌ای است. »

دیپلمات‌ها می‌گویند که در میان مذاکرات صحبت‌هایی در مورد تحریم‌های سپاه نیز وجود دارد‌. آمریکا متحدان اوپایی را برای اعمال فشار بیشتر بر سپاه تهدید کرده است.

فرانسه، بریتانیا و آلمان که به همراه آمریکا، روسیه و چین در مذاکرات سال 2015 توافق هسته‌ای حضور داشته‌اند، اکنون در حال مذاکره با واشنگتن برای تقویت عناصر توافق هستند که به دنبال محدود کردن بیشتر برنامه هسته‌ای ایران است.

همزمان سران سه کشور اروپایی متحدان اتحادیه اروپا را تحت فشار قرار داده‌اند تا با اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ده‌ها نهاد و فرد ایرانی موافقت کنند‌؛ اقدامی که مقامات آمریکایی از آن استقبال می‌کنند.

به هر حال هر تصمیمی نیازمند موافقت همه 28 عضو اتحادیه اروپاست که اغلب آنها با توافق هسته‌ای ایران موافق هستند.

روز دوشنبه‌، بحث درباره تحریم‌های تازه علیه ایران به کندی پیش رفت. ایتالیا با هر گونه محدودیت تازه علیه ایران مخالفت کرده است.

در نتیجه به گفته دیپلمات‌ها انتظارات فرانسه برای اعمال تحریم‌های تازه تا پیش از زمانی که امانوئل مکرون،‌ رئیس‌جمهوری این کشور، به آمریکا سفر می‌کند، دور از دسترس خواهد بود.

جین اسلبورن، وزیر امور خارجه لوگزامبورگ، روز دوشنبه گفت ‌که اروپا هر کاری که لازم باشد برای محافظت از توافق هسته‌ای ایران انجام خواهد داد.

او گفت: « اگر ما بتوانیم ژستی را ایجاد کنیم که به آرام کردن آمریکایی‌ها کمک کند این تصمیم را خواهیم گرفت.»

دیپلمات‌هایی که در دیدارهای بین آمریکا فرانسه‌، بریتانیا و آلمان حضور داشته‌اند می‌گویند اختلاف در راه‌های محدود کردن فعالیت‌های ایران وجود دارد و حتی مقام‌های نزدیک به مذاکرات در اروپا اذعان کرده‌اند که مشخص نیست که این کار در نهایت دونالد ترامپ را برای حفظ توافق متقاعد کند.

این مذاکرات بر سه موضوع تمرکز دارد: فعالیت ایران در موشک‌های دوربرد، حصول کامل به دسترسی بازرسان سازمان ملل متحد به سایت‌های نظامی ایران و رسیدگی به از بین رفتن محدودیت‌های فعالیت‌های هسته‌ای ایران در سال 2026 بر اساس توافق هسته‌ای.

مقام‌های ایران به کشورهای اروپایی هشدار داده‌اند که فشار‌های تازه می‌ تواند به مفهوم پایان گفت‌و‌گوها درباره تنش‌های منطقه باشد و این احتمال کم است که در صورت خروج آمریکا از توافق، ایران در توافق بماند.

تهران می‌گوید برنامه موشکی این کشور که به صراحت در توافق هسته‌ای گنجانده نشده، یک ضرورت است چراکه سلاح‌های کشورهای غربی به دشمنان منطقه‌ای ایران از جمله عربستان سعودی فروخته می‌شود. دولت ترامپ می‌گوید پیشرفت برنامه موشکی ایران می‌تواند در آینده تهدیدی برای کشورهای غربی و همچنین متحدان منطقه‌ای آمریکا باشد.

آزژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تأیید کرده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار