مدیرکل انتظامی و امور مرزی استاندار خوزستان: ۳۶ هزار هکتار از اراضی آلوده به مین در خوزستان پاکسازی نشده است

اهواز (پانا) - مدیرکل انتظامی و امور مرزی استاندار خوزستان گفت: ۳۶ هزار و ۴۸۴ هکتار اراضی آلوده به مین پاکسازی نشده در خوزستان شناسایی شده که این اراضی در شهرستانهای مرزی مثل آبادان، خرمشهر، شوش، هویزه، سوسنگرد، حمیدیه و حاشیه اهواز است.

کد مطلب: ۸۱۳۶۹۲
لینک کوتاه کپی شد
مدیرکل انتظامی و امور مرزی استاندار خوزستان: ۳۶ هزار هکتار از اراضی آلوده به مین در خوزستان پاکسازی نشده است

ناظم ثبوتی دیروز در نشست پاکسازی مین‌ها در معاونت امنیتی استانداری اظهار داشت: در سال گذشته یک حادثه در هویزه داشتیم که یکی از کشاورزان با رفتن روی مین پای خود را از دست می دهد چون اراضی تحت تسطیح شرکت آب و خاک بوده است.

وی با بیان اینکه امسال نیز از بخش نیسان هم یک نفر دیگر قطع عضو از ناحیه پا داشته است، افزود: بیش از سه دهه از پایان هشت سال جنگ تحمیلی می گذرد ولی در هویزه 80 کیلومتر نوار مرزی مشکوک به مین و نوار انفجاری داریم.

فرماندار هویزه گفت: در سال های اخیر فعالیت های شرکت های مختلف نفتی بیش از 120 شرکت مستقر در هویزه داریم و 76 درصد از مناطق نفتی غرب کارون واقع در این شهرستان است اما منطقه بسیار وسیع و گسترده ای است که شرکت های بسیاری در این منطقه در حال فعالیت هستند و مدام در حال گسترش که باید این مناطق آلوده به مین را پاکسازی کنیم تا مشکلی برای آنها پیش نیاید.

سواری فرماندار حمیدیه در ادامه این نشست گفت: شهرستان اهواز و حمیدیه که نوک حمله دشمن بودند و این دو شهرستان از جمله مناطقی بودند که ابتدا آزاد شدند بنابراین باید حداقل در این دو شهرستان پاکسازی کاملی صورت می گرفته تا شهروندان راحت تر تردد کنند.

وی افزود: بر اساس اولویت احصاء شده این شهرستان مجموعا 174 هکتار دارد که به مین زدایی اعلام کردیم.

حیاتی فرماندار خرمشهر با تقدیر از فعالیت های مرکز مین زدایی گفت: در حوزه خرمشهر مشکل آن چنانی نداریم ولی در منطقه فیصلیه بحث داریم و همه برنامه ریزیهای مرکز مین زدایی را یکی پس از دیگری اجرا کردیم.

وی تصریح کرد: منطقه آزاد اروند هم حتی مقرر شده بود که بیمه واحدهای مسکونی در منطقه آلوده به مین فیصلیه را پرداخت کند ولی منتظر ارسال نمونه بیمه نامه از مرکز مین زدایی است.

رضا نجاتی مدیرکل انتظامی و امور مرزی استاندار خوزستان نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: استان خوزستان از جمله شهرهای مرزی در دوران دفاع مقدس است که به صورت مستقیم درگیر جنگ بودند و آثاری همچون گلوله های عمل نکرده و میدان های مین را دارند.

وی افزود: بعد از جنگ اراضی که قسمتی متعلق به مردم و بخشی ملی هستند، به واسطه اینکه بتوانیم در روستاهای مرزی که مردم ساکن هستند کارهای اقتصادی و یا معمول یعنی کشاورزی و دامپروری را تداوم دهیم، ناگریز هستیم و تأکید دولت بر این است که این اراضی را پاکسازی و در اختیار مردم و مرزبانان قرار دهیم.

نجاتی با اشاره به اینکه تاکنون هم پاکسازی مرزها برای انجام فعالیت های اقتصادی، کشاورزی یا دامپرروی انجام شده تصریح کرد: در این مرحله دولت به صورت جدی بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری در راستای تولید و اشتغال نسبت به پاکسازی مناطق آلوده به مین و گوله تأکید دارد.

مدیرکل انتظامی و امور مرزی استاندار خوزستان با اشاره به تلفات جانی و هزینه های بعدی بسیاری که اراضی آلوده به مین دارند، بیان کرد: با این تفاسیر ناگریز به پاکسازی اراضی آلوده به مین مناطق مرزی هستیم تا از بروز تلفات انسانی یا آثار دیگر آن جلوگیری کنیم.

وی گفت: جمع کل اراضی پاکسازی خوزستان 226 هزار و 357 هکتار است که از این مجموعه 12 هزار و 413 هکتار اراضی آلوده به مین و 213 هزار و 944 هکتار نیز اراضی آلوده به گلوله بودند.

نجاتی در ادامه با اعلام این خبر که 36 هزار و 484 هکتار اراضی آلوده به مین پاکسازی نشده در خوزستان شناسایی شده اضافه کرد: این اراضی در شهرهای مرزی مثل آبادان، خرمشهر، شوش، هویزه، سوسنگرد، حمیدیه و حاشیه اهواز است.

وی عنوان کرد: از سال 85 تا 96 عوامل پاکسازی که در حین عملیات بودند، 19 نفر شهید و 199 نفر مجروح داشتیم. از میان مردم عادی نیز 54 نفر فوتی و 200 نفر مجروح داشتیم که پرونده آنها برای تعیین تکلیف در کمیسیون ماده دو بررسی می شود.

مدیرکل انتظامی و امور مرزی استاندار خوزستان ادامه داد: بخشی از آسیب دیدگان کشاورز یا افراد عابر بودند و بخشی دیگر هم کسانی هستند که به زعم خود به دنبال ضایعات آهن رفته بودند.

وی توصیه کرد: به همه اهالی روستاها توصیه می کنم که با نیروهای عملیاتی پاکسازی اراضی آلوده به مین همکاری داشته باشند همچنین این هماهنگی و ارتباط را با بخشداری ها و فرمانداری ها نیز قطع نکنند.

نجاتی با اشاره به اینکه مردم باید مراقب باشند تا در مناطق آلوده به مین که تابلوهای هشدار هم نصب شده تردد نکنند گفت: مردم باید در این اراضی تا زمانی که پاکسازی نشده اصلا تحت هیچ شرایطی تردد نکنند چون حتی یک گلوله می تواند برای روستا و مردم خطرآفرین باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار