موسیقی در سال 96 به روایت آمار؛ تولید تکآهنگ در کشور 11 برابر شده است
تهران (پانا) – سال 96 تعداد 1150 تکآهنگ در کشور تولید و پخش شده که رشد بیش از سه برابری را نسبت به سال قبل و رشد 11 برابری را نسبت به سال 94 نشان میدهد. این آمار از اقبال صاحبان آثار موسیقی به فضای مجازی و پخش از طریق اینترنت حکایت میکند.
برگزاری کنسرتهای موسیقی و تولید آلبوم، تکآهنگ، نماهنگ و آلبومهای تصویری که در طول سال با مجوز دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عرضه میشوند، یکی از شاخصهای رشد در حوزه موسیقی کشور محسوب میشود که بررسی دادههای آماری در این زمینه گاه نکات ظریفی را آشکار میکند.
بر اساس جدول آماری دفتر موسیقی که در اسفندماه امسال منتشر شده است در سال ۹۶ تعداد ۲۴۹۹ کنسرت موسیقی شامل ۵۴۴۴ نوبت اجرای صحنهای در کشور داشتیم که نشاندهنده رشد بسیار اندکی در مقایسه با سال ۹۵ است. در سال ۹۵ شاهد ۲۳۲۱ کنسرت موسیقی شامل ۵۲۷۶ نوبت اجرای صحنهای بودیم که البته رشد قابل توجهی را نسبت به سال ۹۴ نشان میدهد که تعداد کنسرت ها ۱۸۷۸ و تعداد دفعات اجرا ۳۸۷۷ است.
بر همین اساس در سال ۹۶ تعداد ۴۹۵ آلبوم موسیقی در کشور تولید و عرضه شد که این رقم در سال ۹۵ تعداد ۴۸۵ آلبوم و در سال ۹۴ تعداد ۵۳۷ آلبوم موسیقی بوده است. همانطور که میبینید آلبومهای امسال بسیار کمتر از سال ۹۴ بوده است.
تعداد آلبومهای موسیقی تصویری در سال ۹۶ تعداد ۲۶ آلبوم بود که در سال ۹۵ نیز همین تعداد بود. در سال ۹۴ تعداد ۳۵ آلبوم تصویری موسیقی در کشور تولید شده است که بازهم نشاندهنده رشد منفی است.
در زمینه تولید تکآهنگ موسیقی آمار به گونهای دیگر است. تولید تکآهنگها در سال ۹۴ تعداد ۹۹ آهنگ، در سال ۹۵ تعداد ۳۷۱ آهنگ، و در سال ۹۶ تعداد ۱۱۵۰ آهنگ بوده که رشد بیش از سه برابری را نسبت به سال قبل و رشد ۱۱ برابری را نسبت به سال ۹۴ نشان میدهد. با توجه به این موضوع که فروش و پخش تکآهنگها بیشتر از طریق اینترنت انجام میشود این آمار حاکی از اقبال صاحبان آثار موسیقی به فضای مجازی و پخش از طریق اینترنت است.
در زمینه تولید نماهنگ نیز شاهد رشد دوبرابری نسبت به سال ۹۵ هستیم. در سال ۹۶ تعداد ۲۶۵ نماهنگ، در سال ۹۵ تعداد ۱۳۳ نماهنگ و در سال ۹۴ تعداد ۱۱۱ نماهنگ درکشور تولید شده است که علاوه بر اینترنت، تلویزیون ملی رسانه اصلی برای پخش این نماهنگهاست. رشد تولید نماهنگ میتوان در نتیجه رقابت انواع شبکههای تلویزیونی در جذب مخاطب با بهرهگیری از فضای شاد موسیقی باشد.
ارسال دیدگاه