علی نوذرپور، شهردار منطقه ٢٢

لزوم عبور از پروژه‌های بزرگ‌مقیاس در شهر تهران

مجموعه عوامل و متغیرهای مؤثر در نظام مدیریت شهری تهران، ما را بر آن می‌دارد که تغییر جهت کلی از پروژه‌های بزرگ‌مقیاس به کوچک‌مقیاس داشته باشیم.

کد مطلب: ۸۰۱۸۸۰
لینک کوتاه کپی شد

بدهی ٥٢هزار میلیارد تومان به‌جامانده از مدیریت شهری گذشته که معادل سه برابر بودجه ‌سال جاری شهرداری است و نیز اتکای ٨٠‌درصدی بودجه شهرداری به عوارض ناشی از ساخت‌وساز حاکی از وضع بسیار شکننده مدیریت شهری در شرایط کنونی است. در کنار این، امکان‌پذیر نبودن کمک دولت به اجرای پروژه‌های عمرانی و خدماتی در شهرها مزید بر علت است. وجود نداشتن امکان کمک دولت به توسعه حمل‌ونقل عمومی در شهرها در سنوات اخیر شاهدی بر این ماجراست. شهرداری تهران در راستای ترمیم روابط شهرداری با مردم و ایجاد حس اعتماد مردم به شهرداری، پرداخت بدهی‌ها به پیمانکاران را در اولویت قرار داد و به همین ترتیب کاهش هزینه‌های جاری و حذف مأموریت‌های خارج از چارچوب قانون شهرداری از رویکردهای جدی این دوره از مدیریت شهری محسوب می‌شود .

از این‌رو، راهی نمی‌ماند جز این‌که به اجرای پروژه‌های کوچک‌مقیاس روی بیاوریم. تجربه نگارنده در ماه‌های اخیر در شهرداری منطقه ٢٢ مؤید همین معناست. ایجاد پارک‌ها در مقیاس محله‌ای با استفاده از فضای سبز با حداقل هزینه‌ها و با مشارکت مردم، موجبات رضایت خاطر مردم را فراهم کرده و ضمن تقویت و توسعه فضای سبز موجود، اضافه کردن کارکردهای اجتماعی و ایجاد پارک و بوستان محله‌ای را به همراه داشته است. همچنین ایجاد پاتوق‌های محله‌ای تجربه دومی است که در این مدت کوتاه انجام شده و بدون صرف هزینه و با مشارکت‌های مردم صورت پذیرفته است .

اقدام دیگر، بازنگری در قراردادهای پیمانی و حذف برخی از قراردادهای زائد و اتخاذ تمهید مدیریتی در کاهش هزینه‌هاست. به‌عنوان مثال با تجدید نظر در قرارداد پیمانی برداشت شن و ماسه در فاز دوم پروژه بوستان جوانمردان، توانستیم سه‌میلیارد تومان در هزینه صرفه‌جویی کنیم. همچنین حذف بسیاری از هزینه‌ها در برپایی مراسم‌های غیرضروری توانسته است بشدت هزینه‌های شهرداری را کاهش دهد. امید است با مشارکت شهروندان و محله‌محوری بتوانیم در شکوفایی شهرمان سهیم باشیم .

منبع:روزنامه شهروند

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار