معاون پرورشی آموزشوپرورش: انتقال ارزشها مهمترین ماموریت حوزه پرورشی و فرهنگی است
کاظمی: باید با نگاه کیفیت به تدوین برنامهها بپردازیم و با نگاه اثربخشی آنها اجرا کنیم
تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در نشستی خبری به تبیین مهمترین برنامههای حوزه کاری خود پرداخت و از انتقال ارزشها و باورهای معنوی به فراگیران عنوان مهمترین ماموریت این حوزه یاد کرد.
علیرضا کاظمی در نشست خبری که امروز ۶ اسفند به مناسبت گرامیداشت هفته تربیت اسلامی و سالروز تاسیس امور تربیتی (۸ اسفند) برگزار شد، اظهار کرد: هفته امور تربیتی از جایگاه و اهمیت بالایی برخوردار است. نهاد امور تربیتی شجره طیبهای است که به وسیله شهیدان گرانسنگ انقلاب، شهیدان رجایی و باهنر، اسوه و الگوهای مدیریتی جمهوری اسلامی به عنوان یک جریان تربیت در آموزش و پرورش جاری و ساری شد و تا امروز منشا تحولات عظیم در حوزههای مختلف بوده است.
وی ادامه داد: دفاع از ارزشها و آرمانهای انقلاب کار سنگینی است. انتقال ارزشها، باورها و رشد شخصیت فراگیران، توسعه و ترویج فرهنگ اقامه نماز، توسعه ایثار و شهادت و بسترسازی برای رشد و شکوفایی استعدادهای دانشآموزان از مهمترین ماموریتهای حوزه پرورشی و فرهنگی است.
وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره اهمیت امور تربیتی اظهار کرد: مقام معظم رهبری فرمودند بنده به کار تربیتی و هدف شما احترام میگذارم زیرا کار مهم و حساسی است که اگر درست پیش رود مقدمهای برای درست شدن دانشگاهها، ادارات و آینده است. همچنین ایشان میفرمایند همت عزیزان امور تربیتی باید جوان را پویا، آگاه به مسایل دینی تربیت کند تا آنها بتوانند آینده کشور را تضمین کنند.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: مقام معظم رهبری فرمودهاند شهید باهنر پایهگذار امور تربیتی بود. آموزش بدون پرورش راه به جایی نمیبرد.
وی با استناد به سند تحول بنیادین گفت: اگر به فرایندهای این سند نگاه کنیم و هدفی که برای سند مطرح است متوجه میشویم برنامهها مبتنی بر رویکردهای تربیتی است و هدف نهایی در سند، قرب الهی و دستیابی به مراتبی از حیات طیبه است. حیات طیبه یعنی برخورداری از زندگی خوب دنیوی و اخروی.
استراتژی سند تحول بنیادین
وی استراتژی سند تحول بنیادین را برای حیات طیبه تعلیم و تربیت تمامساحتی دانست و افزود: سند تحول بنیادین از معلم به عنوان مربی یاد میکند و وظیفه تربیت را معطوف به همه معلمان میداند.
کاظمی عنوان کرد: شعار هفته تربیت امسال «تعلیم و تربیت تمام ساحتی، کیفیت و عدالت است»؛ زمانی دانشآموز متناسب با تراز قرآن تربیت میشود که بتوان او را با رویکرد تعلیم و تربیت تمامساحتی تربیت کنیم. باید با نگاه کیفیت به تدوین برنامهها بپردازیم و با نگاه اثربخشی آنها اجرا کنیم.
برگزاری جشن سپاس مربی
وی با بیان اینکه نگاه ما به برنامههای استانی در این هفته، تجلیل و تکریم از مربیان متعهد و معاونان پرورشی است گفت: برگزاری جشن سپاس مربی توسط تشکیلات فرزانگان و تقدیر از دست اندرکاران فعالیتهای پرورشی در مدارس نیز توسط سازمان دانشآموزی در استانها انجام میشود.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش افزود: ضبط دو برنامه تلویزیونی درسهایی از قرآن با این موضوع، حضور در گلزار شهدا، سخنرانی مدیران کل پیش از خطبههای نماز جمعه، رونمایی و افتتاح برنامههای خاص حوزه فرهنگی نیز از دیگر برنامههای تدارک دیده شده است.
وی ادامه داد: فضا آرایی مناسب کلاسها، اجرای سرود همگانی، دلنوشتههای دانشآموزان خطاب به مربیان تربیتی، تقدیر یاور مربیان مدارس و بیان خاطرات توسط مربیان نیز برای این هفته تدارک دیده شده است.
تاکید بر گفتمانسازی
وی با بیان اینکه نگاه فاخر و متعالی مقام معظم رهبری به مسائل تربیتی و جایگاه رفیع آن در سند تحول بنیادین مأموریتهای معاونت پرورشی را سنگینتر میکند گفت: روح تربیت را چگونه میتوان جاری و ساری کرد؟ گام اول و مهمترین کار گفتمانسازی جایگاه، سیاست ها و برنامه هاست. گام دوم و گام سوم نیز برنامهریزی و برنامهسازی در این حوزه است. هیاتهای اندیشهورز در تشکلهای زیرمجموعه برای تبدیل رویکردها به برنامهها تشکیل شده است و در نهایت نیز نهادینهسازی برنامهها مدنظر است.
سیاستهای معاونت پرورشی
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه چند سیاست راهبردی مهم داریم که اولین آنها ترویج نماز و تعمیق ارزشها و باورها در حوزه عترت است گفت: توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و توسعه و ترویج اندیشههای امام و رهبری، ارتقای تربیت عقلانی و رشد و بینش دینی و سیاسی، تدوین نظام جامع مشاوره، ایجاد بستر رشد شکوفایی استعدادهای فرهنگی و هنری تمرکز بر مسابقات منطقهای از دیگر سیاستها و راهبردهای ماست.
به گفته وی، ما باید بار سنگین مدیران تربیتی در مدارس را کم کنیم تا بتوانند برنامه های اثربخش مبتنی بر اقتضائات منطقهای را به اجرا در آورند.
وی با بیان اینکه برنامهریزی برای ایجاد روحیه نشاط و امید در بین دانشآموزان نیز از مهمترین استراتژیهاست گفت: در حال تدوین برنامههایی هستیم و از سال ۹۷ اجراییشان میکنیم. آموزش و پرورش زمینه ایجاد نشاط را با حذف آزمونهایی که آموزشزدگی را ایجاد کرده بود فراهم کرده است.
کاظمی افزود: نیاز به فضایی داریم که دانشآموزان با فراغ بال بر امور تربیتی متمرکز شوند. بهرهوری در منابع مالی، امکانات و تجهیزات از دیگر برنامههای ماست و در همین راستا کمیتهای تشکیل شده است.
تاکید بر برنامههای صبحگاه
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر ضرورت احیای صبحگاه مدارس و کیفیت بخشی برنامههای صبحگاه گفت: طرح مصباحالهدی، امامشناسی، توسعه کمی و کیفی برگزاری نماز جماعت در مدارس، اجرای طرح آموزش عملی نماز، برگزاری جشنهای تکلیف با کیفیت و ساده و کم هزینه، طرح پیوند مسجد با مدرسه، توسعه و ترویج اجرای طرح مبین، تقویت ۷۰۰ دارالقرآن سطح کشور، پرورش استعدادهای قرآنی، توسعه اردوهای زیارت اولی از جمله برنامههای ما در حوزه قرآن عترت و نماز است. اکنون ۲۰۳۶ مدرسه قرآنی در کشور داریم.
کاظمی تمرکز بر تقویت کتابخانههای کلاسی و کانونهای فرهنگی تربیتی، برگزاری جنگهای شادی و احیای سرودهای همگانی، توسعه و ترویج فرهنگ حجاب و عفاف، ارتقای سواد رسانهای و توسعه فعالیتهای کمی و کیفی اردویی را از برنامههای مدنظر و جاری حوزه فرهنگی دانست و گفت: برگزاری آزمون سلامت روان در بین دانشآموزان پایه های هفتم و هشتم و تدوین نقشه خطر پذیری آسیبهای اجتماعی در بین دانشآموزان و ساماندهی هدایت تحصیلی و تقویت هستههای مشاوره، تشکیل پرونده الکترونیکی مشاوره از برنامههای حوزه مشاوره است و از سال ۱۳۹۷، تمام دانشآموزان صاحب پروندههای الکترونیکی مشاوره خواهند شد.
رشد در پرسش مهر امسال
وی به تولید محتوا برای مربیان و توانبخشی آنها و برگزاری دوره های ضمن خدمت اشاره کرد و ضمن مرور توفیقات این معاونت گفت: پنج میلیون نفر والدین، معلمان و دانشآموزان در پرسش مهر رئیس جمهور شرکت کردند که نسبت به سال گذشته رشد دارد.
وی افزود:۴۰۰۰ جلد کتاب برای مناطق زلزلهزده ارسال شده است. ارتقای امنیت اردوهای کشوری، ساماندهی اردوهای دانشآموزان، ایجاد سامانه پذیرش اردویی، برگزاری دو میلیون و ۶۰۰هزار نفر-روز اردو در ۱۰۰ روز اخیر، برگزاری بیستمین دوره انتخابات شوراهای دانشآموزی با مشارکت ۹ میلیون نفر نیز از اقدامات انجام شده تاکنون است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: مسابقات فرهنگی، هنری و قرآنی در سال تحصیلی جاری همانطور که برنامهریزی شده انجام میشود، اما برای سال آینده تعدیل و کاهش مسابقات و کیفی بخشی آنها در دستور کار خواهد بود.
ایجاد شبکه شاد
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش درباره ایجاد شبکه اجتماعی شاد اظهار کرد: این طرح در دوره قبل مطرح شده بود ولی اجرا نشد ولی به هرحال اهداف خوبی داشت و امروز شبکه تعاملی سینا با همین نگاه راهاندازی شده است.
وی در پاسخ به سوال پانا مبنی بر برنامههای معاونت پرورشی و فرهنگی برای توسعه واحدهای سازمان دانشآموزی در استانها اظهار کرد: ما در سازمانهای دانشآموزی استانها فعالیتهایی برای توسعه واحدهای هر سازمان داریم.
وی ادامه داد: برای این موضوع نیاز به برنامههای توسعه کیفی و کمی داریم در این جهت فعالیتهای سازمانهای دانشآموزی را در مدارس دنبال میکنیم.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد: برای رقم زدن این توسعه نیاز به تنوع فعالیتهای دانشآموزی داریم تا بتوانیم زمینه حضور و مشارکت دانشآموزان را در مدیریت مدرسه و فعالیتهای سیاسی و اجتماعی افزایش دهیم.
کاظمی بیان کرد: اکنون یک میلیون و ۱۰۰ هزار عضو پیشتاز داریم که سهم خوبی است اما کافی نیست که توسعه آنها را مدنظر خواهیم داشت.
تهیه نقشه خطرپذیری
وی درباره جزئیات تهیه نقشه خطرپذیری آسیبهای اجتماعی گفت: تهیه این نقشه از بهترین کارهاست که وضعیت رفتارهای پرخطر و آسیبهایی که در یک مدرسه وجود دارد را میسنجد. بر این اساس میتوان نگاهی استانی داشت که به عنوان مثال میزان خشونتپذیری کدام استان بیشتر است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: برای پیشگیری از آسیبها دو کار انجام میدهیم، یکی پیشگیری و دیگری درمان است. پیشگیری در حوزه معاونت تربیت بدنی دنبال میشود که برنامههایی در قالب طرح نماد دارند و ما نیز دادهها و اطلاعات خوبی میتوانیم در اختیارشان قرار دهیم. به عنوان نمونه چندی پیش در استان خراسان رضوی در منطقهای کلینیک کنترل خشم را راهاندازی کردیم. اکنون هم برنامه یزی ایجاد تیمهای مداخله در درمان و فوریتهای اجتماعی را در دست انجام داریم.
ارسال دیدگاه