در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری:

ظریف: برجام تنها شکل ممکن در زمان تدوین آن بود/ کلمه به کلمه برجام بر اساس عدم اطمینان به آمریکاست

تهران (پانا) - وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه کلمه به کلمه برجام بر اساس عدم اطمینان به آمریکا نوشته شده است، برجام فعلی را این طور توصیف کرد که نه تأمین کننده همه خواسته های آمریکا بوده است و نه همه آنچه که مورد علاقه ایران باشد.

کد مطلب: ۷۱۰۰۳۹
لینک کوتاه کپی شد
محمد جواد ظریف شب گذشته در ایام دهه مبارک فجر در مصاحبه‌ای با برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری ضمن تبریک این ایام و برشمردن دستاوردهای انقلاب و وزارت امور خارجه درباره ابعاد برجام و آنچه درباره برجام، خروج آمریکا و مذاکرات موشکی گفته می‌شود، سخن گفت.
وزیر امور خارجه جزئیاتی از ساختار جدید وزارت امور خارجه را تشریح کرد و به بیان خاطراتی از دوران حضور خود درسازمان ملل متحد پرداخت.
گزیده‌ای از آنچه محمد جواد ظریف شب گذشته عنوان کرد را می‌خوانید:
*دیدگاهی در منطقه وجود دارد که قصد دارد امنیت را خریداری کند، جمهوری اسلامی همواره به دنبال امنیت از درون و گفتگو دربین کشورهای منطقه بوده است
*برخی از کشورهای منطقه همواره به دنبال آن هستند که نشان دهند منطقه در خطر است
*دیدگاه مبتنی بر وابستگی ممکن است مورد توجه کشورهای قدرتمند قرار گیرد اما هیچ احترامی ندارد، هر نماینده جمهوری اسلامی اگر هر جایی که باشد به عنوان نماینده یک انقلاب قابل احترام است
*در ساختار جدید وزارت خارجه 2معاونت و ۸ دستیار وزیر داریم که می تواند تغییر اساسی ایجاد کند
*وزارت خارجه مسئول روابط اقتصادی نیست، تسهیل کننده روابط اقتصادی است
*هدف تغییرات این است که کارشناس را به تصمیم گیری نزدیک کنیم، در حال حاضر در سطح منطقه کارشناس، رئیس اداره و معاونوزیر وجود دارد و کارشناس با فاصله کوتاهی به وزیر متصل می شوند و فرصت برای کارشناس وجود دارد که در تصمیم گیری وجودداشته باشد
*من به عنوان کسی که از پایین سطح، کارشناس محلی آغاز کردم معتقدم با این شرایط کارشناس ها نتیجه کار خود را مشاهده می کنند.
*در برابر هر تغییر مقاومت وجود دارد، یکی از دستاوردهای وزارت خارجه این بود که بعد از تحقیق 3یا چهارساله در طول 3یاچهار ماه تغییر ساختار داشته باشد، حتی جانمایی ادارات انجام شده و ادارات با مراجعات دیپلماتیک و غیر دیپلماتیک در جایگاه جداگانهقرار دارند.
*وزیر امور خارجه مسئول سیاست خارجی است و همه این مراجعات قبلا هم از لایه های بیشتر به وزیر می رسید .
*نمی توانم ادعا کنم برجام از این بهتر نمی شد که باشد ولی می توانم بگویم برجام فعلی نه همه چیزی است که ما می خواستیم و نه همه چیزی است که آمریکایی ها می خواستند.
*ما توانستیم برجام را به شکلی تدوین کنیم که تنها شکل ممکن بود در زمانی که برجام تدوین شد.
*ترامپ در اردیبهشت ۹۵ در سخنرانی ایپک اعلام کرد که اولین اولویتش پاره کردن برجام است ۳۹۵ روز از ریاست جمهوری اشگذشته و هنوز نتوانسته با برجام کاری کند، نه اینکه علاقمند شده است بلکه متحدان امریکا اعلام کردند با خروج از برجام منزوی میشود.
*ما هیچگاه توقع یک نگرش مثبت از سوی آمریکا به ایران نداشتیم و کلمه به کلمه برجام بر اساس عدم اطمینان است، کمتر سند بین المللی وجود دارد که این حجم، بالای ۱۰۰ صفحه داشته باشد.
*در یک سال گذشته بیشترین قراردادهای فاینانس و سرمایه گذاری مستقیم بسته شده است
*اگر دولت کلینتون روی کار امده بود احتمال اینکه با این حجم از خصومت روبه رو شویم وجود نداشت ولی چنان نبود که با صداقتهم کار کند
*ترامپ تلاش کرده تمام یادگارهای اوباما را نابود کند و تنها یادگاری که نتوانسته خدشه دار کند برجام بوده است
یقه دیپلمات از کجا آمد؟
* بعد از انقلاب اقای ولایتی که آن زمان وزیر امورخارجه بود اولین بار از این یقه نشسته بود، گفت که با این لباس، ظاهر مرتب تر و دیپلماتیک تری پیدا کرده اید و از آن زمان به بعد این لباس با یقه به سبک فعلی بهوجود آمد.
*همه پیش بینی های اقتصادی بر این باور است که آینده ایران بسیار روشن خواهد بود
*ما به عنوان کشوری که در خط مقدم مبارزه با تروریسم هستیم، اعتقاد داریم، مقابله با پولشویی ضروری است. یکی از کشورهایی کهسخت گیری کرده در برابر ایران (چین)، به این دلیل است که خودش تحت بازرسی قرار دارد.
*منافع ملی ما ایجاب می کند که در معاملات بانکی شفافیت داشته باشیم و با پولشویی مقابله کنیم
‏*ما فرصت‌های بسیار خوبی در سوریه و عراق داریم، شرکتهای فنی و مهندسی ما سالهاست در عراق فعالیت می‌کنند.
*من هفته آینده در جلسه بازسازی عراق شرکت می‌کنم و امیدوارم بخش خصوصی حضوری فعال در بازسازی عراق داشته باشد.
*در بحث بازسازی سوریه فعالیتهای خوبی در جریان است و امیدوارم با استقرار آرامش بیشتر در سوریه و ریشه کن شدن گروه‌هایتروریستی این فعالیتها بیشتر شود.
*در بازسازی سوریه فرصت برای ایران و روسیه و سایر کشورها فراهم است که بتوانند در بازسازی این کشور فعالیت کنند.
*شرط بازسازی سوریه ایجاد امنیت در این کشور است.
*کشور ما امن‌ترین محیط سرمایه گذاری است، ما امکانات وسیعی برای سرمایه گذاری داریم و خارجی‌ها از انواع امکانات برای سرمایه گذاری در ایران استفاده می‌کنند
*درباره موشک، تسلیحات و توان دفاعی حرف داریم،همه دنیا تلاش می‌کنند که ایران از ابتدایی‌ترین تسلیحات دفاعی برخوردار نباشد اما هیچ کشور نه به لحاظ اخلاقی و حقوقی این اجازه را ندارد که درباره این حق صحبتی با ما داشته باشد.
*قبل از برجام این معضلات را نمی‌دیدیم زیر ارتباط بانکی نداشتیم اما اکنون باید سیستم بانکی خود را با شرایط بین المللی تطبیق دهیم.
*مقررات مربوط به پولشویی، مقرراتی برای موسسات مالی و بانک‌ها ایجاد کرده که سلسله مراتب گسترده‌ای به وجود آورده و معاملات را دشوار کرده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار