در پاسخ به پانا مطرح شد

واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه به رایزنی‌های ضد ایرانی نتانیاهو در مسکو

تهران (پانا) - سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان به رایزنی‌های ضد ایرانی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در روسیه واکنش نشان داد.

کد مطلب: ۷۰۹۸۱۵
لینک کوتاه کپی شد

بهرام قاسمی در پاسخ به سوال خبرنگار پانا درباره سفر بنیامین نتانیاهو به روسیه و دیدار با مقامات روس و رایزنی درباره برجام و سوریه و اینکه ارزیابی ایران از تحرکات اسرائیل در روسیه چیست و آیا روسیه در این باره با ایران گفت و گو کرده است، گفت: «نوع روابط ما با روسیه ایجاب می کند که ما از کانال های مختلف همواره در تماس باشیم.»

وی ادامه داد: «ما در این باره در جریان تحولات منطقه و جهانی قرارداریم و خواهیم داشت.»

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تصریح کرد: «در مورد سفر نخست وزیر رژیم اشغالگر و تلاش های این رژیم در جهان و منطقه، این اقدام حرکت جدیدی نیست. ماهیت مقامات این رژیم به گونه ای بوده است که همواره سعی داشتند و سعی می کنند روابط ایران با سایر کشورها را دچار خدشه کنند.»

این مقام مسئول همچنین بیان کرد: «این آگاهی در طرف مقابل وجود دارد که سیاست خود را در رابطه با ایران تنظیم می کند و در مورد سفز و سخنان ایشان ( نتانیاهو) پدیده عجیبی وجود ندارد.»

آمریکایی‌ها رویای خود را از زبان دیگران بیان می‌کنند

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه طبق اخبار منتشر شده سه کشور اروپایی با تشکیل کارگروه مشترک با آمریکا برای اصلاح و یا اضافه کردن موادی به برجام موافقت کرده‌اند و آیا ایران از این موضوع اطلاعی دارد و کشورهای اروپایی در این زمینه با ایران صحبت کرده‌اند،‌ بیان کرد : « فکر می‌کنم فرض شما از ابتدا اشتباه است و ما چنین سخن و کلامی را به صورت رسمی از سه کشور اروپایی دریافت نکرده‌ایم و فکر می‌کنیم که باز هم آمریکایی‌ها بر اساس عادت غلط و دیرینه خود رویاهایشان را از زبان دیگران بیان می‌کنند.»

وی تاکید کرد: «ما هیچ اطلاعی از این کارگروه که شما اشاره کردید نداریم و خبری در این ارتباط از سوی اتحادیه اروپا به ما داده نشده است.»

اروپا درخواستی برای مذاکره موشکی با ایران نداشته است

قاسمی در این باره که آیا تاکنون کشورهای اروپایی به صورت صریح از ایران درخواست مذاکره در ارتباط با مسائل موشکی را داشته‌اند،گفت : «نکته مسلم این است که آمریکایی‌ها از رابطه ایران با کشورهای منطقه و همچنین اتحادیه اروپا به عنوان بخشی از کشورهای دنیا ناراضی هستند و تلاش دارند که با اعمال فشار با سایر کشورها، آنها را در جهت منافع خود سوق دهند . در خصوص موضوعی که مطرح کردید، چیزی را رسما از سوی اتحادیه اروپا با توجه به تماس‌هایی که با آنها داشتیم دریافت نکردیم . »

وی گفت: «ما در تماس‌ها و گفت‌وگوهای خود با مقامات اتحادیه اروپا دیدگاه‌های خود را بیان کرده و بیان می‌کنیم و نگاه آنها را نیز نسبت به مسائل می‌شنویم . آنچه برای ما مهم و حیاتی است سیاست‌های رسمی کشورهای عضو این اتحادیه است و نه آنچه که در برخی از رسانه‌های غربی مطرح می‌شود . »

آخرین اخبار از روابط ایران و کانادا

سخنگوی وزارت خارجه درباره آخرین وضعیت روابط ایران و کانادا گفت: « تعاملات ما با کانادا ادامه دارد و در تلاش هستیم که هیات دیگری را در سطح کارشناسی برای ادامه مذاکرات بین دو کشور تبادل کنیم ولی هنوز تاریخی برای این دیدار و انجام این مذاکرات کارشناسی مشخص نشده است . »

اجلاس کویت

سخنگوی وزارت خارجه درباره حضور ایران در نشست بازسازی عراق در کویت و برنامه ریزی ایران برای آینده حضور در عراق، تصریح کرد : «وضعیت ما با دیگر کشورها در مورد عراق متفاوت است. ما از دیرباز بعد از سقوط حکومت استبدادی در این کشور همواره در کنار عراق حضور داشته‌ایم و تا آنجا که توانسته‌ایم به گسترش همکاری‌های اقتصادی و مبادلات فرهنگی مبادرت کرده‌ایم . ما همکاری‌های خوبی با عراق داریم و قطعا در اجلاس کویت به صورت جدی شرکت می‌کنیم. باید در آن‌جا ببینیم که چه طرح‌ها و برنامه‌هایی وجود خواهد داشت و بعد از این اجلاس در مورد چگونگی سیاست‌گذاری‌های خود در همکاری با عراق تصمیمات لازم را اتخاذ می‌کنیم . »

قاسمی در مورد آخرین پیگیری‌های این وزارتخانه در ارتباط با پرونده بیژن قیصر شهروند ایرانی آمریکایی که چندی پیش در اثر شلیک مستقیم گلوله پلیس آمریکا کشته شد، تصریح کرد : « پیگیری این پرونده ادامه دارد و این پرونده مفتوح است . متاسفانه رفتارهای تبعیض‌آمیز و ناجوانمردانه‌ای در مورد این شهروند ایرانی صورت گرفته و چنین موضوعی اهمیت پیگیری این پرونده را افزایش می‌دهد . با توجه به این موضوع ما هنوز در مورد این پرونده به نتایج لازم نرسیده‌ایم ولی همانطور که گفتم این پرونده را با جدیت تمام در سطح ملی و وزارت خارجه پیگیری می‌کنیم تا حق این شهروند ایرانی را احیا کنیم و به خانواده این شهروند ایرانی در راستای پیگیری وضعیت پرونده فرزندانشان کمک کنیم . »

تکذیب شروط ماکرون برای سفر به ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره شایعاتی مبنی بر تعیین پیش شرط از سوی فرانسوی ها برای سفر امانوئل ماکرون به ایران اظهار کرد: «معلوم است که چنین موضوعی را تایید نمی‌کنم . ما در سفارت‌مان در پاریس و همچنین وزارت امور خارجه چیزی در مورد آن‌چه که شما مطرح کردید نشنیده‌ایم و اگر در کوچه و بازار نیز گشتی بزنید چنین چیزی را نمی‌شنوید و سخنان مطرح شده در این زمینه درست نیست . »

این دیپلمات ارشد کشورمان با تاکید بر این‌که «هنوز زمان دقیق برای سفر آقای ماکرون، رییس‌جمهور فرانسه به ایران مشخص نشده است»، ادامه داد: «قرار بود بعد از سفر وزیر خارجه فرانسه به ایران،‌ دو کشور در این خصوص تصمیم‌گیری کنند . »

وی افزود: «روسای دولی که به ایران می‌آیند بر اساس یک امر پذیرفته شده با مقام معظم رهبری دیدار می‌کنند و این در پروتکل است و این‌که عده‌ای آن را به گونه‌ای دیگر تعبیر کرده‌اند، اشتباه است . »

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین ادامه داد: «جمهوری اسلامی ایران شرط‌پذیر نیست و فرانسه نیز علیرغم تمام همکاری‌هایی که بین دو کشور وجود دارد، در شرایطی نیست که بخواهد شروطی را برای ایران تعیین کند و چنین چیزی در چارچوب سیاست‌های خارجی ایران نمی‌گنجد . »

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آقای ظریف در اردیبهشت ماه سال جاری سفری به افغانستان داشتند و در آن سفر قرار شد بعد از هفت هشت ماه سند همکاری راهبردی بین دو کشور نهایی شود، اکنون وضعیت تدوین این سند در چه مرحله‌ای است؟ بیان کرد : «بعد از سفر آقای ظریف به کابل که در آن زمان سفر موفقی نیز ارزیابی شد، پنج کمیته بین مقامات دو کشور در خصوص موضوعات مختلف تشکیل شد و تاکنون این کمیته‌ها جلساتی را در تهران و کابل داشته‌اند. روند فعالیت برخی از کمیته‌ها با توجه به نوع مسائلی که در آن کمیته‌ها مطرح است با سرعت بیشتری در جریان است و در برخی از کمیته‌ها نیز مذاکرات همچنان ادامه دارد . اگر در مجموعه کمیته‌ها بتوانیم به تفاهم لازم برسیم در نتیجه به مقدمات لازم و اساسی برای رسیدن به سند راهبردی دست پیدا خواهیم کرد . »

سخنگوی وزارت خارجه در مورد اخبار منتشر شده مبنی بر این‌که دادگاهی در آمریکا احمد شیخ‌زاده یکی از اعضای سابق نمایندگی ایران در آمریکا را به جرم مسائل مالیاتی به سه ماه زندان محکوم کرده است نیز توضیح داد: « در ادامه سیاست‌های قبلی آمریکا علیه ایران، ما در طی این سال‌ها شاهد یک نوع اعمال فشار از سوی این کشور بر روی اتباع ایرانی در آمریکا و برخی دیگر از کشورها بوده‌ایم . »

وی به این مورد اشاره کرد و گفت: «اتهاماتی که در این زمینه مطرح شده واهی است و یک کار سیاسی است و در ادامه جنگ روانی علیه ایران و ایجاد فشار بر اتباع ایرانی است. این اقدامات آمریکا تاثیری ندارد و این کشور باید از اقدامات خود در این ارتباط دست برداشته و اقدام به آزاد کردن اتباع ایرانی در این کشور و متوقف کردن تحت تعقیب قرار دادن دیگر شهروندان ایرانی در دیگر کشورها کند . »

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد پیشنهاد ظریف مبنی بر ایجاد ترتیبات جدید امنیتی در منطقه و این‌که آیا ایران برای اجرایی کردن این پیشنهاد تاکنون پیشنهادی را بخصوص به کشورهای اروپایی ارائه داده است؟ گفت : « نگاه ایران در مورد این موضوع به خوبی برای کشورهای منطقه و دول اروپایی واضح و آشکار است و آن‌ها از مواضع ایران در این زمینه اطلاع دارند. ما در مذاکرات با کشورهای اروپایی و دیگر کشورها دیدگاه‌های خود را برای تقویت ثبات در منطقه و مبارزه با تروریسم مطرح کرده و می‌کنیم و تاکنون ایران در این زمینه از جمله مبارزه با تروریسم و تلاش برای تحکیم امنیت و ثبات در منطقه اقدامات مهمی انجام داده است . »

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار