به مناسبت سالروز تاسیس دانشگاه خلیج فارس نشست خبری با اصحاب رسانه برگزار شد

بوشهر ( پانا ) رئیس دانشگاه خلیج فارس بوشهر گفت : دانشگاه خلیج فارس بوشهر یکی از دانشگاه های معتبر کشور است .

کد مطلب: ۷۰۸۴۷۷
لینک کوتاه کپی شد

عبدالمجید مصلح رئیس دانشگاه خلیج فارس بوشهر در نشست خبری به مناسبت بیست و پنجمین سال تاسیس دانشگاه خلیج فارس بوشهر اظهار داشت : سابقه این دانشگاه در سال 1368 زیر نظر دانشگاه شیراز با هدف را اندازی دوره های کاردانی فنی در بوشهر با همکاری استانداری بوشهر بر می گردد .

مصلح گفت : اما با تاکید و حمایت مقام معظم رهبری دانشگاه خلیج فارس در سال 1370 بطور رسمی ایجاد شد .

وی افزود : در مهر ماه 1371 دانشگاه خلیج فارس در دو رشته مهندسی عمران و مهندسی مکانیک به تعداد 69 نفر دانشجو پذیرفت .

رئیس دانشگاه خلیج فارس گفت : در بیست و چهارم بهمن ماه 1371 افتتاح رسمی دانشگاه بوشهر با حضور حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور وقت و معین وزیر فرهنگ و آموزش عالی وقت رسما افتتاح شد .

وی ادامه داد : به همین مناسبت روز 24 بهمن امسال مراسم سالروز تاسیس دانشگاه خلیج فارس برگزار خواهیم کرد .

مصلح بیان داشت : عمر رسمی دانشگاه خلیج فارس بوشهر که یکی از دانشگاه های معتبر کشور است . بر مبنای راه اندازی و پذیرش دانشجو امسال 25 ساله می شود .

وی افزود : در این راستا از همه کسانی که در طول این 25 سال در راه پیشرفت و اعتلای این دانشگاه تلاش کردند سپاسگزاری می کنم .

وی خاطر نشان کرد : به این دلیل که همه بزرگواران در دوره خدمتی خودشان گام هایی برای اعتلای و توسعه این دانشگاه برداشتند . نتیجه این تلاشها شکل گیری دانشگاه معتبر با طراز علمی و آموزش مناسب در سطح ملی و بین المللی می باشد .

مصلح گفت : در چهار چوب جشنواره ای که بمناسبت 25 امین سال تاسیس دانشگاه برگزار خواهد شد . مروری بر روند توسعه دانشگاه و فرصت های پیش رو باز بینی برنامه های دانشگاه است .

رئیس دانشگاه خلیج فارس بیان داشت : ارزیابی دانشگاه خلیج فارس در بین دانشگاههای کشور و برداشتن گام های جدید برای آینده بهتر دانشگاه است . بنابرین این هدف این است که دانش آموخته های این دانشگاه را شناسایی کرده در قالب انجمن دانش آموختگان دانشگاه بعنوان یک سرمایه اجتماعی ارزشمند سازماندهی کرد .

وی تصریح کرد : بر اساس تعداد دانشکده احداث شده در این 25سال هر پنج سال یک دانشکده در دانشگاه خلیج فارس احداث شده است .

وی گفت : هر سال 3/6 رشته در مقاطع تحصیلی مختلف راه اندازی شده است .

در حال حاضر 91 رشته مقطع تحصیلی در سه مقطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکتری وجود دارد .

هر سال بطور متوسط با فرض آمار 233 نفر عضو هیئت علمی سالانه 9/3 نفر عضو هیئت علمی استخدام شده اند .

هر سال بطور متوسط 1/8 نفر به اعضا هیئت علمی به دانشیار، مربی یا استادیار ارتقا یافته اند .

هر سال ابتدا تا بحال بطور متوسط 108 مقاله توسط هیئت علمی دانشگاه تولید شده است .

هرسال بطور متوسط 2288متر مربع فضای آموزشی احداث شده است . هر سال بطور متوسط 372 متر مربع فضای پژوهشی احداث شده و هرسال بطور متوسط 92 متر مربع فضای فرهنگی احداث ، 1116 متر مربع فضای خوابگاهی و 1144 متر مربع فضای اداری و پشتیبانی ، فضای ورزشی هم 104 متر مربع .

شاخص کلی هم تعداد پذیرش دانشجو در سال اول 69 نفر بود .

مصلح گفت : در حال حاضر 2175 نفر مهر 96 پذیرش شده اند . تعداد کل دانشجو که سال اول 69 نفر بود .

وی افزود : 7300 نفر در حال حاضر رسیده در روند توسعه دانشگاه شاخص نسبت دانشجویان روزانه هر استان به کل دانشجویان در حال حاضر شاخص استان بوشهر 7 درصد است . یعنی هفت در صد دانشجویان دانشگاه بوشهر در دوره روزانه که بدون شهریه است که این شاخص برای کشور حدود 12 درصد است . یعنی فاصله بالایی با نرم کشور دارد . در سال 93 این شاخص 5/7 الآن با برنامه ریزی که شده تا تعداد دانشجویان روزانه را با نرخ بالایی افزایش دهیم تا بتوان به متوسط کشور نزدیک شد .

مصلح تصریح نمود : دانشکده کشاورزی تنها دانشکده تخصصی ما در استان بوشهر در حوزه کشاورزی است .

برنامه های جدیدی که با رویکرد کار آفرینی در حوزه کشاورزی شروع شده است . در حوزه کشت گیاهان دارویی به صورت تولیدی و اقتصادی انواع مختلف گیاهان دارویی کشت شده است . در حوزه تحقیقاتی و تجاری تولید عسل بصورت ارگانیک انجام شده است .

در مورد کشت بافت خرما آزمایشگاه آن توسعه یافته است .

وی گفت : بخشی از فعالیت هم در حوزه تحقیقات تولید خارج از فصل به ویژه گوجه اختصاص دارد که یک محور پژوهشی جدیدی است . و به دنبال دست یابی به تکنیک تولید بذر بومی گوجه هستیم که همکاران هشت سال کار کرده اند و در حال بومی سازی بذر گوجه در استان هستیم که امیدواریم این تحقیقات به نتیجه برسد چون تاکنون بذر گوجه وارداتی بوده است .

دکتر مصلح در جذب دانشجو دکتر در دانشکده خلیج فارس هم گفت : داشتن حداقل دو دانشیار یا یک دانشیار و یک استاد تمام برای گرفتن مجوز مقطع دکترا ضروری است که اگر دانشکده کشاورزی این شرایط را کسب کند پذیرش دانشجو دکترا هم انجام خواهد شد .

وی گفت : در دوره های پردیس رشته دکترا پذیرش نداریم و در مقطع کارشناسی و ارشد ظرفیت خالی دوره های روزانه را از طریق شبانه تکمیل می شود .

راه اندازی یک رشته در دانشگاه های دولتی حداقل باید چهار نفر عضو هیئت علمی تخصصی در آن رشته با مدرک دکتری داشته باشیم که بتوانیم راه اندازی رشته اقدام کنیم .

وی تاکید کرد : دانشگاه خلیج فارس یکی از کارکرد آن علمی ، فناوری و کار آفرینی است .

یکی از کارکرد های که در دانشگاه خلیج فارس دنبال می شود . فراهم کردن بستر رشد اجتماعی ، فرهنگی و سیاسی دانشجویان است .

دانشگاه باید شرایطی را فراهم کند که دانشجو بتواند تمرین کند . اظهار نظر کند . گفتگو کند . دیدگاهایش را طرح کند بتواند فعالیت سیاسی و اجتماعی و فرهنگی داشته باشد و تعامل فکر و اندیشه باشد .

مصلح پیرامون روند ساخت ساختمان دانشکده جم نیز گفت : تکمیل دانشکده جم جزو تعهد های وزارت نفت بود که به دلیل مسائل مالی وزارتخانه هنوز انجام نشده است .

در مورد ارتباط دانشگاه و صنعت شاید یکی از محورهای عمده که در این دوره مدیریتی تمرکز کرده ایم حوزه علم و صنعت است .

مرکز کار آفرینی و نو آوری راه اندازی شده است . امسال در نمایشگاه الکامپ برای اولین بار دانشگاه شرکت کرد و دستاوردهای بسیار ارزشمندی داشت .

وی ادامه داد: برای تبدیل دانشگاه خلیج فارس به حوزه کار آفرینی در صدد هستیم تا مرکز کار آفرینی و نو آوری را به همین هدف راه اندازی شود .

مرکز رشد با تفاهم نامه ای که پارک علم و فن آوری منعقد شده است بزودی راه اندازی خواهد شد . شرکت های دانشگاهی در این مرکز رشد مستقر خواهند شد . آزمایشگاها ، مراکز پژوهشی و مدل های علمی که بتوان اگوسیستم نو آوری و کار آفرینی در دانشگاه شکل بدهد طراحی گردیده است که کل زنجیره از آموزش ، دانش ، ایده تا محصول فناورانه در دانشگاه گسترش دهیم .

وی گفت : ساختمان توسعه فناوری و کار آفرینی در حال تکمیل است .

در مرکز کار آفرینی موجود حدود 22 هسته نو آور در قالب شرکت های دانش بنیان فعالیت می کنند .

رویکرد مان به سوی دانشگاه کار آفرین که رویکرد جدیدی است با توجه به فضای خوبی در کسب و کار در استان بوشهر دانشکده کسب و کار را در هیئت امنا دانشگاه مصوب شده است که با تاکید شورای گسترش آموزش عالی کشور و دادن مجوز دانشگاه کسب و کار جزء دانشگاه های کار آفرین محسوب می شود .

در مورد رویداد ها سال 93 یک رویداد کار آفرین برگزار کرده ایم و در سال 94 دو رویداد ، سال 95 چهار و سال 96 تا الآن چهار تا برنامه های توسعه آینده دانشگاه مرکز کار آفرینی و نو آوری ، مرکز کار آفرینی اجتماعی دانشگاه ، ساختمان دانشکده کشاورزی ، مرکز پژوهشی نفت و گاز ، آزمایشگاه مرکزی علاوه بر این رونمایی از محصولات دانش بنیان دانشگاه است .

سرود دانشگاه برای اولین بار تدوین و اجرا شده که در مراسم سالروز بیست و پنج امین تاسیس دانشگاه خلیج فارس را خواهیم داشت .

وی خاطر نشان کرد : هدف طرح جامع دانشگاه این است . بهمنی بعنوان یک شهر علمی و فن آوری تحت عنوان دهکده دانایی بوشهر مطرح شود . منطقه ویژه علم و فن آوری خلیج فارس که مصوب هئیت دولت است ایجاد خواهد شد .

مصلح گفت : در حوزه بین الملل ما حدود ده تفاهم نامه منعقد شده است دوره های مشترک بین المللی با کشور اتریش و گرجستان برگزارخواهد شد .دوره های ایران شناسی را در سایر کشورها و یک دوره بلند مدت هم طراحی گردیده ، بورس خلیج فارس مصوب کرده ایم تا 12 نفر دانشجو خارجی با هدف مطرح کردن نام خلیج فارس مصوب کرده ایم . حتی یک مورد ایرانیان که در کشورهای دیگر بیش از 10 سال سکونت داشته باشند می توانند از این بورس استفاده کنند .

وی اضافه کرد : هم اکنون با دانشگاه کشورهای گرجستان ، عراق ، عمان ، ایتالیا ، اتریش ، آلمان ، کانادا و هند برنامه مشترک داشته و 70 مقاله مشترک با اساتید و دانشمندان سایر کشورها انجام داده ایم .

در حال حاضر 10 دانشجو خارجی از کشورهای عراق ، افغانستان ، تونس و یک مورد از اتریش که به صورت تز مشترک با این دانشگاه کار می کند در دانشگاه خلیج فارس حضور دارند .

رئیس دانشگاه خلیج فارس گفت : دانشگاه خلیج فارس در سال 96 به جمع یک درصد دانشگاه های ، دانشگاه های برتر دنیا پیوسته و سه نفر از اساتید ما شامل آقایان دکتر پرویز ملک زاده ، دکتر خدا بخش نیکنام و دکتر علیرضا حسنی نژاد نیز در بین یک درصد دانشمندان برتر دنیا قرار دارند .

وی افزود : کسب رتبه دوم کشوری از نظر کیفیت تولیدات علمی و از نظر تعدادقبولی در کنکور کارشناسی ارشد نیز رتبه 8 کشور بین دانشگاه های بزرگ کشور را در قبولی داریم و رتبه مهندسی کشتی سازی دانشگاه خلیج فارس هر سال رتبه اول را دارد . این دانشگاه هرساله بیش از 50 درصد دانشجو در بهترین دانشگاه های کشور در رشته های کارشناسی ارشد و دکتری پذیرفته می شوند .

وی گفت : در رتبه های المپیاد های علمی دانشگاه خلیج فارس رتبه دوم مهندسی مکانیک در سال 96 و رتبه چهارم و دوازدهم در رشته المپیاد اقتصاد در سطح ملی ، رتبه چهاردهم مهندسی شیمی المپیاد ملی و رتبه چهاردهم مهندسی عمران کسب کرده ایم .

دکتر مصلح در ورود خیرین به بحث خوابگاه ها نیز گفت : تاکنون نتوانسته ایم از پتانسیل خیرین استفاده کنیم و امیدواریم خیرین محترم به کمک آمده و خصوصا در امر خابگاهی ما را یاری کنند تا همانطور که دانشگاه در حال رشد است برای این مسئله نیز مشکلی نداشته باشیم و از آقای دکتر محمد رضا عباس زاده که خانه پدری شان را با اعتباری 900 میلیون تومان در اختیار دانشگاه گذاشته اند تشکر و قدر دانی کرد .

گفتنی است در این جلسه آقایان دکتر حاجیانی معاون آموزشی ، دکتر یزدانپناه معاون اداری و مالی ، دکتر گلستانی معاون فرهنگی دانشجویی ، مهندس عالی نقب مدیر امور فرهنگی ، آبشرینی مدیر برنامه بودجه و تحول اداری ، ، دکتر دهقانی مشاور و رئیس حوزه مدیریت دانشگاه ، خانم دکتر جلالی مدیر پژوهشی دانشگاه و نکیسا رئیس حوزه اداره روابط عمومی دانشگاه خلیج فارس حضور داشتند .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار