مسیب‌زاده: تعیین زنگ نماز به مدت 30 دقیقه از راهکارهای تعمیق فرهنگ اقامه نماز است

تهران (پانا) - مدیرکل قرآن، عترت و نماز آموزش‌وپرورش از امضای تفاهم‌نامه با همه بخش‌های وزارت آموزش و پرورش در اجرای طرح جامع تقویت و تعمیق فرهنگ اقامه نماز در مدارس خبر داد.

کد مطلب: ۷۰۲۴۲۹
لینک کوتاه کپی شد

محمدرضا مسیب‌زاده در گفت‌وگو با پانا درباره اجرای طرح جامع تقویت و تعمیق فرهنگ اقامه نماز در مراکز آموزشی و تربیتی اظهار کرد: این طرح با هدف نهادینه‌سازی فرهنگ اقامه نماز در راستای تقویت تربیت دینی و افزایش ایمان و ارتقاء عمل صالح دانش‌آموزان و همچنین فراگیرشدن اشتیاق نظری و عملی به اقامه نماز در نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی کشور در بهمن ماه سال 91، بعد از تصویب در شورای عالی آموزش و پرورش، برای اجرا در سطح کشور ابلاغ شد.

وی درباره راهبردهای اجرای این سند گفت: 4 راهبرد کلان به این شرح در اجرای سند ترسیم شده است: اول، ارتقاء توانمندی و انگیزه معلمان و مربیان جهت مشارکت فعال و موثر در برنامه‌های تقویت و تعمیق فرهنگ اقامه نماز در مدارس؛ دوم، غنی‌سازی محتوای برنامه‌های آموزشی و تربیتی با مفاهیم انسان‌ساز و تعالی‌بخش اقامه نماز؛ سوم، بهره‌گیری موثر از ظرفیت‌های جامعه و جلب حمایت و همکاری خانواده‌ها، مساجد و رسانه‌ها در توسعه و ترویج فرهنگ اقامه نماز و چهارم، غنی‌سازی و سازگار کردن محیط یادگیری برای حضور آگاهانه، داوطلبانه و شورانگیز دانش آموزان در مراسم عبادی و برنامه‌های اقامه نماز و اولویت‌بخشی به اقامه نماز جماعت که در دو سطح مدرسه و ستاد به اجرا درمی‌آید.

امضاء تفاهم‌نامه با همه بخش‌های آموزش و پرورش

مدیرکل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش درباره سند جامع تقویت و تعمیق فرهنگ اقامه نماز و رویکردهای آن اظهار کرد: این سند نقشه جدی فعالیت‌های حوزه نماز در آموزش و پرورش است. نوعی نگاه مهندسی در برنامه های این سند وجود دارد که طرح را خاص و منحصر به‌فرد می‌کند و تمامی نکات در آن دیده شده که ثمره حدود 17 سال تلاش همکاران ما در بخش های مختلف است.

وی درباره مراحل اجرایی شدن سند در سطح ستاد آموزش و پرورش افزود: برای اجرایی شدن سند تفاهم‌نامه‌هایی با بخش‌های مختلف آموزش و پرورش شامل همه معاونت‌ها، سازمان‌ها و مراکز تصمیم‌ساز امضا شده است که در مفاد هر یک از تفاهم‌نامه‌ها به شرح وظایف معاونت یا بخش مورد نظر در اجرایی شدن سند جامع و در نهایت توسعه فرهنگ اقامه نماز پرداخته شده است.

برنامه درسی اقامه نماز طراحی و تدوین می‌شود

مسیب‌زاده در شرح اقدامات سطح ستادی بیان کرد: طراحی و تدوین برنامه درسی اقامه نماز با رویکرد تلفیقی برای هریک از دوره‌های تحصیلی متناسب با مفاهیم سند تحول بنیادین و برنامه درسی ملی و تولید کتاب و رسانه‌های دیداری و شنیداری و الکترونیکی مبتنی بر آن بخشی از برنامه‌های ستادی در اجرای سند جامع است.

وی ادامه داد: بازنگری و اصلاح برنامه‌های تربیت معلم و آموزش‌های ضمن خدمت و توانمندسازی نیروی انسانی جهت تحقق اهداف و ماموریت‌های طرح جامع توسعه و ترویج فرهنگ اقامه نماز و بهره گیری از ظرفیت‌های شبکه ارتباطی و فناوری‌های نوین ارتباطی - اطلاعاتی برای توسعه تعاملات ستاد و صف، مشارکت پذیری، هم‌افزایی و ارتقاء ظرفیت‌های حرفه‌ای منابع انسانی در توسعه و ترویج فرهنگ اقامه نماز از دیگر راهبردهای اجرایی سند به شمار می‌رود.

تعیین زنگ نماز به مدت 30 دقیقه

مدیرکل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش جلب مشارکت فعال و موثر خانواده‌ها و انجمن اولیاء و مربیان در توسعه فرهنگ اقامه نماز را یکی از راهبردهای اجرای سند در سطح مدرسه عنوان کرد و افزود: برگزاری دوره‌های آموزشی و تربیتی برای معرفت‌افزایی و بصیرت‌آفرینی درباره آداب و احکام و آثار و اسرار نماز و تعیین زنگ نماز در متن برنامه روزانه مدارس در تمامی دوره‌ها و پایه‌های تحصیلی به مدت 30 دقیقه از دیگر راهکارهای تقویت و تعمیق فرهنگ اقامه نماز در مدارس خواهد بود.

مسیب‌زاده در پایان با اشاره به الزامات اجرایی این سند اظهار کرد: وزارت آموزش و پرورش موظف است با تامین اعتبار مورد نیاز در برنامه‌های سالانه و پنج ساله، تربیت و جذب نیروی انسانی و تامین فضا و تجهیزات مورد نیاز نسبت به فراهم آوردن زمینه اجرایی این طرح اقدام کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار