آینده‌سازی دانش‌آموز معلول با محاسبات ذهنی، از روستای حسین‌آباد تا دانشگاه کردستان

تهران (پانا) - سوران کرمی جوان 19 ساله‌ای است که با وجود مشکلات جسمی و حرکتی توانست در عرصه علمی بسیار موفق ظاهر شود و رتبه 177 کنکور سراسری در گروه علوم ریاضی سال 96 را کسب کند؛ او حالا در رشته مهندسی عمران دانشگاه کردستان مشغول به تحصیل است.

کد مطلب: ۷۰۱۳۶۴
لینک کوتاه کپی شد

نام کرمی در جشنواره تجلیل از دانش‌آموزان برتر با نیازهای ویژه که آموزش و پرورش 14 آذر امسال برگزار کرد، در فهرست برگزیدگان قرار گرفت. با این جوان کردستانی به گفت‌وگو پرداختیم تا از مسیر موفقیت وی طی دوران تحصیلش آگاه شویم و ناگفته‌هایش از طی این مسیر را بشنویم.

از خودت بیشتر بگو و چطور توانستی برای موفقیت در کنکور برنامه‌ریزی کنی؟

من متولد روستای حسین‌آباد از توابع بخش مرکزی شهرستان سنندج، در 45 کیلومتری مرکز استان هستم و به طور مادرزادی با مشکل جسمی و حرکتی به دنیا آمدم و قادر به حرکت دادن دستانم نیستم. البته در راه رفتن هم مشکل دارم که به مروز زمان این مشکل بیشتر در من نمود پیدا کرد. من در نوشتن هم مشکل دارم. با توجه به این وضع سعی کردم از ابتدای دوران تحصیلی تا کنکور اغلب فعالیت‌ها را تا حد امکان ذهنی انجام دهم و حتی در جلسه کنکور هم محاسبات را ذهنی انجام دادم که این مساله در روند پاسخگویی به سؤالات در کنکور مشکل ایجاد کرد و سرعتم را کاهش داد.

چطور شد که مهندسی عمران را در دانشگاه انتخاب کردی؟

در ابتدا با توجه به رتبه و علاقه‌مندی‌ام رشته مهندسی شیمی دانشگاه تهران را انتخاب کردم اما با توجه به وضع جسمانی‌ای که دارم و به دلیل وجود واحدهای آزمایشگاهی زیاد در رشته مهندسی شیمی به من پیشنهاد شد تغییر رشته دهم. به همین دلیل ترم دوم به مهندسی عمران دانشگاه کردستان تغییر رشته دادم و اکنون در این رشته مشغول هستم.

برگردیم به دوران دانش‌آموزی و اینکه چطور این دوران را گذراندی؟

12 سال تحصیل را در مدرسه عادی بودم که می‌توانم بگویم این انتخاب باعث شد تا در کنکور موفق شوم چون گمان می‌کنم سطح آموزشی در مدارس عادی کیفیت بهتری دارد.

من دوره ابتدایی و راهنمایی در روستای خودمان بودم اما دوره دبیرستان به شهر آمدم که خوابگاه داشتم و بدون حضور خانواده زندگی می‌کردم. البته زندگی به این شیوه با موانع و مشکلاتی همراه بود ولی مجبور بودم این اوضاع را تحمل کنم در غیر این صورت باید تغییر رشته می‌دادم و به رشته علوم انسانی می‌رفتم که این رشته را دوست نداشتم.

تحصیل در مدارس عادی با وجود معلم رابط کمک کننده بود؟

در مدرسه معلمان رابط داشتیم اما کارایی لازم را نداشتند و صرفاً به عنوان یک منشی در امتحانات پایان‌ترم برای نوشتن کمک می‌کردند. البته من در امتحانات میان‌ترم شرکت نمی‌کردم و با توجه به آمادگی تحصیلی معلم‌ها نمرات من را منظور کردند.

در جلسه کنکور هم با مشکل روبه‌رو بودم و فقط برای دروس عمومی پاسخنامه را منشی جواب داد و گویا طبق گفته خودش کار محاسبه دروس در حوزه وظایفش تعریف نشده است.

به جز موفقیت تحصیلی اوقات فراغت خودت را چطور می‌گذراندی؟

در زمینه شعر و ادب کردی هم فعالیت‌هایی دارم و گاهی تفننی شعر و مطالب ادبی می‌نویسم البته هنوز چاپ نشده است.

چه خواسته‌ای از مسئولان داری؟

با توجه به عملکرد تحصیلی‌ای که داشتم انتظار دارم توجه بیشتری به ما شود و بتوانم به عضویت انجمن ملی نخبگان درآیم.

چه توصیه‌ای برای همسالان خودت داری مخصوصاً افرادی که در وضعی مانند تو قرار دارند؟

به نظر من انسان در هر وضعی که قرار بگیرد می‌تواند برای موفقیت خود تلاش کند مثلاً من با وجود همه موانعی که از نظر جسمی و مالی و شخصی داشتم، نهایتاً توانستم به هدفی که در دوره تحصیلی داشتم، دست پیدا کنم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار