استاندار قم عنوان کرد:

مثبت اندیشی و باور پذیری گام مؤثر در حل معضل بی سوادی است

مراسم تجلیل از فعالان عرصه سواد آموزی به مناسبت هفتم دی ماه سالروز تشکیل نهضت سواد آموزی با حضور صادقی استاندار، شیخ الاسلام مدیر کل آموزش و پرورش، دکتر گلفشان رئیس جمعیت هلال احمر و تنی چند از مسئولین استان در خانه معلم قم برگزار شد.

کد مطلب: ۶۹۸۳۶۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا از قم نسشت صمیمی فعالان عرصه سواد آموزی استان قم به مناسبت هفتم دی ماه سالروز تشکیل نهضت سواد آموزی در مرکز رفاهی فرهنگیان برگزار شد.

در این برنامه که به همت معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش صورت گرفت مسئولان استان نیز با شرکت در این برنامه دغدغه خود را در خصوص سواد آموزی و لزوم فرهنگ سازی آن اعلام نمودند.

در این مراسم که با حضور مهندس صادقی استاندار قم و رئیس شورای عالی سواد آموزی همراه بود وی نقش بی بدیل فرهنگ را در باسواد کردن مردم به عنوان شاخص رفاه اجتماعی مطرح ساخت.

استاندار قم گفت: در فرآیند سواد آموزی مثبت فعالیت ها در جهت کم کردن بیسوادی قابل تشکر و تقدیر است. اگر بپذیریم که بخشی از فعالیت های شما گوشه ای از برنامه هایی است که در جامعه ما شکل می گیرد و همه در جهت هم افزایی و برنامه ریزی و استفاده از آن بهره گیریم باید شاهد کمتر شدن مشکلات در جامعه باشیم و لا اقل انتظار آن را بکشیم.

وی تراز توازن، و کار توسعه ­ای را در قالب سواد آموزی توصیف کرد و گفت سواد آموزی در فرآیندهایی که در حوزه­های اجتماعی تأثیر گذارند، نقش اساسی و برتر را ایفا می­کنند.

رئیس شورای عالی سواد آموزی قم مشکلات را در جامعه امری طبیعی شمرد و انکار آن را عبث دانست اما در فرآیند حل مشکل برنامه ریزی و نگاه متوازن همگانی را اساسی دانست و نقش اثر بخشی آنها را در حل مشکل اساسی یاد آور شد و عنوان کرد اثر فردی در کارها بسیار مهم و حیاتی است به شرط آن که بستر سازی و مدیریت مناسب و ترکیب این فرآیندها صورت گیرد که نتیجه بخشی با کمترین هزینه خاصیت آن است.

استاندار گفت ما باید تلاش کنیم فرآیند داشتن نقش را همگانی کنیم و این نکته را باتوجه به درک و تلقی ذهنی و قلبی افراد می شود مدیریت کرد که تأثیر آن مشارکت صادقانه افراد در عرصه های مختلف می باشد. باور پذیری و مثبت اندیشی یکی دیگر از مباحثی بود که استاندار قم در ادامه مطرح کرد و سواد آموزان را برای عمل به آن فراخواند.

در ابتدای این برنامه شیخ الاسلام مدیر کل آموزش و پرورش استان قم ضمن تشکر از مشارکت آموزش دهندگان و سواد آموزان در برنامه­های سواد آموزی، به افزایش ارتقاء و جذب در سواد آموزی به میزان 2 درصد در دو سال گذشته در سطح کشور اشاره کرد.

وی جذب بی سوادان را مشکل دانست و عمل آموزش دهندگان برای با سواد کردن افراد را شایسته تقدیر خواند و این افتخار را به ایشان تبریک گفت اگر ما یک بیسواد در استان قم داشته باشیم زینت استان نیست.

شیخ الاسلام گفت: لازم است با تلاش های معنوی و با احساس تکلیف سواد را در سطح جامعه افزایش دهیم.

مدیر کل آموزش و پرورش قم خود را خادم در مجموعه آموزش و پرورش معرفی کرد و رفع بی سوادی در قم را نوید داد.

وی مهاجرت را یکی از چالش­های تغییر آمار در مقدار شاخص بی سوادی در استان قم دانست و عنوان کرد مهاجرت های بی رویه در استان قم، برنامه­ریزی و ارائه آمار صحیح در خصوص بی سوادی را با مشکلاتی همراه کرده است.

وی همچنین تصریح کرد آمار و اطلاعات و ارائه آن تخصصی و مهم است ولی از اینکه آماری دقیقی از مقدار بی سوادی در استان قم نداریم گلایه کرد و گفت این شاخص نیز با همدلی دست خواهد آمد.

شیخ اسلام در پایان سخنانش از ساخت و ساز نزدیک به 16 میلیاردی مدارس جدید توسط خیرین مدرسه ساز مخصوصاً در منطقه پردیسان خبر داد.

در ادامه قاسمی نیا معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش قم به ارائه آمار و اطلاعات در خصوص میزان سواد آموزی در استان و کشور اشاره کرد و گفت: در سال جاری تا به حال 1400 نفر در فعالیت های سواد آموزی استان حضور دارند

وی گفت 400 نفر از والدین بی سواد ما امسال خوشبختانه با سواد شدند، همچنین 450 نفر از اتباع خارجی تا پایان دوره ابتدایی شرکت کردند.

قاسمی نیا تصریح کرد: 1740 نفر با حضور در دوره سواد آموزی امسال از بیسوادان سطح جامعه ما کم شدند که نشانگر عزم مسئولان برای رفع معضل بی سوادی است.

وی از راه اندازی 4 مرکز یادگیری محلی که در کنار آموزش خواندن و نوشتن حرفه آموزی را نیز به افراد می آموزند خبر داد و تأکید کرد در معاونت سواد آموزی اگر سواد آموزان بتوانند در امتحانی که معادل با پایان سوم راهنمایی است شرکت کنند مبلغ 144 هزار تومان پاداش مستقیم می­گیرند.

معاون سواد آموزی قم گفت: در گروه سنی 6 سال و بالاتر درصد باسوادی ما در کشور 90 درصد و در گروه 10 تا 49 سال 97 درصد است که در گروه 10 تا 49 سال در رتبه پانزدهم و در گروه 6 تا 9 سال در رتبه نهم هستیم.

پایان بخش این مراسم نیز معرفی سواد آموزان و آموزش دهندگان برتر و تجلیل از آنان بود که به نفرات برتر هدایی نیز اهداء گردید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار