‌ عضو کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی تهران درگفت وگو با پانا

بخش معدن در لایحه بودجه 97 رشد بودجه‌ای ندارد

تهران (پانا) - عضو کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران می‌گوید بودجه بخش معدن در لایحه بودجه 97 با رشدی همراه نشده است و مشوق‌هایی که باید به این بخش ارایه شود پیش بینی نشده است .

کد مطلب: ۶۹۶۰۸۷
لینک کوتاه کپی شد

سید محمد اتابک درگفت‌وگو با پانا عنوان کرد:‌بخش معدن یکی از بخشهای پیشرو اقتصادی کشور است اما در بودجه 97 توجه لازم به این بخش صورت نگرفته است .

وی با بیان اینکه نگاه کلی به بخش معدن تحت شرایطی که در بودجه 97 وجود دارد نگاه درستی نیست، خاطرنشان کرد:‌ بخش معدن از بخشهایی است که می‌تواند ارزش افزوده بالایی را برای اقتصاد ایران رقم بزند اما دولت نیز با محدودیتهای مالی همراه است به همین دلیل بودجه بخش معدن در لایحه بودجه سال آینده رشدی نداشته است.

اتابک خاطرنشان کرد:‌ البته بخش معدن با سیاست‌های کنترل کننده و شتاب گیرنده‌ای نیز مواجه است که فارغ از بحث بودجه تنگ ‌نظرانه است .

وی با بیان اینکه بخش اکتشاف معدنی با بیشترین عقب‌ماندگی همراه است ، تصریح کرد:‌ اینکه بتوان بخش خصوصی را وارد بحث اکتشاف کرد بی آنکه هیچ مشوق یا تضمینی به او اختصاص یابد در عمل موجب می‌شود تا این بخش شاهد رشد نباشد.

عضو کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران، خاطرنشان کرد:‌یکی از دلایل عدم پیشرفت بخش معدن در سالهای اخیر آن است که دولت راه را برای حضوربخش خصوصی دربحث اکتشافات معدنی فراهم نکرده است .

ریسک بالای بخش اکتشاف معدنی

وی اظهار کرد:ریسک اکتشاف در بخش معدن بسیار بالاست و این موضوع در کنار عدم اطمینان در واگذاری آنچه که به اکتشاف می‌رسد از عواملی است که موجب شده بخش خصوصی انگیزه لازم را برای حضور در بخش اکتشافات معدنی نداشته باشد .

اتابک تصریح کرد:‌دولت یا باید خودش بودجه داشته باشد یا آنکه حضور نهادهای بخش خصوصی و تعاونی را برای حضور در بحث اکتشاف تسهیل کند اما شرایط درسالهای اخیر تغییری نداشته است .

اتابک درباره سهم بخش خصوصی در بخش معدن ،گفت :‌سهم بخش خصوصی در بخش معدن بسیار ناچیز و کمتر از 10 درصد است .

معدن بخش پیشران اقتصاد ایران

وی خاطرنشان کرد:‌مقرربود معدن به عنوان یک بخش پیشران اقتصادی عمل کند به همین دلیل بخشی از سیاستگذاری‌ها مناسب بوده است یکی از این سیاستها این بوده که بخش خصوصی برخی از پهنه‌ها را در اختیار گرفته و در بهره‌برداری اولویت داشته‌اند اما این سیاستگذاری در عمل و در سطح وسیع اجرایی نشده است .

عضو کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران با بیان اینکه سیاست پهنه بندی که سیاست مناسبی بود در عمل با موفقیت لازم همراه نشده است، تصریح کرد:‌ بودجه بخش معدن در لایحه بودجه 97 با رشدی همراه نشده است و مشوق‌هایی که باید به این بخش ارایه شود پیش بینی نشده است .

معدن می‌تواند سهمی 25 درصدی در اشتغال داشته باشد

اتابک تصریح کرد:‌تولید‌کنندگان بخش معدن با چالشهای زیادی همراه هستند و جای آن وجودداشت که در لایحه بودجه مشوقهایی بیشتری برای تسهیل فضای کسب وکار معدنی پیش بینی شود.

وی گفت : بخش معدن می‌‌تواند سهمی 25 درصدی در اشتغال کشور داشته باشد و سیاستگذاری‌‌ها و برنامه ریزی‌ها باید در راستای تحقق این هدف باشد .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار