معاون حقوقی و امور مجلس وزارت بهداشت خبر داد

اجرای طرح تحول سلامت، در راستای تحقق حقوق شهروندی است

تهران (پانا) - وزارت بهداشت از اجرای طرح تحول سلامت در راستای حقوق شهروندی خبر داد.

کد مطلب: ۶۹۵۱۱۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش روابط عمومی وزارت بهداشت، دکتر ابراهیم گلمکانی در پیامی به مناسبت سالروز رونمایی رئیس جمهوری از منشور حقوق شهروندی آورده است:« جَعلَ اللَّهُ سبحانَهُ حُقوقَ عِبادِهِ مُقَدِّمَةً لحُقوقِهِ ، فمَن قامَ بحُقوقِ عِبادِ اللَّهِ کانَ ذلکَ مُؤَدّیاً إلی‏ القِیامِ بحُقوقِ اللَّهِ .

منشور حقوق شهروندی که با هدف تامین آسایش، آرامش، امنیت، رفاه فردی و اجتماعی تدوین شده است، در 16 ماده به مواردی مانند «تامین سلامت جسمی و روانی»، «حمایت اجتماعی»، «حق دسترسی به بهداشت عمومی و درمان مناسب»، «دسترسی به کالاهای سلامت محور» اشاره می‌کند؛ مواردی که حاکی از توجه سیاستگذاران کشور به موضوع بهداشت و اهمیت جایگاه خانواده است. در این راستا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به راهبری وزیری آگاه و جهادگر، در دولت یازدهم طرح تحول نظام سلامت را با سه هدف حفاظت مالی از مردم، ایجاد عدالت در دسترسی به خدمات سلامت و ارتقای کیفیت خدمات، به مرحله اجرا درآورد که خوشبختانه با حمایت ریاست محترم جمهوری در دولت دوازدهم نیز تدوام یافت.

از جمله دستاوردهای این طرح می‌توان به کاهش سهم مردم از هزینه‌های سلامت به حدود 40 درصد، راه‌اندازی 25 هزار تخت بیمارستانی، ارتقاء هتلینگ مراکز درمانی برای سهولت دسترسی و تکریم مردم، تکمیل و بهره‌برداری از 183 پروژه با ظرفیت 972 تخت در راستای توسعه و بهسازی بلوک‌های زایمانی و ساماندهی کلینیک‌های ویژه با طراحی 260 پروژه برای حفظ حرمت مراجعین، احداث و افزایش تعداد 142 مرکز تشخیص سرطان، اعزام و مقیمی پزشکان در مناطق محروم، کاهش 42 درصشدی قیمت انواع لوازم و تجهیزات پزشکی پرمصرف، ساخت بیش از 30 پایگاه اورژانس هوایی با 35 فروند، طراحی و استقرار بیش از 70 سامانه الکترونیک ( شامل مجموعه سامانه های جامع مدیریت حوزه غذا و دارو، سامانه پرونده الکترونیکی سلامت، سامانه یکپارچه بهداشت) و دسترسی های ایجاد شده حوزه بهداشت (شهری و روستایی) و خدمات دندانپزشکی اشاره کرد.

در همین راستا و به منظور استمرار خدمات و اطمینان از تحقق خواسته ها و انتظارات مردم با حفظ کرامت انسانی ایشان، سامانه پاسخگویی 190 با ایجاد بستر نظارت مردمی بر ارائه خدمات و امکان ثبت شکایات و اعتراضات طراحی و استقرار یافت که نتیجه اقدامات انجام شده افزایش رضایت مندی از خدمات به بیش از 80 درصد می باشد.

آنچه مهم است اینکه حق حیات و سلامت و کیفیت زندگی در راس همه حقوق شهروندی است که بخش بزرگی از مسئولیت تامین این حقوق بر عهده خادمان حوزه سلامت است. این مسئولیتی بزرگ برای همه ماست و البته نعمتی بزرگ‌تر که توفیق در خدمت به خلق است و بهترین راهکار برای قرب الهی. امید که در این شرایط سخت و دشوار با توکل بر خداوند متعال همچنان استوار بر تداوم این مسیر خطیر پای فشرده و در راستای ایفای کامل حقوق شهروندی به هموطنان عزیز خود مجدانه تلاش کنیم.

جای دارد در پایان این نوشتار کوتاه عینا بیان ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران در همایش حقوق شهروندی را بیاورم که امروز بار دیگر تاکید کردند: "طرح تحول سلامت می ماند، ما این راه را ادامه خواهیم داد." »

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار