مدیرکل دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی بهزیستی به پانا خبر داد

اتمام بررسی لایحه حمایت از حقوق کودکان در کمیسیون قضائی مجلس

تهران (پانا) - مدیرکل دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی بهزیستی کشور از اتمام بررسی لایحه «حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان» در کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس خبر داد.

کد مطلب: ۶۹۴۱۲۴
لینک کوتاه کپی شد

فریبا درخشان نیا در گفت‌وگو با پانا، درخصوص آخرین وضعیت لایحه «حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان» اظهارداشت: فرایند بررسی لایحه در کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس به پایان رسید و لایحه مذکور به زودی برای بررسی در صحن مجلس شورای اسلامی به هیأت رئیسه مجلس تقدیم می‌شود.

مدیرکل دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی بهزیستی کشور با اشاره به زمان بررسی لایحه «حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان» در صحن علنی مجلس گفت: بررسی این لایحه در صحن علنی، حتما تا پایان سال انجام می‌شود منتهی باید مشخص شود که با قید چند فوریت، قرار است در صحن مطرح شود.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی‌های انجام شده برای اتمام زمان بررسی لایحه «حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان» تحقق پیدا کرد، تأکید کرد: تمامی مفاد لایحه به صورت جداگانه مورد بررسی قرار گرفت و سعی شده در لایحه موارد حمایتی بیشتر دیده شود. البته موضوع مجازات نیز در لایحه دیده شده ولی موارد حمایتی پررنگ‌تر است.

درخشان‌نیا در ادامه خاطرنشان کرد: همچنین در لایحه مذکور، یکسری وظایف برای دستگاه‌ها پیش‌بینی شده است که در صورت تصویب باید مورد توجه دستگاه‌ها قرار بگیرد.

این مقام مسئول در سازمان بهزیستی درباره تغییرات اعمال شده در لایحه «حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان» گفت: یکسری تبصره‌ها در بخش حمایتی به لایحه افزوده شده و در مواردی هم ادغام صورت گرفته است. همچنین در مواردی تغییر انشاء داشتیم که در همه آن‌ها بررسی کارشناسی صورت گرفته است.

مدیرکل دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی بهزیستی کشور تصریح کرد: مجلس دهم به ویژه اعضای کمیسیون قضائی حساسیت زیادی نسبت به لایحه داشتند و در سه ماه گذشته جلسات بررسی لایحه «حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان» به صورت مستمر برگزار شد ضمن اینکه سازمان بهزیستی نیز پیگیری‌های لازم را برای تعیین تکلیف لایحه در طول مدت بررسی انجام داده است.

وی تأکید کرد: با تصویب لایحه «حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان» وارد مرحله جدی‌تری از حمایت حقوق کودکان خواهیم شد.

سال 81 قانونی تحت عنوان حمایت از کودکان و نوجوانان، مشهور به قانون «کودک آزاری» با 9 ماده تصویب شد. این قانون در قالب طرح به مجلس ارائه شد اما به تصویب نهایی نرسیده بود .با توجه به خلأهای قانونی موجود در زمینه حقوق کودکان و نوجوانان و وقوع کودک‌آزاری‌های بسیار، قوه قضاییه لایحه‌ای با عنوان «حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان» را در سال 87 در قالب 59 ماده تقدیم دولت کرد. پس از ارسال لایحه مذکور به دولت، مواد این لایحه به 49 ماده کاهش یافت و در تاریخ 10 مرداد 1390 در کمیسیون لوایح دولت دهم به تصویب رسید و به مجلس ارسال شد ولی تاکنون در مجلس به تصویب نهایی نرسیده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار