عمادی: ارزشیابی دانش آموزان متولی واحدی ندارد

تهران (پانا) - رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش‌وپرورش نبود متولی واحد برای ارزشیابی را موجب آسیب به دانش آموزان دانست.

کد مطلب: ۶۹۳۵۷۹
لینک کوتاه کپی شد

عبدالرسول عمادی در برنامه پرسشگر، در خصوص چالش های ارزیابی دانش آموزان بیان کرد:‌ ارزشیابی دوره ابتدایی حدود 10 سال است که به شیوه کیفی توصیفی بوده و با وجود مثبت بودن این نوع ارزشیابی، اما به دلیل شیوه متفاوت ارزشیابی در دوره متوسطه اول و دوم، دانش‌آموزان در فضای متعارض قرار می‌گیرند و در پایه های بعدی به ویژه هفتم دچار مشکلاتی می شوند.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات ساختار آموزش و پرورش مساله ارزشیابی است، ادامه داد:‌ برای مثال، ارزشیابی دوره ابتدایی، تیزهوشان، سوادآموزی و دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در اختیار مرکز سنجش آموزش و پرورش نیست و بارها قرار بوده تا تجمیع این متولی اتفاق بیفتد، اما تاکنون محقق نشده و عدم وجود سیاستگذار واحد، آسیب اصلی‌اش به دانش‌آموزان می‌رسد .

رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش گفت:‌ بررسی‌ها نشان می‌دهد پس از اجرای ارزشیابی کیفی ـ توصیفی در دوره ابتدایی، استرس‌ در دانش‌آموزان کاهش یافته و 6 سال اول ابتدایی را در فضای آرامش‌ می‌گذرانند و کیفیت تحصیلی نیز تفاوت چندانی نکرده است .

رئیس مرکز سنجش افزود:‌ شکاف دوره ابتدایی و متوسطه اول باعث شده تا دانش‌آموزان در پایه هفتم آسیب ببینند و دانش‌آموزان در پایان سال ششم با یک مانع بزرگ مواجه می شوند و باید برای پذیرفته شدن در مدارس خاص، امتحاناتی را به شیوه تست‌زنی و رقابتی پشت سر بگذارند که با شیوه ارزشیابی توصیفی که سال‌ها با آن سر کرده‌اند، متفاوت است .

عمادی با اشاره به اینکه ساختار وزارت آموزش و پرورش واگرا است،‌گفت:‌ بیشترین ضربه در این واگرایی به نظام ارزشیابی وارد می‌شود و ما باید تلاش کنیم این شکاف را مدیریت کنیم .

رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش تصریح کرد:‌ آزمون‌های مدارس خاص و تیزهوشان برای دانش آموزان ایجاد مشکل میکند و زمانی که 90 درصد دانش آموزان پایه ششم در ابتدای تحصیل خود متحمل شکست و رد شدن در آزمون می‌شوند، اراده و احساس‌شان تخریب می‌شود و دانش‌آموزان پذیرفته شده نیز با چالش‌هایی چون برچسب خوردن و انتظارات فراوان خانواده و جامعه روبه‌رو هستند .

عمادی ادامه داد: در جلسه‌ای با معاونان وزارت آموزش و پرورش، مسئله حذف مدارس تیزهوشان از دوره متوسطه اول بررسی کردیم و غیر از نماینده سمپاد، سایر معاونت‌ها با آن موافق بودند و اگر شرایط موافق باشد، این مدارس تنها در مقطع متوسطه دوم باقی خواهند ماند .

وی تصریح کرد: ما به دنبال این هستیم که حتی مدارس نمونه دولتی دوره متوسطه دوم هم منحل شود و تنها مدارس تیزهوشان در این دوره با یک آزمون استاندارد شده فعالیت کنند .

رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش در خصوص فوت یک دانش‌آموز پایه هشتمی بر اثر استرس گفت: این دانش‌آموز یک بیماری خاص داشته است و تنها استرس امتحان عامل فوت او نبوده است .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار