/گزارش/

افسردگی را جدی تر بگیریم

ارومیه (پانا) - زندگی در جامعه کنونی، علی رغم تمام پیشرفت های بشری، انسان را در معرض آسیب های روحی فراوانی، نسبت به چند دهه قبل قرار داده و از همین رو امسال شعار سازمان بهداشت جهانی به دلیل اهمیت بیماری افسردگی و اثر آن بر سلامت روحی و جسمی افراد به این بیماری تعلق گرفته است.

کد مطلب: ۶۹۲۴۳۷
لینک کوتاه کپی شد

افسردگی می‌تواند بر تمامی افراد در رده‌های سنی مختلف اثر بگذارد و در بیشتر کشورهای دنیا این بیماری شیوع فراوانی دارد. ابتلا به آن می‌تواند به دلایل مختلف رخ دهد که از جمله این موارد می‌توان به بی کاری، مشکل ازدواج و طلاق، مرگ یکی از اعضای خانواده و نزدیکان، پیامدهای ناشی از جنگ، فقر، افسردگی پس از زایمان در زنان، ابتلا به انواع بیماری‌ها به ویژه بیماری‌های اعصاب لاعلاج، ورشکستگی و بروز افسردگی با منشا ژنتیکی اشاره کرد.

متاسفانه اکنون در دنیا دومین علت خودکشی به دلیل وجود افسردگی در افراد است و در اثر این بیماری افراد دچار بی اشتهایی و کم خوابی شده، استرس و اضطراب زیادی پیدا می‌کنند.

در اثر ابتلا به مشکلات روحی بسیاری از بیماری‌ های جسمی از جمله مشکلات قلبی عروقی، سکته قلبی و مغزی، ریزش موی سر، اضافه وزن یا لاغری شدید و نیز مشکلات گوارشی پدید می‌آیند که می‌توانند سلامت فرد را به شدت تحت تاثیر قرار دهند.

افسردگی اختلالی شایع در سنین 30 تا 40 سال

دکتر رحیم خلیل زاده رئیس مرکز آموزشی درمانی رازی ارومیه در این خصوص، اظهار داشت: افسردگی یکی از اختلالات روحی- روانی شایعی است که در تمام سنین کودکی، بزرگسالی یا سالمندی می تواند بروز کند.

وی افزود: شیوع افسردگی در سنین 30تا 40 سالگی افراد بالا بوده و 12 تا 15 درصد از افراد جامعه به آن دچار هستند که این میزان در زنان 15 تا 20 درصد است.

رئیس مرکز آموزشی درمانی رازی ارومیه با اشاره به اینکه افسردگی آسیب جدی را به خلق و احساسات و هیجانات درونی فرد وارد می کند، خاطر نشان کرد: کاهش علائق و لذت ها، کاهش میزان انگیزش از جمله مهمترین علائم افسردگی است.

دکتر خلیل زاده خاطر نشان کرد: افسردگی باعث ناامیدی بیمار شده و در نهایت شدت بروز افکار خودکشی را در بیمار به دنبال دارد و طبق تحقیقات از هر 3 بیمار افسرده 2 بیمار دارای افکار خودکشی هستند.

بانوان دو برابر مردان دچار افسردگی می شوند

دکتر آرزو کیانی پزشک فوق تخصص اعصاب و روان کودک و نوجوان نیزشعار هفته سلامت امسال را با عنوان «بیایید با هم صحبت کنیم» خواند و اظهار کرد: بانوان 2 برابر بیشتر از آقایان در معرض مبتلا به بیماری افسردگی هستند و در سالهای اخیر نیز شاهد رشد قابل توجهی در این باره بوده ایم.

وی گفت: این بیماری مختص بزرگسالان نیست و در کودکان و نوجوانان نیز دیده می شود اما علائم آن متفاوت از علائم افسردگی در بزرگسالان است.

دکتر کیانی با اشاره به اینکه شایع ترین سن در قشر کودک و نوجوان برای ابتلا به این بیماری 19 تا 20 سال است خاطر نشان کرد: افت عملکرد، افت تحصیلی، اختلال در ارتباط با دوستان، پرخاشگری، بهانه گیری، بروز تفاوتهای رفتاری، افت انرژی، منزوی و گوشه گیر بودن، تحریک پذیری و گاهی نیز اضطراب از علائم هشدار دهنده افسردگی در کودکان و نوجوانان است.

پزشک فوق تخصص اعصاب و روان کودک و نوجوان افزود: ماحصل افسردگی در نوجوانان به شکل خودزنی، اقدام به خودکشی، ناامیدی و احساس گناه بروز می کند.

دکتر کیانی با تاکید بر اینکه بایستی افسردگی توسط خانواده ها جدی گرفته شود اظهار کرد: بیماری افسردگی در بسیاری مواقع دارای اشکال پنهان است که به شکل اختلافات خانوادگی و اقدام به خودکشی بروز می کند.

افسردگی، بانوان را در هر سنی تهدید می کند

افسردگی زنان بعد از بارداری ، زایمان و یائسگی و حتی بعد از ازدواج مشکلی است که زنان را در سنین مختلف تهدید می کند. دکتر فاطمه بهادری پزشک فوق تخصص زنان و زایمان در این خصوص گفت: از هر 100 نفر، 50 نفر بعد از زایمان در معرض مبتلا به بیماری افسردگی پس از زایمان قرار می گیرند که بایستی مورد توجه قرار گیرند.

دکتر بهادری تصریح کرد: افسردگی پس از زایمان در صورتی که شدید باشد نگران کننده است و با علائمی از قبیل تغذیه نامناسب، کاهش و یا افزایش غیر عادی وزن، بی انگیزگی در امورات زندگی و بروز افکار خودکشی همراه است.

الهام مهدخواه کارشناس سلامت روان حوزه معاونت امور بهداشتی دانشگاه علومپزشکی استان نیز با اشاره به اینکه حرف زدن با افراد قابل اعتماد می تواند قدم اول بهبودی افسردگی باشد، گفت: حرف زدن در مورد افسردگی با یک عضو خانواده، دوست و یا درمان گر نقشی کلیدی در آغاز درمان ایفا می کند.

وی افزود: تشخیص قطعی افسردگی توسط روان شناسان، پزشکان و روان پزشکان انجام خواهد گرفت، آگاهی از علایم بیماری و مراجعه به موقع و دریافت مشورت های تخصصی می تواند مسیر درمان را کوتاه و بازگشت به زندگی عادی را سرعت ببخشد.

افزایش سلامت روان با برقرار ارتباط اجتماعی

دکتر حسن کریمی کارشناس مسئول گروه سلامت روانی،اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی اظهار داشت: ما برای انجام فعالیت های طبیعی خود در زندگی روزمره به سلامت روان نیازمندیم و این سلامتی به برقراری رابطه سالم ما با اجتماع، دوستان و خانواده کمک می کند.

وی ادامه داد: نشاط اجتماعی موجب برقراری گسترده روابط اجتماعی، گسترش مشارکت مردمی و هدفمندی در جامعه می شود.

دکتر کریمی خاطر نشان کرد: عوامل ایجاد نشاط اجتماعی بسته به فرهنگ جامعه متفاوت بوده و شامل مقبولیت اجتماعی، امید به آینده، بیگانگی، محرومیت اجتماعی و... می باشد.

/شادی غلامی/

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار