گزارش پانا از افزایش نرخ عوارض خروج از کشور :‌

کارشناسان اقتصادی: افزایش نرخ عوارض خروج از کشور منطقی است

تهران (پانا) - با اعلام خبر افزایش 3 برابری عوارض خروج از کشور واکنش‌های گسترده ای در شبکه‌های اجتماعی نسبت به این موضوع مطرح شده است اما کارشناسان اقتصادی بر این عقیده‌اند که دولت مجاز است برای افزایش درآمدهای خود نرخ عوارض را افزایش دهد و با توجه به عدم افزایش آن در سالهای اخیر این نرخ منطقی است .

کد مطلب: ۶۹۲۰۰۸
لینک کوتاه کپی شد

با انتشار جزییات لایحه بودجه و اعلام خبر دریافت عوارض 220 هزارتومانی برای خروج از کشور واکنش‌هایی به این تصمیم مطرح شده است .

در ایران از سال 1364 عوارض خروج از کشور اخذ می شود که با تصویب قانونی در این زمینه پس از جنگ ایران و عراق آغاز شده و تا کنون ادامه دارد.نرخ این عوارض در برخی موارد برای چندین سال متوالی یکسان بوده و افزایشی نداشته است .دولت در لایحه بودجه سال 1397 این نرخ را برای خروج اول در هرسال 220 هزار تومان و در سفر دوم با افزایش 50درصدی و در سفرهای سوم به بعد با افزایش 100 درصدی پیش بینی کرده که با احتساب افزایش 100 درصدی برای مسافرانی که بیش از دو بار از کشور خارج شوند ،می تواند تا 440 هزار تومان افزایش یابد .

حال این پرسش مطرح است که آیا عوارض خروج از کشور تنها از مسافران ایرانی اخذ می‌شود ؟در گزارشی که سایت الف در اواخر سال 94 منتشر کرد آمده است که دریافت عوارض خروج فقط مختص ایران نیست و کشورهای متعددی در دنیا از مسافرینی که قصد خروج از کشورشان را دارند عوارضی تحت عنوان «مالیات خروج» (Departure Tax) دریافت می‌کنند. در جدول زیر نام برخی از این کشورها به همراه مبلغ مالیات دریافتی قابل مشاهده است.

عوارض خروج درسایر کشورها تحت عنوان مالیات دریافت می‌شود

مرتضی عزتی عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس درگفت وگو با پانا با اشاره به آمار خروج ایرانیان به خارج از کشور می گوید :‌سالانه حدود 9 میلیون ایرانی با اهداف متفاوت تحصیلی ،تفریحی وشغلی از کشور خارج می شوند که براساس پیش بینی ها بخش عمده ای از این سفرها تفریحی و گردشی است و منعی برای دریافت و افزایش عوارض خروج از کشور وجود ندارد .

وی افزود:‌هر مسافری که قصد دارد از کشور خارج شود باید این عوارض را پرداخت کند و این موضوع در سایر کشورها نیز تحت عنوان مالیات بلیط وجود دارد و در مقایسه با هزینه هایی که مسافران در خارج از کشور دارند رقمی نیست که از توان پرداخت آنها خارج باشد .

عزتی عنوان کرد:‌نرخ عوارض خروج از کشور برای سالیان متوالی است که افزایش نیافته و دولت اکنون تصمیم برآن دارد که در سال آینده این نرخ را افزایش دهد و فارغ از واکنش هایی که برخی کاربران در شبکه های اجتماعی دارند باید به تصویب مجلس برسد .

وی ادامه داد:‌کاهش اتکای به منابع درآمدی نفت باید از محل های متفاوت صورت گیرد و اگرچه نرخ این عوارض چندان بالا نیست اما یکی از محل هایی است که قابلیت آن را دارد که در افزایش درآمدهای کشور موثرباشد .

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس تاکید کرد :‌دولت حق دارد از محل هایی که متناسب با سیاست های اقتصادی کشور است مالیات دریافت کرده و نرخ آن را کم و زیاد کند مگرانکه مغایر با سیاست‌های پایه ای اقتصادی باشد .به نظر نمی رسد که افزایش این نرخ زیانی برای افرادی باشد که قصد خروج از کشور را دارند .

عوارض خروج فاکتوری مهم در سبد هزینه‌های خانوار نیست

مهدی تقوی کارشناس مسائل اقتصادی نیز درگفت وگو با پانا ،اظهار کرد:‌عوارض خروج از کشور فاکتوری مهم در سبد هزینه های خانوار نیست و افزایش آن تاثیر زیادی بر هزینه های افرادی که قصد خروج از کشور را دارند نخواهد داشت و موضوعی نیست که دولت بخواهد با رعایت جوانب در مورد آن تصمیم گیری کند .

وی اضافه کرد:‌افرادی که با اهداف مختلف تحصیلی ،تفریحی یا تجاری از کشور خارج می شوند اقشار پردرآمد یا متوسط رو به بالای کشور هستند و افزایش نرخ عوارض نیز موضوعی منفی برای آنها نیست بنابراین باید به دولت اجازه داد که افزایش این نرخ در افزایش درآمدهای دولت تاثیرگذار باشد .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار