گزارش پانا از همه آنچه که امروز در بهارستان گذشت

ازمسکن مهر تا نامه‌های اعتراضی به روحانی/معجزه به دادملت رسید

تهران (پانا) - حسن روحانی، رئیس‌جمهوری به منظور تقدیم لایحه بودجه سال 97 به جمع نمایندگان مجلس رفت و با بیان نظرات خود پیرامون بودجه ارائه شده و گزارش بخشی از مشکلات کشور، بودجه را به آن‌ها ارائه کرد.

کد مطلب: ۶۹۱۶۰۳
لینک کوتاه کپی شد

صبح امروز، راس ساعت 8 و بیست دقیقه جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی، رئیس قوه مققنه آغاز شد. امیرحسین قاضی زاده، عضو هیئت رئیسه خانه ملت نیز مطابق رسم معمول بهارستان دستور جلسه امروز نمایندگان را مطرح کرد.

نمایندگان امروز جز دریافت بودجه و ورود به دوره کاری فشرده برای بررسی بودجه سال 97 در کمیسیون‌های تخصصی، به مسائلی چون گزارش کمیسیون برنامه‌، بودجه و محاسبات در مورد طرح یک فوریتی اصلاح بند (هـ) تبصره یک و الحاق یک بند به تبصره 9 قانون بودجه سال 96 کل کشور، ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مورد طرح دوفوریتی اصلاح قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران.، گزارش کمیسیون فرهنگی در مورد استنکاف دولت از اجرای قانون تسهیل ازدواج جوانان رسیدگی می‌کنند.

گزارش‌ کمیسیون‌ کشاورزی،آب‌ و منابع طبیعی‌ در مورد لایحه حفاظت و بهره‌برداری از منابع ژنتیکی (اعاده شده از شورای نگهبان)، گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی در مورد طرح الحاق دوتبصره به ماده (617) قانون مجازات اسلامی (کتاب پنجم- تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده) (اعاده شده از شورای نگهبان)، گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در مورد طرح استفساریه ماده (59) قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران (اعاده شده از شورای نگهبان).

گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد‌ طرح الحاق یک تبصره به ماده (190) قانون مقررات استخدامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (اعاده شده از شورای نگهبان). گزارش کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس در مورد‌ طرح اصلاح موادی از قانون آیین‌نامه داخلی مجلس‌ شورای اسلامی در اجرای ماده (104) آیین‌نامه‌ داخلی‌ مجلس با اولویت در دستور قرار گرفت.

با تمام این موارد مهمترین اتفاق امروز بهارستان حضور حسن روحانی، رئیس‌جمهور به منظور تقدیم لایحه بودجه سال 97 در جمع نمایندگان بود که پس از استقبال‌های مرسوم پارلمان‌نشینان، پشت تریبون رفت و از کم و کیف اوضاع کشور و تفاوت‌های بودجه سال آینده با سال‌های گذشته سخن گفت و ریز و درشت مشکلات کشور را، به زبان آورد.

مسکن مهر و ریشه‌ای که غلط بود

روحانی در بخشی از سخنانش به انتقاد از ساخت و سازهای مربوط به مسکن مهرپرداخت و گفت : «باید بیاییم یک محله را برعهده بگیریم و مسکن مناسب بسازیم. خانه‌ها را خراب کرده و یک فضای باز جدید به وجود بیاوریم. این نیاز به بودجه ندارد و نیاز ندارد در صندوقمان یا در پایه پولی و بانک مرکزی‌مان دست ببریم. مشکل مسکن مهر این نیست که پایه‌اش سفت و شل است، مشکل این است که از چه پولی درست شد. این را جواب بدهید استقراض از بانک مرکزی خطای بزرگی بود و مسکن مهر از جیب فقرا درست شد چون پایه پولی بالا رفت و تورم 45 درصدی ایجاد کرد . »

روحانی با تاکید بر اینکه ریشه مسکن مهر غلط بود، اظهار کرد: «بحث من این است که باید مسکن را به طور صحیح درست کنیم ما نیازی به پول بانک مرکزی ندرایم بلکه یک سرمایه دار می‌آید و زمین را در اختیارش می گذاریم او دو برابر مسکن آن محله را می‌سازد. مسکن صاحبان خانه‌ها را به آنها می‌دهد و آنچه می‌ماند را به عنوان حق‌الزحمه و سود خود برداشت می‌کند . »

با وجود این، برخی از نمایندگان مجلس که حامی ساخت وسازهای مربوط به مسکن مهر بودند، به نشانه اعتراض به سخنان رئیس جمهور فریاد سر می‌دادند.

بخش دیگر صحبت‌های روحانی که با توجه به شرایط روز و اعتراضات مردم و مالباختگان موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز در مقابل بانک مرکزی و بیست و سومین دوره نمایشگاه مطبوعات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، مسئله رسیدگی به مشکلات مالباختگان این موسسات و تعیین تکلیف آن است.

رئیس قوه مجریه از حل و فصل 98 درصدی مشکلات این موسسات خبرداد که در گزارش 100 روزه خود نیز بدان اشاره کرده بود، اما نکته قابل تامل آنجاست که روحانی از انبوه نامه‌ها و تلفن‌ها و سفارشاتی که به منظور عدم برخورد با این افراد که موجبات ضرر و زیان مالی بیش از 3 میلیون فرد را فراهم آورده‌اند، خبرداد و این یعنی مالکان و دست اندرکاران این موسسات از نفوذ و ارتباطاتی قابل توجه برخوردار بوده و هستند.

اینکه رئیس شورای عالی امنیت ملی کشورمان بگوید حل مشکلات سپرده‌گزاران این موسسات را «به معجزه» تشبیه کرده است جای تأمل دارد.

روحانی گفت که حمایت مستقیم مقام معظم رهبری و قوای 3 گانه در کنار شورای عالی امنیت ملی موجب این گام بزرگ در حل و فصل مشکلات موسسات مالی غیرمجاز شده است.

مسئله محیط زیست و مشکلات ناشی از آن نیز سهم خود را هرچند اندک در میان گفته‌های امروز رئیس‌جمهور پیدا کردند و روحانی از اختصاص 2 میلیارد و 150 میلیون دلار برای حل این مشکلات در کشور خبر داد، مشکلاتی که از کم آبی و درپاره‌ای موارد بی آبی شروع شده و به گرد و غبار و دفن شهرها در زیر خاک‌ها ختم می‌شود.

بافت فرسوده و لزوم بازسازی این بافت‌ها نیز از دیگر نکاتی بود که روحانی به عنوان عالی‌ترین مقام اجرایی کشور از دید قانون اساسی بدان تاکید کرد.

آژیر تورم 200 درصدی!

بعد از پایان اظهارات روحانی، نوبت به اخطارهای نمایندگان مجلس رسید که هادی قوام، ساکن صندلی 198 بهارستان در اظهاراتی به مشکلات واردات کشور و تعطیلی کارخانجات اشاره کرد و با تاکید بر مضرات رشد نقدینگی در کشورمان از روشن شدن آژیر تورم 200 درصدی گلایه کرد!

در دولت تحت مدیریت روحانی برای نخستین بار پس از پیروزی انقلاب تورم کشور بر اساس آمارهای رسمی اعلام شده تک رقمی شد.

ایراد از تاخیر 4 روزه روحانی!

نادر قاضی‌پور که از نمایندگان نزدیک به جناح اصول‌گرای کشور و از قضا همیشه مخالف روحانی محسوب می‌شود در ابتدای ایراد خود گفت که روحانی مطابق قانون باید بودجه را پانزدهم آذرماه به مجلس تحویل می‌داده!

این سخنان قاضی پور در حالی مطرح شد که در دولت های نهم و دهم که قاضی پور نیز به عنوان نماینده خانه ملت حضور داشت ، بودجه پس از تعطیلات عید نوروز به مجلس ارائه می‌شد و در آن زمان آقای نماینده هیچ اعتراضی به این موضوع نداشتند.

با تمام این تفاسیر بودجه سال97 امروز به نمایندگان مجلس دهم تحویل داده شد و نمایندگان تا 10 روز آینده فرصت خواهند داشت که این مسئله را در کمیسیون‌های تخصصی خود بررسی کنند و با رفع ایرادات و اعمال نظرات خود بر روی آن به منظور رای‌گیری نهایی به صحن علنی خانه ملت آورند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار