رئیس جمهوری در صحن مجلس:

بودجه 97 براساس عملکرد 3 ماهه هر دستگاه پرداخت می‌شود

تهران (پانا) - رئیس‌جمهوری هنگام تقدیم لایحه بودجه به مجلس ضمن تشریح تغییرات بودجه 97 نسبت به سال‌های گذشته از نمایندگان خواست که لایحه بودجه را همانطور که هست تصویب کنند تا در برنامه دولت خللی ایجاد نشود.

کد مطلب: ۶۹۱۵۰۳
لینک کوتاه کپی شد

حسن روحانی صبح امروز (یکشنبه 19 آذر) در جریان تقدیم لایحه بودحه 97 در صحن علنی مجلس شورای اسلامی گفت: «امسال اولین بودجه دولت دوازدهم و پنجمین بودجه از ابتدای دولت یازدهم است که در وقت قانونی خود تقدیم مجلس می‌شود که امیدواریم در روند بررسی‌های 40 روزه در اواخر دی‌ماه شاهد بررسی آن در صحن علنی مجلس باشیم و تا 12 بهمن، لایحه به عنوان قانون در اختیار دولت قرار گیرد.»

وی افزود: «لایحه بودجه امسال کاملا با سال‌های دیگر متفاوت است. در این لایحه بحث در آمدی و هزینه‌ای تنها نیست بلکه بودجه سالانه برشی از برنامه چهارساله دولت دوازدهم است. تمام وعده‌های اصلی دولت دوازدهم در چارچوب‌های اصلی این لایحه تبلور دارد، بودجه 97 به معنای آغاز برنامه های دولت دوازدهم و هر آنچه مورد مطالبه مردم در ایام انتخابات بود، است.»

رئیس جمهوری ادامه داد: «مهمترین مسائل مورد مطالبه مردم در ایام انتخابات اشتغال، رشد اقتصادی، رفع فقر و کاهش آن و حضور بخش خصوصی در اقتصاد کشور بود شما به خوبی در این لایحه مشاهده می‌کنید در تبصره 14، 18 و 19 یک تحول بزرگ در بودجه امسال خواهد بود.»

تغییر روند بودجه ریزی

وی تصریح کرد: «امسال دولت روند جدیدی را در لایحه بودجه آغاز کرده و این روند را در سال‌های بعد ادامه خواهد داد. پایه بودجه امسال شفافیت است و پرداخت بودجه براساس عملکرد 3 ماهه هر دستگاه است.»

روحانی یادآور شد: «در سال‌های گذشته رقابتی برای خرج کردن بودجه‌ها بود و همه دستگاه‌ها می‌خواستند بودجه‌ها را هزینه کنند تا بودجه بیشتر بگیرند تسلسلی در گرفتن اعتبارات وجود داشت. در سالهای گذشته مسیری برای بودجه انتخاب شده بود که به نفع کشور نبود و دستگاه ها تشویق به خدمت نمی شدند و نمی‌دانستیم که یک خدمت برای دولت چقدر هزینه دارد. بنابراین بودجه امسال بر مبنای عملکرد و هدف و نتیجه است نه بر مبنای هزینه پارسال.»

وی خاطرنشان کرد: «سال های قبل 2 الی 3 درصد اعتبار هزینه‌ای به استان می‌دادیم به اضافه 14 درصد بودجه عمرانی، اما براساس بودجه امسال 24 درصد بخش هزینه‌ای در اختیار استانها قرار می‌گیرد و 30 درصد بودجه عمرانی که استانها بتوانند برنامه‌های خودشان رامدیریت کنند و نمایندگان مجلس در هر استانی راحت‌تر بر کار مسئولان استان‌ها نظارت کنند.»

روحانی یادآور شد: « مبنای بودجه امسال عملکرد 3 ماهه دستگاه‌ها است و سازمان برنامه و بودجه مسئولیت سنگینی دارد بنابراین همه باید دست به دست هم بدهیم کمک کنیم تا این لایحه به هیمن شکل تصویب شود.»

کاهش ردیف‌های بودجه

وی ادامه داد: «مشکل دیگر در لایحه بودجه سال های گذشته ردیف اندر ردیف بود و مشخص نبود پول‌ها در اختیار چه کسی قرار می‌گیرد امسال ردیف‌ها در بودجه کاهش پیدا کرده و حتما به شما نمایندگان مراجعه می‌کنند و فشار می آورد. »

رئیس جمهوری گفت: «اگر بودجه بر اساس روال سالهای گذشته برقرار شود شاید دولت دوازدهم بتواند کشور را اداره کند اما دولت‌های بعد نمی‌توانند کشور را اداره کنند. ما در دولت یازدهم و دوازدهم به چالش‌های اصلی کشور ورود کرده‌ایم و این روند را در چهار سال آینده ادامه خواهیم.»

وی با بیان اینکه در دولت یازدهم سیاست آرامش اقتصادی حاکم بود تا قطار اقتصادی کشور روی ریل قرار گیرد اظهار کرد: «حالا که این موضوع محقق شده است برای این قطار سرعت و دقت لازم را می خواهیم تا به اهداف خود برسیم. در سال‌های گذشته نگران رشد بودیم زیرا در سال‌های قبل از دولت یازدهم با رشد منفی اقتصادی مواجه بودیم.»

روحانی گفت : «ما در تورم، اشتغال و موضوع صندوق‌های بازنشستگی مسیر درست بودجه‌ریزی را در نظر گرفته‌ایم. در بودجه سال 97 به صورت علمی و با شفافیت در جهت ایجاد اشتغال و رفع فقر قدم‌های بزرگ برخواهیم داشت، بنابر این بودجه سال 97 بر مبنای اشتغال فراگیر و بر مبنای رفع فقر و ایجاد عدالت نوشته شده است.»

رشد اقتصادی 7 درصدی

وی ادامه داد: «در ابتدای دولت یازدهم شرایط به گونه‌ای بود که دولت باید کشور را در مسیر رشد اقتصاد قرار می‌داد. به جز سال 92 که رشد اقتصادی منفی 2 بود و البته در سال 91 این رشد منفی 7 رسیده بود، از 93 تا 95 به رشد 2 رقمی رسیدیم. آنچه در فصل اول بودجه امسال مشاهده می کنیم رشد اقتصادی بدون نفت، 7 درصد و همراه با نفت، 6 و نیم درصد است. امیدواریم در طول دولت دوازدهم هرساله رشد بالای 5 درصد داشته باشیم و دست به دست هم بدهیم تا این مشکلات عبور می کنیم.»

رئیس جمهوری تصریح کرد: «در دولت یازدهم تورم مهار شد و قرار بود تورم در سال پایانی دولت یازدهم یک رقمی شود که یکسال زودتر این موضوع اتفاق افتاد.»

رشد بزرگ در اشتغال

وی خاطرنشان کرد: «ما در مسئله اشتغال مشکل بزرگی پیش رو داریم و یکی از مشکلاتی که مردم در ایام انتخابات مطرح می‌کردند موضوع اشتغال بود و همه کاندیداها نیز به مردم قول ایجاد اشتغال می‌دادند و می‌گفتند اشتغال را افزایش و بیکاری را کاهش می‌دهیم.»

روحانی تصریح کرد: «درسال 96 میزان اشتغال خالص 750 هزار نفراست که البته با اشتغال نیروی فعال در بازار کار فاصله دارد زیرا نیروهای فعال ما برای بازار کار 840 هزار نفر است و این بدان معنی است که نیازمند حرکت بزرگی در مسیراشتغال هستیم و در لایحه بودجه سال 97 یک مسئله مهم اشتغال است.»

وی خاطرنشان کرد: «با درآمدی که در تبصره 18 پیش‌بینی کردیم اهرم کردن آن و استفاده صندوق توسعه ملی و تسهیلات بانک‌ها، سه رقم بزرگی در اختیار ما برای اشتغال قرار می‌دهد. در گذشته هر دولتی آمده و وامی را برای ایجاد اشتغال تقسیم کرده که به نتیجه نرسیده است بنابراین ما در بودجه 97 تسهیلات خاص و ویژه کاهش دادیم تا شاهد حرکت ارزشمندی در بخش اشتغال باشیم. اگر لایحه بودجه 97 همانطور که ارائه دادیم به تصویب برسد و 12 بهمن به دولت برگردانده شود شاهد رشد بزرگی در اشتغال خواهیم بود.»

بخش مسکن همواره پیشتاز در امر اشتغال است

رئیس جمهوری یادآورشد: « بخش مسکن همواره پیشتاز در امر اشتغال است. متاسفانه در سال‌های قبل رشد ما در بخش مسکن منفی بوده اما از زمستان پارسال این مسیراصلاح شد و به سوی رشد مثبت در بخش مسکن رفتیم و دربخش معدن نیز نیاز به تلاش در همین موضوع داریم تا به رشد مثبت دست یابیم.»

وی خاطر نشان کرد: «ما باید مسکن مردم را تامین و خانه‌های آنها را بازسازی کنیم تا امنیت‌جانی و نشاط لازم را به جامعه بازگردانیم و برای همین موضوع طرحی به نام بازسازی بافت فرسوده و حاشیه شهرها داریم. اینکه مابیایم در بیابانی که 30 الی 40 کیلومتر از شهر فاصله دارد زمین صافی را پیدا کنیم و در آنجا مسکن مردم را بنا کنیم، اولین مشکل است زیرا نمی توانیم آب، برق، گاز، مدرسه، کلانتری و مسجد آن را تامین کنیم و این یک خطای بزرگ بود که در دولت گذشته بیابان‌ها را تبدیل را مسکن کردند در حالی که در بافت فرسوده و حاشیه شهر ها محله‌هایی وجود دارد که 100 یا 200 ساختمان در آن وجود دارد که مربوط به 60 الی 70 سال پیش که می‌توانیم آنها را باسازی کنیم و این مشکل رادر قلب شهرهای بزرگ و کلان شهر داریم.»

مسکن مهر با استقراض از بانک مرکزی و از جیب فقرا درست شد

روحانی گفت: «ما می‌توانیم در قلب شهرهای بزرگ و حاشیه شهرها محله‌ای را برعهده بگیریم و منزل مناسب برای مردم با فضای باز، ورزشگاه و مدرسه بسازیم که این نیاز به بودجه ندارد که ما در صندوق در پایه پولی خود دست ببریم موضوع مسکن مهر این نیست که پایه آن سفت یا شل است بلکه موضوع اصلی مسکن مهر این است که با استقراض از بانک مرکزی و از جیب فقرا درست شد و همین امر باعث شد تا شاهد تورم 45 درصدی در کشور باشیم بنابراین مسکن مهر از ریشه غلط و اشتباه بود.»

وی خاطر نشان کرد: «اگر ما مسکن را به طور صحیح درست کنیم نیازی به پول بانک مرکزی نداریم بلکه در هر محله 2 برابر مسکنی وجود دارد مسکن بسازیم تا مسکن لازم را در اختیار صاحبان خانه دهد و مسکنی که باقی می‌ماند از آن محل سرمایه‌گذارمی‌تواند سود خودرا برداشت کند.»

رئیس جمهوری یادآورشد: «در دولت ما جلسات متعددی برای افزایش رشد مسکن داشتیم و افراد در بخش خصوصی گفتند که ما نیاز به هیچ وامی از سوی دولت برای ساخت خانه نداریم بلکه زمانیکه خانه درست می‌کنیم باید مشتری داشته باشیم به همین منظور باید تسهیلات ارزان قیمت در اختیار خانه اولی‌ها و کسانی که که خانه‌هایشان در منطقه بافت فرسوده و حاشیه شهرها هستند قرار دهیم.»

ساخت 200 هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده و حاشیه شهرها

وی ادامه داد: «بنابراین یکی از قدم‌های مهمی که در امر اشتغال بر می‌داریم ساخت 200 هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده و حاشیه شهرها است که در این موضوع دولت سازنده ساختمان نیست بلکه مردم و شرکت‌ها می‌سازند.»

روحانی با بیان اینکه در صادرات غیر نفتی نیازمند تحول بزرگ هستیم گفت: «بودجه کاملا به صورت جدید و در چارچوبی جدید نوشته شده است. اگر ما بخواهیم افزایش صادرات غیر نفتی را در کشور شاهد باشیم باید فضای جهان و منطقه را برای افزایش صادرات آماده می‌کردیم. اگر بخواهیم در کشورهای منطقه و کشورهای غیر منطقه سرمایه‌گذار جذب و سرمایه‌گذاری داشته باشیم باید با جهان تعامل سازنده و گسترده داشته باشیم.»

وی تصریح کرد: «حال که به حول قوه الهی امنیت و ثبات به منطقه بازگشته است، دست رزمندگان اسلام و مقاومت را که این کار بزرگ را انجام داده‌اند می بوسیم. امرو ز شاهد امنیت و ثبات در عراق، سوریه و لبنان هستیم و انشالله در آینده‌ای نزدیک نیز شاهد امینیت و ثبات در یمن خواهیم بود. البته نمی‌خواهم بگویم همه مشکلات امنیتی حل شده اما کار بزرگ و عظیمی صورت گرفته است، بنابراین باید از لحاظ اقتصادی فرهنگی و سیاسی در همه کشور های همسایه و آسیا فعال شویم زیرا اشتغال ما از صادرات غیر نفتی برآورده می شود.»

عربستان زیاد حرف می‌زند

روحانی گفت: «کشوری در همسایگی ما قرار دارد که زیاد حرف می‌زند و اما ما با آن کشور مشکلی نداریم. اگر عربستان بمباران در یمن را قطع کند و التماس به رابطه دوستانه با رژیم صهیونیستی نداشته باشد، می‌توانیم روابط خوب و حسنه‌ای با آنها داشته باشیم. ما به دنیا اعلام می‌کنیم روابط ما طبق عهد ما است. ما مثل امریکایی‌ها نیستیم که بر عهد خود وفا نکنیم. ما سخت قرارداد می‌بندیم اما به آن پایبندیم، زیرا مسلمان و داری فرهنگ بلند هستیم.»

رئیس جمهوری ادامه داد: «به اروپا، آمریکا و دیگر کشورها می‌گوییم تا زمانی که آنها پای عهد هستند، پای عهد‌مان خواهیم ماند. آغازگر نقض برجام نه هستیم و نه خواهیم بود. البته اگر روزی آنها بخواهند نقض کنند، غصه‌ای نداریم و مسیر لازم را پیش‌بینی کرده ایم.»

کاهش 3 درصدی نرخ سود بانکی

روحانی با بیان اینکه در شرایط امروز در سایه برجام و در ماه‌های اخیر دو تحول بزرگ در زمینه اقتصاد، بوجود آوردیم که یکی از آنها کاهش نرخ سود تسهیلات است، گفت: «وقتی در کشور سرمایه‌گذاری انجام می‌شود، که سرمایه‌‌ گران نباشد. اگر می‌خواهیم با دنیا در صادرات غیرنفتی رقابت کنیم، باید سرمایه‌گذاری را به انجام برسانیم؛ هر کسی می‌خواهد سرمایه‌گذاری کند از بانک تسهیلات می‌خواهد که باید ارزان باشد؛ امروز 3 درصد نرخ سود تسهیلات بانکی کاهش پیدا کرده و این قدم بزرگی است که باید ادامه پیدا کند.»

رئیس جمهوری تسهیل در سرمایه‌گذاری و استفاده از فاینانس خارجی را از دیگر تحولات اقتصادی در سایه برجام دانست و اظهار کرد: «قراردادهای خوبی با دولت‌ها و بانک‌های آسیایی و اروپایی بستیم و امروز ده‌ها میلیارد تومان اعتبار در اختیار ماست که می‌توانیم از آن استفاده و بهره‌برداری کنیم. با آوردن این سرمایه در کنار سرمایه داخلی می‌توانیم تحول بزرگ در اشتغال درست کنیم.»

روحانی ادامه داد: «معادل رقمی که از طریق اصلاح قیمت‌ها، به دست خواهیم آورد را از صندوق توسعه می‌گیریم و این دو با هم در بانک‌ها، قرار می‌گیرد و بانک هم سهم خودش را روی این می‌گذارد و این مجموعه تجهیز منبع جدیدی برای اشتغال بویژه در صادرات غیرنفتی در بافت فرسوده در کشت‌های گلخانه‌ای و در سایر موارد خواهد بود.»

وی با تاکید مجدد بر اینکه اولین ویژگی بودجه سال 97 موضوع اشتغال است، خاطرنشان کرد: «دولت به مردم اعلام می‌کند که سال آینده با تجهیز این منابع می‌توانیم حرکت بزرگی را در اشتغال بوجود بیاوریم. این مسأله مهم اول در بودجه سال آینده است.»

سال آینده برای اولین بارقدم بزرگی برای استاندارد سازی زندگی مردم برمی داریم

روحانی با بیان اینکه یکی دیگر از اهداف بودجه رفع فقر مطلق است و تبصره 14 این بودجه اساساً برای این است که بتوانیم به هدف رفع فقر مطلق برسیم، گفت: «سال آینده برای اولین بار جمهوری اسلامی ایران یک قدم بسیار مهم و بزرگ برای استاندارد سازی زندگی مردم در بخش اقشار ضعیف، برخواهد داشت؛ اولین قدم ها در راستای وعده‌ای که به مردم دادیم، در این بودجه به خوبی تبیین شده و رفع فقر مطلق از بودجه سال 97 آغاز و شروع می‌شود.»

بر ای فقرای جامعه نگران هستیم

وی با بیان اینکه همه به حق برای فقرای جامعه نگران هستیم و می‌دانیم اقشاری در این کشور شرایط زندگی خوبی ندارند، اظهارکرد: «پرداختی امسال نسبت به گروه‌هایی که مورد حمایت قرار می‌گیرند، مثل آنهایی که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند، بیش از 3 برابر سال گذشته بوده است و این اولین قدم مهمی است که دولت برای رفع فقر برداشته است.»

روحانی ادامه داد: «نسبت به سال های گذشته مستمری این افراد بیش از 3 برابر شده و این روند را در سال آینده ادامه می‌دهیم؛ باید حداقل زندگی مردم و استاندارد حداقل را تعیین کنیم و این چیزی است که در سال 97 اعلام و در چند استان به صورت پایلوت اجرا خواهیم کرد.»

رئیس جمهوری با بیان اینکه استانداردی را برای حداقل زندگی مردم تعریف و اعلام می‌کنیم، گفت: «زندگی هر کس در کشور، پایین‌تر از این استاندارد است می‌تواند برود در یک سازمان حمایتی ثبت‌نام کند و ما نظام تأمین اجتماعی را سال آینده به صورت گسترده آغاز خواهیم کرد. می‌خواهیم تمام اقشار ضعیف جامعه از حداقل زندگی استاندارد برخوردار شوند این کار از بودجه 97 آغاز می‌شود. از شما نمایندگان محترم می‌خواهیم که در بحث یارانه، اصلاحات لازم را با کمک و همکاری همدیگر انجام دهیم.»

معتقدیم آنهایی که نیازمندند باید به یارانه برسند

روحانی تصریح کرد: «در بخش یارانه همه ما معتقدیم آنهایی که نیازمندند باید به یارانه برسند. ما سازمان هدفمندی یارانه را در این بودجه تغییر می‌دهیم. این سازمان به صندوق رفاه اجتماعی امید تبدیل می‌شود و شرایط جدیدی برای یارانه نقدی بوجود می‌آید. نمایندگان محترم مجلس باید در این زمینه همدیگر را یاری کنیم تا بتوانیم در یک چارچوبی نیازهای مردم و خواست مردم را برآورده کنیم. هر آنچه در تبصره 14 به دست بیاوریم یا برای رفع فقر مطلق تلاش و هزینه می‌کنیم یا برای رفع برخی مشکلات در بخش سلامت. این کار دومی است که در بودجه 97 انجام می‌گیرد. اولی اشتغال و دومی رفع فقر بود. تعریف یک استاندارد برای حداقل زندگی. درخواست از آنهایی که نیازمند هستند برای ثبت نام و در نهایت ساماندهی یک سیستم دقیق پایشی در کشور و نظام جدید تأمین اجتماعی برای همه مردم کارهایی است که در این راستا انجام می شود.»

رئیس جمهوری مشکل عدم رونق اقتصادی را مورد اشاره قرار داد و گفت: «امروز مشکل ما این است که طرح‌های فراوانی نیمه کاره باقی مانده و رها شده است و این یعنی بخشی از سرمایه کشور قفل شده است. در هر پروژه‌ای که کلنگ زده شد یک تا ده میلیارد خرج کرده و نیمه کاره رها شده است. پس یک سرمایه‌ای روی زمین در حال از بین رفتن است.»

وجود 6 هزار طرح نیمه تمام ملی و 65 هزار طرح استانی نیمه تمام در کشور

وی با اشاره به وجود 6 هزار طرح نیمه تمام ملی و 65 هزار طرح استانی نیمه تمام در کشور گفت: «این موضوع را چگونه باید حل کرد همه اینها سرمایه های مردم است که روی زمین مانده است اگر هر یک از اینها راه بیفتد اشتغال و رونق و رفاه درست می‌کند و مشکل مردم و آب و فاضلاب و راه و بیمارستان و آموزشگاه حل می‌شود. برای این کار در تبصره 19 بودجه امسال آنچه که به عنوان بودجه عمرانی مد نظر داریم که یک حرکت خوبی در بودجه عمرانی امسال خواهیم داشت، بودجه امسال در مجموع 368 هزار میلیارد تومان است که در لایحه امروز تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌شود و ما در زمینه بودجه عمرانی قصد داریم آنچه که بودجه عمرانی ماست، تبدیل به اهرم شود، تا بتوانیم در کنار صندوق و در کنار منابع بانک‌ها و همچنین بخش خصوصی بعنی بخش خصوصی، صندوق، بانک و دولت. این 4 با هم جمع می‌شوند، برای اینکه بتوانیم طرح‌های نیمه تمام را تکمیل و واگذار کنیم و ما بتوانیم شاهد یک حرکت بزرگ در بخش عمرانی کشور در همه استان‌ها باشیم. این کار، کار بزرگ و عظیمی است که در بودجه امسال پیش‌بینی شده و انجام می‌شود.»

روحانی در ادامه تاکید کرد: «در سال‌های گذشته یعنی سال 94 و 95، علی‌رغم اینکه درآمد نفتی بسیار کاهش پیدا کرده بود - حالا که این روزها وضع ما نسبتاً خوب شده و تا پایان سال، علی‌القاعده درآمد نفتی ما به طور متوسط 50 دلار می‌شود- علی‌رغم اینکه شرایط بسیار سختی را داشتیم، کاری که کردیم اینکه طبق مصوبه شما 30 درصد درآمد نفت و گاز را به صندوق ریختیم و قاعدتاً امسال 2 درصد هم می‌خواهید اضافه کنید که 32 درصد می‌شود. پیش‌بینی ما این است که این 32 درصد در سال آینده بیش از 15 میلیارد دلار می‌شود. در این بودجه از نمایندگان خواسته شده از 32 درصد درآمد نفتی که حدود 15 میلیارد دلار خواهد شد 20 درصد در صندوق بماند برای طرح‌هایی که داریم و12 درصد در بودجه برای طرح‌های مهم پیش‌بینی شود.لذا بر مبنای آنچه که مجلس شورای اسلامی، مقرر خواهد کرد که 32 درصد درآمد نفتی به صندوق ریخته شود، خواست ما این است که 12 درصد این،‌ یعنی آن مقداری که بیش از 20 درصد است، در طرح‌های مهم، از صندوق استفاده شود و اولین آن اصلاح امور بانکی است.»

وی با بیان اینکه اقتصاد ما تا زمانی که امور بانکی ما اصلاح نشود، درست نخواهد شد، اظهارکرد: «تاکنون چند اصلاح در امور بانکی انجام دادیم؛ در آخر دولت یازدهم و ابتدای دولت دوازدهم همه تلاش‌مان را بکار گرفتیم برای اینکه خسارتی که از طرف چند موسسه و تعاونی اعتباری در کشور بوجود آمده بود و جامعه را بهم ریخته و مردم را مستأصل و زندگی آنها را دچار مشکل کرده بود، جبران کنیم.»

روحانی افزود: «6 تعاونی متخلف که 25 درصد بازار پولی کشور در اختیارشان بود، نه تنها راجع به سود تسهیلات هر روز اراده می‌کردند و تصمیم می‌گرفتند و بهم می‌ریختند، بلکه هر روز اراده می‌کردند و بازار ارز، سکه و املاک را هم بهم می‌زدند.»

وی خاطرنشان کرد: «در اواخر دولت یازدهم با مقام معظم رهبری به طور مفصل صحبت کردم که ما دچار چه معضل بزرگی هستیم و 3 ، 4 میلیون نفر دارد تمام زندگی‌شان تلف می‌شود و اینها چه کسانی هستند، این صندوق‌ها چه کسانی هستند و چقدر برخورد کردن با این صندوق‌ها سخت بود. اگر خدا کمک نمی‌کرد اینها رفته بودند همه جا را دیده بودند و همه جا به ما فشار می‌آوردند. از تمام ارگان‌ها به من نامه می‌نوشتند که این آدم به این خوبی این همه خدمت کرده، چه کارش دارید. چرا دارید حساب و مؤسسه‌اش را می‌بندید؟ آدم‌های عجیب و غریب می‌آمدند سفارش می‌کردند و معلوم بود اینها با چه دغلکاری رفته بودند افکار آدم‌های خوب را هم منحرف کرده بودند.»

حل مشکل 98 درصد از سپرده‌گذاران به یک معجزه شبیه بود

روحانی ادامه داد: «روسای سه قوه و شورای عالی امنیت ملی با استمداد مقام معظم رهبری وارد عمل شدیم و به بانک مرکزی اختیارات لازم را دادیم و در نتیجه آن کار بسیار عظیم و بزرگی تا به امروز انجام گرفته و 98 درصد افراد و سپرده‌گذارانی که در این مؤسسات حساب داشتند، یا پولشان را کامل گرفتند و یا تا آخر این ماه خواهند گرفت؛ البته 2 درصد باقی مانده که این 2 درصد هم بانک مرکزی و نمایندگان روسای سه قوه و هم دادگاه‌ها دارند تلاش می‌کنند، اموال اینها شناسایی شود و بتوانیم مشکل آن دو درصد را حل بکنیم.»

رئیس جمهوری با بیان اینکه حل مشکل 98 درصد از سپرده‌گذاران به یک معجزه شبیه بود و کار بسیار عظیم و بزرگی انجام شده است، گفت: «نباید بگذاریم این حادثه در کشور تکرار شود؛ شورای عالی امنیت ملی هر اختیاری بانک مرکزی می‌خواهد، می‌دهد برای اینکه جلوی این کار گرفته شود. مطمئنم اگر نیازی هم به قانون داشته باشیم، همه نمایندگان مجلس کمک خواهند کرد؛ چراکه اینها اقتصاد کشور و زندگی مردم را نابود کرده بودند.»

روحانی با اشاره به اینکه گام دوم کاهش سود تسهیلات، ارتباط بانک‌ها با بانک‌های خارج قدم سوم و بالا بردن سرمایه برخی بانک‌ها گام چهارم بود، تصریح کرد: «برای اصلاح امور بانکی که موتور محرک در اقتصاد کشور هستند نیاز به اصلاح امور بانکی داریم؛ 3 میلیارد دلار از پول صندوق توسعه برای اصلاح امور بانکی و بیش از 2 میلیارد و 150 میلیون دلار برای محیط زیست می‌خواهیم.»

رئیس جمهوری با اشاره به اینکه وضع گرد و غبار و ریزگرد، هوای آلوده، خاک آلوده، مشکل آب، وضع تالاب‌ها، وضع دریاچه‌ها، مشکل پسماندها، معضل بزرگی را در کشور بوجود آورده است، اظهار داشت: «باید مشکل پسماند و فاضلاب، ریزگرد و هوای آلوده را در استان‌های کشور حل کنیم؛ قدم‌هایی که برداشتیم، قدم‌های خوبی بوده اما تا رسیدن به هدف بسیار کم است.»

روحانی افزود: «در جنوب شروع به نهال‌کاری و از بین بردن خودروهای فرسوده و تغییر در سوخت دستگاه‌ها از نفت گاز، کردیم؛ قدم‌های خوبی برداشته شده اما هوای ما هنوز آلوده است؛ مردم ما در فشار ریزگرد هستند و خانه های مردم مقاومت لازم در برابر زلزله را ندارد.»

وی تصریح کرد: «باید وضع مسکن، بافت های فرسوده ، محیط زیست و معضل آب را حل کنیم و بهترین‌ راه‌ حل معضل آب، بهره‌وری بهینه از منابع آبی است. باید آب کشاورزی شرایط درستی پیدا کند، طرح‌هایی که امروز در سراسر کشور، وجود دارد و اجرا می‌شود، تحول بزرگی است. کشت‌های گلخانه‌ای، آبیاری تحت فشار و سامانه‌های نوین آبیاری یک تحول بزرگ است. برای این امر، 2میلیارد و 150 میلیون اختصاص دادیم. بنابراین، آماده‌ایم تا مجلس شورای اسلامی، بجای 20 درصد، 32 درصد از منبع نفتی را کسر کند و به صندوق بریزد اما برای طرح‌های مهم کشور و طرح‌های محیط زیستی و اصلاح امور بانکی که دو معضل بزرگ است، در این بودجه پیش‌بینی کردیم و شما باید کمک کنید.»

رئیس جمهوری با بیان اینکه صندوق‌های بازنشستگی، وضع درستی ندارند، گفت: «تمام مشکلاتی که در کشور داریم از آسمان هفتم و از بیرون مرزها نیامده است، در بسیاری از موارد، تصمیماتی که گرفته شده ناقص بوده و ایراد داشته و باید حل کنیم. در زمینه صندوق‌ها باید قدم‌های بزرگی را برداریم. اولین گام این است که صندوق بازنشستگی و صندوق تأمین اجتماعی و بانک‌ها از بنگاه‌داری دست برداشته و تمام بنگاه‌هایشان را عرضه کنند و بفروشند. ممکن است سهام داشته باشند که اشکال ندارد. مدیریت بنگاه را نباید داشته باشند. بیایند بخشی از سهام را بگیرند و پول‌شان را در بانک بگذارند، دست از بنگاه‌داری بردارند. هم بانک‌ها ، هم سازمان تأمین اجتماعی و هم صندوق بازنشستگی باید این کار را انجام دهند و این اولین قدم مهمی است که دولت در این زمینه برداشته و شما نمایندگان محترم باید ما را حمایت کنید تا در بودجه 97، شاهد یک تحول بزرگ باشیم.»

حراست از قدس شریف یک آرمان مقدس برای مسلمانان و ایرانیان است

وی در بخش پایانی سخنان خود به موضوع قدس شریف اشاره کرد و با بیان اینکه بعد از اینکه توطئه ابرقدرت‌ها در منطقه برای مسلط کردن گروه‌های تروریستی بر مردم مظلوم منطقه، با شکست مواجه شده، امروز آمریکایی‌ها توطئه جدیدی را با کمک، صهیونیست‌ها، آغاز کردند و آن تعرض به قدس شریف است، ادامه داد: «به ملت بزرگوار ایران اعلام می‌کنم که ما در برابر توطئه قدرت‌های بزرگ و آمریکا و استکبار و توطئه‌های صهیونیسم، نه ساکت بودیم و نه ساکت هستیم و نه خواهیم ماند و هر قدمی که بتوانیم برای حمایت از ملت مظلوم فلسطین و جایگاه مقدس بیت‌المقدس که این سرزمین مسلمان‌هاست؛ همان مکانی که پیامبر از آنجا به آسمان‌ها عروج کرد، بر می داریم.»

روحانی تصریح کرد: «حراست از قدس شریف و از حقوق ملت فلسطین در تمام لحظات‌مان، امروزمان، آینده‌مان به عنوان یک آرمان مقدس مد نظر ما مسلمان‌ها و ایرانی‌ها بود، آمریکا و صهیونیسم در این توطئه موفق نخواهند بود و ملت‌های اسلامی به حول و قوه الهی، روزی قدس؛ قبلگاه اول مسلمان‌ها را آزاد خواهند کرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار